Cummins motor, foto van Husqvarna

Cummins motor

Husqvarna
Foto van een Cummins 6bt
Iets anders als een FPT

Reacties

Fendt926Driver
Moeten goede motoren zijn hoor ik soms.
Maar zelf alleen maar slechte ervaring mee
De boer maar
Die liggen in heel veel vrachtauto's en in de Dodge
Husqvarna
@Fendt926Driver
Dit onderblok is made in USA, maar er zijn ook Brazil blokken en die willen nog wel eens scheuren schijnt het.
InsaneNL
@Husqvarna jup dan staat er aan de brandstofpomp kant van het blok net boven de carterpan een nummer 53 ingegoten.
Husqvarna
@InsaneNL
Oke, deze is 55.
+1
wim-same
Ik heb zo'n motor gehad in mijn vorige DAF, was wel altijd nat van de olie, maar het liep altijd. In het laatst was het radiator open gebarsten, toen was het einde oefening voor de DAF. We waren net de "nieuwe DAF" met ook weer een Cummins motor aan het opbouwen. Maar packing sets en onderdelen waren wel erg duur van een Cummins 6 BT
wim-same
@Husqvarna Maar dit type Cummins motor is wel veel ouder dan een FPT motor. Toen werden er nog geen milieu eisen gesteld aan een motor.
Husqvarna
@wim-same
Oké deze komt uit een DAF 45, euro 2.
Onze Case uit 2006, het blok lijkt er wel op, is ook een pompverstuiver maar rookt wel een stuk minder.
wim-same
@Husqvarna Ja klopt, Ik had voorheen ook een DAF 45 oudere CASE trekkers lagen inderdaad dezelfde motoren in. Wat het verschil is tussen Euro 0, Euro 1 en Euro 2 en 3 weet ik ook niet precies hoor. Euro 4 was volgens mij met een roetfilter, en Euro 5 en 6 al command rail.
+1
Husqvarna
@wim-same
Ja deze Case heeft al een CNH blok, 6.7L, maar ik vond het er zo gauw nog wel wat op lijken.
wim-same
@Husqvarna Maar als er CASE op het blok of de klepdeksels staat wil dat nog niet zeggen dat het een CNH blok is hoor. HA HA. Op het motorblok van mijn huidige DAF CF 65 Euro 5 staat ook Paccard, maar het is gewoon een Cummins motor. De DAF 75, 85, en 95 hebben wel een Paccard oftewel een DAF motor.
SJB533
@wim-same
De B-series van 3,9 liter (viercilinder) en ,9 liter (zescilinder) zijn ok gebouwd onder de CDC-vlag, de joint venture tussen Tenneco, later CaseCorp, en Cummins 😉
dirkao
@SJB533 een 6 cilinder cummins B is 5,9 liter een C is 8.3 liter
SJB533
@dirkao
De 5 is weggevallen, zie ik. Moet het stof eens onder m'n toetsen wegblazen 🙈
Husqvarna
@wim-same
Ja er staat CNH op de kleppendeksel, dus hij zal wel uit Turijn of anders Bourbon-Lancy (vm. Fiat-Someca fabriek) komen. Ik heb ook wel met de MX 120 135 en MTX135 gewerkt met de Cummins gewerkt.
Ik heb begrepen dat Tenneco (Case) samen met Cummins een motor ontwikkelde (CDC), maar toen Fiat Case overnam hebben ze na een paar de stekker uit CDC getrokken en zelf het Cummins/Case blok met o.a. Bosch verder ontwikkeld om dit blok overal toe te passen.
SJB533
@Husqvarna
Cummins had 2 van die joint ventures. CDC (Consolidated Diesel Corporation), met Tenneco, later CaseCorp, en EEA (European Engine Alliance) , met FIAT/IVECO. CDC is naar Cummins gegaan, EEA naar CNH
dirkao
Jammer dat de cummins B geen natte bussen heeft, is dus bij eventuele revisie wat lastiger , bewerkelijker en duurder. Aan de andere kant de waterpomp wisselen is weer het makkelijkste wat er is

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
PUNTEN
6
WEERGAVES
24
BATTLES