Renault D-serie, foto van Truckfan Nieuwsposter

Renault D-serie

5.967 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

€˜HET WAS EEN ZWARE PROEF MET ALLEEN MAAR STENEN’
Martin van den Brink houdt hoofd koel en eindigt als achtste
BISHA - Martin van den Brink is op koele en zakelijke wijze begonnen aan de Dakar Rally 2021. Het geduld en de gepaste voorzichtigheid werd beloond. De Harskamper eindigde in de truck van Mammoet Rallysport als achtste. ,,We hebben geen gekke dingen gedaan. Het was een zware proef met alleen maar stenen.’’
Mitchel van den Brink reed eveneens een stabiele en degelijke openingsrit. De 18-jarige debutant begon als 32e aan de etappe naar Bisha. Mitchel en zijn co-piloten Richard Mouw en Wilfred Schuurman bleven goed bij de les en eindigden uiteindelijk rond de dertigste plaats.
De equipe van Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Daniel Kozlovsky verloor vandaag 21 minuten en 19 seconden op etappewinnaar Dmitry Sotnikov (Kamaz). De brigade van Mammoet Rallysport werd daarmee de beste Nederlandse equipe en was bovendien de eerste Renault-truck die de finish passeerde.

De verstandige aanpak van de lastige openingsrit over 277 kilometer wierp zijn vruchten af. Op het parcours met zand, stenen en grote keien verloren meerdere favorieten de nodige tijd. Zo zag titelverdediger Andrey Karginov zijn kansen op prolongatie van de winst al direct in rook opgaan. De Rus in de Kamaz verloor 1 uur en 31 minuten. Ook Kamaz-teamgenoot Mardeev (25.53) en MAZ-topper Aliaksei Vishneuski (+1 uur en 19 minuten) moesten veel tijd toegeven. Gert Huzink (+47.48), Pascal de Baar (+1.01.56) en Maurik van den Heuvel (+34.12) konden hun topposities van de openingsfase niet vasthouden.

‘Ik moet nog een beetje wennen aan de truck’

De mannen van Mammoet Rallysport bewezen dat er op het lastige parcours vooral veel tijd verloren kon worden. ,,We hebben met het hoofd gereden. Als je een grote steen raakt ben je verder van huis.’’
Na een stabiele opening moest Martin tussen km 135 en 177 een minuut of elf prijsgeven. ,,We hebben in dat gedeelte stil gestaan. De turbodruk viel weg. We moesten op zoek naar de oorzaak. Er bleek een relais te zijn doorgebrand. Dat was het enige probleem van deze dag.’’

Volgens Martin is het deze eerste dagen nog even aftasten. ,,Ik moet nog wel een beetje wennen aan de truck. We weten nu bijvoorbeeld dat we de vering nog goed moeten afstellen. Dat kwam vandaag duidelijk boven water. Het was mede daardoor een zware dag. We zijn blij dat we er zijn,’’ aldus de Harskamper direct na het beëindigen van de klassementsproef.

Eerste duinen in tweede etappe

Sotnikov begint na de ritzege van vandaag morgen als eerste aan de etappe. Loprais (vandaag tweede op 7.56), Shibalov (derde), Viazovich en Macik zijn de eerste volgers. De mannen van Mammoet Rallysport gaan als achtste van start in de rit naar Wadi Ad-Dawasir. Van den Heuvel, Huzink en De Baar starten als 11e, 13e en 15e.
Naast 228 kilometer verbindingsroute is er een special stage van 457 kilometer. In deze tweede etappe krijgen de rijders de eerste duinen al voorgeschoteld. In een korte sector van 30 kilometer moeten diverse duinen worden bedwongen. De route wordt verder gekenmerkt door opnieuw veel paden met stenen en een deel met veel zand. De eerste truck begint rond 8.45 uur aan de etappe. In Nederland is het dan twee uur vroeger.


Tekst: Berry KamphorstFoto: Fotop

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!