MAN TGM 3rd gen, foto van Truckfan Nieuwsposter

MAN TGM 3rd gen

Bidfood is een online marktplaats voor foodprofessionals. Met een vloot van 350 vrachtwagens in Nederland en 17 vestigingen is het bedrijf toonaangevend in ons land waar het gaat om de toelevering aan horeca, zorginstellingen en catering. Onlangs nam Bidfood een nieuwe MAN TGM bakwagen in gebruik met een slimme, duurzame koeling dankzij techniek van Wierda Hybrid Technologies.
De nieuwe MAN TGM 18.250 is voorzien van een Luchtenberg carrosserie met een tussenschot in lengterichting. Door te werken met verschuifbare wanden kan daardoor de verdeling tussen het diepvries- en koelgedeelte naar behoefte worden aangepast. Daardoor ontstaat een flexibel inzetbare transportoplossing voor de distributie van levensmiddelen. Wagenparkbeheerder Cor de Rooij van Bidfood: ,,Wij werken al jaren met dit concept in verschillende uitvoeringen. Deze keer hebben we gekozen voor één vaste tussenwand, halverwege de laadruimte in lengterichting. Belangrijk voor ons is de koeling. Doordat onze auto’s veel stops maken in de binnenstad hebben we veel capaciteit nodig om de temperatuur laag te houden’’.
Elektrisch koelen
Bidfood koos voor de Carrier Vector 19HE Multitemp koelmachine. Met maar liefst 19 Kw is dat een machine met voldoende capaciteit voor deze toepassing. Om aan de wensen van Bidfood tegemoet te komen voor een duurzame en stille oplossing werkte Carrier samen met Wierda Hybrid Technologies. Er werd gekozen systeem waarmee de dieselmotor in de binnenstad uitgeschakeld kan worden. De benodigde stroom daarvoor wordt geleverd door een accupakket dat gedurende de nacht wordt opgeladen. ,,Wij zochten een oplossing voor de geluidsoverlast van de koelmachine, maar ook naar een verlaging van het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot. Door gebruik te maken van elektriciteit kan de koelmotor nu heel stil zijn werk doen als de chauffeur de binnenstad in rijdt. Wij maken gebruik van T-Com boordcomputers en door middel van geofencing schakelt de koelmotor automatisch over op stroom als hij de stad in rijdt. Het systeem is zodanig ingesteld dat de diesel het automatisch weer overneemt als de accu’s leeg zouden raken. De eerste testen wijzen echter uit dat we ruim voldoende stroom aan boord hebben voor de hele distributierit. Dat heeft uiteraard onze voorkeur, aangezien daarmee nog meer brandstof en CO2 uitstoot bespaard wordt’’ aldus De Rooij.
Samenwerking met Wierda Bedrijfswagens
De nieuwe MAN TGM is uitgerust met de 8 liter zes-cilinder D08 krachtbron van MAN met een vermogen van 250 pk. De MAN TipMatic automatische versnellingsbak neemt de chauffeur het werk uit handen in de intensieve distributie. Met deze nieuwe MAN heeft Bidfood de eerste truck met een hybride koelsysteem in de vloot. Het hele project kwam tot stand dankzij een intensieve samenwerking tussen Wierda Hybrid Technologies, Carrier Transicold, Carrosserie Luchtenberg en Bidfood en met ondersteuning door T-Com. Voor een betere aerodynamica is er een speciale spoilerset van Veap Shield aangebracht die voor een mooie aansluiting zorgt op de laadbak. Opvallend is het hoge niveau van afwerking van de motorwagen met onder meer een fraaie instaptrede bij de zijdeur. Chauffeur Marcel van Bergen is dan ook erg in zijn nopjes met zijn nieuwe MAN. De MAN TGM werd afgeleverd door Wierda Bedrijfswagens.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
0
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO