Hatz TL 17, foto van hooidonk

Hatz TL 17

hooidonk
Sinds ongeveer een week begint de motor van de Hatz ineens flink te roken en olie uit het luchtfilter te gooien. Ik kon altijd al verschil in compressie merken tussen de twee cilinders, maar ik vermoed dat één van de koppen nu helemaal gescheurd is.

Gelukkig hebben we afgelopen winter een donorblok gevonden, waar nog één goede kop op zit. Die heb ik vanavond eens los gehaald, want ik wil graag van twee blokken weer één (redelijk) goede maken. Één kop is inderdaad gescheurd, de andere lijkt nog goed. En zag dat de afdichting niet meer is dan een grote koperen ring (92x112mm). Origineel kosten deze ringen rond de €100/st en dan heb je er eentje uit de stokoude fabrieksvoorraad. Zou hier misschien een betaalbaar alternatief voor zijn? Of zou na uitgloeien deze ringen nog bruikbaar zijn?

Reacties

+1
Sojaboontje
Ik zou het gewoon proberen met de oude koper ring wil het niet kun je er altijd nog 1 kopen wat ik ook zou doen is de kop van het donor blok bij de bus van dat blok houden
hooidonk
@Sojaboontje
Ja, dat is wel een goed idee. Je pakt zo'n blokje ook zo uit elkaar, echt heerlijk eenvoudig gebouwd. Dus als hij het niet houdt, is hij ook zo weer los.

Ik zag geen stootrand bovenin de bus van de goede kop, dus dat zou goed mogelijk moeten zijn. Alleen nog even afwachten hoe de zuiger(veren) zijn.

En misschien de kleppen een keer opnieuw inschuren of zou dat niet veel nut hebben?
+1
Sojaboontje
@hooidonk als de kleppen goed lijken te sluiten zou ik ze niet gaan slijpen wel even stellen natuurlijk.
hooidonk
@Sojaboontje Okee, kun je dat zo beoordelen? Of er dunne olie (WD40?) op gieten en kijken of het weg loopt?
+1
Sojaboontje
@hooidonk bijvoorbeeld of met remreiniger
wim-same
@hooidonk wij testen met nog dunnere vloeistof, Thinner of Terpentine.
+1
wim-same
Oude koperen packing uitgloeien en weer gebruiken ?
hooidonk
@wim-same
Goed idee om dat eerst te proberen. Dat kan toch gewoon met een brander en dan rustig af laten koelen? Met dit weer gloeit hij al bijna vanzelf uit..
+1
assink
@hooidonk
Volgens mij is het juist de truc dat je 'm snel af moet laten koelen bij koper dus in water ipv langzaam laten koelen zoals bij staal.
+1
hooidonk
@assink
Ah, dankjewel!
+3
geertyb0y
@assink Maakt bij koper niet uit hoe je het af laat koelen, alleen je krijg een zwart achtige oxidatielaag op het koper, dit "schrikt" er grotendeels vanaf als je het na het verwarmen meteen in koud water laat koelen

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
2
PUNTEN
2
WEERGAVES
520
BATTLES
MEER FOTO'S