Elektrisch

Foto's van elektrisch

Elektrisch nieuws

Betaalbaarheid mobiliteit onder druk

22-09-2022 - "De betaalbaarheid van mobiliteit staat steeds meer onder druk". Dit stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck in reactie op de Prinsjesdagstukken voor 2023. Niet alleen consumenten worden hard getroffen door de sterk gestegen prijzen, ook ondernemers hebben het hierdoor steeds moeilijker. Tot frustratie van veel ondernemers gaan de kosten komende jaren nog verder omhoog, onder meer door het afschaffen van de belastingvrijstelling op een nieuwe conventionele bestelwagen. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck dringt er bij het kabinet op aan om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden. Dat kan door naast elektrisch, meer ruimte te bieden voor betaalbare alternatieve zuinige vervoersmiddelen en brandstoffen. Goed voor de portemonnee én goed voor de leefomgeving.

Mobiliteit verbindt en houdt de samenleving in beweging. Mobiliteit wordt echter voor een steeds grotere groep reizigers en ondernemers onbetaalbaar, waardoor mobiliteitsarmoede toeneemt. Onder meer de sterk stijgende energiekosten, hoge inflatie en eenzijdige focus van het kabinet op elektrificatie van mobiliteit zorgen ervoor dat ondernemers en reizigers gebukt gaan onder snel stijgende kosten en beperkt worden in hun bewegingsvrijheid.

Brede focus
“De enige manier om vast te houden aan de klimaatdoelen en mobiliteit komende jaren betaalbaar te houden, is door een techniek neutraal mobiliteitsbeleid”, aldus Van Eijck. “Zet in op meerdere technologieën, zoals waterstof, (plug-in) hybride en alternatieve duurzame brandstoffen. Stimuleer ook het gebruik van de fiets en scooter voor korte tot middellange afstanden. Zo neemt de keuzevrijheid toe, kunnen meer consumenten en ondernemers direct COշ besparen en dalen de kosten.”

Fiscale prikkels
De mobiliteitsindustrie is erop gebrand om de klimaatdoelen voor 2030 en 2050 te behalen. Voor veel ondernemers en reizigers is zero emissie komende jaren echter nog geen optie. Van Eijck: “Er zijn voor hen volop duurzame en meer betaalbare alternatieven beschikbaar, maar deze maken onvoldoende onderdeel uit van het kabinetsbeleid.” Zo is het kabinet van plan per 2025 de bestaande vrijstelling op de aanschafbelasting (bpm) op conventionele bestelwagens te laten vervallen om daarmee de aankoop van elektrische bestelwagens te stimuleren. Voor veel ondernemers is dit echter nog geen alternatief, waardoor zij straks gemiddeld 11.000 euro meer voor hun bestelwagen kwijt zijn.
Ook het wegtransport moet door de invoering van 'zero-emissie stadslogistiek zones' komende jaren snel elektrificeren, terwijl de noodzakelijke laadinfrastructuur en toereikende netcapaciteit nog ontbreken. “Dit maakt een rendabele inzet voor velen nog onmogelijk.” Zuinige plug-in hybride trucks zijn bewezen effectief, maar mogen slechts tot 2030 worden ingezet.

Accijnsverlaging
RAI Vereniging steunt het besluit om de huidige tijdelijke accijnsverlaging voor diesel en benzine te verlengen tot medio 2023. Van Eijck: “Zorg daarnaast voor een permanente accijnsverlaging op schonere hernieuwbare brandstoffen, zoals synthetische benzine. Hierdoor gaan de kosten voor deze brandstoffen omlaag, stimuleer je het gebruik en wordt meer COշ bespaard.”

Meer aandacht voor tweewielers
RAI Vereniging wil ook dat de inzet van elektrische scooters en fietsen over korte tot middellange afstanden wordt vergroot. Zo moet de bestaande lease regeling voor fietsen worden vereenvoudigd en aanvullend verbreed met elektrische scooters om meer mensen te prikkelen om deze schone goedkopere vervoersmiddelen te pakken. Dat geldt ook voor de inzet van (elektrische) motorfietsen die dankzij hun omvang en wendbaarheid, ideaal zijn voor woon-werkverkeer in en rondom de stad. Door net als in andere landen in Europa de rijbewijseisen voor motorfietsen te verlagen, verlaag je de drempel om op de motor te stappen. Hiermee gaat de filedruk omlaag en vermindert de uitstoot.

