Renault D-serie, foto van Truckfan Nieuwsposter

Renault D-serie

TEAM MAMMOET RALLYSPORT DOET GOEDE ZAKEN
Martin van den Brink rijdt probleemloos naar rustdag
HA’IL - Martin van den Brink heeft uitstekende zaken gedaan in de zesde etappe van de Dakar Rally. De coureur uit Harskamp eindigde vandaag als achtste. In het klassement klom de kopman van Mammoet Rallysport naar een zevende plaats. ,,We zijn super tevreden. Zowel over het rijden als de klassering.’’
Minder goed verging het de tweede equipe in de rood-zwarte kleuren. Mitchel van den Brink, Richard Mouw en Wilfred Schuurman kwamen twaalf kilometer na het begin van de etappe al tot stilstand. Een kapotte stuurpomp bleek de boosdoener. Na een langdurig oponthoud en reparatie kon het trio de weg vervolgen.
Gelukkig voor het team van Mitchel is er morgen een rustdag. Maar dat de debutant vandaag laat binnenkomt is heel zeker. ,,Dat is jammer,’’ aldus Martin na afloop van zijn special stage. ,,Maar gelukkig hebben ze tijd genoeg om binnen de limiet binnen te komen. De grens om in de rally te mogen blijven ligt op zaterdagmiddag 14.00 uur. Dat gaan ze vast en zeker halen.’’

De proef tussen Al Qiasumah en Ha’il was loodzwaar. Aan de vooravond van de rustdag werden de rijders en het materiaal nog eens flink op de proef gesteld.
De etappe werd met 100 kilometer (naar totaal 347 km) ingekort om de deelnemers die donderdagavond of -nacht pas laat terugkeerden in het bivak meer tijd en rust te geven voor de laatste proef van deze eerste Dakar week.

‘50 kilometer stoeien met Pascal de Baar’

Volgens Martin geen overbodige luxe. ,,Het was zwaar, maar ook erg mooi. De proef bestond alleen maar uit zand en duinen. We hebben ons kostelijk vermaakt en erg genoten.’’
Martin, navigator Wouter de Graaff en Daniel Kozlovsky vochten in de woestijn van Saoedi-Arabië een prestige duel uit met de twee andere Renault equipes die respectievelijk 3.30 minuten (Huzink) en 1 minuut (De Baar) voor het team van Mammoet Rallysport aan de 347 kilometers begonnen. ,,We reden snel naar Pascal toe. Toen hij ons zag gaf iets meer gas en dat leverde een mooi gevecht op. Zeker vijftig kilometer hebben we met De Baar lopen stoeien. Daarna zijn we ze gepasseerd en kwamen we bij Gert Huzink. Ook die Renault hebben we vervolgens achter ons kunnen laten. Ja, dat was genieten.’’
Bij de finish bleek de brigade van Mammoet Rallysport ruim 12 minuten sneller te zijn dan Pascal de Baar en bijna 20 minuten sneller dan Gert Huzink, die vooral in het laatste deel veel terrein moest prijsgeven. Martin werd zodoende voor de vijfde keer deze rally de best geklasseerde Nederlander.
Na een uiterst constant gereden etappe, met weinig verval ten opzichte van de snelste mannen, leverde het strakke strijdplan een achtste positie op. De achterstand op etappewinnaar Airat Mardeev was 20 minuten en 24 seconden. Sotnikov, Shibalov, Karginov en Loprais (+5.43) maakten de top vijf vol.

Tatra-tandem verliest veel tijd

De puike prestatie in de rit van vandaag kreeg nog meer glans door het tijdverlies dat Martin Soltys en Ignacio Casale op liepen. De Tatra-tandem startte vanochtend nog als vierde (Soltys) en achtste (Casale). Op de streep moesten de Tsjech en de Chileen hun wonden likken. Soltys gaf 1 uur en 2 minuten toe en Casale 55 minuten. In het klassement passeerde Martin van den Brink beiden. De equipe van Mammoet Rallysport is nu zevende algemeen op 2 uur en 10 minuten en 29 seconden van koploper Dmitry Sotnikov. Casale staat achtste op 2.15.39. Andrey Karginov is negende op 2.24.20 en Soltys sluit de deur van de top tien. De Tsjech heeft 2.32.45 achterstand. Het verschil tussen de vier teams, die volop strijden om de plaatsen zeven tot en met tien, bedraagt slechts 22.16 minuten.

Martin, Wouter en Daniel kunnen nu genieten van een rustdag. Zondag gaat de strijd om de sub-top klasseringen verder. De top zes lijkt momenteel een maatje te groot voor het eerder genoemde kwartet rijders. Maar ook in de strijd voorin is er volop spanning. Het verschil tussen nummer twee Shibalov (Kamaz) en Aliaksei Visheneuski (zesde) in de Maz bedraagt 59 minuten. Daar wordt volgende week ook nog het nodige vuurwerk verwacht.

‘Nog geen lekke banden gehad’

,,Wij zijn bijzonder tevreden. We rijden op ongeveer 85% van onze mogelijkheden. Als we mee willen doen om de winst moet dat 100% zijn, maar dan weten we zeker dat we het nodige kapot rijden. Dat is in het verleden wel gebleken. Nu hebben we bijvoorbeeld nog geen lekke banden gehad en de truck is ook technisch nog prima in orde. We rijden al een paar dagen met dezelfde banden. In het verleden had ik vaak al vijf of zes keer een band moeten verwisselen. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben. Dat hoort bij het spel. We gaan dit strijdplan echter ook volgende week nog hanteren. Wie weet wat we later in de week nog een keer kunnen proberen. Maar voorlopig zijn we met onze huidige prestaties dik- en dik tevreden.’’

Voor de technische mannen van Mammoet Rallysport is het nu zaak om de Renault C460 optimaal te prepareren voor de slotweek. De serviceploeg moet daarnaast wachten tot Mitchel en zijn manschappen de Volvo in het bivak in Hi’al parkeren. ,,We maken ons geen zorgen. Er blijft voldoende tijd over om de truck van Mitchel ook weer fris en fruitig aan de start te brengen voor het vervolg,’’ aldus een opgetogen Martin van den Brink, die rond 18.30 uur (plaatselijke tijd) het bivak in Ha’il bereikte.

Start van marathon etappe

De rally in het Midden-Oosten gaat zondag verder. De zevende etappe brengt de karavaan van Ha’il naar Sakaka. De klassementsproef telt 471 kilometer en is het eerste deel van de marathon etappe. De rijders krijgen na de etappe in het bivak van Sakaka geen hulp van de vaste service mensen. Alle teams moeten het onderhoud die dag zelf voor hun rekening nemen. Snelheid gekoppeld aan betrouwbaarheid en handigheid spelen zondag en maandag de hoofdrol.


Tekst: Berry Kamphorst Foto: Fotop

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!