Kramer U800, foto van Kramer U800

Kramer U800

Kramer U800
Foto van 2 bronzen bussen, deze heb ik zelf moeten draaien voor de Kramer omdat deze niet meer te krijgen zijn. Deze bussen komen in de vooras waar aan de portaal aandrijving komt te hangen, mag dus absoluut geen speling hebben! Zat nog best wat werk aan, moest allemaal op een honderdste nauwkeurig gebeuren.

Reacties

+2
roscho
Knap werk!
Kramer U800
@roscho Dankjewel
a3vandiejen
@Kramer U800 heel knap gedaan Dirk.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Nou dankjewel hè 😀
+3
Fendt926Driver
Heel netjes..
Heb jij opleiding gehad met draaien en of frezen?
Op 1mm draaien vindt ik al heel naukeurig voor mijn doen...
Maar heb ook alleen de knollenacedemie gehad...
+2
Kramer U800
@Fendt926Driver Knollenacedemie 😂 Ik ben metaalbewerker van beroep en draai al sinds mijn 13de dus dit was wel te doen zeg maar 😁 Ik kan van alles een beetje in de metaal wereld, maar draaien en TIG lassen vind ik altijd wel mooi werk.
@Kramer U800 metaalbewerker van beroep, maar in je profiel staat dat je 17 ben?
+2
Kramer U800
@ronald-deutz-fahr Dat klopt, ik werk momenteel 3 dagen per week. 2 dagen naar school nog (maar dat gaat nu uiteraard niet). Zit op het MBO.
+3
Kramer U800
Een klein fotoverslag
+5
Fendt926Driver
@Kramer U800 poe.
Netjes gemaakt.
Een beetje onderwijs in draaien is mooi mee genomen.
Zelf heb ik alles zelf moeten uitdenken..
Heeft 3 werkstukken gekost waar ik 2 mm afdraaien moest en die daarna te klein waren....
Kwam er later achter dat als ik er aan de voorkant 2mm af doe....
Dat er aan de achterkant ook 2mm af gaat
+3
Kramer U800
@Fendt926Driver Hahaha ja wat je aan de voorkant eraf haald gaat er achter ook af ja 😂😂😂 Je hebt soms digitale noniussen die als je 2 mm eraf wilt halen 1 mm doen maar je hebt er ook die 2mm eraf halen zoals je wilt. Daar ben ik wel eens mee de mist in gegaan. Deze busjes heb ik met de analoge nonius gedaan, gaat ook in combinatie met een goede digitale schuifmaat. Een goede zuivere draaibank wil ook wel helpen 😉
+1
eicher4048driver
@Kramer U800 netjes gemaakt! Ik neem aan dat je als je op een honderdste nauwkeurig moet draaien, je gebruik hebt gemaakt van een schroefmaat toch? Zo hard zou ik mijn digitale schuifmaat nu toch ook niet vertrouwen.
+1
Kramer U800
@eicher4048driver Dankjewel, ja dat klopt, om op een honderdste precies te draaien moet je officieel met een schroefmaat (of micrometer) meten in een geconditioneerde hal waar het altijd 18 graden is met weer een bepaalde luchtvochtigheid. Maar met een hele goede digitale schuifmaat van Mitutoyo kwam ik een heel eind. Hebben een keer een testje gedaan en die schuifmaat was even goed als de schroefmaat. Het was achteraf toch even gokken met erin persen, dus hoe precies je ook kan draaien is het erin persen toch altijd een gok. Ik moest na het erin persen nog een paar honderdste eruit schuren (uit de bronzen bus) om de pen te laten passen, dit was de bus gekrompen.
wim-same
En nu vervang je de naaldlager door een bronzen bus. Is in mij ogen ook beter, want je heb nu meer oppervlakte dan die smalle naaldjes. en het probleem is ook dat dit niet genoeg draait voor naaldlagers. Ik heb naaldlagers ook wel laten vervangen door bronzen busjes in kruiskoppelingen van de vooraandrijvingen. Werk veel beter.
+1
Kramer U800
@wim-same Nee, misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Boven zit een bronzen bus en onder zo'n bus met een naaldlager, een druklager en een pen. Deze zijn allemaal nieuw besteld. Maar wat je zegt is wel waar. Ik denk alleen dat Kramer voor een naaldlager heeft gekozen omdat hier een hoge belasting op komt en hij zo min mogelijk frictie mag hebben. Bij een bronzen bus kan namelijk het vet worden weg gedrukt. Dit is ook een extra slechte belasting voor een bronzen bus omdat hij niet 360° kan draaien en dus niet het vet verspreiden kan. Vandaar dat de bronzen bus dus ook 2 á 3 mm speling had en het naald lager nog goed zou zijn geweest als deze geen optater had gehad.
wim-same
@Kramer U800 Dan is dit voor een naaldlager een nog slechtere belasting. Waar zie je bij kranen dan ook vaak de grootste slijtage, Draaipunten die bijna niet draaien.
+1
Kramer U800
@wim-same Ja wij vonden het ook raar, maar ja het zal toch met een rede gedisignt zijn, die Duisters waren immers niet dom vroeger. Ik blijft het een rare oplossing vinden. Het is ook een dure oplossing.
+3
huub
Quote Reactie van @Kramer U800:
die Duisters waren immers niet dom vroeger.

Nog steeds niet 😉
+2
wim-same
@huub Daarom is OPEL verpierd aan Renault. en Fendt aan AGCO. en Deutz aan SAME. Duitsers zijn niet dom. ha ha
+1
SJB533
@wim-same
Opel was al sinds 1928 van GM, tot het in 2017 naar PSA ging, niet naar Renault
wim-same
@SJB533 opel is niet naar PSA gegaan maar naar Renault. BMW heeft jammer genoeg ook wel PSA motoren in sommige typen.
hooidonk
@wim-same Mercedes gelukkig ook Renault diesels in sommige modellen.
SJB533
@hooidonk
De 1900 in de Vivaro schijnt niet je van het te zijn... Gaat dan wel om de latere, die van mijn vader (14 jaar oud) heb ik nooit wat over gehoord
+3
erik9831
@wim-same ze zijn bij PSA... Na jaren verlieslatend te zijn, waren ze n'a 6 maanden bij PSA winstgevend.

Renault heeft een alliantie met nissan en Mitsubishi. Wel is Renault eigenaar van avtovaz, wat eigenaar is van Lada en ook zijn ze eigenaar van Dacia.
+1
SJB533
@wim-same
Zoals Erik beaamt: Opel is PSA. Het enige dat Opel met Renault heeft, is de Movano, die is nog steeds gelijk aan de Renault Master. In het verleden was de Vivaro/Trafic ook badge engineering, ofschoon ze ook in de Opel-fabriek in Luton gebouwd werden, maar vrij snel na de overname door PSA, werd de Vivaro een Peugeot Expert (dacht ik, zit verder niet in die types). De huidige Combo is ook al een Citroën Berlingo, waar de vorige door GM werd ingekocht bij FIAT.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @wim-same:
Deutz aan SAME

Het weinige wat ik hier van weet geeft mij sterk de indruk dat het niet aan het product op zich heeft gelegen (aanvankelijk), maar meer aan het management/directie van KHD. Hebben ooit JD willen overnemen volgens een verhaal wat ik las in Boerderij (toch een maatje te groot lijkt me?), hebben AC overgenomen wat ook niet goed af liep. Zulke zaken doen je financiële positie geen goed, hoe groot je ooit ook was.
+1
RPCounty
@Kramer U800 vakwerk hoor👍👍
+1
Kramer U800
@RPCounty Dankjewel ben er zelf ook erg blij mee, jammer dat je er straks niets meer van ziet...
+1
erik9831
@Kramer U800 dat zeggen ze van lassen ook altijd, de mooiste las is diegene die niemand ziet. 😄
jammermaarhelaas
@Kramer U800

