MAN TGX 3rd generation, foto van Truckfan Nieuwsposter

MAN TGX 3rd generation

5.967 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

In februari presenteerde MAN zijn nieuwe truckgeneratie. Naast de focus op de chauffeur met een nieuw bedieningsconcept, was brandstofefficiëntie een topprioriteit bij de ontwikkeling van de nieuwe trucks. Nieuwe concepten op het gebied van aandrijving, aerodynamica en de MAN EfficientCruise efficiency assistent maken de MAN- truckgeneratie nog zuiniger, zelfs 8,2% vergeleken met de vorige. TÜV Süd heeft dit in een test bevestigd.

Na in totaal 684 kilometer was het resultaat duidelijk: ten opzichte van de vorige generatie MAN TGX 18.460 verbruikte de nieuwe MAN TGX 18.470 Euro 6d gemiddeld 8,2% minder brandstof op de 342 km lange testroute. Deze route bestond uit een combinatie van snelwegen en provinciale wegen, en werd twee keer achter elkaar afgelegd. Om de prestaties goed met elkaar te kunnen vergelijken, werden bij de testvoertuigen na afloop van de eerste rit de trailer en de chauffeur gewisseld. Het profiel van het snelwegparcours komt overeen met 90% van de afgelegde afstanden in het Europese langeafstandsverkeer. De concrete besparingen die bij de TÜV-test werden gerealiseerd, bevestigen het besparingspotentieel van de nieuwe truckgeneratie zoals voorspeld door MAN. “Een lage TCO is doorslaggevend voor het succes van onze klanten. We hebben de nieuwe MAN- truckgeneratie consequent ontwikkeld met het oog op maximale efficiëntie en zuinigheid – en we hebben onze doelen bereikt! We zijn erg blij dat dit ook werd bevestigd in een test die werd uitgevoerd door een onafhankelijke testinstantie. Ik wil ons team erg bedanken - het is een geweldige prestatie,” aldus dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling bij MAN Truck & Bus.

Aandrijflijn met nieuwe efficiëntere achteras
De basis voor de verdere verbetering in efficiency ten opzichte van de vorige generatie zijn de talrijke technische innovaties en conceptverbeteringen waarmee de nieuwe MAN-truckgeneratie wordt geïntroduceerd. Voor wat betreft de aandrijflijn gaat het daarbij niet alleen om de bijzonder zuinige Euro 6d-motor-generatie, maar ook om de nieuwe geoptimaliseerde hypoïde-achteras met een bijzonder snelle 2,31 gearing. Speciaal in het internationale transport, waar brandstofkosten essentieel zijn, zorgt deze nieuwe achteras samen met de de MAN TipMatic-transmissie en de D26 Euro 6d-motor voor een hoger rendement. De nieuwe D26 Euro 6d-motor met ééntraps turbo en SoftEGR, met een lage uitlaatgasrecirculatie en een hogere thermodynamische efficiëntie, is ongevoeliger voor hogere toerentallen zodat er voor iedere toepassing een bijzonder zuinige aandrijflijn is.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO