Kögel oplegger, foto van Alex Miedema

Kögel oplegger

Alex Miedema
Met 88 Kögel Mega-opleggers van de NOVUM-generatie breidt Elflein Spedition & Transport GmbH, met zijn hoofdvestiging in Bamberg en vestigingen in Leipzig, Oelsnitz, Hermsdorf, Bor (CZ) en Nyrany (CZ), zijn wagenpark uit. De onderneming zet de nieuwe opleggers in de toekomst in voor klanten uit de meest uiteenlopende industriesectoren, zoals de automotive just-in-time business of de papier- en drukindustrie. Elflein is actief binnen de branches transport, voorraadbeheer (JIT/JIS), opslag, logistiek en de outsourcing van transport en opslag. Met momenteel ruim 1.400 medewerkers en dagelijks 1.450 transporten en een navenante opslagruimte is Elflein een bekende speler op de markt. Elflein schafte de nieuwe Kögel-opleggers aan via Leckert Fahrzeughandel GmbH, de contractpartner van Kögel in het noorden van Beieren en het zuidelijke deel van Hessen.

Kögel Mega met twee 10-tons assen
De 2-assige volumeopleggers van Kögel zijn voorzien van een versterkt chassis voor 10-tons assen en zijn ideaal voor het transport in de automobielbranche. Daarmee profiteert Elflein van een lager eigen gewicht, lagere bedrijfs- en brandstofkosten en een rustiger rijgedrag dankzij de langere asafstand van 1.810 millimeter. Drie op elkaar gestapelde laadkisten kunnen eenvoudig worden geladen en gelost dankzij de inwendige hoogte van drie meter en het standaard beschikbare mechanisch-hydraulische hefdak. Dit verhoogt de zijdelingse doorlaadhoogte voor met 600 millimeter en achter met 600 millimeter tot meer dan drie meter.
Naast de bekende voordelen van de NOVUM-generatie, zoals de nieuwe lucht- en lichtconsole aan de kopwand, die de krachten via de langsligger naar het chassis afvoert, het nieuwe buitenframeprofiel, dat de bereikbaarheid van de Vario-Fix-sjorpunten sterk verbetert en de variabele lattenhouders, beschikken de Kögel Mega-opleggers over een omvangrijke standaarduitrusting. De standaard geleverde 13 paar sjorogen zijn voor gemakkelijkere hantering voorzien van grepen aan de zijkant en beschikken over een trekkracht van 2.500 kilogram. Uiteraard zijn de Mega-opleggers ook gecertificeerd conform DIN EN 12642 Code XL. Voor gebruik in het automotive-segment voldoen de Mega-opleggers in combinatie met de nodige individuele uitrusting, zoals een palletaanslag en een dubbele voorwand, aan de eisen van Daimler-richtlijn 9.5 m.b.t. ladingzekering.

Individuele Elflein-uitrusting
De opleggers hebben bovendien de Strong & Go-opbouw van Kögel. Deze bestaat uit de innovatieve opbouw van de NOVUM-generatie in combinatie met een met gordelverstevigingen versterkt Integral-dakzeil van Kögel. Dankzij deze oplossing zijn insteeklatten niet meer nodig om te voldoen aan DIN EN 12642 Code XL en Daimler-richtlijn 9.5 bij het transport van laadkisten en met spanbanden vastgezette lading. Tot de verdere individualiseringsmogelijkheden behoren onder andere een aslift voor de tweede as, gereedschapskisten, ledcontourverlichting, meerkamer-ledverlichting, een opbergmogelijkheid voor 32 insteeklatten en nog veel meer.

KTL-coating: duurzame bescherming tegen corrosie
Bij de 88 Kögel-opleggers is het volledige chassis van het voertuig op lange termijn beschermd tegen corrosie dankzij de Nano-Ceramic-technologie en de KTL-coating met daarbovenop UV-lakwerk.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
63
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO