Linde Heftruck, foto van GerbertXL

Linde Heftruck

+4
GerbertXL
Na een aardig poosje zoeken een geschikte elektrische heftruck gevonden, linde e25 uit 1997. De oude h25 uit 1975 word slecht en ik wil gaan experimenteren of ik de koeien kan voeren met een elektrische. De verkoper raadde het af, maar ik ben natuurlijk eigenwijs.
Wat een rust ten opzichte van de ouwe diesel, had ik veel eerder moeten doen.

Reacties

+1
Herbert
Waarom zou het volgens de verkoper niet kunnen?
+1
GerbertXL
@Herbert De hydrauliekopbrengst zou veel te laag zijn. Maar we hebben al wel gezien dat we in plaats van de extra functie gewoon het ventiel van de hefmast kunnen gebruiken, die is een slag groter.
BuvaM
@GerbertXL Ik ben wel benieuwd.
Als je de beschikbare opbrengst van de heftruck gebruikt en rijdt en stuurt is het hydrauliekvermogen nog beperkt en geen andere beweging mogelijk.
Zodoende denk ik dat bijplaatsen wenselijk is.
Deutz fahr 5206
Wat doe je dan voor aanpassing / aanbouwstuk er aan ?

Kun je hem dan ook nog als gewone heftruck gebruiken ?
GerbertXL
@Deutz fahr 5206 De heftruck waarmee ik de koeien voer heb ik de lepels afgehaald en een tussenbok gemaakt om de voerbak aan te koppelen. Omdat ik nog een heftruck heb (en nu 2) komt die voerbak er alleen af als er iets kapot is.
WaterDeutzer
Ik heb er ook gehad. Is de batterij nog redelijk (jong)? 72V is geen koopje om te vervangen.
+2
GerbertXL
@WaterDeutzer Verkoper heeft een testrapport gestuurd en batterij is nog ruim 70%, daar kan ik mee leven. Mijn voerheftruck maakt 3 kwartier per dag dus al zou de accu slecht zijn dan kan ik er nog prima een week mee doen.
+1
WaterDeutzer
@GerbertXL Je kunt dat zelf ook testen. Met voltmeter elke cel meten en noteren, moet rond de 2V zitten en niet te veel afwijken van elkaar. Dan met een zuurweger weer alle cellen meten en noteren. Ook de ladingtoestand mag dan niet te veel afwijken van elkaar. Niet te veel water bijvullen, net boven de platen is ok.
BuvaM
Succes.
Accucapaciteit zal de bepalende factor zijn. In laagspanning gelijkstroom zijn genoeg aandrijvingen verkrijgbaar. Regelingen voor veel Ampères zijn wel duur.
Fendt926Driver
Ik zoek ook al wel even een geschikte.
Liefts een 7 of 8 tonner om stroom op te slaan van de zonne panelen en als batterij te gebruiken op de boerderij
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver stroom opslag word wel een dingetje, kan je daar gewoon een oude heftruck voor gebruiken? Komt nog wat regel apparatuur bij denk ik?
Salderen word wel verlengd voor zover ik weet..
BuvaM
@ronald-deutz-fahr Hoeveelheid stroom die in relatief korte tijd is op te slaan in een tractiebatterij is beperkt.
Voor ontladen is een extra omvormer nodig.
En misschien belangrijker nog is (door verzekering) goedgekeurd materiaal.
ronald-deutz-fahr
@BuvaM zo makkelijk is het nog niet dan..
ben benieuwd hoesnel die ontwikkeling zal gaan..
+1
BuvaM
@ronald-deutz-fahr Ik ook.
Het is sympathiek en interessant dat mensen dergelijke ideeën op fora als TF schrijven.
Voor zover ik dat als eenvoudige techneut weet zal men voor stroomopslag andere batterijen gebruiken dan de tractiebatterijen zoals we die van de heftrucks kennen.
Zonnepanelen geven in een beperkte tijd stroom en vooral veel op een moment dat het beperkt gebruikt kan worden en ze houden een lange winterslaap. Zonnepanelen icm batterij maakt het tot een dure energievorm en daarmee wordt tegelijk duidelijk waarom de duurdere molen zo gek niet is.
Het verdienmodel slaagt alleen als, zoals laatst zaterdag, de stroom gratis of met toeslag de batterij in kan.
+1
ronald-deutz-fahr
@BuvaM nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar mijn idee van opslaan was dat je de energie die overdag over is, opslaat en die snachts gebruikt op de melkrobot, en dat je daar een relatief kleine accu voor nodig bent? Voor de tijd dat het salderen is..

Of is dit onrealistisch ?
+1
BuvaM
@ronald-deutz-fahr Gedachte lijkt mij goed en misschien wordt het uitvoerbaar.
Voorlopig kan ik het niet 'rond rekenen'
Als je uitgaat van 70.000KWh, jaarverbruik melkveehouderij met min. 2 robots, is 190KWh per dag.
Een tractiebatterij van veel voorkomende heftrucks is 30-40KWh en daarvan is 3/4 bruikbaar. Dat lijkt mij niet effectief.
Een zware truck met 100KWh kan effectief zijn maar dan is de tractiebatterij vermoedelijk niet bruikbaar omdat die een te lange laadtijd heeft.
En te bedenken dat dit 150-200 dagen in redelijk bedrijf is?

