Visserij
Visserij nieuws
Windturbines in plaats van vissersvaartuigen geframed als natuurherstel
24-03-2024 - LEMMER - Milieuorganisaties worden door multinationals én de overheid ingehuurd als marketingbureau om windturbines in Noordzeenatuur als ‘natuurherstel’ te verkopen. Afwezigheid van visserij wordt daarbij neergezet als belangrijkste herstelmaatregel. Voor die koers gaf het ministerie van LNV recent nog 150 miljoen euro extra subsidie in een ‘Programma Natuurversterking Noordzee’. Is daarbij nog plaats voor waarheid en integriteit? Deze werkwijze leidt tot verdere ondermijning van het vertrouwen in de overheid en de rechtstaat, met groeiende maatschappelijke onrust tot gevolg. Vissersbondvoorzitter Johan Nooitgedagt neemt de ‘groenwasserette’, de natuurpact De Rijke Noordzee én het Programma Natuurversterking Noordzee van de rijksoverheid onder de loep.
Zeeuwse vissersplaatsen krijgen miljoenen, maar waar wordt het geld aan besteed?
22-03-2024 - De Zeeuwse visserij heeft op z’n zachtst gezegd wel eens betere tijden gekend. Ondanks dat veel vissers noodgedwongen moesten stoppen, gloort toch nog hoop voor de typische vissersplaatsen en de overgebleven vissersmannen. Met miljoenensteun van de overheid moet de roemrijke historie in leven blijven en innovatie worden aangejaagd.
Urk - "Groot logistiek centrum is nodig voor het behoud van Visveiling Urk"
21-03-2024 -
Een groot logistiek centrum op Urk is nodig om de visveiling in de toekomst te behouden. Zonder zo'n logistieke hub zou er over tien tot vijftien jaar mogelijk geen visveiling meer zijn op Urk. Dat verwacht directeur Riekelt Kramer van Visveiling Urk. Hij is daarom erg blij met de investering van het Rijk van 5,4 miljoen in een logistieke hub.
De visserijsector heeft het zwaar en daardoor wordt er minder vis op de veiling verhandeld. Een slimmere aanpak van logistiek kan de veiling nog overeind houden. Daarom zijn er plannen om naast het pand aan de Westwal een groot logistiek centrum te bouwen. Met name voor producten die niet uit de visserijsector komen.[video:d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/video/middel/… profiteert
De visserij profiteert daarvan. Riekelt Kramer legt het met een voorbeeld uit. "Als je vijf kilo tong wilt versturen naar Madrid of Parijs, kan die mee in de grote stroom." Dagelijks zullen vrachtwagens op Urk geladen worden met goederen vanaf de logistieke hub. Ze gaan door heel Europa, dus ook naar Madrid en Parijs. De visproducten kunnen op die manier makkelijk en snel op de plaats van bestemming zijn.
Hogere prijs
"Dat kan wel een dag schelen", zegt Kramer. Ook verwacht hij dat vissers straks financieel profiteren van de nieuwe hub. Als ze hun producten in kleinere partijen sneller kunnen versturen, dan krijgen ze daar waarschijnlijk ook een hogere prijs voor.[image:d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/… Riekelt Kramer]Subsidie
De visserijsector op Urk krijgt een bedrag van 7,5 miljoen euro van het Rijk. Het geld komt uit een fonds voor kwetsbare visserijgemeenschappen. Het is een compensatie voor de grote verliezen in de sector. Die worden onder meer veroorzaakt door hoge brandstofprijzen, de belemmering van windparken op de Noordzee en de Brexit. Ook door regels vanuit Den Haag en van de Europese Unie wordt het steeds moeilijker om de visserij winstgevend te maken.
Belang
Met de financiële steun vanuit Den Haag is het nieuwe logistieke centrum er nog niet. "De begroting is zo'n dertig miljoen euro", zegt Kramer. Dit geld zou grotendeels van andere investeerders moeten komen en ook vanuit de visserijsector. Kramer verwacht dat dit geen eenvoudige klus is, maar denkt wat dat het gaat lukken. "Iedereen ziet het belang van zo'n logistieke hub wel in", verwacht hij.
Als de financiën rond zijn, dan hebben de vissers ook nog wat te zeggen. De visveilig is een corporatie en heeft daarom leden. Die zullen moeten instemmen met de investeringsplannen voordat dat komst van een logistieke hub naast de visveiling definitief wordt.