Op zich zal brons wel mooi verspanen, maar die groef op de kopse kant is een lastige lijkt me?
+2
Kramer U800
@jammermaarhelaas Brons verspaant heel 'kut' even plat gezegd 😅 Opzich heb je een hele mooie oppervlakte bij hoge toerentallen maar de spanen die er vanaf komen zijn heel klein, soms zo groot als een splinter, dit vliegt alle kanten op. Boren gaat ook niet zo lekker omdat het nogal bros is, hij knaagt als het ware steeds een stukje weg en dan hoor je "krak, krak". Is mij 1 keer gelukt om mijn beitel vast te laten lopen en het werkstuk te laten draaien in de drieklauw omdat het zo taai en glad is. Voor de groef uit te draaien had ik toevallig een beitel liggen na een hoop zoeken en gehannes met andere beitels. Dit komt omdat je hem als het ware moet insteken (3mm diep) maar de onderkant van je beitel mag niet het werkstuk aanraken wat eronder wegdraait.
+1
hooidonk
Mooi klusje en mooi resultaat! 👌🏽

Draaien is inderdaad mooi werk, maar je moet wel je gereedschap mee hebben.
Ik ben zelf ruim 6 jaar draaier geweest en mag af en toe nog wel eens bij een oud-collega helpen achter de draaibank.

Waar sta je nu ergens in de restauratie?
Staat er nog veel op je toedoe lijstje?
+3
schluterman
@hooidonk ik heb zelf ook als draaier en frezer gewerkt altijd mooi om te doen inderdaad
+3
Fendt926Driver
@schluterman @hooidonk .
Ik heb net een draaibank en een frees bank gekocht...
Kan ik jullie mooi om raad vragen als ik iets niet werkend krijg
+1
wim-same
@Fendt926Driver Ha ha, mooi Huub. Goed dat ik het weet.....
+1
hooidonk
@Fendt926Driver
Mooie investering, Huub!
Als je vragen hebt, roep maar.
Ik weet ook niet alles, maar ik heb al een hoop fouten gemaakt, dus daar kan ik je wel wat over leren 😉
+2
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

