Tijd

Tijd nieuws

Superhittegolf: broeierige en warme dag eindigt met flinke onweersbuien

13-08-2020 - Nog even volhouden, ook vandaag: maar het einde van de extreme hitte is in zicht. De code oranje vanwege de extreme hitte werd door het KNMI woensdagavond ingetrokken. Nu geldt nog code geel voor aanhoudende hitte en later vanmiddag stevige onweersbuien. Volg alle ontwikkelen via dit liveblog.
Het KNMI heeft de code oranje vanwege de extreme hitte woensdagavond beëindigd.
In onder meer Eindhoven, Helmond en Tilburg begon de donderdag met een verfrissende bui.Vanaf vier uur vanmiddag waarschuwt het KNMI voor forse onweersbuien.Check het actuele weer op omroepbrabant.nl/weer.Heb je een leuke foto in de hitte? Stuur deze naar weerfoto@omroepbrabant.nl en wie weet komen ze in het blog. 13.55De hitte wordt donderdagavond met fikse onweersbuien het land uit gedreven. Dit is de kaart van Buienrader.nl voor acht uur donderdagavond:
13.36Overal zoekt mens en dier verkoeling. Ben Saanen maakte in Budel deze foto van badderende Schotse hooglanders.
Diane van Veen nam een kiekje van drinkende paarden:
12.06Hét recept tegen de hitte: waterijsjes! Hoe je die zelf maakt, lees je hier:
12.00Vijf Brabanders krijgen binnenkort een 'tiny forest', oftewel een minibos, in hun achtertuin om de droogte en de hitte te bestrijden. Zo’n dichtbegroeid bos zo groot als een tennisveld, zorgt voor verkoeling en houdt water vast.
LEES OOK: Geen zwembad, maar een minibos in je achtertuin: 'Scheelt al snel 8 graden'
11.15Door hevige regenbuien, zoals voorspeld voor later vandaag, kan schade ontstaan in en om je huis. Verzekeraar Interpolis geeft tips om deze schade te voorkomen.
11.00Het Rijk wil meer mogelijkheden krijgen om het gebruik van drinkwater door huishoudens en bedrijven in geval van nood te kunnen beperken. Desnoods op straffe van een boete. Dat schrijft De Limburger.
09.46Buienradar waarschuwt voor buien vanmiddag, pittige exemplaren!
09.30Ook de bewoners van Dierenrijk in Mierlo zoeken massaal verkoeling deze dagen.
09.00Temperaturen lopen ook donderdag weer op tot 30 à 33 graden.
07.40Ook vandaag staat ons volgens weerman Wilfred Janssen van Weerplaza 'een broeierig warm dagje' te wachten met temperaturen die oplopen tot zo'n 30 à 33 graden. Dit vertelt hij terwijl het her en der in de provincie regent deze donderdagochtend. Wanneer de temperaturen overal weer zijn opgelopen krijgen we vanaf vier uur verspreid over de provincie te maken met regen- en onweersbuien die volgens Janssen her en der 'fors' kunnen zijn met hagel en behoorlijke windstoten.
In de nacht naar vrijdag wordt het dan weer droger, zo geeft hij aan. Morgen komen volgens hem de temperaturen met zo'n 26 tot 28 graden voor het eerst sinds meer dan een week onder de dertig graden uit. En zaterdag lijkt zelfs 25 graden 'een uitdaging te worden'. Halen we de 25 graden zaterdag niet dan betekent dat het einde van de hittegolf die vorige week woensdag begon.
07.30Zachtjes tikt de regen op het zolderraam van Henk Voermans in Breda
07.13Anja Bastiaansen fotografeerde de wolken boven Made vanochtend
07.08Regen! Ja echt, in onder meer Eindhoven, Helmond en bijvoorbeeld Tilburg begon de dag met regen.
07.00In de loop van de middag en avond kunnen er in de hele provincie onweersbuien ontstaan. Deze buien kunnen gepaard gaan met hagel tot 2 centimeter, windstoten tot 60 à 70 kilometer per uur en plaatselijk veel neerslag, zo'n 20 tot 40 millimeter, in korte tijd.
Later in de avond nemen de buien in activiteit af, zo meldt het KNMI. Vanaf vier uur vanmiddag tot tien uur vanavond heeft het instituut vanwege de onweersbuien code geel afgegeven. Deze waarschuwing geldt sowieso nog tot zaterdag voor de aanhoudende hitte. Ook is het Nationaal Hitteplan van het RIVM nog actief.

Nieuwsgrazer

Zeeuwse boeren denken aan stoppen met fruit- en uienteelt om zoetwatertekort

11-08-2020 - Het zoetwatertekort wordt in de provincie Zeeland een steeds groter probleem. Er valt te weinig regen, en daar hebben boeren last van. Sommigen denken erover om te stoppen met fruit- en uienteelt door een zoetwatertekort, meldt ZLTO.
Als het weinig of niet regent is het met name voor Zeeland moeilijk om aan zoet water te komen, zegt Gert van Kralingen, bestuurder bij Waterschap Scheldestromen.
"We zitten hier in een unieke Delta en hebben te maken met zoutwaterinvloeden. De twee enorme waterlichamen, de Ooster- en Westerschelde, snijden dwars door onze provincie en dat houdt in dat we op bijna overal te maken hebben met zout of brak water. Daarmee kun je het land niet beregenen. Dat kan pas onder een bepaalde zoutwaarde en dat water is in onze provincie maar beperkt beschikbaar."
Het Volkerak-Zoommeer is wel zoet. "Het is één van de grootste zoetwaterbekkens van Nederland en daar maken de boeren de afgelopen jaren dankbaar gebruik van", zegt Hendrik-Jan ten Cate van ZLTO tegen Omroep Zeeland. Er zijn wel plannen om het te verzilten.
Volgens Ten Cate zou er een netwerk van leidingen moeten worden aangelegd van het meer richting de verschillende Zeeuwse eilanden, zodat op meer plekken gebruik gemaakt kan worden van het zoete water.
Droge voeten
Ook wordt nagedacht over manieren om zoet water beter op te slaan. "Over het hele jaar gemeten hebben we geen tekort aan water. Het valt alleen op de verkeerde momenten", zegt Van Kralingen. "Dus proberen we onder bepaalde omstandigheden de kreekruggen (red. hoger gelegen zone in voormalige wadgebied) in het najaar en de winter te vullen, zodat die bel met zoet water groter wordt. En bij langdurige droogte halen we het water er weer uit."
Volgens Joris Baecke verdwijnen "hele vrachten" zoet water in de Westerschelde. "Het watersysteem is gebaseerd op droge voeten houden, maar in zomer zou water niet snel afgevoerd moeten worden. Dat water moet je opvangen of omleiden. Dat vergt forse investeringen, maar die doe je voor de lange termijn."
Ook andere boeren denken mee over manieren om het tekort aan zoet water op te lossen. Zo is er op Walcheren een waterhouderij ontwikkeld waarbij afstroom van duinwater beter wordt benut. En op Tholen zijn er boeren die zelf een gemaal hebben gemaakt om zoute en zoete polders van elkaar te scheiden.
Maar terwijl er manieren worden bedacht voor hoe om te gaan met het zoetwatertekort, is er nog geen echte oplossing. En de telers hebben het moeilijk. "Door het droge voorjaar kwam de teelt heel moeilijk op gang. Daardoor ervaar ik de droogte als nog ingrijpender dan in 2018, toen het ook heel erg was", zegt Joris Baecke. , zegt Joris Baecke, akkerbouwer in Zeeland en vicevoorzitter van ZLTO.
Goede bodem en mild klimaat
Hij weet dat Zeeuwse landbouwers graag uien en fruit willen blijven telen, gewassen die al lange tijd veel voorkomen in de provincie. "We hebben een goede bodem voor uien- en fruitteelt en we hebben een mild klimaat. Dat is belangrijk voor die gewassen. We hebben ook zeewind, waardoor we minder strenge nachtvorst hebben in het voorjaar. Ook zitten we qua logistiek gunstig: in de buurt van een aantal grote havens zodat we onze producten makkelijk kunnen exporteren. We hebben dus echt veel voordelen, maar we hebben er wel zoet water voor nodig."
Baecke denkt dat boeren dit najaar de balans opmaken en dan bekijken of het nog wel de moeite is om bepaalde gewassen te telen. "Degenen die geen beschikking hebben over zoet water, zullen misschien stoppen, of investeren in zoetwatermaatregelen. De situatie nog maar eens een jaartje aankijken, is denk ik niet meer realistisch."
De telers zullen zich mogelijk gaan focussen op bijvoorbeeld granen, die minder gevoelig zijn voor zout water. "Maar je kan met alleen granen geen rendabel bedrijf hebben. Je moet ook wat hoogwaardige teelten hebben."

Nieuwsgrazer

Broers reviseren accu's van fietsen: 'Zelfs Samsung heeft interesse'

05-08-2020 -

Quote:
"Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."

