Scania R410 (new), foto van Alex Miedema

Scania R410 (new)

Alex Miedema
Kijk, daar heb je D.J. Middelkoop & Zonen Duiven B.V. (Duiven) × met een Scania R410 (new), opgebouwd zonder opbouw.

Na 18 jaar heeft D.J. Middelkoop uit Nieuw-Vennep Scania weer in haar wagenpark opgenomen. Het bedrijf investeerde in twee als LZV gekeurde R410 4x2 trekkers en drie G370 4x2 trekkers via Scania Sassenheim.


De kernactiviteit van logistiek specialist D.J. Middelkoop is luchtvrachtvervoer op het gebied van import en exportstromen, hoofdzakelijk nationaal. “Van al onze trekkende eenheden zit veruit het grootste deel in het werk dat wij verrichten voor luchtvrachtexpediteurs,” vertelt Rob Elzinga (Business Support Manager). “Ook onze vijf nieuwe Scania’s zullen grotendeels luchtvracht gerelateerd werk gaan doen. De nieuwe G370 trekkers komen voor een gewone 13,60 trailer te staan. De twee R410 voertuigen zijn gekeurd als LZV en gaan ook als zodanig rijden.”


“De configuratie daarvan is dat we de trekker koppelen met een korte city-trailer van Tracon, die net zolang is als een opbouw van een motorwagen. Daarvan kan de opbouw naar voren getrokken worden, waarbij het onderstel blijft staan zodat de daarop gemonteerde schotel vrij komt om vervolgens een gewone standaard 13,60 meter trailer aan te koppelen.

Deze configuratie vervangt bij ons voor een groot deel de klassieke motorwagen. Daarnaast kan de bijbehorende wipkar weer achter een 13.60 meter trailer, waardoor we wederom een LZV configuratie hebben. Met deze configuraties kunnen we meer lading meenemen met 1 trekker en 1 chauffeur, i.p.v. 2 voertuigen naar het zelfde gebied te moeten plannen. En daarnaast wordt ons wagenpark er een stuk flexibeler door. Als er een keer een trekker over is kan je daar meer mee dan met een motorwagen. Zo kunnen we ook diverse verschillende trailers meenemen, kast-, zeil- of koel-, net wat er nodig is. Dit bied onze planning ook veel flexibiliteit in hun werkzaamheden om de klanten zo goed mogelijk te bedienen, juist omdat in de luchtvracht tijd en flexibiliteit een pre is.”


De reden dat er 18 jaar geen Scania’s in onze wagenpark bij gekomen zijn heeft te maken prijs-kwaliteitverhouding in combinatie met de opstelling van het merk en dealer. “Sinds ongeveer een jaar geleden hebben we opnieuw kennis gemaakt met de nieuwe Scania-vestiging in Sassenheim, waarbij duidelijk werd dat er een nieuwe wind waaide.”


In combinatie met de nieuwe range Scania modellen heeft dat ertoe geleid dat D.J Middelkoop er voor gekozen heeft om een proefperiode aan te gaan. Hierin moest Scania in de praktijk aantonen dat de nieuwe generatie voertuigen ook nadrukkelijk zuiniger waren dan hun concurrenten. Dat is bedrijfstechnisch ook precies de

hoofdreden voor het bedrijf geweest, aldus Rob Elzinga. “De goede verhalen wil je zelf uittesten in je eigen werkzaamheden voor een juist vergelijk. Tijdens de test was

het verbruik al bijna een halve liter op de 100 kilometer lager dan het toch al goede verbruik dat we normaal gesproken op die routes halen. Dat, en het feit dat we ook

hele enthousiaste berichten van onze chauffeurs kregen, heeft ons over de streep getrokken.”


Nu D.J. Middelkoop de auto’s eenmaal heeft, is het net zo belangrijk om het verbruik te blijven volgen. Wat doen de voertuigen bij de eerste 20.000 km en daarna. “Op dit

moment rijden we met de G trucks gemiddeld 4,4 op de honderd en met de twee LZV’s komen we bijna op hetzelfde uit. Natuurlijk hebben we het voordeel dat luchtvracht doorgaans niet echt zwaar is, maar we hebben het wel over een LZV! Ook de chauffeurs zijn er zeer enthousiast over en maken er een sport van.”


Om het verbruik blijvend laag te houden, maakt D.J. Middelkoop gebruik van de Driver Coaching service van Scania. “We hebben daarvoor een contract van zes maanden afgesloten. Daarmee zijn onze chauffeurs heel gelukkig omdat de Driver Coach van Scania dezelfde mentortrainer blijkt te zijn als die wij al inhuren voor alle andere trainingen zoals code95. De jongens kennen hem dus goed.”


D.J. Middelkoop wil acht jaar met de Scania’s blijven rijden. “Daarom hebben we een basis onderhoudscontract met de dealer in Sassenheim afgesloten voor acht

jaar. Tegen die tijd zullen de voertuigen zo tegen het miljoen kilometer aanzitten en kijken we weer verder. Mogelijk wordt het dan weer tijd voor iets nieuws, mogelijk

rijden we de tien jaar vol. De trucks zouden het makkelijk moeten kunnen. Het zijn tenslotte Scania’s.”

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
2
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO