Unilever

Unilever nieuws

Unilever stoot ijsjesdivisie met onder meer Ben & Jerry’s af en schrapt banen bij andere onderdelen

19-03-2024 - Na meer dan 100 jaar neemt Unilever afscheid van zijn ijsdivisie, bekend van merken als Magnum, Ola en Ben & Jerry’s. Ook wil het bedrijf de komende jaren 800 miljoen euro besparen bij de andere bedrijfsonderdelen.

Nieuwsgrazer

Unilever verlaagt prijzen om meer te verkopen

12-02-2024 - Unilever verlaagt prijzen om meer te verkopen

Voedingsmiddelengigant Unilever ziet dat de verkoop-volumes in Europa achterblijven. Daarom gaat het bedrijf prijzen verlagen.
Er wordt minder Calvé pindakaas en Magnum ijs verkocht, omdat consumenten in deze tijd van hoge inflatie overstappen naar de goedkopere huismerken. Om marktaandeel terug te winnen, gaat het terugvechten met prijsverlagingen.

Dat zegt Unilever-CEO Hein Schumacher tijdens de presentatie van de jaarcijfers. „We zien wereldwijd deflatie plaatsvinden. Om concurrerend te blijven, en om onze merken te beschermen, zullen we reageren met lagere prijzen.” Schumacher denkt dat er in 2024 nog wel sprake zal zijn van inflatie, maar dat deze langzaam zal afnemen.

Volgens de producent van Calvé pindakaas, Dove en Magnum zijn de producten nu niet concurrerend genoeg. „De resultaten laten een verbeterde financiële prestatie zien, met een terugkeer van volumegroei en het herstel van onze marges. Onze concurrentiepositie blijft echter teleurstellend en de algemene prestaties moeten verbeteren. Wij werken eraan om dit aan te pakken, door onze uitvoering te verbeteren”, zegt Schumacher.

De CEO – afkomstig van FrieslandCampina – kondigde in oktober een nieuwe strategie aan, waarbij het focust op 30 merken. Daarmee wil hij ook besparen op de kosten. Ook wordt er volgens Schumacher geoptimaliseerd en efficiënter gewerkt. „We zien al een betere productiviteit ten opzichte van vorig kwartaal. Daar gaan we mee door.” Om de prijzen omlaag te kunnen brengen, wordt ook ingezet op het reduceren van kosten en grondstofprijzen, door met minder verschillende ingrediënten, verpakkingsmateriaal en leveranciers te gaan werken.

Volgens de ceo kunnen de prijzen niet nu al worden verlaagd, ondanks dat het de marges afgelopen kwartaal zag stijgen. „We hebben niet alle gestegen kosten door kunnen berekenen, omdat de consument het lastig heeft met de inflatie. Daarom hebben zijn onze marges nog steeds lager dan voor de pandemie.”

Schumacher kan zich voorstellen dat door de gestegen kosten straks in Europa misschien ook wel kleinere verpakkingen worden geïntroduceerd. „Dat hebben we al in opkomende markten, en misschien is dat ook wel nodig in de ontwikkelde markten, om de consument tegemoet te komen.”

Supermarktketen Carrefour heeft in januari alle producten van PepsiCo, zoals Quaker en Lays, uit de supermarkt gehaald als gevolg van een prijzenoorlog tussen de twee. Volgens Schumacher is dat voor de merken van Unilever niet aan de orde. „De gesprekken die we met de supermarkten hebben zijn constructief. Als wij de prijs verhogen, willen ze weten waarom, en dat leggen wij dan uit.” Het bedrijf zegt verder weinig impact te voelen van het omvaren vanwege de Houthi-rebellen in Jemen. „We zien kleine interrupties, zoals wat vertraging, maar het is heel minimaal.”

Wel heeft het last gehad van mensen die westerse merken zijn gaan boycotten, uit onvrede over de steun voor Israël. De laatste twee maanden van 2023 hebben die acties de verkopen gedrukt. Sinds 2024 zien ze wel weer een „sterke verbetering”, aldus Schumacher.