Tijd om te studeren hadden ze eigenlijk niet meer. Zoveel bestellingen kwamen er binnen. Wat begon als een hobby heeft in een paar jaar tijd een enorme vlucht genomen. De broers Koen, Wout en Stan van KWS Seuren in Beugen hebben inmiddels honderden klanten in binnen- en buitenland en sloten een fijne deal met Samsung voor de accucellen. "We begonnen op een zolderkamer van nog geen 40 vierkante meter," zegt Koen, "en kijk nu: een pand van 1100 meter en 20 man in dienst."
De handigheid hebben ze van hun vader, zeggen de broers. Altijd waren ze al bezig met dingen repareren en vooral kijken hoe iets werkt. Het duurde dan ook niet lang voor iemand ze vroeg om eens te kijken naar de accu van zijn elektrische fiets. Die deed het namelijk niet zo goed meer.
De jongens vonden het wel een leuk klusje. "We moesten zelf van alles opzoeken op internet", vertelt de 23-jarige Wout. Uiteindelijk weten ze in een paar weken tijd onderdelen te bestellen en de accu te reviseren. "Hij kon er meteen twee keer zo ver op fietsen", zegt de drie jaar oudere Koen. Mond-tot-mondreclame deed de rest en voordat ze het wisten was er eigenlijk geen tijd meer om te studeren.
"Best knap hoor, want we zijn handig, maar totaal geen verkopers", zegt Wout. "Stonden we daar een beetje onhandig in een fietsenwinkel te vertellen wat we konden."
Het kwam allemaal goed en ondertussen is KWS Seuren ook een erkend leerbedrijf. Studenten mogen er stagelopen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen er werken. De coronacrisis heeft ze daar nog een beetje bij geholpen, er waren ineens handen genoeg. "Maar die mensen gaan straks weer gewoon naar school dus hebben we ook alweer vacatures moeten plaatsen", zegt Koen.
Het principe is simpel. Elektrische fietsen die vier tot acht jaar oud zijn hebben vaak te maken met accu's die minder goed werken. Je kan er niet meer zo ver op fietsen, of in het ergste geval doet 'ie het helemaal niet meer. Een nieuwe accu is duur. Zie daar het gat in de markt. De broers kunnen in de meeste gevallen de accu reviseren. Voor maar een deel van de kosten van een nieuwe accu.
Wout legt uit dat elke fiets een ander accupakket nodig heeft. "Je kan niet zomaar een setje accucellen in een fiets stoppen, dat moet allemaal heel goed worden uitgezocht en berekend en dat verschilt dus ook per merk en per fiets." De losse accucellen worden door de broers op maat gemaakt en vervolgens aan elkaar gelast met kleine stripjes. Op die pakketjes komt de elektronica van de fiets en dat gaat weer terug in de behuizing.
Het grote voordeel van een nieuw accupakketje is dat de gebruiker vaak meteen een stuk verder kan fietsen op die nieuwe accu. "Soms tot wel twee keer zo ver", zegt Koen. De accucellen worden met de tijd steeds kleiner en lichter. Nog een voordeel van reviseren dus, vinden de broers. "We geven natuurlijk ook garantie, net als in de fietsenwinkel."
Broer Stan (21) laat zijn trots nog even zien. Een Peugeot 106 uit 1996. De donkergroene auto is bijzonder, want één van de paar duizend exemplaren die toen op de markt zijn gebracht. Volledig elektrisch. "Je zou er honderd kilometer mee moeten kunnen rijden en dan moest je hem weer opladen en dat duurde dan zo'n vijf uur", zegt Stan. Dan snap je meteen waarom deze auto nooit een groot succes is geworden...
Stan haalde de oude accu eruit en plaatste er een nieuw accupakket in. "De capaciteit is meer dan verdubbeld. Van 10 naar 30 kilowattuur. Nu kan ik er zo'n 250 kilometer mee rijden voor die weer aan het stopcontact moet."
Daar ligt voor de broers dan ook de toekomst. "Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."
Ze zien elkaar zo'n acht uur per dag in de werkplaats en daarnaast wonen ze ook nog eens onder één dak. Misschien schuilt daar wel het grootste bedrijfsrisico: ruzie. Dat hebben ze gelukkig maar zelden, lachen de broers.

Nieuwsgrazer

Nog meer Tijd nieuws

Datum Onderwerp Reacties
03-08-2020 Kamerleden willen eerder terug van reces: 'Situatie wordt alleen maar erger' 0 reacties
03-08-2020 Afschot 6000 wilde zwijnen op de Veluwe, 'ze eten het bos op' 0 reacties
03-08-2020 ‘Ontspannen in natuur maakte coronacrisis draaglijker’ 0 reacties
31-07-2020 Wisselvallige juli eindigt bloedheet: 'Hitterecord van 1995 gaat er keihard aan' 0 reacties
29-07-2020 Schapen en geiten vaccineren tegen Q-koorts moet voor 1 augustus 2020 0 reacties
27-07-2020 Tractor brand in Vollenhove slaat over naar boerderij 0 reacties
27-07-2020 Zaterdag belooft tropische zomerdag te worden met temperatuur tussen 25 en 30 graden 0 reacties
25-07-2020 Onderzoek naar misstanden slachthuizen gestopt 0 reacties
25-07-2020 NVWA verbiedt slacht in aanloop naar Offerfeest, slachterijen naar de rechter 0 reacties
23-07-2020 Hoe staan de percelen zaaiuien ervoor? 0 reacties
22-07-2020 Brabant moet fouten in windmolenplan A16 rechtzetten 0 reacties
21-07-2020 GGD ontdekt coronahaardjes in West-Brabant en trekt aan de bel: 'Mensen verslappen in coronagedrag’ 0 reacties
20-07-2020 Zoveel Hyundai Kona Electrics zijn er al verkocht 0 reacties
17-07-2020 Psychische nood onder boeren: 'Langdurige onzekerheid is voor niemand goed' 14 reacties
17-07-2020 Regen vertraagt de toevoer op uienmarkt 0 reacties
14-07-2020 Ballonvaarders springen een gat in de lucht, er mag weer gevaren worden 0 reacties
14-07-2020 Tegemoetkomingsregeling flexwerkers twee weken langer open 0 reacties