Truckfan Nieuwsposter

Nieuw rapport - Hoge druk op de transportsector om over te schakelen op elektrisch vervoer

21-09-2022 - Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.


Het onderzoeksbureau Ipsos heeft in opdracht van Volvo Trucks 100 grote e-commerce- en productiebedrijven in acht Europese landen ondervraagd over hun vraag naar transport zonder fossiele brandstoffen bij toekomstige aanbestedingen.


De overgrote meerderheid van deze bedrijven heeft doelen gesteld om hun klimaatvoetafdruk te verkleinen. 78% van de ondervraagden zegt bereid te zijn meer te betalen voor een transportleverancier met weinig of geen CO2-uitstoot en 85% is bereid van transportleverancier te veranderen als deze niet aan hun eisen voldoet.


Uit het onderzoek blijkt ook een duidelijk verband tussen hun toekomstige zakelijke kansen en vervoersopties zonder fossiele brandstoffen. 60% van de bedrijven denkt dat zij de komende drie jaar klanten dreigen te verliezen als zij niet kunnen voldoen aan de vraag van hun consumenten naar leveringen met weinig of geen CO2-uitstoot.


"Het is zeer positief om deze grote impuls voor fossielvrije vrachtwagentransporten te zien. Het betekent dat we de komende jaren een enorme verschuiving in de industrie zullen zien. Wij geloven dat elektrificatie de belangrijkste drijfveer zal zijn voor emissievrij wegtransport en we zijn er trots op dat we nu al volledig elektrische vrachtwagenalternatieven bieden voor de meeste opdrachten. Elektrisch rijden betekent meer zakelijke kansen", zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.


Volvo Trucks heeft zich wereldwijd ten doel gesteld dat in 2030 50% van alle nieuw verkochte trucks batterij- of brandstofcel-elektrisch zal zijn. De overgang naar elektrisch wordt geleid door Europa en Noord-Amerika, waar de doelstellingen nog hoger liggen. In Europa bijvoorbeeld ligt de ambitie momenteel op ongeveer 70% voor alle nieuw verkochte trucks in 2030.


Feiten over de enquête

- De enquête werd uitgevoerd in juni 2022 en omvatte interviews met 100 professionals op senior niveau, doorgaans verantwoordelijk voor inkoop, logistiek, supply chain management en/of duurzaamheid.

- De landen die in de enquête werden opgenomen waren: Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zweden en Noorwegen.

Truckfan Nieuwsposter

Nieuw rapport: Hoge druk op de transportsector om over te schakelen op elektrisch vervoer

21-09-2022 - BEESD - Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven berei...Lees meer

Nieuwsgrazer

Nog meer Elektrisch nieuws

Datum Onderwerp Reacties
19-09-2022 DAF XD en XF Electric komen meer dan 500 kilometer ver op één acculading 2 reacties
17-09-2022 John Deere 1630 - Gezocht elektrisch schema John Deere 1630 1 reactie
14-09-2022 Samen bereik je meer: CONO Kaasmakers trekt op met partners voor duurzamer transport 1 reactie
13-09-2022 MG4 EV kost minder dan even grote Golf 1.0 0 reacties
12-09-2022 Deutz D5006 - Claxon bedrading Deutz D5006 2 reacties
07-09-2022 Daan Niels (35) komt met zelfrijdende elektrisch aangedreven beregeningshaspel 0 reacties
16-08-2022 Hout, elektrisch, zelfs kolen lijken beter dan het schreeuwend dure gas 0 reacties
15-08-2022 Agromec 700 Vario Electric - toekomsttrekker 14 reacties
15-08-2022 BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling 0 reacties
13-08-2022 Probleem met laadarm Merlo 4 reacties
09-08-2022 'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht' 91 reacties
08-08-2022 Project aandrijving onderlosser 10 reacties
03-08-2022 Zitmaaiers Stiga - Gezocht elektrisch schema stiga park pro diesel 0 reacties
03-08-2022 General Motors waarschijnlijk als elektrisch automerk terug op Europese markt 0 reacties
29-07-2022 Welke kabels voor verlichting Ford super dexta? 3 reacties
27-07-2022 Fendt Farmer 3S 30/09/1969 0 reacties
25-07-2022 GINAF verkocht aan Clean Logistics SE 0 reacties