MAN TGX 2nd gen, foto van Alex Miedema

MAN TGX 2nd gen

Alex Miedema
Transportbedrijf E. Lafeber uit Gouda komt al sinds 1820 voor in de registraties van de Kamer van Koophandel. Met name sinds de tweede helft van de vorige eeuw vormde zich het bedrijf zoals de branche het nu kent. Maar voor de zomer van 2019 was er sprake van een unieke directiewissel. De drie dochters van Kees Lafeber namen het bedrijf over van vader en oom Ed Lafeber. De al lang bestaande klantrelatie met MAN bleef, getuige de aanschaf onlangs van een nieuwe zwaartransport trekker.

Lafeber senior vroeg zijn drie dochters afzonderlijk of zij interesse hadden om het bedrijf in de familie te houden. ‘Dat was vijf jaar geleden’, zegt de oudste van de drie, Barbara Lafeber. ‘We zeiden alledrie ja, waarna mijn vader en oom ons vijf jaar lang vertrouwd maakten met alle aspecten van het bedrijf. Nu dit geen geheimen meer heeft voor ons, hebben zij een stap terug gedaan.’ Barbara is verantwoordelijk voor de operatie, inkoop en het materieel, Martine voor het personeel, het voertuigvolgsysteem en de sales en Iris Lafeber voor de IT, financiën en de interne verhuizingen. ‘In de praktijk nemen we alle voorname beslissingen in het bedrijf gezamenlijk.’

Veelzijdig
E. Lafeber is gespecialiseerd in zwaar- en exceptioneel transport, zowel horizontaal, verticaal als interne verplaatsingen, werkvoorbereiding en de logistiek op grote infrastructurele projecten. In het exceptionele vervoer, heeft de MAN-truck altijd de hoofdrol gehad. ‘Voor ons lag het voor de hand dat toen we aan een nieuwe zwaar transport trekker toe waren als uitbreiding MAN de voorkeur had, aldus Barbara Lafeber. ‘’ We kennen dealer Van Leeuwen Trucks al lang, zij denken altijd op een prettige manier met ons mee.’ De vloot van Lafeber bestaat uit 27 trucks en meer dan zestig trailers. Daar zitten enkele zware, meerassige diepladers bij, en daar wordt de nieuwe MAN TGX voor ingezet.

Eigen werkplaats
De grote en gevarieerde trailervloot is een argument voor Lafeber om er een eigen werkplaats op na te blijven houden. ‘De trailers zijn van diverse merken en hebben alle specifieke taken. We beschikken over voldoende monteurs die vertrouwd zijn met de eigenschappen van die trailers’, aldus Barbara Lafeber. ‘Maar het onderhoud aan de trucks laten we grotendeels aan de dealer over. Net als voor de trailers geldt ook voor de trucks dat die specifiek worden ingezet. Bij MAN hebben we de ervaring dat ze zeer zware lasten kunnen trekken en daarbij aangenaam wendbaar zijn. Dit uiteraard in combinatie met een relatief laag brandstofverbruik en lage onderhoudskosten.’

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO