Man Truck & Bus

Foto's van man truck & bus

Man Truck & Bus nieuws

MAN gaat zelf accupakketten produceren in Neurenberg

06-07-2022 - MAN Truck & Bus gaat in Neurenberg vanaf begin 2025 op grote schaal zelf hoogvoltaccu’s voor elektrische vrachtwagens en bussen produceren. Daartoe investeert de onderneming de komende vijf jaar zo'n 100 miljoen euro in de fabriek, die zich tot nu toe vooral toelegde op de bouw van verbrandingsmotoren. De productiecapaciteit wordt uitgebreid tot meer dan 100.000 batterijen per jaar.

In eerste instantie worden de accupakketten, die samen met de motoren het hart vormen van elektrische bedrijfswagens, in Neurenberg gedurende ongeveer tweeënhalf jaar in een kleine serieproductie met de hand vervaardigd. De start van de grootschalige ombouw van de fabriek staat gepland voor medio 2023, eind 2024 moet de vernieuwde productiefaciliteit klaar zijn. MAN legt hiermee de basis voor de grootschalige industrialisatie van elektrische aandrijfsystemen voor trucks en bussen. De fabrikant krijgt daarbij steun van de Beierse deelstaatregering, die een bijdrage van ongeveer 30 miljoen euro aan onderzoek en financiering voor de periode 2023 tot 2027 heeft toegezegd.

man-emobility-batterypack-nuremberg-01
“We beginnen nu met de industrialisatie van elektromobiliteit en gaan door op weg naar klimaatneutrale mobiliteit voor bedrijfswagens,” verklaart Alexander Vlaskamp, ​​​​CEO van MAN Truck & Bus. “Dit besluit maakt deel uit van de transformatie van MAN tot leverancier van duurzame transportoplossingen.”

De accupakketten van MAN bestaan uit batterijcellen, die op hun beurt zijn gegroepeerd in modules en samengevoegd in afzonderlijke lagen om een accupakket te vormen. Deze bouwtechniek vereist een hoog kennisniveau en strikte veiligheidsnormen. Afhankelijk van de actieradius heeft een zware e-truck tot zes van deze accupacks nodig. De elektrische trucks van MAN zullen in eerste instantie een actieradius hebben van 600 tot 800 kilometer. Bij de volgende generatie batterijtechnologie - die naar verwachting rond 2026 op de markt komt – denkt MAN een actieradius tot 1.000 kilometer te kunnen bereiken. Dit maakt de e-truck dan geschikt voor transport over lange afstanden.

Rond 2025 zal de total cost of ownership voor een e-truck en een dieselmotor op een vergelijkbaar niveau liggen. MAN verwacht dat de vraag van klanten naar elektrische trucks uiterlijk tegen die tijd aanzienlijk is toegenomen – ervan uitgaande dat de juiste laadinfrastructuur dan aanwezig is. In München start MAN begin 2024 met de productie van zware e-trucks. De truck- en busfabrikant heeft in 2019 al een kleine serie op de weg gezet. Ook heeft MAN al enige tijd volledig elektrische stadsbussen en bestelwagens in het programma.

Truckfan Nieuwsposter

ETM Awards 2022: MAN Truck & Bus wint opnieuw in categorie Best Truck, Best Bus en Best Van

09-06-2022 - Zo’n 6.000 lezers van de Duitse bedrijfswagenmagazines trans aktuell, lastauto omnibus en FERNFAHRER hebben hun stem uitgebracht voor de beste bedrijfswagens en de beste merken in de sector. MAN Truck & Bus sleepte in totaal liefst vier ETM Awards in de wacht. De lezers konden op meer dan 216 modellen uit 16 categorieën stemmen: van lichte bestelwagens tot zware trucks en touringcars.

“De EuroTransportMedia Award is een belangrijke erkenning voor MAN. We zijn er trots op dat we hebben gewonnen in de categorieën Best Van, Best Truck en Best Bus. Het motiveert ons om ook in de toekomst op ons best te blijven presteren,” aldus Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN. “We zijn verheugd dat zowel de volledig elektrische MAN eTGE als de MAN Lion's Coach-touringcar voor de vierde keer op rij de eerste plaats behaalden bij de ETM Awards.”

Zware kippers: MAN TGS
De MAN TGS viel in de prijzen in de categorie kippers. De TGS kipper voldoet op alle fronten aan de hoogste verwachtingen. Het is een veelzijdige truck die naadloos is afgestemd op zwaar gebruik. Met zijn krachtige aandrijving, hoge laadvermogen en unieke ergonomie zet hij maatstaven.

Nooit eerder stond de chauffeur zo in het middelpunt als bij de MAN TGS. Innovatieve functies zorgen ervoor dat de chauffeur minder snel vermoeid raakt bij druk fileverkeer. Zo regelt de ACC cruise control de snelheid van de truck en houdt een constante afstand aan tot zijn voorliggers. Met de Stop & Go-functie kan het ACC-systeem ook in de file of bij langzaamrijdend verkeer worden gebruikt. De MAN TGS zet ook nieuwe maatstaven met zijn elektrische/elektronische architectuur en innovatieve digitale diensten.

Het digitale spiegelvervangingssysteem MAN OptiView zorgt bij de TGS voor meer veiligheid op de weg. Het systeem helpt de bestuurder bij kritische rijmanoeuvres. Twee camera's aan weerszijden van de MAN projecteren in realtime de zij- en achterkant op twee monitoren binnenin het voertuig. Hierdoor kunnen ze een groter gebied bestrijken dan conventionele buitenspiegels, waardoor blind spots worden geëlimineerd - een zeer groot voordeel op het gebied van veiligheid.

EasyControl is door MAN ontwikkeld om onnodig in- en uitstappen in de cabine van de TGS te verminderen. Via een vier-knoppenelement in het chauffeursportier bedient de chauffeur belangrijke functies zoals werklampen, motor aan/uit, pto aan/uit of waarschuwingslichten eenvoudig zonder dat hij in hoeft te stappen.

Als beste uit de bus in de categorieën streekbussen en touringcars
Ook de bussen van MAN sleepten wederom de prestigieuze ETM Awards in de wacht. De winnaar in de categorie streekbussen was de MAN Lion's Intercity LE die vorig jaar is geïntroduceerd. Dankzij zijn modulariteit is de nieuwe Lion's Intercity LE zeer flexibel. Hij maakt bij de lezers onder meer indruk met zijn minimale ‘Total Cost of Ownership’. Uit een basismodel kunnen zes bussen worden geconfigureerd, die met de modernste technologie en veelzijdige uitrusting perfect zijn aangepast aan stadsverkeer of streekvervoer.

De MAN Lion's Coach won voor de vierde keer in de categorie Touringcars. Met zijn tijdloze designtaal en uitgebalanceerde proporties brengt hij volgens de lezers zelfvertrouwen en présence op de weg. De Lion's Coach maakte ook indruk met een uitgekiende, uiterst efficiënte aandrijflijn en brandstofbesparende assistentiesystemen.

MAN eTGE wint voor vierde keer op rij
Nog een geheide winnaar bij de ETM Awards: de MAN eTGE. De volledig elektrisch aangedreven versie van de MAN bestelwagen won ook voor de vierde keer op rij in de categorie elektrisch vervoer.

Truckfan Nieuwsposter

MAN breidt fabriek in Krakau uit

26-01-2022 - MAN Truck & Bus voert het tempo op van zijn transformatie om een toppositie te verkrijgen op het gebied van emissievrije aandrijflijnen, digitalisering en autonome functies. Een belangrijk onderdeel van de transformatie is de uitbreiding van de fabriek in Krakau, Polen. MAN investeert zo’n 130 miljoen euro in de productievestiging, die tegen september 2022 met ongeveer een derde in oppervlakte wordt vergroot en waar dagelijks zo’n 300 voertuigen en cabines kunnen worden geproduceerd.

Deze uitbreiding omvat de bouw van een nieuwe hal van 26.000 m2 voor de productie van cabines, en een hal van 10.000 m2 voor het Truck Modification Center, waar nieuwe vrachtwagens tot in detail kunnen worden aangepast aan de eisen van de klant. De oppervlakte van het fabrieksterrein wordt vergroot van 24 naar 41 hectare, en er worden in totaal zo’n 1.500 nieuwe banen gecreëerd. Op termijn zal ongeveer driekwart van alle MAN-trucks en bijbehorende cabines in Krakau worden geproduceerd. De fabriek wordt ook voorzien van een nieuwe bio-energiebron.

"De uitbreiding van de fabriek is een belangrijke bouwsteen in onze transformatie. In Krakau creëren we een zeer flexibele en variabele locatie, waar we op één en dezelfde productielijn een brede line-up kunnen bouwen, van onze lichte tot zware vrachtwagens", aldus CEO Alexander Vlaskamp.

De uitbreiding van de fabriek in Krakau maakt deel uit van het transformatieproces waarmee MAN zich klaarstoomt voor een duurzame toekomst. Met de investeringen wil MAN de omzet laten stijgen tot 1,7 miljard euro.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Man Truck & Bus nieuws

Datum Onderwerp Reacties
11-04-2018 57 MAN's voor Van Vliet Vianen 0 reacties
23-11-2016 FlexHVC: daar red je levens mee 0 reacties
13-03-2014 2013 moeilijk jaar voor MAN 0 reacties