Scania G410
6.020 foto's van @Truckfan Nieuwsposter
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Directeur Paul van den Nieuwenhuizen legt uit: “Deze drie CNG voertuigen worden in de Belgische stad Aalst ingezet. De daar gesitueerde suikerfabriek van onze opdrachtgever ligt dicht tegen een woonwijk aan en daarmee wilden wij met onze transportactiviteiten zoveel mogelijk rekening houden. Naast het feit dat de uitstoot van o.a. stikstof en fijnstof tot 90% lager is, produceren de voertuigen ook minder geluid. Dat is niet alleen goed voor de chauffeur, maar met name ook voor de omwonenden.”
De keuze voor CNG en niet voor LNG is voor Van den Nieuwenhuizen duidelijk: “In Aalst zit bij de suikerfabriek een CNG station om de hoek en LNG kan je in België nog lang niet overal tanken. Bovendien zou de suikerfabriek in de nabije toekomst wellicht zijn eigen biogas kunnen maken. Kijk, dan ben je bijna CO2-neutraal en dat is toch wel ons uiteindelijke streven.”
Wemmers oriënteert zich breed in de mogelijkheden om de impact op het milieu en de omgeving te verkleinen. Zo heeft het bedrijf onlangs, in samenwerking met een grote opdrachtgever, een studie herstart naar de inzet van HVO als brandstof. De grootste uitdaging hierbij is om de businesscase op meer dan alleen financiële criteria sluitend te krijgen.
Het wagenpark van Wemmers Tanktransport omvat zo’n kleine 300 trekkende eenheden en is relatief jong. Van den Nieuwenhuizen: “Ons gehele wagenpark zit vrijwel helemaal op Euro 6. Binnenkort zullen de laatste Euro 5 trucks het wagenpark verlaten. Inmiddels zitten we binnen de Euro 6 norm al op de vierde stap en ik verbaas me er nog steeds over hoe zuinig de voertuigen zijn. Wij rijden vaak met het maximale laadvermogen en realiseren dan nog steeds een verbruik van 1 op 4. Dat was tot een paar jaar geleden volstrekt ondenkbaar. Tel daar bij op dat wij nauwelijks tot geen deelladingen kennen want onze volledige tank wordt vrijwel altijd in één keer gelost. Dat maakt dit brandstofverbruik extra bijzonder.”
Wemmers Tanktransport heeft diverse internationale vestigingen. Naast Nederland vinden de meeste transportactiviteiten plaats in België, Frankrijk en Duitsland. Naast duurzaamheid besteedt het bedrijf veel aandacht aan kwaliteit. Ook bij deze nieuwe voertuigen wordt gefocust op een maximale uptime. De Scania werkplaats staat voortdurend in verbinding met de voertuigen om het onderhoudsschema volledig op de inzet van de truck af te stemmen. “Op deze manier willen wij onze klanten een optimale betrouwbaarheid bieden”, besluit Van den Nieuwenhuizen.