2getthere ParkShuttle, foto van Alex Miedema

2getthere ParkShuttle

Alex Miedema
Foto van een 2getthere ParkShuttle, opgebouwd voor personenvervoer.

Capelse Parkshuttle blijft nog zeker twee jaar rijden

Nederlands eerste zelfrijdende systeem, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, blijft nog zeker twee jaar rijden. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft deze week besloten om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlegen tot eind 2018. De gemeente Capelle heeft de intentie om het huidige systeem daarna te vernieuwen en de route uit te breiden.

De Capelse Parkshuttle rijdt sinds 1999 en is daarmee niet alleen het eerste zelfrijdende systeem in Nederland, maar ook ’s werelds oudste vorm van zelfrijdende openbaar vervoer op de weg. De Parkshuttle is in 17 jaar uitgegroeid tot een groot succes. Dagelijks maken meer dan 2.000 reizigers gebruik van het zelfrijdend systeem, dat metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam verbindt met het Rivium.
Ondanks dat de autonome voertuigen van 2getthere inmiddels 13 jaar oud zijn en elk meer dan 200.000 kilometer hebben gereden, is de leeftijd niet aan de voertuigen te merken. Onderdeel van de verlenging door de MRDH is wel dat delen van de infrastructuur waar spoorvorming is ontstaan worden vernieuwd.
De hoge waardering van de reizigers en het feit dat de Parkshuttle bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van het Rivium, vormen de basis van de beslissing om de concessie te verlengen. De hoge waardering van de reizigers blijkt onder meer uit recent onderzoek, dat is verricht in opdracht van de gemeente Capelle aan den IJssel. Uit een vergelijking met de reguliere bus die naar het Rivium rijdt blijkt dat de Parkshuttle flink terrein gewonnen heeft. Vooral zaken als betrouwbaarheid, ruimere uren waarop de shuttle rijdt (van 6.00 tot 21.00 uur op werkdagen), kortere wachttijden in de daluren en betere reisinformatie scoren hoog.

Ambitie
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.
“We komen er steeds meer achter dat we goud in handen hebben”, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis van de gemeente Capelle aan den IJssel. “Waar bij anderen zelfrijdend vervoer recent pas een hot item is en gekeken wordt naar de mogelijkheden, zijn we er in Capelle al sinds 1999 mee vertrouwd. Dat geeft ons een voorsprong en maakt dat ons zelfrijdend vervoer volop in de belangstelling staat, zowel nationaal als internationaal.”
Binnen de MRDH ontstaan steeds meer locaties om te testen met zelfrijdend vervoer. Wethouder Van Sluis: “Nu de concessie voor Capelle met twee jaar is verlengd, biedt dat ruimte om ook andere systemen te laten testen en zelf te kijken hoe we de Parkshuttle kunnen uitbreiden. Dat laatste is voor ons de uitdaging voor de komende tijd: hoe kunnen we de Parkshuttle nog meer betrekken bij de ontwikkeling van het Rivium als een aantrekkelijke en innovatieve vestigingslocatie voor bedrijven.”

Content
Vanzelfsprekend is Eric Bavelaar, directeur Regio West bij Connexxion, zeer content met de verlenging van de concessie: “Juist in een tijd waarin we voorzien dat mobiliteit in de komende 15 jaar een andere wending gaat nemen en waarin concepten van onbemande voertuigen een duidelijke rol zullen gaan krijgen, is het tijd om de solide basis die de afgelopen jaren is neergezet, samen met de gemeente Capelle aan den IJssel en de MRDH verder uit te bouwen.” Als belangrijke speler in het Openbaar Vervoer zet Connexxion sterk in op innovatie en de Parkshuttle is hier een goed voorbeeld van. Vanuit Connexxion zullen ook meer servicemedewerkers worden ingezet om het reizen met de Parkshuttle te stimuleren.

3e generatie
Als ontwikkelaar van de automatische voertuigen is 2getthere al bezig met de ontwikkeling van de 3e generatie zelfrijdende voertuigen, die geschikt moeten zijn om gemengd met ander verkeer te kunnen rijden. De voertuigen zijn lichter, bi-directioneel waardoor keerlussen tot de verleden tijd horen en uitgerust met airconditioning. Het eerste prototype is eind januari 2017 beschikbaar. Uiteraard is 2getthere in nauw contact met de gemeente Capelle aan den IJssel, de MRDH en Connexxion over de inzet van deze nieuwe voertuigen op het verlengde traject.
2getthere CEO Carel van Helsdingen: “We zijn blij met de verlenging van twee jaar van de concessie van Connexxion en de ambitie van de gemeente om het systeem te vernieuwen en het traject te verlengen. Het meest zijn wij echter te spreken over de waardering van de reiziger voor het systeem. Door de jaren heen heeft het zich zeer betrouwbaar en robuust getoond, waarbij een hoog serviceniveau wordt aangeboden ongeacht de weersomstandigheden.”

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
0
WEERGAVES
138
BATTLES