MAN Lions City, foto van Truckfan Nieuwsposter

MAN Lions City

5.967 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

De MAN Lion’s City 18 E is de ideale keuze voor drukke routes in het stadsverkeer. Met een lengte van 18 meter kan de elektrische gelede bus tot 120 passagiers veilig, comfortabel en zonder lokale emissies naar hun bestemming brengen. De eerste demobussen worden in de tweede helft van 2020 in Barcelona en Keulen ingezet.

Als onderdeel van de roadmap voor e-mobiliteit stuurt MAN Truck & Bus dit jaar een vloot elektrische demobussen naar klanten in vijf Europese landen. De vloot bestaat uit 15 testvoertuigen, die deel gaan uitmaken van de dagelijkse operatie. Het testprogramma omvat twee praktijkproeven met de nieuwe MAN Lion’s City 18 E, die zal debuteren in de straten van Barcelona en Keulen. De verkoop van de nieuwe, 18 meter lange elektrische gelede bus is recentelijk, in april begonnen.

De twee elektrische motoren die de tweede en derde as aandrijven geven de gelede bus meer dan genoeg vermogen voor het rijden in stadsverkeer. In tegenstelling tot elektromotoren die dicht bij de wielnaven zijn geplaatst, zijn deze versies makkelijker toegankelijk en hebben ze een eenvoudiger ontwerp. De innovatieve constructie brengt minder onderhoud en een lagere TCO met zich mee. De twee aangedreven assen zijn elektronisch gesynchroniseerd en helpen ook om de wegligging van de gelede bus te verbeteren, omdat ze de rijstabiliteit en daarmee het veiligheidsniveau verhogen. De emissievrij rijdende gelede bus wordt geleverd met anti-jackknifing en een knikhoek controlesysteem, die de rijstabiliteit verder verbeteren. Kritieke situaties zoals scharen kunnen dus worden voorkomen, omdat het aandrijfkoppel selectief kan worden verdeeld over de twee aangedreven assen wanneer nodig.

De twee aangedreven assen zijn ontworpen om een maximale hoeveelheid energie terug te winnen tijdens het remmen. Door het hogere recuperatieniveau is de elektrische gelede bus altijd zeer efficiënt, ongeacht de rijstijl van de bestuurder of de rijomstandigheden. In de MAN Lion’s City 18 E produceert de volledig elektrische aandrijflijn tussen 320 kW en 480 kW. De energie hiervoor komt uit de modulaire batterijen met een geïnstalleerd vermogen van 640 kWh. MAN maakt gebruik van de ontwikkelde lithium-ion (NMC) batterijceltechnologie uit de modulaire kit van de Volkswagen Groep. De batterijen hebben een intelligent temperatuurbeheersysteem dat is geoptimaliseerd voor gebruik in stadsbussen. Dit systeem zorgt ervoor dat de accu's altijd direct en goed presteren, ongeacht de tijd van het jaar. De MAN Lion’s City 18 E maakt dan ook indruk met een actieradius van 200 km (en tot 270 km onder gunstige omstandigheden) over de gehele levensduur van de batterijen.

Op het dak van de gelede bus bevinden zich in totaal acht batterypacks. De bevestiging op het dak heeft als voordeel dat de batterijen zich ver van de achterkant van de bus bevinden, het deel dat een hogere kans heeft op aanrijdingen. Door de positie op het dak zijn ze ook makkelijker te onderhouden. De batterijen worden geladen via een Combined Charging System (CCS). Met een gemiddeld laadvermogen van 100 kW en een maximaal vermogen tot 150 kW kan de gelede bus in minder dan vier uur volledig worden opgeladen.

De elektrische aandrijflijn heeft ook een voordelig effect op de interieurruimte. Dit omdat de traditionele motortunnel is weggelaten. Dit gaf de ontwikkelaars alle ruimte om de achterkant van de bus te optimaliseren. Daar hebben ze optimaal gebruik van gemaakt met onder meer een aangenamere verlichting en vier extra zitplaatsen achterin. De 12-meter solo-versie was al zodanig ingericht en wordt zeer gewaardeerd door passagiers. De 18 meter lange versie van de Lion’s City E kan tot 120 passagiers vervoeren. De alternatieve aandrijving van de elektrische MAN bus maakt een toelaatbaar gewicht tot 30 ton mogelijk.

Het innovatieve interieur en de geavanceerde technologie zijn niet de enige belangrijke eigenschappen van de volledig elektrische MAN Lion’s City E. Ook het exterieurdesign slaat een goed figuur in het stadsverkeer. De bus heeft een geavanceerd, eigentijds 'smart edge'-ontwerp met een dynamische flair. De jury van het iF International Forum heeft dit jaar dan ook niet voor niets de elektrische MAN-bus bekroond met de iF Gold Award in de categorie ‘Auto's /Voertuigen/Fietsen’.

MAN roadmap voor e-mobiliteit

In december 2019 leverde MAN Truck & Bus de eerste twee elektrische 12-meter bussen aan de Hamburger Hochbahn AG en Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH voor dagelijks gebruik in de stad. Dit jaar zullen in het kader van de roadmap e-mobility nog eens 13 demovoertuigen in de praktijk worden ingezet. In de loop van 2020 zal de demo vloot van in totaal 15 elektrische bussen een groot aantal diensten van klanten in vijf Europese landen (Duitsland, Spanje, Luxemburg, België, Frankrijk) uitvoeren. Als onderdeel van dit testprogramma wordt de elektrische 18-meter bus van MAN ook ingezet bij de Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) in Keulen en Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) in Spanje. De eerste in serie geproduceerde MAN Lion's City E 12-meter bussen zullen in het vierde kwartaal van 2020 aan klanten worden geleverd. De volledig elektrische Lion's City E gelede bus volgt ongeveer zes maanden later en gaat naar verwachting in de eerste helft van 2021 in serieproductie.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO