Elektrische Aandrijving

Foto's van elektrische aandrijving

Elektrische Aandrijving nieuws

Gelekt. Elektrische Rolls-Royce Spectre naakt

18-10-2022 - De elektrische Rolls-Royce Spectre wordt de Continental GT van BMW? Ook een merk als Rolls-Royce moet overstappen naar elektrische aandrijving. In principe past een elektromotor heel erg goed bij een […]
Dit artikel Gelekt! Elektrische Rolls-Royce Spectre naakt verscheen eerst op Autoblog.nl.

Nieuwsgrazer

IVECO en Petit Forestier tekenen een intentieverklaring voor de levering van 2.000 eDAILY's

22-09-2022 - IVECO, een leider in bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijving, en Petit Forestier Group, de Europese leider in de verhuur en leasing van gekoelde voertuigen, hebben vandaag de ondertekening aangekondigd van een memorandum van overeenstemming voor de levering van 2.000 eDAILY-chassiscabines, met de levering van de eerste 200 gepland voor 2023. De voertuigen zullen worden uitgerust met gekoelde carrosserieopbouw door carrosseriebouwer Lecapitaine, een dochteronderneming van Petit Forestier. De eDAILY-koelwagens zullen toetreden tot de uitgebreide verhuurvloot van Petit Forestier, waardoor de energietransitie naar elektrische aandrijving wordt bevorderd.


De aankondiging werd gedaan op de IAA 2022-beurs, de dag nadat eDAILY officieel werd gelanceerd voor het publiek tijdens de persconferentie van IVECO. Bezoekers van de beurs kunnen op de IVECO-stand een voertuig bekijken dat vergelijkbaar is met het voertuig dat deel zal uitmaken van de vloot van Petit Forestier, een eDAILY uitgerust met een Lecapitaine Urban Box Body.


Luca Sra, President, Truck Business Unit, Iveco Group verklaarde: "Vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in de langdurige samenwerking tussen IVECO en Petit Forestier. We hebben altijd een diepgewortelde inzet voor duurzaamheid en een innovatieve benadering van de energietransitie gedeeld. Petit Forestier vergezelde ons op onze weg naar groen transport vanaf de begindagen, en stapte over op onze aardgasvoertuigen toen dit de enige volwassen oplossing was die onmiddellijk beschikbaar was. Vandaag zetten ze de volgende stap met ons als early adopters van onze gloednieuwe eDAILY. De aankondiging van vandaag is een bewijs van Petit Forestier's geloof in IVECO als partner in het pionieren van de energietransitie in de cold chain sector."


Léonard Forestier, voorzitter van Petit Forestier Group: "De toekomst van koeltransport zal groener en eenvoudiger zijn! Petit Forestier zet zich in voor de energietransitie en ontwikkelt voortdurend zijn gamma van koelvoertuigen op alternatieve energie. We werken hand in hand met onze partners om onze klanten innovatieve oplossingen te bieden die voldoen aan milieu-uitdagingen. Vandaag zijn we er trots op om samen te werken met IVECO om de eDAILY, de elektrische tweeling van de Daily, die al zeer gewaardeerd wordt om zijn prestaties, te promoten en onze klanten prioritaire toegang te bieden tot deze geweldige innovatie. Dit is een belangrijke mijlpaal in de energietransitie van de gekoelde supply chain!"


Al in 2023 krijgen de klanten van Petit Forestier die actief zijn op het grondgebied van de Europese Unie, Groot-Brittannië en Zwitserland de mogelijkheid tot het huren van de eDAILY. De beschikbare vloot, die aanvankelijk uit 200 voertuigen bestond, zal er in 2026 in totaal 2.000 bereiken.


De klanten van Petit Forestier krijgen zo toegang tot de robuustheid, betrouwbaarheid, veelzijdigheid, laadvermogen en prestaties van de Daily, die prominent aanwezig is in het wagenpark van de verhuuroperator. De eDAILY is zijn 'elektrische tweeling', die de kenmerkende sterke punten van deze iconische reeks behoudt. De eDAILY levert een dieselachtige prestatie met een autonomie tot 400 km in de stadscyclus en heeft een laadvermogen en trekvermogen dat uniek is in het segment.


Heel belangrijk is dat het de weg vrijmaakt voor volledige elektrificatie in zware en professionele LCV-toepassingen met een reeks elektrische PTO's tot 15 kW, ideaal voor koelunits. De eDAILY in de koelmissie werd uitgebreid getest op basis van de gekoeld transport expertise van Petit Forestier en is uitgerust met de URBAN gekoelde carrosserie ontwikkeld door Lecapitaine (de carrosseriespecialist van Petit Forestier). Het verbetert de ergonomie van een licht voertuig en verhoogt het laadvermogen. Dankzij het verbeterde gewicht, de milieuvriendelijke isolatie en de geoptimaliseerde aerodynamica draagt URBAN by Lecapitaine bij aan de energiebesparingsprestaties van de eDAILY. eDAILY en URBAN by Lecapitaine, is de perfecte match voor de operationele, duurzaamheids- en bedrijfsvereisten van Petit Forestier ten behoeve van haar klanten.


Over Petit Forestier Group

Petit Forestier, een familiebedrijf dat sinds 1907 zijn expertise op het gebied van gekoelde huurauto's ten dienste stelt van zijn 15.000 professionele en particuliere klanten, biedt een multi-product gekoeld verhuuraanbod - voertuigen, containers, meubels - dat voldoet aan de logistieke behoeften voor opslag en transport op alle schakels in de koelketen.


Petit Forestier combineert de uitmuntendheid van zijn eeuwenoude expertise, zijn technische innovaties, zijn full-service door zijn 4.500 werknemers, met de kracht van zijn uitgebreide verhuurvloot (+ 65.000 koelvoertuigen, + 49.000 gekoelde eenheden, + 4.300 koelcontainers) en zijn internationale netwerk (meer dan 300 agentschappen op 4 continenten en in 22 landen), en ondersteunt zijn klanten in alle productlevenscycli, van hun productie tot de eindconsument.

Truckfan Nieuwsposter

Grote CO2 besparing dankzij elektrificatie opleggers

21-06-2022 - Het conventioneel wegtransport kan in de praktijk tot 20 procent brandstof besparen als het gebruik gaat maken van opleggers met elektrische aandrijving. Een consortium van 6 organisaties slaat daarom de handen ineen voor de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn voor opleggers in het goederenvervoer over de weg. Onder de naam yDrive willen de partijen een aandrijvingstechniek ontwikkelen om het verbruik verder terug te dringen en een bijdrage te leveren aan het verminderen van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen.

Het goederenvervoer over de weg zit in een transitie naar zero emissie transport. Hiervoor zet de truckindustrie vol in op elektrificatie van het wagenpark. Dit is van groot belang om ervoor te zorgen dat de uitstoot van emissies omlaag gaat en de klimaatdoelen worden behaald. Naast het elektrificeren van vrachtauto’s, wordt er ook gekeken hoe het conventioneel wegtransport met een dieselvrachtwagen nog schoner en zuiniger kan opereren. Dit is van essentieel belang in de transitieperiode.

Project yDrive
Met het project yDrive wordt ingezet op het elektrificeren van een conventionele oplegger. yDrive bestaat uit een elektrisch aangedreven as, een oplaadbare accupakket, kingpinsensor en een slimme controller die zowel met als zonder communicatie met de vrachtwagen functioneert. Met deze technologie ontstaat een hybride combinatie waarbij tijdens vertragen en bergafwaarts rijden remenergie wordt geregenereerd en opgeslagen in een accu van de oplegger. Tijdens het optrekken wordt de energie uit de accu gebruikt om de oplegger aan te drijven. Hierdoor wordt de vrachtwagen ondersteund om van zijn plaats te komen en verbruikt hierdoor minder brandstof. De vrachtwagen kan hierdoor met een kleinere motor worden uitgerust. yDrive kan tevens als ‘range extender’ dienen voor BEV of FCEV vrachtwagens.

Klimaatwinst
De technologie heeft een groot besparingspotentieel. Het project mikt op een CO2 en brandstofreductie van 20% in stadsdistributie, 15% in regionale distributie en 10% bij lange afstandsvervoer. Jaarlijks worden er gemiddeld 12.500 nieuwe opleggers geregistreerd in Nederland en meer dan 200.000 in Europa. Het complete wagenpark in Europa is zelfs groter dan 3 miljoen opleggers. Het goederenvervoer over de weg is verantwoordelijk voor circa 9% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Indien het gehele wagenpark met yDrive uitgevoerd zou worden, kan er meer dan 1% van de totale CO2 uitstoot worden gereduceerd met een product wat zichzelf moet terugverdienen binnen de economische levensduur van de oplegger.

Consortium
Het consortium bestaat uit Econogy, Drive Line Systems (DLS), V-Tron, TNO, THT New Cool en RAI Vereniging.

Project yDrive wordt mede mogelijk gemaakt door provincie Flevoland en de regeling DKTI-Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De DKTI is een regeling om de verduurzaming van het wegvervoer te stimuleren.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Elektrische Aandrijving nieuws

Datum Onderwerp Reacties
20-05-2022 Bentley maakt nieuwe elektrische model sneller dan de Tesla Roadster: binnen 1,5 seconden naar 100 km/u 0 reacties
14-02-2022 Rolls-Royce: over aantal jaar al klein elektrisch vliegtuig 0 reacties
10-02-2022 Farmstore levert Storti met elektrische aandrijving 0 reacties
07-01-2022 Bredere Hoaf Weedair met elektrische aandrijving 0 reacties
25-07-2021 Elektro-caravan rijdt zélf naar het Gardameer (en pakt meteen het wereldrecord) 0 reacties
31-05-2021 ‘Elon Musk van de Balkan’ komt met spectaculaire sportauto die ruim 400 kilometer per uur kan 0 reacties
21-05-2021 Joe Biden wil The Beast elektrisch maken 0 reacties
17-03-2021 BMW licht elektrische toekomstplannen toe 0 reacties
13-06-2020 Opel Corsa-E blijft gewoon zichzelf 0 reacties
23-04-2020 Elektrische motorfiets met handbak is een dingetje 0 reacties
02-03-2020 Peugeot 208 troeft Tesla Model 3 af voor Auto van het Jaar 1 reactie
13-12-2018 John Deere aan de kabel 0 reacties
06-12-2018 Gespot: in actie in het veld de Multi Tool Trac 0 reacties
23-05-2018 Bietenrooier met elektrische aandrijving 0 reacties
14-05-2018 De lithium-ion heftruck: ook ideaal voor u? 0 reacties
12-04-2018 Volvo Trucks introduceert eerste geheel elektrische truck 0 reacties
13-11-2017 Zelfrijdende voermengwagen met 100% elektrische aandrijving 0 reacties