Co2-uitstoot

Co2-uitstoot nieuws

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

22-09-2022 - Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000 km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen worden getest.


Het testen van brandstofcelelektrische trucks in commercieel verkeer begint in 2025 met geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de komende jaren.


Door waterstof aangedreven brandstofcelelektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn.


"Ik geloof dat de tests het potentieel van brandstofcelelektrische vrachtwagens duidelijk zullen maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en het geeft ons ook een geweldige mogelijkheid om met zware ladingen tot 65 ton te rijden," zegt Jessica Sandström, SVP Global Product Management bij Volvo Trucks.


Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken, waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.


Een brandstofcel genereert zijn eigen elektriciteit uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten is waterdamp. De elektrische trucks van Volvo zullen gebruik maken van twee brandstofcellen met een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten.


De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, met name de grootschalige levering van groene waterstof* en de noodzaak om een brandstofinfrastructuur te ontwikkelen. Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de proefnemingen te ondervangen, zal het tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.


"We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren aanzienlijk zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. De brandstofceltrucks zullen over een paar jaar belangrijk zijn voor langere en zwaardere transporten", zegt Jessica Sandström.


De brandstofcellen zullen worden geleverd door cellcentric - de joint venture van de Volvo Groep en Daimler Truck AG. Cellcentric zal een van Europa's grootste serieproductiefaciliteiten voor speciaal voor zware voertuigen ontwikkelde brandstofcellen bouwen.


* Groene waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.

Truckfan Nieuwsposter

Nieuw rapport - Hoge druk op de transportsector om over te schakelen op elektrisch vervoer

21-09-2022 - Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.


Het onderzoeksbureau Ipsos heeft in opdracht van Volvo Trucks 100 grote e-commerce- en productiebedrijven in acht Europese landen ondervraagd over hun vraag naar transport zonder fossiele brandstoffen bij toekomstige aanbestedingen.


De overgrote meerderheid van deze bedrijven heeft doelen gesteld om hun klimaatvoetafdruk te verkleinen. 78% van de ondervraagden zegt bereid te zijn meer te betalen voor een transportleverancier met weinig of geen CO2-uitstoot en 85% is bereid van transportleverancier te veranderen als deze niet aan hun eisen voldoet.


Uit het onderzoek blijkt ook een duidelijk verband tussen hun toekomstige zakelijke kansen en vervoersopties zonder fossiele brandstoffen. 60% van de bedrijven denkt dat zij de komende drie jaar klanten dreigen te verliezen als zij niet kunnen voldoen aan de vraag van hun consumenten naar leveringen met weinig of geen CO2-uitstoot.


"Het is zeer positief om deze grote impuls voor fossielvrije vrachtwagentransporten te zien. Het betekent dat we de komende jaren een enorme verschuiving in de industrie zullen zien. Wij geloven dat elektrificatie de belangrijkste drijfveer zal zijn voor emissievrij wegtransport en we zijn er trots op dat we nu al volledig elektrische vrachtwagenalternatieven bieden voor de meeste opdrachten. Elektrisch rijden betekent meer zakelijke kansen", zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.


Volvo Trucks heeft zich wereldwijd ten doel gesteld dat in 2030 50% van alle nieuw verkochte trucks batterij- of brandstofcel-elektrisch zal zijn. De overgang naar elektrisch wordt geleid door Europa en Noord-Amerika, waar de doelstellingen nog hoger liggen. In Europa bijvoorbeeld ligt de ambitie momenteel op ongeveer 70% voor alle nieuw verkochte trucks in 2030.


Feiten over de enquête

- De enquête werd uitgevoerd in juni 2022 en omvatte interviews met 100 professionals op senior niveau, doorgaans verantwoordelijk voor inkoop, logistiek, supply chain management en/of duurzaamheid.

- De landen die in de enquête werden opgenomen waren: Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zweden en Noorwegen.

Truckfan Nieuwsposter

Nieuw rapport: Hoge druk op de transportsector om over te schakelen op elektrisch vervoer

21-09-2022 - BEESD - Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven berei...Lees meer

Nieuwsgrazer

Nog meer Co2-uitstoot nieuws

Datum Onderwerp Reacties
19-09-2022 Europees consortium wil met versnelde silicaatverwering CO2 binden 0 reacties
14-09-2022 Zo kunnen we CO2 opslaan in lege gasvelden onder de Noordzee 0 reacties
14-09-2022 Samen bereik je meer: CONO Kaasmakers trekt op met partners voor duurzamer transport 1 reactie
09-09-2022 Verzuipt zwaargewicht Frans Timmermans in zijn biomassa beleid ? 5 reacties
31-08-2022 Nieuwe MAN TGS: première op Kipper Event Markelo 0 reacties
30-08-2022 CO2 opslaan onder de zee: 'Je pakt de bron van het probleem niet aan' 0 reacties
29-08-2022 Krant: ook Ierse veestapel moet krimpen vanwege milieudoelen 24 reacties
29-08-2022 CO2-uitstoot van Nederlandse kunstmestmaker wordt in Noorse rotsen gestald 0 reacties
09-08-2022 Het heeft even geduurd, maar onder president Biden pakken de Verenigde Staten alsnog de opwarming van de aarde aan 0 reacties
08-08-2022 Onderzoek: weinig kans dat luchtvaart doel nul CO2-uitstoot haalt 0 reacties
25-07-2022 Hergebruikte straattegels in strijd tegen CO2-uitstoot 0 reacties
19-07-2022 Eerste boeren Alblasserwaard verkopen CO2-credits 1 reactie
15-07-2022 Weer topcolums van M Zwagerman 1 reactie
14-07-2022 Sri Lanka wankelt nadat kunstmest en pesticiden in de ban zijn gedaan 11 reacties
13-07-2022 Wetsvoorstel VS om CO2-uitstoot scheepvaart aan te pakken 0 reacties
12-07-2022 Klimaatvraag: Hoeveel CO2-uitstoot veroorzaken datacenters? 0 reacties
10-07-2022 Een woest aantrekkelijke (wachtgeld)regeling 1 reactie