In de regel draai ik met even grote stappen voor en dan met even grote stappen na.
Dus bijvoorbeeld een as diameter 35 waar je een as met passing 0 +0,2 diameter 30 van moet maken (streven is in dit voorbeeld het midden van tolerantie, 30,1mm) eerst in 2 stappen van 2 mm terug naar 31 (beide keren dus 1mm er van af halen, diam wordt elke keer 2 kleiner), en dan met een nadraaiplaat (kleinere radius), telkens op dezelfde voeding (nooit met de hand gaan lopen klooien, alleen op het laatste kleine stukje) en hetzelfde toerental eenzelfde voorzet er af draaien. Dus bijvoorbeeld in 3 stapjes van 0,3mm. En telkens nameten, dus kom je dan na de eerste keer nadraaien op 30,8 dan die 0,8 dat weer verdelen in 2 gelijke delen om op 30,1 uit te komen. Je zou dan op 0,8-0,1=0,7 0,7/2=0,35 0,8-0,35=0,45 dus 30,45 moeten uitkomen en de keer er na op 30,1.
Als je zo te werk gaat kan er niet veel fout gaan. Zo lang je met een goede beitelpunt en steeds dezelfde voeding en hetzelfde toerental werkt bij het nadraaien. Dit om de belasting op de plaat gelijk te houden, en het resultaat van elke snede zodoende hetzelfde (is het streven).
+1
Kramer U800
@jammermaarhelaas Goede uitleg 👍 Al doende leert men. Als tip wil ik nog even aanvullen dat het misschien ook wel makkelijk is om gelijk met wisselplaatjes te gaan werken, anders kan je blijven slijpen. Die kan Huub misschien ook zo op het bedrijf weg schrijven.
+1
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas poe..
Gedetallieerde uitleg.
+2
wim-same
@Fendt926Driver Ja, leuk Huub, en ook weer leerzaam voor ons als ouwe lullen.
Kramer U800
@Fendt926Driver Vraag maar raak als je er niet uit komt 👍
+1
hooidonk
@schluterman
Leuk! 👍🏼
Bij een machinefabriek of nog een specifieke tak van de sport?
+2
Kramer U800
@hooidonk Dankjewel, leuk dat jij draaier bent geweest 👍 Gereedschap en een goede bank is het halve werk zeg ik altijd, dat kan je goed afzien aan de kwaliteit/tijd. Ik heb nu alle onderdelen besteld/klaar voor de vooras. Morgen ga ik het differentieel schoon maken, dan kan de as alweer bijna in elkaar. De portaal aandrijving is al klaar aan bijde zijde dus kunnen zo opgebouwd worden. Als de vooras in elkaar zit, ga ik verder met de bladveren, de pakketten moeten uit elkaar en schoongemaakt worden (achterste heb ik gestraald), de voorste zitten onder de olie en hoeven alleen schoon gemaakt te worden. Dan ga ik alle bladveren appart door de profielwals heen halen zodat ze opgerekt worden (deze lagen bij de aankoop op de einddempers). Dan kan het hele zooitje; assen, bladveren en nieuwe schokdempers onder het frame gezet worden en gespoten worden in de uiteindelijke kleur. Tegelijkertijd appart de motor , versnellingsbak, stuurbekrachtiging met een hoop andere onderdelen in de kleur spuiten zodat deze opgebouwd kunnen worden. Dan gaat het ineens heel snel. In theorie kan ik dan al bijna een proefrit gaan maken, hopelijk deze zomervakantie. Zo is nu ongeveer de planning. Ik heb al heel veel klaar staan dus ik kan in één keer door bouwen.
+2
hooidonk
@Kramer U800
Mooi dat je al in deze fase zit!
Nu begint het leuke werk en hopelijk spoedig resultaat!
+2
Kramer U800
@hooidonk Ja daar hoop ik ook op! Ik ga steeds sneller werken 😝
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 ik heb het hele verhaal gelezen. Netjes hoor. Respect voor jullie metaal bewerkers. En zo’n portaal as is inderdaad een indrukwekkend stuk techniek. Mede T F er duccie heeft een hele mooie roadless met ook een zeer indrukwekkende portaal vooras. Daar heb wel eens een lange tijd op staan te bestuderen. Mooie techniek uit die tijd.
+2
Kramer U800
@langeslagdiesel Dankjewel, ja zo konden wat vroeger vooral de Engelsen en de Duitsers. De Engelsen waren in begin 1900 al bezig met fabrieken zo groot dat je het einde niet kon zien, draaibanken zo groot als een rijtjeshuis, en dat alles via riemen met een stoommachine aangedreven, hoe was het mogelijk, en alles even nauwkeurig als nu! De Duitsers liepen in de tweede wereld oorlog heel erg voorop met alle technologie, allemaal dingen werden toen uitgevonden waar wij nu nog steeds profijt van hebben. Deze portaal assen zijn inderdaad een technisch hoogstandje, portaal, snelheidsreduceerder, en remmen in 1. Zit heel lastig in elkaar, je denk ik ga bij het begin beginnen, maar zo moet je niet denken, je moet andersom denken, en dat maakt het lastig. Die portaal assen van de Roadless tractoren heb ik ook wel eens, die zijn ook heel erg indrukwekkend.
jammermaarhelaas
@Kramer U800

Even kort door de bocht beredeneerd zie ik vooral (voornamelijk) een ontwikkeling in productiemachines (CNC, bewerkings centers) om tijd te besparen, dus een kostenreductie per product, en een manier om schaarste aan personeel te ondervangen.
+1
Kramer U800
@jammermaarhelaas Die technologie gaat inderdaad heel hard. Ben 2 jaar geleden bij de Technishow geweest in Utrecht en wat je daar allemaal voor innovatieve dingen ziet is niet normaal, je hebt al machines met 10 assen!!! Wat vandaag word uitgevonden is volgende week al weer achterhaald.
+5
hummy
Mooi werk. Daar had ik niks van gebakken, het enigste wat ik goed kan draaien is een drol.
Kramer U800
+2
hooidonk
@hummy
Ook dat kan soms een hele uitdaging zijn. 💩
+2
florisrobben
Schitterend werk. Mooi gemaakt mey een misschien nog mooiere uitleg👍
Kramer U800
@florisrobben Dankjewel, liefhebberij
+2
worteljcb
Respect voor het werk wat je allemaal verzet! Volg je project al vanaf het begin met veel plezier, vind het mooi om je passie te zien voor deze machine. 👍🏻
Kramer U800
@worteljcb Dankjewel man!

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
PUNTEN
27
WEERGAVES
16
BATTLES