Brandstofbesparing

Brandstofbesparing nieuws

Registratie trucks plust met 20 procent

06-07-2023 - In het eerste half jaar van 2023 zijn 8.570 nieuwe trucks op kenteken gezet. Dat is een stevige plus van 20 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, toen 7.141 nieuwe trucks werden geregistreerd.

Lange tijd heeft de levering van trucks onder druk gestaan. Eerst door corona, daarna door de oorlog in Oekraïne, wat met name impact had op de beschikbaarheid van onderdelen en grondstoffen voor de bouw van trucks. Eén truckmerk moest daardoor in deze periode zelfs een tijdelijke orderstop instellen. Inmiddels normaliseert de situatie en worden achterstanden weggewerkt. Dat verklaart voor een groot deel de hogere registraties van nu.

Investeringsbereidheid
Nu de leveringen weer goed op gang komen, worden er ook weer meer trucks besteld. De sector constateert een goede investeringsbereidheid om oudere voertuigen te vervangen. Dit heeft deels te maken met de doorontwikkeling van de Euro VI motoren, die alsmaar zuiniger worden. Vanwege de bijbehorende brandstofbesparing, kan het zinvol zijn om nieuwe voertuigen in te zetten.

Bovendien mogen bakwagens met toelating vanaf 2019, en trekkers met toelating vanaf 2014, tot 2030 de Zero-Emissie-zones in stedelijk gebied in. Ondanks de huidige economische onzekerheden zijn er momenteel dus genoeg redenen om toch over te gaan tot de aanschaf van nieuwe trucks of te kiezen voor vervanging.

Truckfan Nieuwsposter

Samen bereik je meer: CONO Kaasmakers trekt op met partners voor duurzamer transport

14-09-2022 - CONO Kaasmakers wil samen met haar melk- en kaastransporteurs de footprint van kaas verkleinen. Door hybride trucks en de eerste volledig elektrische RMO (Rijdende Melk Ontvangst) wordt er een bijdrage geleverd aan het ambitieuze klimaatprogramma van de boerencoöperatie uit de Beemster: een klimaatpositieve kaasketen in 2030.

Eerste elektrische RMO
Danmel Transport uit Oosthuizen verzorgt voor CONO een groot deel van het melktransport. Na een succesvolle proefrit heeft eigenaar Mart de Waard de eerste volledig elektrische RMO van Nederland in bestelling staan bij Volvo. Naar verwachting wordt de truck in het eerste kwartaal van 2023 geleverd en in gebruik genomen. De Waard: “CONO hecht belang aan duurzame ontwikkelingen in de hele keten. Door deze samenwerking kan ik mijn dienstverlening verbeteren in duurzaamheid en tevens onze CO2-uitstoot terugdringen.”

Elektrisch rijden brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Snelladen is nog niet mogelijk. Daarom is kritisch gekeken naar de route die deze wagen gaat rijden en het opvangen van de uren die verloren gaan door het laden. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting, is er afgesproken dat de wagen ’s nachts bij CONO wordt opgeladen.

Naast de elektrische RMO heeft Danmel Transport sinds twee jaar een RMO op liquid natural gas (Lng), waardoor uiteindelijk 20% minder CO2 wordt uitgestoten. CONO’s tweede melktransporteur Meijer Melktransport rijdt met Euro-6 vrachtwagens die 97% minder stikstof uitstoten dan motoren uit de Euro-1-klasse. Beide ondernemingen gebruiken bovendien een oplegger met een eigen accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen. Met deze accu wordt melk niet langer met lopende motor overgepompt.

Hybride kaastransport
Transportbedrijf G.G. de Vries & Zoon uit Minnertsga verzorgt het transport van CONO’s bekende Beemster kaas. Ook met dit bedrijf ging CONO in overleg over CO2-reductie en elektrificatie van het transport. De keuze van De Vries is gevallen op de aanschaf van een hybride truck van Scania. Rients de Vries, eigenaar van het transportbedrijf over de samenwerking: “We zijn trots dat we met de reeds gedane en toekomstige investeringen CONO kunnen helpen hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te behalen. Volledig elektrisch rijden is door de langere afstanden die wij afleggen nog niet haalbaar. De hybride motor levert 20% brandstofbesparing waarmee we onze eigen carbon footprint verkleinen.”
Verder wordt onderzocht of De Vries de wagen die ingezet worden voor CONO-kaas kan laten rijden op HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil) in plaats van diesel. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO100 leidt tot een CO2 reductie van ruim 85% ten opzichte van reguliere diesel.

