Linde Heftruck, foto van PieterA

Linde Heftruck

+5
PieterA
9 november 2021 Foto van een Linde E25.

Mijn vrouw bezig met het verwisselen van een kist onder de sorteerder.

De truck werkt zoals we gedacht hadden. Hij is wat soepeler dan de oudere H25 dieseltruck en wat lomper dan de Still elektrische 2-tonner. Vooral de vorkversteller zou ik niet meer willen missen. 1 kleinigheidje vind ik nog wat onhandig: Als het donker is rijd ik natuurlijk met licht op. Als ik dan de heftruck even niet nodig heb, moet ik: of de lichtschakelaar omzetten, of het contact af zetten, of accepteren dat het licht aan blijft. Daar wil ik van de winter nog even naar kijken, want dat vind ik een beetje onhandig (misschien koppelen aan de stoelsensor?) De werklamp achter gaat wel uit bij afstappen. Die kun je koppelen aan het achteruitrijpedaal.

Het pel- en sorteerlijntje steekt als volgt in elkaar: Eerst een bunker waar je het ongepelde product met de heftruck in kiept. Dan een 2e bunker met een rondsel die het product netjes doseert. Dan een verdeelband met schopjesrondsel die de bolletjes net zo breed als de pelmachine verdeelt.

Dan de pelmachine. Dat is een zelfbouwpelmachine. De machine is zo opgebouwd dat we alleen onderdelen gebruikt hebben die ook in van Dijke pelmachines zitten.De grootste uitdaging zat er in om de twee motoren synchroon te laten lopen, anders zou de middelste rol er uit springen. De machine heeft 32 pelrollen! en is 2,5 meter breed. Na een seizoen probleemloos draaien heeft van Dijke de machine gekopieerd en in productie genomen. Ik weet niet zeker of zij ook tot 2,5 meter gaan, maar de aandrijving met de 2 motoren werkt volgens hetzelfde principe .

Dan vallen de bolletjes op 2 pelmachines met 8 rollen, vervolgens gaan ze via een spijlenband met mogelijkheid om er water op te zetten naar een pelmachine met 14 rollen, waarna ze met een eigenbouw opvoerband (gebaseerd op de afvoerladder van een Grimme Gz rooier) in een tussenbunker terecht komen.

Na de tussenbunker volgt het sorteergedeelte. Eerst over een 1-plaats sorteerder van 1,2 meter breed. Daarvandaan gaat de helft dmet de grootste maten (10 op) direct door naar een ouderwetse dubbele 5-plaats sorteerder. Liatris sorteert moeilijk, dus over 2 of 3 platen per maat sorteren. Hier staan dan drie kisten onder. 10-12, 12-14 en 14 op.

De helft met kleine bolletjes gaat naar een ouderwetse dubbele 4-plaats sorteerder en wordt daar verdeeld in de maten 0-7, 7-8 en 8-10.

De 0-7 sorteren we nog op een aparte enkele 4-plater in 0-5 (afval) 5-6 (om zelf te planten) en 6-7.

Het meeste afval komt vanonder de 32-roller. Dat gaat via een band in een kantelcontainer. De rest van het afval moet je een beetje met de riek bijhouden. Ook springen er wel eens bolletjes van de sorteerders en moet je natuurlijk bollen inschepen en kuubkisten met bolletjes afvoeren.
+2
PieterA
@PieterA Opvoerelevator op basis van de afvoerband van een Grimme Gz.

Reacties

+2
PieterA
De 4 pelmachines in beeld
+3
Massey 2705
Prachtig verhaal en uitleg !👍
+3
Fast Eddy
Wat weer een uitgebreide maar zeer duidelijke uitleg. Mooi hoor.
+1
steyrlanzboy
Mooi
+1
a3vandiejen
Mooi verhaal.👌
+2
Albert Peters
Weer wat geleerd hier staje nooit bij stil wat er allemaal voor komt kijken eer dat bollen in de vekoop gaan
+1
Paul Gravemaker
Pet af!
+5
jehan
He pieter je kunt weel meester worden met je mooie uitleg
PieterA
@jehan Goed idee, worden we misschien nog collega's 😄
jehan
@PieterA hahahaha ..even rustig aan doen met nog meer nieuwe collegas ..heb nu nog veel moeite met namen onthouden ...kreeg er op eens dikke 50 collegas bij ..de meesters ken ik al wel dat zijn er maar een paar ..nu de juffen allemaal
PieterA
@jehan Ik heb meestal geen moeite met de juffen. Ik vind de meesters moeilijker om te onthouden.
+2
jehan
@PieterA hahah maar als 95% meesters is ..sommige juffen hoef je de naam maar 1 keer te horen ja en die vergeet je nooit meer

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
PUNTEN
20
WEERGAVES
32
BATTLES
MEER FOTO'S
LOCATIE