Distributie
Foto's van distributie
Distributie nieuws
Supers op scherp door boerenprotest: fruit en melk her en der al op
05-07-2022 - Aanhoudende blokkades door boze boeren, verstoren de distributie van levensmiddelen voor de tweede dag op rij. In de supermarkten vallen de gaten in de schappen waar groente, fruit, vlees en zuivel horen te staan. Hamsterende klanten zijn nog niet gezien.
Grote CO2 besparing dankzij elektrificatie opleggers
21-06-2022 -
Het conventioneel wegtransport kan in de praktijk tot 20 procent brandstof besparen als het gebruik gaat maken van opleggers met elektrische aandrijving. Een consortium van 6 organisaties slaat daarom de handen ineen voor de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn voor opleggers in het goederenvervoer over de weg. Onder de naam yDrive willen de partijen een aandrijvingstechniek ontwikkelen om het verbruik verder terug te dringen en een bijdrage te leveren aan het verminderen van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen.
Het goederenvervoer over de weg zit in een transitie naar zero emissie transport. Hiervoor zet de truckindustrie vol in op elektrificatie van het wagenpark. Dit is van groot belang om ervoor te zorgen dat de uitstoot van emissies omlaag gaat en de klimaatdoelen worden behaald. Naast het elektrificeren van vrachtauto’s, wordt er ook gekeken hoe het conventioneel wegtransport met een dieselvrachtwagen nog schoner en zuiniger kan opereren. Dit is van essentieel belang in de transitieperiode.
Project yDrive
Met het project yDrive wordt ingezet op het elektrificeren van een conventionele oplegger. yDrive bestaat uit een elektrisch aangedreven as, een oplaadbare accupakket, kingpinsensor en een slimme controller die zowel met als zonder communicatie met de vrachtwagen functioneert. Met deze technologie ontstaat een hybride combinatie waarbij tijdens vertragen en bergafwaarts rijden remenergie wordt geregenereerd en opgeslagen in een accu van de oplegger. Tijdens het optrekken wordt de energie uit de accu gebruikt om de oplegger aan te drijven. Hierdoor wordt de vrachtwagen ondersteund om van zijn plaats te komen en verbruikt hierdoor minder brandstof. De vrachtwagen kan hierdoor met een kleinere motor worden uitgerust. yDrive kan tevens als ‘range extender’ dienen voor BEV of FCEV vrachtwagens.
Klimaatwinst
De technologie heeft een groot besparingspotentieel. Het project mikt op een CO2 en brandstofreductie van 20% in stadsdistributie, 15% in regionale distributie en 10% bij lange afstandsvervoer. Jaarlijks worden er gemiddeld 12.500 nieuwe opleggers geregistreerd in Nederland en meer dan 200.000 in Europa. Het complete wagenpark in Europa is zelfs groter dan 3 miljoen opleggers. Het goederenvervoer over de weg is verantwoordelijk voor circa 9% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Indien het gehele wagenpark met yDrive uitgevoerd zou worden, kan er meer dan 1% van de totale CO2 uitstoot worden gereduceerd met een product wat zichzelf moet terugverdienen binnen de economische levensduur van de oplegger.
Consortium
Het consortium bestaat uit Econogy, Drive Line Systems (DLS), V-Tron, TNO, THT New Cool en RAI Vereniging.
Project yDrive wordt mede mogelijk gemaakt door provincie Flevoland en de regeling DKTI-Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De DKTI is een regeling om de verduurzaming van het wegvervoer te stimuleren.
Albert Heijn ontvangt Gouden RAI Wiel 2022
09-06-2022 -
Supermarktketen Albert Heijn heeft gisteravond tijdens het jaarlijkse RAI Mobiliteitsdiner, het Gouden RAI Wiel 2022 ontvangen. De prijs werd uitgereikt door Jan Hendrik Dronkers, secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Albert Heijn ontvangt de prijs voor de bijdrage aan de verduurzaming van transport en logistiek in Nederland.
