Chassis

Foto's van chassis

Chassis nieuws

Elektrische auto's en caravans: dit mogen e-auto's maximaal trekken

05-06-2023 - Op vakantie met een elektrische auto vraagt om aanpassingen, zeker als je dat met de caravan wilt doen. Veel kleine en middelgrote elektrische modellen mogen helemaal geen aanhangwagen trekken om overbelasting van het chassis en de accu te voorkomen.

Nieuwsgrazer

Volvo biedt elektrische trucks die geschikt zijn voor de bouwsector

02-03-2023 - Volvo Trucks heeft een lijn van zware elektrische trucks ontwikkeld die zijn afgestemd op de bouwsector. Door het gebruik van elektrische trucks kunnen bedrijven nu voldoen aan de toenemende vraag naar voertuigen met een lager geluidsniveau en geen uitlaatgassen op en rond bouwplaatsen in de stad.


De vraag naar elektrisch vervoer in de bouwsector neemt toe, waarbij emissievrije zones in steden en de noodzaak voor bouwbedrijven om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen de twee belangrijkste drijfveren zijn.


Volvo Trucks heeft daarom zware elektrische trucks ontwikkeld waarmee klanten in het bouwsegment kunnen overstappen op duurzamer vervoer. Conventionele trucks met enkelvoudig chassis en opbouwtoepassingen voor een breed assortiment opbouwsystemen, zoals kippers, mixers en kranen, worden nu in elektrische uitvoering aangeboden.


"Bouwvrachtwagens leggen gewoonlijk vrij korte afstanden af en werken in herhalende patronen, bijvoorbeeld bij de levering van materiaal aan bouwplaatsen. Dit maakt ze zeer geschikt voor elektrificatie. Onze elektrische trucks kunnen op maat worden gemaakt voor veel van deze opdrachten, wat betekent dat klanten uit de bouwsector nu dezelfde truck die ze nu gebruiken in elektrische uitvoering kunnen krijgen. Dit geeft hun een betere wendbaarheid, minder lawaai en geen uitlaatgassen," legt Jessica Sandström, Global Product Manager bij Volvo Trucks, uit.


Geconfigureerd voor meer laadvermogen en productiviteit

De nieuwe elektrische trucks zijn flexibel dankzij verschillende cabine- en accuopties en een breed aanbod aan asconfiguraties. Dit maakt een breder chassisassortiment mogelijk en de mogelijkheid van een kortere wielbasis, tot 3.900 mm, wat weer flexibiliteit oplevert om de truck aan te passen aan de meest diverse bouwwerkzaamheden.


Klanten kunnen accupakketten van zes tot twee accu's kiezen, afgestemd op hun specifieke behoeften aan actieradius en laadvermogen. De nieuwe robuuste trucks hebben een accucapaciteit van 180-540 kWh.


"Wat de accucapaciteit betreft, kan de truck worden afgestemd op de daadwerkelijke inzet en route. Door niet meer accu's aan boord te hebben dan nodig is, kan het laadvermogen en daarmee de productiviteit toenemen", aldus Jessica Sandström.


Drie PTO-opties

Drie soorten PTO-oplossingen (Power Take Off) op de elektrische trucks maken het mogelijk elektrische of mechanische superstructuren te monteren: Elektrische ePTO, transmissie-PTO en elektromechanische PTO. Zowel de elektromechanische als de transmissieoplossing bieden goede mogelijkheden om het energieverbruik te optimaliseren en overmatig lawaai te voorkomen.


Volvo Trucks is de enige wereldwijde vrachtwagenfabrikant met een volledig assortiment elektrische trucks die nu al in serieproductie zijn. De doelstelling van het bedrijf is dat uiterlijk in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe trucks elektrisch is.


Volvo FM en FMX elektrische trucks met ingebouwde toepassingen kunnen als volgt worden uitgerust:


Beschikbaar voor verkoop in december 2022, start serieproductie maart 2023:

Aandrijflijn: 490 kW

Aandrijving: 3 elektromotoren

Accu: 450-540 kWh, 5-6 accu's

Cabine: Slaapcabine, hoge, X-hoge slaapcabine

Wielbasis: 4,300-6,700

Asconfiguraties: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R, en 8x4R

PTO: Elektrische ePTO, transmissie-aftakas en elektromechanische aftakas


Beschikbaar voor verkoop in februari 2023, start serieproductie mei 2023:

Aandrijflijn: 330 kW

Aandrijving: 2 elektromotoren

Accu: 360 kWh, 4 accu's

Cabine: Dagcabine

Wielbasis: 3,900-6,700


Beschikbaar voor verkoop in juni 2023, start serieproductie in september 2023:

Accu: 180-270 kWh, 2-3 accu's

Truckfan Nieuwsposter

Werklust WG 18 - Kenteken klopt niet

22-11-2022 - Hallo.

Heb laatst een werklust shovel gekocht.
Alleen het kenteken klopt niet bij de machine........
Iemand daar ervaring in?
En weet iemand waar het chassis nummer staat bij een werklust?
Denk dat de rdw dit ook graag wil weten.
Of gewoon met het verkeerde kenteken blijven rijden?

stephan-inter

Nog meer Chassis nieuws

Datum Onderwerp Reacties
21-10-2022 Nieuwe Tekno modellen week 42 2022 0 reacties
06-10-2022 David Brown 995 - Hoe motor demonteren revisie 5 reacties
31-08-2022 Nieuwe MAN TGS: première op Kipper Event Markelo 0 reacties
23-08-2022 Onbekend aanhangwagen - ESVE aanhangwagen ,ingeslagen typenr. 2 reacties
05-08-2022 Fendt 612 - Mogelijk om trompet te demonteren zonder chassis te demonteren fronthef 4 reacties
09-06-2022 6×6 met eigen GINAF chassis voor TTO uit Tilburg 0 reacties
26-05-2022 Lichtgewicht en stabiel lossen met DAF 10x2 met Fliegl pusher opbouw 0 reacties
14-05-2022 Vlastuin viert feest met een unieke primeur: Volvo VT5 0 reacties
07-05-2022 Fiat 231R vigneto - fiat 211 en een 221 of een 231 3 reacties
10-04-2022 Bijzondere Wierda creatie voor Gebr. Kok Bakkeveen 0 reacties
25-03-2022 Bijna terug op de 80: GINAF X6 5278 S 0 reacties
27-12-2021 Wie weet het bouwjaar van een inter 724 met chassis nummer 5004000D007495?? 1 reactie
16-12-2021 Waar zit het chassis nr ingeslagen bij een holder P70 1 reactie
05-11-2021 Hanomag R425 - Waar staat het ingeslagen chassisnummer (VIN) tbv registratie 3 reacties
06-09-2021 Fella hark. Waar vind ik het chassis nummer. Het typeplaatje ontbreekt 11 reacties
24-08-2021 International 423 - Bouwjaar 1966 of 1967? 5 reacties
28-06-2021 Deutz D6006 - Tips voor het verven van chassis 12 reacties