Opleiden

Foto's van opleiden

Opleiden nieuws

15.000e zij-instromer aan de slag als vrachtwagenchauffeur

26-09-2023 - In het zij-instroomtraject om een vrachtwagenchauffeur te worden, is een mooie mijlpaal bereikt met Marco Wassink als het 15.000ste succesverhaal. Hieruit blijkt dat de sectorale campagne ‘www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’ een waardevol middel is om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken en individuele dromen te verwezenlijken.


Sociale partners in de sector transport en logistiek (TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen) zetten onder andere de campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’ in om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen. De uitvoering van de campagne is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het O&O fonds voor de sector.

Marco Wassink is 15.000ste zij-instromer

Marco Wassink, voorheen actief in de verkoop van luxe badkamers gedurende 25 jaar, heeft succesvol de overstap gemaakt naar het beroep van vrachtwagenchauffeur via het zij-instroomtraject van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). In januari 2023 ging hij aan de slag bij Veldhuizen Transport. Hij klom op van een bakwagen naar een trekker-opleggercombinatie, altijd begeleid door een mentorchauffeur. Marco benadrukt de uitdagingen die hij tegenkwam bij zijn omscholing: "Na zoveel jaren in de schoolbanken zitten, viel niet mee, maar ik wilde alles in één keer halen, wat uiteindelijk gelukt is." In zijn nieuwe functie geniet Marco van afwisselend werk en bezoekt hij prachtige locaties. Marco concludeert: "De keuze om vrachtwagenchauffeur te worden, was de beste beslissing die ik kon nemen. Ik ben erg blij met mijn keuze en raad iedereen aan om dezelfde stap te zetten."


Inspelen op veranderende tijden

Transportbedrijf Van Veldhuizen Logistiek uit Veenendaal had de eer om de 15.000ste zij-instromer van het traject te verwelkomen. Operationeel directeur Marc van Veldhuizen: “Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is een wijdverspreid probleem in Nederland, waardoor ondernemers creatieve manieren moeten vinden om nieuw personeel aan te trekken. Vroeger kwamen chauffeurs vaak via persoonlijke netwerken binnen, maar die tijden zijn veranderd. Nu moeten we investeren in het aantrekken en opleiden van hoogwaardig personeel. Daarom werken we met bbl-leerlingen en zoeken we naar getalenteerde individuen buiten onze sector. Het STL zij-instroomtraject helpt ons om nieuw, gemotiveerd personeel te vinden en op te leiden. Zo zijn we in contact gekomen met Marco Wassink. We hadden er meteen een goed gevoel bij en hebben hard gewerkt om hem in ons team te verwelkomen, omdat we geloven dat een chauffeur ons visitekaartje is."


Overstap realiseren met subsidie en baangarantie

Werken als vrachtwagenchauffeur in de sector transport en logistiek betekent werken in een sector die ertoe doet: het is een vitaal beroep. De vrijheid, zelfstandigheid, baanzekerheid en de afwisseling maken het beroep aantrekkelijk voor een bredere groep mensen. Het is een baan van deze tijd in een dynamische sector met zekerheid voor de toekomst. Om de drempel van het lesgeld te verlagen is er een flinke vergoeding beschikbaar waarbij je maximaal 15% van het lesgeld voor de opleiding Chauffeur beroepsgoederenvervoer zelf moet betalen. Dit zijn bijvoorbeeld ook rijlessen voor het behalen van je C(E) rijbewijs. En door het aanbieden van een baangarantie bij een toekomstige werkgever wil de sector de keuze nog verder vergemakkelijken. Na je opleiding ga je dan direct aan de slag. Inmiddels hebben honderden transportbedrijven gebruikgemaakt van de aantrekkelijke subsidiemogelijkheden.


Ook vrachtwagenchauffeur worden?

Werken als vrachtwagenchauffeur in de sector transport en logistiek is werken in een sector die ertoe doet: het is een vitaal beroep. We staan nooit stil. Het werk is er altijd. En dat blijft ook zo. We heten je van harte welkom om in onze sector aan de slag te gaan. Pak jij die kans?

Truckfan Nieuwsposter

Truckland Academy: de beste route naar een carrière in de voertuigtechniek

04-11-2022 - Truckland gooit het over een andere boeg. De bedrijfsvoertuigenspecialist startte medio september met de Truckland Academy. In twee tot drie jaar worden voornamelijk jonge mensen intern opgeleid tot de monteur van de toekomst, terwijl ze al meteen een goed salaris verdienen.

Het is voor veel garagebedrijven een bekend fenomeen: ze zitten te springen om jonge mensen, maar hebben tegelijkertijd onvoldoende tijd om die mensen goed in te werken en te begeleiden. Het gevolg is dat de nieuwkomers gedemotiveerd raken of zelfs alweer snel vertrekken; op weg naar een plek waar ze zich wél denken te kunnen ontwikkelen en waar in ze wordt geïnvesteerd. Truckland gaat verder voor deze aankomende techneuten. Het bedrijf heeft een Truckland Academy ontwikkeld om met name jonge technici een vliegende start te geven.

Joey Schrover begeleidt de eerste lichting studenten van Truckland Academy in de Truckland-vestiging in Boxtel. Hij werkte vijftien jaar als monteur en leermeester bij een garagebedrijf, waarna hij op een ROC als docent didactische ervaring opdeed. Als kersverse Truckland Academy-docent kan hij alles wat hij leerde in de praktijk brengen en zijn kennis overdragen.

