Alexander-Dennis Enviro 200 (bus), foto van Truckfan Nieuwsposter

Alexander-Dennis Enviro 200 (bus)

Grote bestelling van 195 elektrische bussen van BYD ADL-samenwerking betekent forse stap vooruit van RATP Dev London naar emissievrij vervoer in 2037

Londen - BYD UK en Alexander Dennis Limited (ADL) bevestigen vandaag dat hun samenwerking op het gebied van elektrische voertuigen, waarmee zij in het VK marktleider zijn, de grootste bestelling ooit in het VK heeft ontvangen van elektrische bussen. De order van in totaal 195 enkel- en dubbeldeksvoertuigen is geplaatst door RATP Dev London, een van Transport for London (TfL)’s meest vooraanstaande busbedrijven.

Met deze order bevestigt RATP Dev London haar commitment om TfL’s elektrificatieplan voor het Londense busnetwerk te ondersteunen. Dit is een van de doelstellingen uit het strategisch plan van de burgemeester uit 2018, waarbij alle TfL-bussen in 2037 emissievrij moeten zijn, naast geheel emissievrij transport in Londen in 2037.

BYD is wereldwijd marktleider in accupakketten, energiemanagement en elektrische mobiliteit. ADL is een dochter van de leidende, onafhankelijke wereldwijde busbouwer NFI Group Inc. (NFI).

Emissievrij
De grote bestelling komt op het moment dat de samenwerking tussen BYD en ADL sterker en sterker wordt, in slechts vijf jaar nadat deze is ontstaan, met dank aan de bewezen combinatie van BYD’s elektrische aandrijflijn van wereldklasse en ADL’s in Groot-Brittannië gebouwde carrosserieën, die geheel kunnen worden aangepast aan de gewenste en verwachte inzet. In Londen rijden al meer dan 400 BYD ADL elektrische bussen die gezamenlijk meer dan 20 miljoen emissievrije mijlen hebben afgelegd. Nog eens 300 bussen staan in bestelling, waaronder de laatste order van RATP Dev London. Begin 2022 zal RATP Dev London de grootste vloot van elektrische bussen in Londen exploiteren, met bijna 25 procent van de vloot in Londen United en Londen Sovereign volledig elektrisch.

Ervaring
De levering van de nieuwste BYD ADL-voertuigen aan RATP Dev London start in de zomer. Er worden 68 BYD ADL Enviro200EV enkeldeksbussen, waaronder 21 compacte 10,2 meter-modellen, en 127 BYD ADL Enviro400EV dubbeldeksbussen gestationeerd op RATP Dev London’s Fulwell, Harrow en Shepherd’s busremises van waaruit routes in het westen van de stad gereden zullen worden. De bussen vullen de al rijdende vloot aan van 36 BYD ADL enkeldeksbussen die sinds 2018 operationeel zijn en 29 dubbeldeksbussen die vorig jaar geleverd zijn. De ervaring van RATP Dev London met deze bussen die al in gebruik zijn is zeer positief, wat in het bijzonder geldt voor de BYD ADL Enviro400EV dubbeldekker die uiterst betrouwbaar is gebleken tijdens 24-uursdiensten.

24-uursroute
Catherine Chardon, managing director van RATP Dev Londen, zegt: “Elektrificatie is een kritisch onderdeel van onze business en samenwerking met Transport for Londen (TfL). Minder dan twee jaar geleden begonnen wij met onze twee eerste honderd procent elektrische routes, gevolgd door de eerste volledig elektrische 24-uursroute met een dubbeldekker in Londen. Begin 2022 zullen we 15 routes emissievrij hebben en zijn vijf van onze garages aangepast voor elektrisch vervoer. Deze overeenkomst zal RATP Dev London helpen zichzelf op de kaart te zetten als de leidende aanbieder van elektrisch Vervoer per bus in de stad. We zijn er trots op te mogen samenwerken met TfL om Londen te helpen de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.”

Voorbeeld
Managing director van BYD UK, Frank Thorpe, vult aan: “Dit is een belangrijk moment voor de ontwikkeling van het merk BYD in het Verenigd Koninkrijk. Openbaar vervoer in de hoofdstad wordt vaak gezien als een voorbeeld voor andere steden en plaatsen en het feit dat een groot openbaarvervoerbedrijf als RATP Dev London zo fors inzet op elektrische mobiliteit maakt dat ik verwacht dat ook andere locale autoriteiten in het VK dat zullen doen. Het steeds groter wordende aantal elektrische routes van TfL-aanbieders is een goede zaak voor de inzetbaarheid op lange termijn van de vloot en heeft grote milieuvoordelen voor inwoners van Londen.”

Veiligheid
Paul Davies, president en managing director an ADL, voegt toe: “De grote bestelling van RATP Dev London’s is het bewijs dat er vertrouwen is in onze in Groot-Brittannië gebouwde elektrische bussen en ADL’s bewezen flexibiliteit om te voldoen aan de eisen van de openbaarvervoerbedrijven. Deze bussen voldoen dankzij onze ervaring aan de Transport for London’s Bus Safety Standard en hebben de focus op veiligheid voor de bestuurder, de passagiers en overige weggebruikers.”

Reacties

Paul Gravemaker
RATP Dev London is een van de concessiehouders van Transport for London, TfL, de vervoerautoriteit die onder voorzitterschap van de Mayor of London verantwoordelijk is voor OV, taxi's, fietsvoorzieningen, hoofdwegennet. In zekere zin pikant: onder Thatcher moest de overheid terugtreden en werd het Britse OV geprivatiseerd. En nu rijdt in Londen een 100% dochter van het Parijse OV-bedrijf RATP, 100% overheidseigendom! Overigens: een andere concessiehouder in Londen, Keolis, is voor 70% eigendom van de Franse Spoorwegen SNCF (en voor 30% van een Canadees overheidspensioenfonds). En wie is de eigenaar van de SNCF? De Franse staat.
Wat nou Europese privatiseringsregels ......

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
1
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S