Scania S450, foto van Alex Miedema

Scania S450

Alex Miedema
Op deze persfoto staat Kivits Drunen (Elshout) × met een Scania S450, opgebouwd zonder opbouw.

Kivits Drunen nam recent twee Scania S450 4x2 trekkers met een Highline cabine in gebruik. Nog twee S450 en één S500 zullen binnenkort volgen. De 500 pk sterke Scania S gaat in een B-double uitvoering als LZV rijden.


Wagenparkbeheerder bij Kivits Drunen John van Oss staat een duidelijk doel voor ogen bij de aanschaf van de vijf Scania’s. “De achterliggende gedachte is even eenvoudig als meerledig. In de eerste plaats willen wij ons zo nu en dan breed oriënteren wat de markt te bieden heeft, wat de stand der techniek is en hoe dat bij ons bevalt. Verder heeft het geholpen dat de SCR-only motoren van de twee Scania’s die al bij ons rijden het qua verbruik heel goed doen. En last but not least, bij Kivits hebben we altijd behoefte aan goede chauffeurs die méér zijn dan alleen de bestuurder van een truck. Ik weet dus zeker dat ik met deze auto’s in ieder geval vijf chauffeurs heel blij maak.”


Dat is ook de reden dat Kivits voor grote cabines kiest. “Dan is een S Highline voor veruit de meeste chauffeurs wel een feest. Wij kopen alle voertuigen wel redelijk standaard. Zo ook deze vijf. Maar een S-Highline is van zichzelf voor een vlootauto al zo compleet dat we er alleen een groter 7 inch display in hebben laten zetten. Waarbij wel gezegd is dat we vanwege de veiligheid gekozen hebben voor het LED-pakket. Goed en vooral betrouwbaar licht is belangrijk. Naar gelang de noodzaak, krijgt een chauffeur ook wel bijzondere wensen gehonoreerd. Zo heeft één van de vijf trucks een standairco,” licht Van Oss toe.


De S500 die als B-Double gaat rijden heeft iets meer uitrusting. John van Oss: “Wij kiezen voor die configuratie op de ritten die net te omvangrijk zijn voor één trekker-trailer, maar te weinig volume hebben om er twee voertuigen voor in te zetten. Dan is deze configuratie met zijn korte trailer met uitschuifbaar triplestel waaraan een gewone 13.60 trailer gekoppeld kan worden ideaal. Maar dat betekent wel dat de chauffeur vaak moet koppelen en ontkoppelen en dat kost tijd. Daarom hebben we daar stevig op geautomatiseerd. De chauffeur kan met een druk op een knop nu het triplestel in- en uitschuiven zonder uit te stappen. Het aankoppelen zelf is geoptimaliseerd met een camera voor de schotel en alle bedieningselementen aan de zijkant. Dat scheelt tijd.”


Kivits is wat het zelf noemt ‘een hoogwaardige logistiek dienstverlener en partner in Supply Chain. En dan voornamelijk in de levensmiddelen, halffabricaten daarvan en bloemen en planten. “Wij rijden in enkele shifts tussen de 130 en 140 duizend kilometer per jaar met onze voertuigen,” vertelt John. “Bij ons gaat een voertuig weg als er zo rond de miljoen kilometer hogere kosten dreigen te komen. Ook in dat verband is het interessant hoe de nieuwe Scania’s zich gaan houden. Daarbij zijn we nog aan het kijken op wat voor onderhoudscontract we deze voertuigen gaan zetten. Dat moet nog een beetje uitkristalliseren. De gratis extra training die Scania biedt, nemen we natuurlijk graag aan. Als je wilt weten hoe een truck écht rijdt, moet je ervoor zorgen dat de chauffeur ermee kan lezen en schrijven. En dat wordt met al die elektronica van nu steeds belangrijker.”

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
2
WEERGAVES
35
BATTLES
GESPOT OP DEZE FOTO