Aantrekkelijk blijven
“In de zuidelijke vestigingen van Truckland hebben we ongeveer dertig talentvolle medewerkers en stagiairs tussen de 15 en 23 jaar rondlopen die in aanmerking komen voor dit traject”, vertelt Joey. “Die mensen willen we intensief begeleiden. Op de eerste plaats voor henzelf, om ze op te leiden tot complete en breed opgeleide monteurs. En natuurlijk worden zij de volgende generatie Trucklanders, volledig zelfstandig en technisch stevig onderlegd.”

Goede begeleiding
Joey sprak in aanloop naar Truckland Academy met deze doelgroep en de leermeesters van Truckland. “Vaak hoorde ik dezelfde verhalen. De leermeesters willen graag goede begeleiding geven, maar hebben er - deels vanwege personele krapte - de tijd niet voor”. Daardoor kregen de jonge technicians taken toebedeeld die allesbehalve uitdagend zijn, en ook niet bijdragen aan hun ontwikkeling. Dat is niet zoals het moet zijn. Waarbij we met de Truckland Academy borgen dat het praktijkgedeelte van de opleiding goed en efficiënt doorlopen wordt met de juiste begeleiding van de technisch studenten.”

Opleiding op drie niveaus
Truckland Academy duurt twee tot drie jaar. Joey: “Op niveau 2 word je in twee jaar klaargestoomd tot Bedrijfswagenmonteur. Een niveau hoger - niveau 3 dus - duurt drie jaar. Hier worden studenten opgeleid tot Eerste Bedrijfswagenmonteur. Na succesvolle afronding kun je een apk-keuringscertificaat behalen. Wil je hierna nog verder leren, dan bieden we de opleiding tot Technisch Specialist op niveau 4 aan. Alle opleidingen kunnen zowel in BBL- als BOL-vorm gevolgd worden, en de kosten zijn uiteraard voor Truckland. We beginnen met studenten uit deze regio in ons opleidingscentrum in Boxtel, maar we gaan leerlingen ook op hun eigen vestiging coachen. Dat is toch het leukste.”

Aftrap in september 2022
De aftrap van Truckland Academy was tegelijk met de start van het nieuwe schooljaar, in het speciaal ingerichte lokaal in de vestiging Boxtel. Zoals wel vaker komt eerst de basis aan bod, vertelt de docent. “We starten met de huisregels en werkethiek: hoe stel je je op binnen een organisatie en hoe ga je om met verantwoordelijkheden en afspraken. Daarna maken we de studenten wegwijs in onderdelenherkenning van het voertuig. In een later stadium laten we leerlingen diagnoses uitvoeren en storingen herstellen, zowel mechanisch als elektronisch.

Volgens Joey is iedereen binnen Truckland enthousiast over de Academy. “Op de eerste plaats de studenten; zij krijgen een complete en goede opleiding terwijl ze gewoon betaald worden voor het werk dat ze doen. Ook voor Truckland is het natuurlijk goed. Hiermee blijft ons bedrijf aantrekkelijk voor talentvolle monteurs, die we zelf opleiden volgens onze hoge standaarden. De bedoeling is natuurlijk dat ze na hun interne opleiding hier aan boord blijven. Dat doen we door goed werkgeverschap: zorgen dat ze het nergens anders beter hebben dan hier.”

Uitbreiden richting andere Truckland-regio’s
Vooralsnog is Joey de enige Academy-docent. “Ik krijg ondersteuning van onze leermeesters, die graag bijdragen aan het succes van dit traject. Het idee is dat we dit concept hierna richting de andere regio’s uitbreiden. Maar eerst leggen we de basis en daar heb ik enorm veel zin in.”

Truckfan Nieuwsposter

Expositie in Fries Landbouwmuseum besteedt aandacht aan veelzijdigheid van schaap en wol

24-07-2022 - Het collectief Pleed dat Nederlandse wol wil redden, heeft een ambitieus plan: duizend nieuwe wolredders opleiden om ervoor te zorgen dat deze mooie grondstof niet verloren gaat.

Nieuwsgrazer

Nog meer Opleiden nieuws

Datum Onderwerp Reacties
22-12-2021 Vion gebruikt koebril om slachtproces diervriendelijker te laten verlopen 2 reacties
11-10-2019 WUR werkt met mbo-leerlingen aan fossielvrije glastuinbouw 0 reacties
08-06-2019 L.M.B. Vorden wint OOM-Award 2019 0 reacties
13-11-2018 Statushouders worden vrachtwagenchauffeur 0 reacties
05-09-2018 Foodvalley zet in op grote regiodeal met het rijk 0 reacties
17-05-2018 Wageningen University en Radboud Universiteit gaan samen meer bètaleraren opleiden 0 reacties
06-01-2018 Werking luchtwassers kan efficiënter 0 reacties
03-01-2018 Werking luchtwassers kan efficiënter 0 reacties
03-07-2017 Navigator-roulette bij Van den Brink 0 reacties
30-07-2015 Start opleiding grondzuigmachinisten is een nieuwe mijlpaal 0 reacties
20-08-2014 Tata Steel start logistieke opleiding 0 reacties