Chauffeurs

Chauffeurs nieuws

Vraag naar chauffeurs explosief gestegen naar ruim 17.330 openstaande vacatures

09-12-2021 - De vraag naar chauffeurs is het afgelopen jaar explosief gestegen. Volgens cijfers van Randstad staan er zo’n 17.730 chauffeurs vacatures open door het hele land. Met name rond Utrecht, West-Brabant en Oost-Brabant is een ernstig tekort aan chauffeurs. Toenemende vergrijzing en beperkte instroom door een negatief imago zijn belangrijke oorzaken. Anders opleiden en meer rekening houden met werk-privé balans van het transport personeel is volgens Randstad hard nodig om de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden.

Schaarste groter dan ooit
Vorig jaar was het nog een kwart van de transportbedrijven dat aangaf dat ze problemen had met het tekort aan chauffeurs, nu al de helft. “De schaarste is niet nieuw, wel groter dan ooit”, aldus Monique Lont, directeur Randstad Transport. “De gemiddelde leeftijd van chauffeurs is hoog: 61% is boven de 50 jaar en gaat binnen afzienbare tijd met (vervroegd) pensioen. Tegelijkertijd blijft de instroom van jongeren achter. Uit algemene cijfers van het CBR blijkt verder dat het aantal mensen met een vrachtwagenrijbewijs sinds 2014 met 21% is afgenomen.

Ook de coronapandemie heeft een rol gespeeld. Bart Kok, senior operationeel manager bij Randstad Transport: “We zien transporteurs nu ook worstelen met het wegvallen van werk in de horeca, maar ze willen tegelijkertijd hun schaarse chauffeurs aan boord houden. Bovendien is er zo’n 11 maanden lang niet of nauwelijks opgeleid, omdat rijscholen en het CBR dicht moesten tijdens de lockdowns. Daarnaast hebben instromers vaak andere wensen en willen zij naast een prettige werksfeer en goed salaris ook een goede werk-privé balans, waardoor je per twee uitstromers niet zelden drie nieuwe nodig hebt.”

Anders opleiden
Volgens Randstad moeten bedrijven meer over de lange termijn denken en extra inspanningen doen voor jonge werknemers uit BBL-opleidingen en investeren in opleidingen voor zij-instromers vanuit andere sectoren. “Er zijn een paar klanten bij wie we samen breed kijken naar wie er rondloopt in het magazijn en de winkel en wat hun mogelijkheden zijn”, legt Bart Kok uit. “We leiden bijvoorbeeld in samenwerking met Jumbo zij-instromers op tot chauffeur. Tijdens de opleiding worden deze mensen ingezet als bezorger, rangeerder of logistiek medewerker. Na acht maanden mogen ze dan met het grote werk aan de slag. Hiermee bied je een mooi loopbaanpad waarmee je mensen binnenhaalt en binnenhoudt."

Betere werk-privé balans
Ook het imago en het traditionele denken van veel kleine en middelgrote transporteurs spelen een rol. Monique Lont: “De doelgroep is beperkt omdat veel werkgevers vasthouden aan fulltime werken en een profiel waar ze aan gewend zijn. Parttimers en de jongere generatie voelen zich minder aangetrokken tot het beroep. Overweeg daarom bijvoorbeeld andere werktijden en ploegendiensten. Hierdoor kunnen mensen het beroep beter combineren met een gezin en andere persoonlijke zaken. Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken. Hou er rekening meer dat veel 20-/30-jarigen een andere werk-privé balans en zeggenschap over werktijden willen.”

Randstad Vakschool
Via de Randstad Vakschool worden jaarlijks zo’n 330 vrachtwagenchauffeurs opgeleid, met baangarantie voor 1 jaar. Randstad leidt zij-instromers op tot kansrijke beroepen als bus,- of vrachtwagenchauffeur. Kandidaten stromen vaak in vanuit diverse andere beroepen. Zo hebben advocaten, leraren, een hotelmanager, priester en een kinderleidster eerder al succesvol de opleiding tot vrachtwagenchauffeur afgerond.

Truckfan Nieuwsposter

Sector geeft groots aandacht aan beroep met Dag van de Vrachtwagenchauffeur

09-12-2021 - €Vrachtwagenchauffeurs zijn onmisbaar’, zegt Elisabeth Post, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ‘Met de Dag van de vrachtwagenchauffeur vragen we aandacht voor de mannen en vrouwen die iedere dag en nacht doorwerken om Nederland draaiende te houden.’ Midden in de drukste periode van het jaar tijdens de bijzondere omstandigheden van Corona nemen op 9 december honderden bedrijven deel aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Met een ‘Bedankt’ actie in hún bedrijf verrassen zij hun chauffeurs. De Dag van de Vrachtwagenchauffeur werd vanochtend om 10.00 uur afgetrapt met een speciaal lied van Samantha Steenwijk voor de vrachtwagenchauffeurs.

Elisabeth Post: ‘Zonder transport staat alles stil. Met die slogan brachten we jaren geleden al het belang van het goederenvervoer onder de aandacht. Anno 2021 is dit actueler dan ooit. En zonder vrachtwagenchauffeurs geen transport. Ik ben apetrots op die tienduizenden mannen en vrouwen die er elke dag weer voor zorgen dat onze supermarkten, winkels en apotheken bevoorraad zijn en iedereen thuis zijn pakketje ontvangt. Ook ten tijde van een pandemie. Daar zijn we ze iedere dag dankbaar voor, maar het mag vaker hardop gezegd worden: bedankt!’

Waardevol vak
Willem Dijkhuizen, bestuurder bij FNV: “Het vak van vrachtwagenchauffeur verdient waardering. De mannen en vrouwen achter het stuur maken immers lange dagen en zijn dag en nacht onderweg om hun lading af te leveren. Daarbij trotseren ze files en bieden slechte weersomstandigheden het hoofd. Allerminst ideale omstandigheden maar dagelijkse kost voor onze beroepschauffeurs. Gelukkig doen ze dat met veel plezier zodat de consument niet misgrijpt in de winkel. Best iets om eens bij stil te staan en waardering voor te tonen.” Linda Slagter van CNV: “Een blijk van waardering is hard nodig. Om de vrachtwagenchauffeurs te bedanken voor het belangrijke werk dat ze doen. Werk dat er in de komende jaren volop is voor duizenden nieuwe vrachtwagenchauffeurs om de logistieke keten te laten draaien.”

Waardering voor het beroep
Lisette van Herk, STL: “Om die waardering kenbaar te maken, organiseren we een speciale dag waarop we een welgemeend: Bedankt! uitspreken. Bedankt aan alle chauffeurs, die ieder dag vakwerk leveren en zich aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden. Daardoor hebben we bijvoorbeeld ook in deze coronatijd volle schappen in de winkels en volop brandstof in de tankstations. Ik spreek regelmatig chauffeurs en het valt me op dat ze met veel inzet en plezier hun werk uitoefenen. Ze zijn enorm trots op hun vak. Op deze speciale dag laten we zien dat we hun werk waarderen".

Honderden bedrijven door heel Nederland doen mee
Donderdag 9 december zeggen honderden bedrijven allemaal: ‘bedankt chauffeurs. Voor jullie inzet het hele jaar door’. Een greep uit de bedrijven die hun vrachtwagenchauffeurs bij de distributiecentra, supermarkten, benzinestations of anderszins in een welverdiend zonnetje te zetten zijn te vinden op de website.

Sector zet traditie in gang
Met deze dag hebben werkgeversorganisaties en vakbonden inmiddels een jaarlijkse traditie in gang gezet.
De campagne om de chauffeurs én hun onmisbaarheid in de keten te waarderen is in 2019 geïnitieerd door werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van SOOB. Truckstar heeft zich als mediapartner verbonden aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. In de sector werken ruim 91.000 chauffeurs.

Truckfan Nieuwsposter

De beste opleiding vinden voor code 95

19-05-2020 - Zonder een geldige code 95 mag je niet als beroepschauffeur werken. Om de 5 jaar moet je als beroepschauffeur 35 uur aan nascholing volgen. Er zijn meer dan 10.000 opleidingen om de code 95 te behalen, maar hoe vind jij nou de opleiding die het beste bij jou past? Zo vind je het misschien fijn om een opleiding te volgen bij jou in de buurt of een opleiding die het beste bekend staat. Een handig website om de geschikte opleiding te vinden die aan jouw wensen voldoet is mycode95.nl. In deze blog wordt er verder ingegaan op MyCode95.

MyCode95 is een platform waar beroepschauffeurs zich kunnen aanmelden voor verschillende opleidingen om de code 95 te behalen. Daarnaast kunnen opleidingsinstanties hun opleidingen ook aanbieden op het platform. MyCode95 voegt de vraag van beroepschauffeurs en het aanbod van opleidingsinstanties samen. De aangesloten opleidingsinstanties bij MyCode95 bieden allerlei opleidingen aan. Dit kunnen theorie- of praktijkopleidingen zijn zoals laden en lossen, criminaliteitspreventie, basiscursus heftruck, BHV, of praktijkopleidingen gericht op rijvaardigheid, rijoptimalisatie, het nieuwe rijden, manoeuvreren en ga zo maar door.

Het voordeel van MyCode95 is dat je een opleiding kan vinden die precies aan jouw wensen voldoet zonder dat je er heel veel tijd of kosten aan kwijt bent. Er worden alleen CCV gecertificeerde opleidingen aangeboden op MyCode95. Dit betekent dat de opleidingen zijn aangemeld bij het CBR en tevens door het CBR zijn goedgekeurd. Via MyCode95 kan je de opleidingen filteren op basis van prijs, soort, locatie, opleidingsinstanties, beschikbaarheid, etc. De website is overzichtelijk en betrouwbaar, wat het makkelijk maakt om de juiste opleiding te vinden. Via MyCode95 is het ook mogelijk om je gelijk in te schrijven voor de betreffende opleiding.

Kortom als jouw code 95 bijna verloopt, is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen op de website. Zo kun je geheel gratis en zonder aan te melden al het aanbod zien.

DMDMPR

Nog meer Chauffeurs nieuws

Datum Onderwerp Reacties
29-10-2019 Legt de bouw- en grondverzet sector morgen het wegennet plat? 0 reacties