MAN TGS 3rd generation, foto van Truckfan Nieuwsposter

MAN TGS 3rd generation

5.856 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

BUKO Transport uit Beverwijk heeft een regelrechte primeur in huis met de eerste MAN WVTetra, een compacte vijfasser met een koppellengte van precies acht meter. Dankzij deze compacte afmeting past deze MAN-truck binnen de wettelijk toegestane lengte voor een gangbare dieplader-aanhangwagen. Daarnaast is het bovendien een volwaardige 10x4 asfaltkipper met een laadvermogen van 31 ton.

Voor BUKO Transport is het nieuwe concept van Wierda Voertuig Techniek een uitkomst, aldus directeur Wouter Langendijk: “Wij waren op zoek naar een alternatief voertuig voor ons asfaltwerk voor KWS Infra en we zochten contact met Wierda Voertuig Techniek om een nieuw concept te ontwikkelen; een vijfasser met een koppellengte van 8 meter zonder in te boeten op de wendbaarheid en het laadvermogen. Het resultaat van die samenwerking met WVT is deze eerste WVTetra.”

Slechts 8 meter lang
De bijzonder compacte MAN vijfasser is slechts 8 meter lang van bumper voorzijde tot hart koppeling, waardoor deze binnen de geldende lengte wetgeving ingezet kan worden in combinatie met een dieplader-aanhangwagen. “Dergelijke combinaties worden door ons ingezet voor het vervoer van de asfaltset en walsen en dergelijke naar het werkvak. Nadat die machines gelost zijn, wordt de truck ingezet voor de aan- en afvoer van (frees)asfalt, en dankzij dit concept kan dat zonder laadvermogen in te leveren. Tot nu toe waren we door de lengte gedwongen om hier 8x4 kippers voor te gebruiken, maar die kwamen iedere rit 8 ton laadvermogen tekort,’’ aldus Langendijk. Met een laadvermogen van 31 ton draagt de MAN WVTetra daardoor bij aan de duurzaamheid, want nu kan dezelfde vervoerprestatie verricht worden met minder ritten. Langendijk: “Voor ons was dat de belangrijkste reden om voor dit concept te kiezen. Wij zijn doorlopend op zoek naar de meest duurzame oplossingen en daar past dit concept perfect in.”

Twee liftassen
Voor de ombouw ging WVT uit van een MAN TGS 35.470 8x4-4 BL, die voorzien werd van een extra sturende en liftbare voorloopas. Verder werd de positie van de naloopas gewijzigd en werd er een nieuwe positie gevonden voor allerlei componenten, zoals de accu’s en de luchtketels. Ook de uitlaatdemper werd naar voren geplaatst om de compacte bouw te kunnen realiseren. Geert Veenstra, Sales Manager van Wierda Voertuig Techniek: “Belangrijk is dat het voertuig exact 8 meter lang is, gemeten vanaf de voorbumper tot de vangmuilkoppeling. Die laatste is zodanig gemonteerd dat optimaal manoeuvreren met de aanhangwagen mogelijk is. Een ander voordeel van het concept van de WVTetra is dat het voertuig door de twee liftassen leeg als 6x4 gereden kan worden. Ook dat is een aspect van duurzaamheid, want dat scheelt rolweerstand en komt het brandstofverbruik ten goede.” De MAN werd voorzien van een geïsoleerde Tibeg kipperopbouw met een overrijdbare achterklep met asfaltsnip. De truck werd geleverd door MAN Trucks dealer BTS.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!