Scania Gryphus, foto van Truckfan Nieuwsposter

Scania Gryphus

5.967 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

Structurele instroom Scania Gryphus-voertuig van start
Nieuwsbericht | 01-03-2021 | 17:35

De bekende DAF 4- en 10-tonners worden vanaf deze week structureel vervangen door de nieuwe Scania Gryphus. Eenheden van alle Defensieonderdelen wisselen daarvoor (vrijwel) wekelijks enkele van hun huidige vrachtwagens om. De luchtmacht en de rijopleidingen reden al met enige nieuwe Scania’s, maar voor het eerst wordt nu ook het boegbeeld uitgeleverd. Dit is de verhoogde, 4-assige en 8-wiel aangedreven Scania Gryphus High Operational.

De verhoogde, 8-wiel aangedreven Scania Gryphus High Operational.Toon opties
De nieuwe transportsystemen zijn opgebouwd uit de ‘kale’ vrachtwagen en een opbouwvariant of container. Denk aan een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer. Ook zijn ze te voorzien van een aggregaat of kraan. Afhankelijk van de opdracht en de omgeving kunnen varianten en opties worden gecombineerd. Wel worden voertuig en opbouw zoveel mogelijk bij elkaar gehouden.

In alle verschillende uitvoeringen vormt de Gryphus de basis. Er komen 3 verschillende categorieën draagvermogen. De 50 kN met 4-wielaandrijving, de 100 kN met 6x6 of 8x8 wielaandrijving en de 6x6 aangedreven trekker met 150 kN draagvermogen.

In totaal krijgt Defensie ruim 2.800 nieuwe exemplaren. Het overgrote deel daarvan, zo’n 2.500, bestaat uit de 8-wielaangedreven high operational-uitvoering. Daarnaast komen er nog een aantal 2 en 3-assige low operational-uitvoeringen. Die worden met name ingezet als lesvoertuig en bij de luchtmacht. Het omwisselproces gaat bij elkaar nog enkele jaren in beslag nemen.

De Gryphus wordt geleverd met een aantal bijkomende spullen.Toon opties
Voordelen
Bij het optreden onder risicovolle omstandigheden kan de normale cabine in korte tijd worden vervangen door een gepantserde versie. Dit maakt het onder meer mogelijk om in vredesomstandigheden zo licht en dus zuinig en goedkoop mogelijk met het voertuig te opereren.

Naast meer meer laadvermogen en betere prestaties zijn de nieuwkomers voorzien van de laatste voertuigtechniek. Van zuiniger en schonere motoren tot camera’s die het zicht rondom verbeteren. Ook de ergonomie is beter en de Gryphus is comfortabeler en veiliger.

De laatste nieuwe Scania stroomt naar verwachting in 2026 in. Dit betekent ook dat de alom bekende DAF 4-tonner langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnt. Dit iconische werkpaard heeft ruim 30 jaar dienst gedaan. Het laatste ‘nieuwe’ viertonner-type deed in 1989 zijn intrede.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO