Scania G410
6.464 foto's van @Truckfan Nieuwsposter
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Transporteur Mart de Waard van Danmel Transport rijdt sinds kort met een vrachtwagen op liquid natural gas (Lng). Lng levert naar verwachting 20 procent CO2-reductie op ten opzichte van diesel. Daarnaast is een fluisterstille accu-oplegger toegevoegd. De nieuwe RMO-combinatie wordt ingezet voor het melktransport van de Noord-Hollandse veehouders die zijn aangesloten bij coöperatie CONO Kaasmakers.
Lng-truck
Danmel Transport rijdt sinds kort met een 400 pk Scania G410 LNG 4x2-trekker langs de melkveehouderijen in Noord-Holland die zich hebben aangesloten bij de zuivelcoöperatie van CONO Kaasmakers. Met de inzet van dit vloeibare aardgas, de meest duurzame fossiele brandstof, wordt een milieuwinst van zo’n 20 procent minder CO2-uitstoot verwacht. Bovendien kan de motor in de toekomst probleemloos overschakelen naar biobrandstof.
Oplegger met accu
Daarnaast bestaat de RMO-combinatie uit een innovatieve oplegger die is voorzien van een eigen accu. Het verpompen van de melk vanuit de melktank van de boerderij naar de tankwagen gebeurt daardoor niet langer met een draaiende motor, maar volledig op elektriciteit vanuit deze accu. Voor het opladen hiervan wordt onder meer de energie gebruikt die vrijkomt bij het rijden, zoals tijdens het remmen. Het geluidsniveau van ruim onder de 60 dB(A) (vergelijkbaar met een koffiezetapparaat of elektrische tandenborstel) garandeert een fluisterstille werking en dus nachtrust voor de melkveehouder, van belang gezien de 24/7 transportactiviteiten. Dankzij de accu-oplegger houdt de trekker ruimte over voor extra lng-tanks, zodat de actieradius aanzienlijk wordt vergroot.
Betere dienstverlening
Mart de Waard, eigenaar van Danmel Transport, over de duurzame RMO-combinatie: “CONO hecht belang aan duurzame ontwikkelingen in de hele keten. Ik wilde deze uitbreiding echter vooral zelf omdat ik daarmee mijn dienstverlening kan verbeteren in duurzaamheid en geluidsreductie. Extra voordeel is dat deze vrachtwagen zonder ombouw al geschikt is voor het toekomstig gebruik van biobrandstof.”
Grietsje Hoekstra, manager Duurzaamheid bij CONO Kaasmakers zegt hierover: “Wij vinden het belangrijk dat onze partners stappen zetten op het gebied van verduurzaming en blijven dit ook stimuleren. Danmel draagt met deze combinatie in het algemeen bij aan de klimaatdoelstellingen van de transportsector, en levert in het bijzonder een positieve bijdrage aan de totale footprint van onze kaas.”
Over CONO Kaasmakers
CONO Kaasmakers, de coöperatie achter Beemster kaas, is een kleine boerencoöperatie met haar kaasmakerij in de Beemster. De boeren en kaasmakers hebben de ambitie om de lekkerste en duurzaamste kaas te maken. CONO kaas onderscheidt zich op drie punten van andere soorten kaas: het Caring Dairy duurzaamheidsprogramma voor de melkveehouderij, ambachtelijke kaasproductie en natuurlijke rijping. Het bedrijf introduceerde in 2002 als eerste in Europa premies voor melkveehouders die hun koeien buiten laten grazen. Sinds 2020 is de kaasmakerij van CONO klimaatneutraal gecertificeerd en daarmee is het bedrijf klaar voor een mooie, duurzame toekomst.