Samen bereik je meer
Verduurzamen kun je niet alleen. CONO Kaasmakers pakt de verduurzamingsopgave daarom samen op met partners uit de logistieke sector. Wim Betten, Algemeen Directeur bij CONO Kaasmakers zegt hierover: “Wij vinden het belangrijk dat we samen met onze partners stappen zetten op het gebied van verduurzaming en blijven dit ook stimuleren. Wij zijn trots dat onze partners deze investeringen aangaan, ook in onzekere tijden op het gebied van energie en brandstof. Onze transporteurs dragen zo in het algemeen bij aan de klimaatdoelstellingen van de transportsector, en leveren in het bijzonder een positieve bijdrage aan de totale footprint van onze kaas, die we tot 2030 met 30% willen reduceren.”

CONO Klimaatpositief in 2030
CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van melkveehouders in de Beemster, Noord-Holland. In 2030 wil CONO met haar kaasketen klimaatpositief zijn. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In melk- en kaastransport wil CONO samen met haar partners 75% CO₂ reductie behalen, om zo de footprint van kaas te verkleinen. Ook zet CONO zich met haar melkveehouders in om voor het vastleggen van CO₂ in de bodem. Resterende uitstoot wordt gecompenseerd. Bij eigen leden veehouders als dat kan, en verder weg als dat nodig is.

Nieuwsgrazer

Scania wint de Green Truck 2022

06-05-2022 - Voor het zesde achtereenvolgende jaar is een Scania truck uitgeroepen tot ‘Green Truck’ vanwege zijn uitstekende transportefficiëntie en brandstofprestaties. Deze keer gaat het om een Scania truck met een nieuwe op Super gebaseerde aandrijflijn. Alle fabrikanten van zware vrachtwagens in Europa worden uitgenodigd voor deze prestigieuze vergelijkende test, die jaarlijks door twee Duitse vaktijdschriften wordt georganiseerd, met als doel de meest brandstofefficiënte vrachtwagen voor lange afstanden te identificeren.


“Ik ben zeer verheugd dat een Scania voor de zesde keer op rij als de meest zuinige vrachtwagen uit de bus is gekomen” aldus Stefan Dorski, Senior Vice President en Head of Scania Trucks. “Onze op Super gebaseerde aandrijflijn heeft een volledig nieuw prestatieniveau op de markt gebracht, waardoor onze klanten nu kunnen profiteren van een extra 8% brandstofbesparing.”


De nieuwe Supermotor van Scania, een 13 liter zes-in-lijnmotor werd in november 2021 geïntroduceerd en is verkrijgbaar in vier vermogens voor Euro 6. De motor heeft dit jaar deelgenomen aan de Green Truck-test die elk jaar in Duitsland op de openbare wegen wordt gehouden. Elk jaar wordt dezelfde route van 340 km afgelegd, onder wisselende omstandigheden in verschillende etappes. Deze keer werden 4x2 oplegger-combinaties met 500 pk en een totaal gewicht van 32 ton getest.


De Green Truck-test wordt georganiseerd door de toonaangevende vaktijdschriften ‘Trucker’ en ‘VerkehrsRundschau’. Het doel is de meest efficiënte zware vrachtwagen te identificeren aan de hand van een formule die zowel het brandstofverbruik als de gemiddelde snelheid beoordeelt. De tests worden streng gecontroleerd. Factoren die de resultaten beïnvloeden (zoals buitentemperaturen en tegenwind) worden gecompenseerd door het gebruik van een referentietruck met goed gedocumenteerde prestaties, die elke test parallel met de deelnemers ondergaat.


“Het winnen van de Green Truck is een erkenning van onze prestaties en een keurmerk voor de waarde die Scania biedt,” aldus Stefan Dorski, Head of Scania Trucks. “Deze trekkers hebben dezelfde specificaties en brandstofbesparende kenmerken die we aan onze klanten leveren, waardoor zíj eigenlijk de echte winnaars zijn.”

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Brandstofbesparing nieuws

Datum Onderwerp Reacties
05-05-2019 Nieuwe Krone BiG X 680 bij Ploegmakers in de Rips 0 reacties
26-11-2018 Kroon-Oil Agri ontwikkelt nieuwe 'Ultra' generatie smeermiddelen 0 reacties
09-11-2018 Agriwerk uit Odiliapeel test Michelin Evobib VF710/70 R42 onder Fendt 724 S4 0 reacties
06-11-2018 Enkele highlights van de Fendt Katana 65 en de Forage (voedergewassen) Separator 0 reacties
06-05-2018 Gebr. vd Brand Lithoijen met hun nieuwe KRONE BiG X 580 0 reacties
22-11-2017 DAF New CF en XF gekozen tot ‘International Truck of the Year’ 0 reacties
28-09-2017 PTG AIRBOX op MAN Truck met Agro Krampe Bandit in de maïs 0 reacties
07-01-2016 Zonnecollectoren op dak vrachtwagen 0 reacties