Kramer U800, foto van Kramer U800

Kramer U800

Kramer U800
Als het winddoek aan de kant is en de motorkap is open betekend dat dat er gearbeitet word aan de Kramer, zo ook gisteren weer, met het compleet nieuw construeren van de kabelboom.

Eerst trek ik alle draden op hun plek, sluit ik ze aan, en als alles het doet haal ik alle bedrading er weer (gebundeld) uit en gaat de krimpkous eromheen. Dit leek mij de meest logische oplossing omdat je heel veel bochten en hoeken om moet wat eigenlijk niet uit de meten valt, het is allemaal heel krap, totaal anders dan een tractor uit die jaren. Als iemand tips zou kunnen geven die relevant zijn hoor ik ze graag, hier zouden andere mensen met een tractor restauratie ook wat aan kunnen hebben.

Reacties

+3
Kramer U800
Alle bedrading heb ik bij Rdae.nl vandaan waar @hooidonk zijn elektrische spullen ook vandaan had voor zijn Hatz. Mooie prijzen moet ik zeggen voor de hobbyist, hij heeft ook 2 kleurige bedrading waar ik nogal wat van nodig had bij de Kramer.
+2
hooidonk
@Kramer U800
Leuk!
Ja, een mooi adres voor de particulier. :thumbsup_tone2

De bedrading is ineens weer een heel ander soort klusje als de rest van de restauratie. Als het lukt en mooi ligt, is het erg leuk. Maar het kan ook erg frustrerend zijn. Vooral het door de kous heen zien te wurmen, kan nog wel eens wat minder fraaie woorden opleveren. Vooral als hij nog een paar centimeter moet en dan dubbel gaat aan de kant waar je hem er in drukt.

Doe je er trouwens krimpkous of isolatiekous omheen? Bij de Hatz was groene isolatiekous origineel, maar dat zit ook vol in het zicht.
+3
arnold-arentze
@hooidonk Beetje wd40 in de kous doet wonderen soms. En de kous niet te krap nemen. Maar herken het wel wat je zegt😂😂🤬🤬
+1
Kramer U800
@arnold-arentze Goede tip!! Ga ik ook toepassen 😃 Ik zat al te kloten met die grote plus en massa kabel van de accu, die krimpkous wou ik niet van zelf. Uiteindelijk heb je zoveel wrijving dat je kabel gewoon vast loopt in de kous.
+1
arnold-arentze
@Kramer U800 Ja dan zal je kous iets te klein zijn. Ik had paar verschillende maten voor de verschillende bundels. Normale kous krimpt al de helft dus draad hoeft er niet strak doorheen. Lange lengtes blijft wel lastig 😬
+2
Kramer U800
@arnold-arentze Dit was de grootste kous die ik had besteld maar het is wel gelukt 😁 Ik heb in totaal 3 verschillende maten besteld dus keuze zat. Die dikke plus kabel was ook 2 meter lang dus dat verklaart het. Er zitten ook kabels tussen die wel 6 meter lang zijn aan één gesloten.
+2
arnold-arentze
@Kramer U800 6m is een heel eind 😅😅 Wel supernetjes als het lukt👌👌
+1
Kramer U800
@arnold-arentze Ja echt waar, je begint bijvoorbeeld bij een bedieningsorgaan in de cabine, vervolgens moet ik met die draad naar voren de cabine uit, onder de cabine door naar achteren toe. Maar gaat lukken, ik heb niet bezuinigd op de elektriciteit 😁
+3
WaterDeutzer
@arnold-arentze Gewoon pvc (ribbel)splittubes gebruiken over kabels vanaf 6² dus ook de starterkabels. is eenvoudig aan te brengen, veilig en netjes. Alleen krimpkous (met lijm) gebruiken over de krimpogen einde kabels. Verder kleiner dan 6² ouderwets met katoentape wikkelen. zo deden ze dat vroeger en kan nu nog steeds. Ook eenvoudig te vormen tijdens wikkelen in de positie die je wenst. Staat ook nog eens netjes.
+2
arnold-arentze
@WaterDeutzer Ook een mogelijkheid idd. Bij mijn Same’s zat het origineel wel in een kous. Zo zie je @Kramer U800 tips en triks genoeg😉
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Heb je helemaal gelijk in, een goede tip. Maar bij de Kramer zat overal een krimpkous omheen zonder lijm. Dus dan ga ik dat ook zo doen. Ik heb wel een hoop tractoren gezien die dat wel hebben wat jij zegt.
+2
Kramer U800
@hooidonk Ja ik hoop op het beste met die draden in de krimpkous te trekken 😬😬

Het is een dunwandige krimpkous.
Die groene isolatiekous die jij had gebruikt zag ik ook op de website ja.

