Coronel

Coronel nieuws

Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur

12-10-2023 - In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt het vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs gestaag toe; tot 4,9% per 2023-Q2. Dat steeds meer vrouwen het beroep van vrachtwagenchauffeur een aantrekkelijk beroep vinden, blijkt ook uit de instapavond die op donderdag 19 oktober speciaal voor vrouwen wordt georganiseerd in voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht. Er worden ongeveer 200 potentiële - vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs verwacht die deelnemen aan de Ladies Night.

Afbeelding met tekst, schermopname

Automatisch gegenereerde beschrijvingDe speciale instapavond is onderdeel van de campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’ van werkgeversorganisaties TLN en VVT en vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen om meer vrachtwagenchauffeurs voor de sector transport en logistiek te werven. De campagne is mogelijk dankzij de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB) en wordt uitgevoerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).

Versnelde toename noodzakelijk
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter TLN: ‘Er ligt een groot arbeidspotentieel bij vrouwen. En het is zonde om dat broodnodige potentieel niet te benutten. Onze sector transport en logistiek blijft groeien met allerlei verschillende, mooie arbeidskansen. Het is aan ons om een beroep te doen op vrouwen en te laten zien hoe aantrekkelijk het is om in deze sector te werken.'

Diversiteit biedt kansen
Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “De sector transport en logistiek bevindt zich in een interessante tijd. Daarin kan een nieuwe aanwas van talent, creativiteit en innovatiekracht goed worden gebruikt.” Roel van Dijk, bestuurder CNV Vakmensen: “Organisaties die meer divers zijn samengesteld, zijn beter in staat in te spelen op ontwikkelingen in hun omgeving. Meer vrouwen in de sector is niet alleen een bedrijfseconomisch maar ook een maatschappelijk belang.”

Ladies Night: experience en banenmarkt
Geïnteresseerden zijn van harte welkom op de Ladies Night om de wereld van transport en logistiek te ontdekken samen met Tom Coronel en én twee vrachtwagenchauffeurs van Meiden die Rijden: Fabienne van der Pol en Amy Blokker. Je kunt je skills testen in de vrachtwagen simulator, de logistieke wereld ervaren met de VR Xperience, je reactie testen met het uitdagende reactietijdspel en een foto maken in de speciale Doe het Selfiebox. Je kunt meerijden in de vrachtwagen en als je een rijbewijs B hebt, kun je zelf rijden. En denk je dat het beroep iets voor je is? Dan kun je je ook aanmelden voor een vrijblijvend adviesgesprek. Er is ook een banenmarkt waar je direct kennis met werkgevers die op zoek zijn naar (vrouwelijke) chauffeurs. Kortom een unieke kans om de sector transport en logistiek te verkennen.

Truckfan Nieuwsposter

Tim Coronel pakt fijnstof aan met uitvinding Cirqulair

08-07-2023 - Tim Coronel gaat samen met Peter van Wees de strijd aan met fijnstof. Hun Circulair verklontert fijnstof en zorgt voor schonere ruimtes.

Nieuwsgrazer

Eén op vijf ernstige auto-ongelukken veroorzaakt door slaaptekort

18-03-2023 - Slecht slapen veroorzaakt meer problemen dan veel mensen weten. Naast een negatief effect op de gezondheid, heeft een gebrek aan slaap in het verkeer dezelfde uitwerking als het drinken van alcohol. 20 procent van de ernstige auto-ongelukken had voorkomen kunnen worden wanneer bestuurders goed uitgeslapen achter het stuur waren gekropen. Aankomende vrijdag is het de Internationale dag van de Slaap. Reden voor Beter Bed om aandacht te vragen voor verkeersveiligheid in combinatie met het belang van een goede nachtrust. Om het effect van te weinig slaap op het rijgedrag te illustreren, deed coureur Tom Coronel een testrit in een simulator na 24 uur zonder slaap. Slaapwetenschapper Merijn van de Laar concludeerde dat de gerichte aandacht en concentratie na 24 uur zonder slaap duidelijk verminderd waren.

Slaperig achter het stuur zitten kan leiden tot minder controle over de auto. Iemand die slaperig is, is minder alert, laat vertraagde reactietijden zien en heeft meer moeite om beslissingen te maken. Als mensen slaperig zijn, ontvangen ze gevaar- en angstsignalen minder goed. Ze kunnen situaties minder reëel beoordelen en dat zorgt voor serieuze problemen op de weg.

Slaaptekort heeft zelfde effect als alcohol
21% procent van alle dodelijke auto-ongelukken wordt veroorzaakt doordat mensen slaperig achter het stuur zitten. Daarmee komen auto-ongevallen door slaperigheid bijna net zoveel voor als door alcoholgebruik. Jezelf minder dan vier uur slaap gunnen kan leiden tot een vijftien keer zo hoog risico om een auto-ongeluk te veroorzaken1. Als je achttien uur niet geslapen hebt, staat dat gelijk aan 0,5 promille alcohol, oftewel twee glazen alcohol. Als je vierentwintig uur niet geslapen hebt, staat dat gelijk aan een promille alcohol. Dat is twee keer zoveel dan wettelijk toegestaan, oftewel vier glazen alcohol2.

Overschat jezelf niet
Slaapwetenschapper Merijn van de Laar vertelt: “Deze theoretische beschrijving van wat slaapgebrek doet met verkeersveiligheid, zien we heel duidelijk terug als we de twee testritten van Tom Coronel met elkaar vergelijken. De eerste rit was hij fit en had hij voldoende geslapen. We zien snelle reactietijden, een strakke koers, een goed anticiperend vermogen en een rondetijd van 1:20.680 minuten. Bij de tweede rit, na 24 uur zonder slaap, is duidelijk te zien dat hij in de gesimuleerde race minder presteert en het moeilijk vond om de rit tot het einde vol te houden. Zijn rondetijd was ook trager en kwam neer op 1:22.600 minuten.” Tom Coronel reageert daarop: “Ik ben professioneel autocoureur en je zou kunnen stellen dat ik de auto erg goed kan controleren en een bovengemiddeld goed inschattings- en reactievermogen heb, ook na een nachtje zonder slaap. De tweede testdag voelde ik me slaapdronken en tijdens de test werd duidelijk dat ik niet snel genoeg anticipeerde. Dat zie je terug in de rondetijden, maar heb ik ook zeker aan mijn lichaam gevoeld. Ik testte dit nu in een simulator, maar ik wil absoluut voorkomen dat dit me ooit gebeurt op de openbare weg.”

Ongelukken voorkomen
Vermoeid gaan rijden kan zorgen voor zogenaamde microslaapjes. “Onder invloed van de stof adenosine in ons brein wordt de slaperigheid zo hoog, dat je lichaam wel moet toegeven aan slapen. En dat is levensgevaarlijk”, licht van de Laar toe. “Het raam openzetten of muziek aandoen werkt dan helaas niet meer. En ook iets kauwen of eten is niet bewezen effectief.” Mensen met onbehandelde slaapstoornissen en jongvolwassenen hebben de meeste kans om achter het stuur in slaap te vallen, met name tussen 00.00 en 06.00 uur. Het advies van de slaapwetenschapper is om bij geeuwen, knikkebollen, zware oogleden, borden missen, dagdromen en moeite om te focussen geen enkel risico meer te nemen en de auto ergens te parkeren voor een dutje van 20 minuten.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Coronel nieuws

Datum Onderwerp Reacties
22-12-2014 Tom Coronel: "Truck drivers zijn softies" 0 reacties