Het Brits-Nederlandse bedrijf boekte afgelopen jaar een omzet van 59,6 miljard. euro. Gecorrigeerd voor de wisselkoerseffecten en verkoop en aankoop van bedrijfsonderdelen, steeg de omzet met 7 procent. Dat kwam voor het grootste deel door de hogere prijzen, maar ook de hoeveelheid verkochte producten steeg. De nettowinst daalde flink, met 13,7 procent tot 7,1 miljard euro. Het gaat de aandeelhouders laten meeprofiteren van de winst door dit jaar voor 1,5 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen. Beleggers reageerden enthousiast op de plannen, het aandeel is met bijna 3 procent gestegen.

Unilever verwacht voor komend jaar een ’bescheiden verbetering’ van de onderliggende operationele marge, met een onderliggende omzetgroei tussen de 3 en 5 procent, waarbij er ’meer evenwicht zal zijn tussen volume en prijs.’

van Ittersum

Unilever-topman wil aantal duurzaamheidsdoelen beperken tot vier

26-10-2023 - LONDEN (ANP) - Unilever dringt het aantal duurzaamheidsdoelen waar het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern aan werkt terug tot vier, kondigt de onlangs aangetreden topman Hein Schumacher aan. Die ingreep maakt de inspanningen volgens de Nederlander gerichter, wat ook sneller resultaat zal opleveren. Het bedrijf achter merken als Dove-shampoo, Rexona-deodorant en Magnum-ijs richt zich daarom voorlopig op de strijd tegen klimaatverandering, op natuurbehoud, het tegengaan van plastic afval en op bestaanszekerheid. Welk duurzaamheidsdoel het concern laat schieten wil Schumacher niet zeggen.

Nieuwsgrazer

Nog meer Unilever nieuws

Datum Onderwerp Reacties
26-10-2023 Unilever verkoopt weer minder, maar verdient meer door prijsverhogingen 3 reacties
05-09-2023 GEA gaat mestverrijker testen op vier melkveehouderijen 1 reactie
29-07-2023 Ooit stond bij Unilever een wereldverbeteraar aan het roer, nu is er een realist 0 reacties
29-07-2023 Bij Unilever waait een nieuwe wind 0 reacties
21-07-2023 Poetin nationaliseert Carlsberg en Danone en zet vrienden in de top: ‘Beloning voor wie trouw bleef’ 0 reacties
10-07-2023 Unilever, Cono, Nestlé en Vreugdenhil werken aan lagere CO2-voetafdruk 2 reacties
10-07-2023 Onderzoek zuivelfabrikanten: 50 procent lagere footprint van melk 0 reacties
16-06-2023 Waarom Shell en Unilever zich uiteindelijk in de VS kunnen vestigen 0 reacties
11-05-2023 Milieuactivisten gaan zich ook roeren bij vergadering Rabobank 4 reacties
03-05-2023 Milieuactivisten zullen zich ook roeren bij vergadering Unilever 0 reacties
27-04-2023 Unilever vergroot omzet door hogere afzetprijzen voor soep, saus en shampoo 0 reacties
17-03-2023 FrieslandCampina vindt opvolger voor naar Unilever gaande topman 0 reacties
16-03-2023 Unilever bouwt nieuwe fabriek in Oekraïne 0 reacties
02-03-2023 Inflatie weer toegenomen: 'Prijzen gaan als raket omhoog, maar als parachute omlaag' 1 reactie
21-02-2023 Ceo FrieslandCampina bij afscheid: ’Boer zorgt voor melk én cohesie’ 0 reacties
10-02-2023 Unilever waarschuwt na hogere winst: prijsstijgingen in supers nog niet voorbij 3 reacties
09-02-2023 Meer omzet voor Unilever verwacht, maar vraagtekens blijven 0 reacties