Bij de Kramer zit denk ik 95% van alle bedrading uit het zicht dus dat valt dan weer mee, maar het moet wel goed gebeuren, het laatste wat je wil is brand door kortsluiting.
+1
hooidonk
@Kramer U800
Ja, die isolatiekous leek er goed op en was er blij mee die gevonden te hebben, maar die was helaas een paar maten te groot.
Uiteindelijk na een lange zoektocht ze in duitsland gevonden, bij een groot bedrijf die ze gelukkig ook aan een particulier wilde verkopen.

Ja, dit zijn wel dingen om even je kop goed bij te houden.
Twee draadjes verwisselen kan al een hopeloze zoektocht opleveren naar de oorzaak en brand zou je helemaal niet willen!
+1
bob de bouwer
Ik ben het met je eens om het zo te doen.
Ga je de krimpkous warm maken als je de bedrading weer op de juiste positie geplaatst heb, dit i.v.m. de bochten die je moet maken
+3
Kramer U800
@bob de bouwer De krimpkous valt heel makkelijk te buigen heb ik al gemerkt bij de dikke + en - kabel dus dat doe ik alvorens het monteren.
+4
wim-same
Bij het restaureren van een trekker is het al niet anders hoor. Eerst de bedrading trekken, en als alles werkt de krimpkous er omheen.
+3
arnold-arentze
Ik heb het ook zo gedaan. Beste manier om alles netjes passend te krijgen
+4
arnold-arentze
@arnold-arentze Even ter verduidelijking, ik denk dat de meesten het wel ongeveer zo doen
+3
Kramer U800
@arnold-arentze Ja precies, zo wou ik het ook doen, bedankt voor de verduidelijking.
+1
arnold-arentze
@Kramer U800 Leuk klusje en weer zeer tijdrovend 😆Dat is aan jouw ook wel weer toevertrouwd gezien het hele project😉 succes 👍
+2
wim-same
@arnold-arentze Maar dit zijn dan ook wel de mooiste klusjes vind ik. @Kramer U800
+2
Kramer U800
@wim-same Ja het is heel rustgevend & tijdrovend werk, waarbij je wel goed na moet denken en het bedradingschema goed moet volgen.
+3
wim-same
@Kramer U800 Ja dat klopt. en als je hier mee bezig ben, moeten ze ook niet aan je kop zeuren.
+2
Kramer U800
@arnold-arentze Je zegt het precies goed. Ik kan de oude kabelboom niet weer aan elkaar knoeien dat zou afbreuk dan aan de rest van het voertuig. Dankje wel
+3
Hannesman
@arnold-arentze gaat op die manier altijd mooi, heb m'n mf135 ook zo gedaan. Gebruik meestal ook een extra kous of plastic mantelbuis door panelen om schuur plekken tegen te gaan
+3
arnold-arentze
@Hannesman Ja Idd extra mantel of/en doorvoertule’s op de risico plaatsen
+1
Kramer U800
@Hannesman Goed idee 👍🏼
+2
manus
Mooi werk
WaterDeutzer
Aan dat bootje te zien heb je daar geen tijd meer voor.😂
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Die stoomsloep is van mijn vader, die heeft daar geen tijd voor inderdaad haha. Pasgeleden is er weer een IFA RS01 Pionier en een Zetor 6211 bijgekomen... 🙈 We hoeven ons niet te vervelen voorlopig.
WaterDeutzer
@Kramer U800 Aha, een Zeepsnor. Daar heb ik vroeger ook eelt van op m'n handen gekregen. Mooi spul, met wat Oostelijke probleempjes.
Kramer U800
@WaterDeutzer Oké, waren toen heel veel verkocht in de jaren '90. Die wij hebben heeft 600 uur erop, en getint glas origineel. Mijn vader was jaren lang monteur van deze tractor voor die man en nu is hij van ons, het enigste wat er ooit aan de 6211 vervangen is, is de schakelpook rubber. De originele set lampjes met de tekst "Zetor" op het doosje en de originele gereedschapset zitten er ook nog bij.
Rietman
Je mag trots zijn op zo'n bijzondere Kramer !
+2
Kramer U800
@Rietman Danku wel! Dat ben ik ook zeker, deze zomer gaat er gereden worden! De kabelboom is bijna klaar, ik ben momenteel nog aan het onderhandelen over een PTO waarmee mijn Kramer geleverd is origineel, omdat deze is kapot gegaan en kwijt geraakt vroeger. En dan de laadbak nog even opknappen.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
PUNTEN
53
WEERGAVES
13
BATTLES