Nederland en Europa hebben grote ambities om per 2030 de uitstoot van CO2 met 55 procent te hebben teruggebracht ten opzichte van het niveau van 1990. Hier moet ook de transportsector een belangrijke bijdrage aan leveren. In Nederland is de sector goed voor ruim 10 procent van de jaarlijkse CO2 uitstoot. Vanaf 2025 gaan daarom tientallen Nederlandse steden geleidelijk over naar zero emissie stadslogistiek. Dat heeft een grote impact op de bevoorrading van onder meer supermarkten en de bezorging bij consumenten. In de aanloop naar deze overgang is Albert Heijn een van de koplopers op het gebied van de verduurzaming van haar complete logistieke processen via inzet van onder meer schonere en zuinigere lichte en zware bedrijfswagens.
Koploper in verduurzaming transport en logistiek
Voor Albert Heijn rijden er iedere dag meer dan duizend voertuigen van ruim twintig transportbedrijven om vanuit zes distributiecentra bijna 900 winkels in Nederland van alle producten te voorzien. Albert Heijn heeft in 2014 de Green Deal Stadslogistiek ondertekend om vanaf 2025 een groot aantal steden emissieloos te gaan bevoorraden. Hiervoor heeft Albert Heijn afgelopen jaren samen met haar logistieke partners door het land diverse pilots gestart gericht op het testen van zero emissie technologieën en pilots voor laadtechnologie. Hierdoor maakt Albert Heijn momenteel niet alleen gebruik van volledig batterij-elektrische aangedreven vrachtwagens, maar test ook met een divers wagenpark van alternatieve schone en zuinige technologieën zoals (bio)-LNG en plug-in hybride trucks. Daarnaast zijn inmiddels tientallen kleinere bezorgauto’s omgebouwd van diesel naar elektrisch en wordt er constant gewerkt aan het optimaliseren van de distributie en bezorgritten. Dankzij deze optimalisatie vindt zowel de distributie naar de supermarkt als bezorging direct bij klanten, met steeds minder CO2 uitstoot plaats.
Comité van Aanbeveling
Het Comité van Aanbeveling waardeert de enorme inzet van Albert Heijn op het gebied van het milieu om zoveel mogelijk te verduurzamen en tot een circulaire economie te komen. Albert Heijn is een inspirerend voorbeeld voor andere bedrijven die hard werken om de logistieke verduurzaming in Nederland mogelijk te maken. Al deze aspecten hebben het Comité van Aanbeveling doen besluiten om het hoofdbestuur van Koninklijke RAI Vereniging te adviseren om ‘Het Gouden RAI Wiel 2022’ toe te kennen aan Albert Heijn.
Het Gouden RAI Wiel
Het Gouden RAI Wiel is in 2003 in het leven geroepen om personen of instellingen te eren en te stimuleren, die zich op nationaal of internationaal niveau onderscheiden op het gebied van verkeer en vervoer of van vervoermiddelen in brede zin. Eerdere prominenten en instellingen die de prijs in ontvangst mochten nemen zijn onder andere de weginspecteurs van Rijkwaterstaat, voormalig minister van Infrastructuur en Waterstaat Melanie Schultz van Haegen, snellaadbedrijf Fastned., ruimtevaarder Wubbo Ockels, Pieter van Vollenhoven, de ANWB, de afdeling Advanced Automotive Design van de TU Delft, het SWOV en het KiM.
De vijfkoppige jury van Het Gouden RAI Wiel, het Comité van aanbeveling, bestaat uit voorzitters van diverse belangenorganisaties. Naast RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck hebben in de jury zitting Ingrid Thijssen (Voorzitter VNO-NCW), Maxime Verhagen (Voorzitter Bouwend Nederland), Marga de Jager (CEO ANWB) en Han ten Broeke (Bondsvoorzitter BOVAG).