Zwaar Transport
Zwaar Transport agenda
Foto's van zwaar transport
Zwaar Transport nieuws
Hungarocamion is terug – met een Volvo FH Aero
24-09-2024 - Hungarocamion was ooit het op één na grootste transportbedrijf van Europa, het staatstransportbedrijf van communistisch Hongarije. Van 1966 tot en met 2002 waren de trucks van het bedrijf (niet alleen Rába en Csepel, maar ook Tatra, Mack en Kaelble in het zwaar transport en Mercedes-Benz, Scania, Volvo en Renault in het internationaal transport) vaak te zien door heel Europa. György Wáberer nam het uiteindelijk over en wist het, weliswaar onder eigen naam winstgevend te maken. Tsja, als kapitalistisch bedrijf kun je je personeel als uitwerpselen behandelen… Inmiddels heeft György zijn aandelen weer verkocht, een flink deel daarvan aan István Tiborcz.
Net geen kuub diesel voor de nieuwste Volvo FH16 van Verschoor
22-08-2024 - Eerder deze zomer is een schitterende Volvo FH16 750 pk zwaar transport trekker afgeleverd aan Verschoor Kranen & Transport in Sassenheim. 3550 nm en twee kruipversnellingen vooruit met een overbrenging van 1:32 en achteruit zelfs 1:37 zorgen ervoor dat deze krachtpatser echt nergens voor terugdeinst! Opties opnoemen is onbegonnen werk, want werkelijk alles is aangevinkt. Toch lichten we er een paar uit. De truck is rondom voorzien van werklampen voor grondverlichting en in het geval van een stroomstoring heeft hij aan de voor- en achterkant genoeg lumen aan ledverstralers om heel Sassenheim van daglicht te voorzien. Daarbovenop is hij ook
Zeewolde - Windpark Zeewolde bouwt batterijparken en waterstoffabriek om groene energie op te slaan
22-05-2024 -
Windpark Zeewolde, het grootste windpark op land van Nederland, gaat uitbreiden met twee batterijparken. Hiermee wordt een kwart van de opgewekte energie opgeslagen. Dat is genoeg om de helft van de tijd energie beschikbaar te hebben voor de huishoudens in het gebied. Ook wil Windpark Zeewolde een waterstofgasfabriek bouwen.
"Alle stroom van al die windmolens van 200 vierkante kilometer komt hier binnen", legt directeur Sjoerd Sieburgh Sjoerdsma uit bij het transformatorstation aan de Vogelweg in het buitengebied van Zeewolde. Hij wijst naar de zijkant van het station en zegt dat de twee batterijparken ernaast worden gebouwd. Gezamenlijk heeft het complex 4.400 vierkante meter nodig op de energie op te slaan. Dat gebeurt in zeecontainers die op het terrein worden geplaatst.
Minder netcongestie
De batterijparken moeten ervoor zorgen dat de inwoners van Zeewolde ook in de toekomst op elk moment van de dag stroom kunnen blijven gebruiken. "Dat is een thema wat iedereen toch steeds meer hoort op het journaal. Dus met een beetje geluk gaat dit bijdragen aan minder netcongestie in het dorp", zegt Sieburgh Sjoerdsma.
Het windpark heeft ook een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een waterstoffabriek. De fabriek is gepland achter het transformatorstation en zal met de energie van de windturbines groene waterstof produceren, een duurzame brandstof die kan worden gebruikt voor zwaar transport, zoals vrachtwagens en bouwmachines.
'Zeewolde fossielvrij'
Sieburgh Sjoerdsma schetst het beeld dat de industrie in de komende jaren moet omschakelen van fossiele brandstoffen naar schonere brandstof. "Een gedeelte van de vrachtwagens wordt ook wel elektrisch, maar de zware vrachtwagens en zwaar materiaal zoals shovels en dergelijke, die zullen dus ook fossielvrij moeten en daar is waterstof weer een goede oplossing voor."
Hij verwacht dat de waterstoffabriek interessant kan zijn voor bedrijven uit de bouwsector en transportbedrijven uit Zeewolde. Doel van het initiatief is om het buitengebied van Zeewolde volledig fossielvrij te maken.
In 2026 moet alles klaar zijn
De bouw van de batterijparken start binnen enkele weken en zal naar verwachting in juli 2025 voltooid zijn. De vergunningaanvraag voor de waterstoffabriek is onlangs ingediend. Sieburgh Sjoerdsma hoopt dat die bouwwerkzaamheden begin volgend jaar kunnen starten, zodat alle werkzaamheden in 2026 zijn voltooid en het complete complex operationeel zal zijn.