De combi zon-wind-opslag lijkt mij kansrijker. Opbrengst gedurende veel langere periode en opslag +/- 80% van de dagen mogelijk.
Regelgeving is belangrijk zo niet bepalend. Als eerste 10.000KWh veel duurder is, teruglevercapaciteit, eventuele subsidies en belastingvoordelen enzv
SJB533
Quote Reactie van @BuvaM:
Zonnepanelen geven in een beperkte tijd stroom en vooral veel op een moment dat het beperkt gebruikt kan worden en ze houden een lange winterslaap. Zonnepanelen icm batterij maakt het tot een dure energievorm en daarmee wordt tegelijk duidelijk waarom de duurdere molen zo gek niet is.

Zonnepanelen (fotocellen) op het dak en dan waterstof maken. 😉 Klinkt heel leuk, voertuigen op accu, maar waterstof is ietsje interessanter voor groot spul gezien de beperkte ruimte en actieradius.
+1
PieterA
@SJB533 Heb je al eens uitgerekend hoeveel m2 zonnepanelen je nodig hebt per draaiuur van je waterstofmotor? Dat past bij geeneen boer op het dak, dus dan kost het gewoon wat gewasopbrengst als je het op je land legt.
InKeesOfEmergency
Mooie gedachtes maar wat betaal je als boer nu eigenlijk per kwh? Tot 30000kwh ist 20-25 cent en dan word het steeds goedkoper. Toch? Alles wat je bespaar/opsla gaat dus af van je laagste tarief en dat is hier (fam boerderij) 4 cent🙈 kan bijna geen investering tegenop. Je kan het wel uit milieu of duurzaamheid doen. Dan zou ik een oudere electrische auto kopen. Kun je ook nog pakken als je wil en leegtrekken waneer het kan.
+1
JohnDeere5085
Ik vind elektrische heftruck ook heerlijk, wat een gemak. Niet hoeven starten, geen geluid, stuk minder onderhoud en af entoe nachtje aan de lader en hij kan weer hele tijd er tegen aan in ons geval.

Wat ga jij ermee doen dat verkoper het afraden, snijder bult in drukken etc?
BuvaM
Zijn tractiebatterijen, die moeten rustig ge- en ontladen worden, dat beperkt het gebruik van de heftruck voor andere werkzaamheden.
En een accupakket van 30-40KWh is al een grote zware bak. Bijplaatsen is moeilijk uitvoerbaar en duur.
GerbertXL
Dit is mijn huidige "voerheftruck" tractorfan.nl/picture/1311095/
Ik wil ook weer graag dubbellucht en dat is niet verkrijgbaar voor de kleinere wieltjes van een elektrische.
case 745 xl
@GerbertXL de oude ook te koop?
GerbertXL
@case 745 xl die h30 waarmee ik voer (nog) niet, m'n h25 op deze foto wel.
BuvaM
@GerbertXL Ik ben benieuwd icm met de Masterbuster, dit vanwege de geadviseerde 7-8KW hydraulisch vermogen.
Uithalen lijkt mij lager vermogen dan verdelen.
Een overweging is om een 72Vdc motortje met reductiekast, vanuit China is er goedkoopkeuze, op de losband te monteren en meer olie voor de haspels te hebben.
De inschakelduur van E-motor hydrauliek bij volle belasting kan kritisch zijn.
+2
PieterA
@GerbertXL Dit gaat je wel bevallen hoor. Wij hebben ook een electrische met een matige accu (18 jaar oud en je kunt er 1,5 uur intensief mee werken, dan is hij leeg. Soms laden we hem maar eens in de 3 weken op.
JohnDeere5085
@PieterA zolang je zon heftruck niet dagelijks gebruik kan het lang aan, de onze kan ook maar 2 uur vol aan t werk, maar dat gebeurd zelden en anders staat er nog een shovel of diesel als backup.
+2
Valtra man
@JohnDeere5085 ik heb dit wel al eens eerder geschreven. Zulke batterijen kunnen aan de regenerator, die laadt en ontlaadt je batterij in verschillende cycli waardoor de plaatjes worden ‘gepoetst’. Met de tijd oxideren die namelijk en verlies je capaciteit. Wij doen dit om de 2 jaar met al onze elektrische machines, het verschil is enorm achteraf.
JohnDeere5085
@Valtra man Goede tip, wat kost zoiets?
Valtra man
@JohnDeere5085 de prijs die er wordt voor gerekend zal schommelen bij verschillende servicepoints, maar voor minder dan 500€ ben je zeker geholpen 👍 ik weet niet waar je juist woont, maar je kan er bij ons in Wetteren voor terrecht bvb.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
PUNTEN
17
WEERGAVES
1.066
BATTLES