Binnenvaart

Binnenvaart nieuws

PTC, TATA Steel NL en ZES onderzoeken het realiseren van emissievrij binnenvaart transport

27-11-2023 - ROTTERDAM - In de gezamenlijke zoektocht naar haal- en betaalbare verduurzamingsmogelijkheden voor binnenvaarttransporten hebben PTC (Particuliere Transport Coöperatie b.a.) & TATA Steel NL samen met ZES (Zero Emi...Lees meer

Nieuwsgrazer

DSV breidt met nieuw duurzaam magazijn haar gezondheidscluster verder uit in North Sea Port

17-10-2023 - DSV start met de bouw van een nieuw magazijn van 110.000 m² aan het Gentse Kluizendok. 350 extra jobs, een duurzaam magazijn, zowat de aantrekkelijkste werkplek in de Gentse logistiek, perfecte temperatuurregelingen en geautomatiseerde oplossingen springen hierbij in het oog.
DSV bouwt het meest duurzame pharma magazijn op dit moment in de Benelux, uiteraard zonder gasaansluiting en voorzien van zonnepanelen. De focus ligt volledig op de opslag en distributie voor één van de meest vitale sectoren in onze economie: de gezondheidszorg (‘healthcare’). Denk hierbij aan materialen voor klinische proeven, geneesmiddelen voor mensen, medische apparaten, natuurlijke gezondheidsproducten, diergeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

Op een terrein van 18 hectare zal er voor 110.000 m2 loodsen worden gebouwd. Deze nieuwe investering wordt gerealiseerd aan het Kluizendok, op de linkeroever van het Gentse deel van North Sea Port. Van hieruit kunnen deze goederen van en naar het Europese achterland worden vervoerd via wegtransport, met zeeschepen, binnenvaartschepen of per spoor. Als multimodale haven ligt North Sea Port immers op de kruisingen van al deze vervoersmogelijkheden.

Perfecte temperatuurregeling
Met haar logistieke diensten voorziet DSV in het nieuwe magazijn verschillende temperatuurregelingen voor farmaceutische producten bij elke stap in het proces. Het gebouw zal 6.000 m² temperatuurgecontroleerde opslagruimtes bevatten met omgevingstemperaturen van 2-8°C, -20°C en -40°C. Het nieuwe magazijn wordt gecertificeerd (Pharma QMS en GDP) zodat DSV er de gevoelige producten kan opslaan en distribueren overeenkomstig de geldende mondiale normen en regelgeving. Een afzonderlijk gedeelte dient voor de opslag en distributie van gevaarlijke goederen. Het magazijn is voorzien van maar liefst 110 docks waar vrachtwagens kunnen laden en lossen.

Vergaande automatisering
De klanten van DSV kunnen eenvoudig in real time de voorraden controleren en leveringen beheren. Een reeks geautomatiseerde oplossingen biedt er meer flexibiliteit in de zorglogistiek en er wordt onder meer gebruik gemaakt van geleide voertuigen. Het magazijn is ook voorzien van een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem (‘AutoStore’) waardoor er sneller en efficiënter kan worden gewerkt. Hierdoor is er minder ruimte nodig en het is bovendien energiezuiniger. In het magazijn worden ook activiteiten met toegevoegde waarde (Value Added Logistics) uitgevoerd zoals het maken van displays, shrinking, verpakkings- en etiketteringsdiensten.

"DSV is enorm verheugd te kunnen starten met de bouw in Gent van het meest duurzame warehouse binnen de healthcare. Dit ultramoderne warehouse zal onze klanten voorzien van alle faciliteiten welke zij nu én in de toekomst nodig hebben om hun groeiambities te kunnen realiseren. Dat doen we samen met onze collega’s voor wie dit de aantrekkelijkste werkplek binnen de logistiek in de regio Gent wordt,” aldus Peter van der Maas, Executive Vice President, DSV Solutions Benelux.

Aantrekkelijke werkplek
Met het nieuwe magazijn wil DSV de meest aantrekkelijke werkplek binnen de logistiek in de Gentse regio worden waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de huidige alsook de toekomstige generaties werknemers. Er kunnen 350 collega’s aan de slag. Die zullen 24/7 over een onbemande catering beschikken. Naast oplaadmogelijkheden voor vrachtwagens zijn die ook voorzien voor personenwagens. Parkeren gebeurt onder meer op het dak van het magazijn – zo wordt er zuinig met de ruimte omgesprongen.

"Samen met DSV bouwen we de logistieke poot in North Sea Port almaar verder uit. Deze nieuwe investering zorgt niet enkel voor extra jobs, het geeft ook blijk van het volste vertrouwen in wat we als haven te bieden hebben inzake locatie, infrastructuur en achterlandverbindingen richting Europa,” aldus Daan Schalck, CEO, North Sea Port.

Over North Sea Port
North Sea Port is het 60-kilometer-lange grensoverschrijdende havengebied dat zich uitstrekt van het Nederlandse Vlissingen aan de Noordzee, over Terneuzen tot het Belgische Gent - 32 kilometer landinwaarts in België. Als centraal gelegen knooppunt in West-Europa staat de haven voor multimodaal vervoer (zeevaart, binnenvaart, spoor, vrachtwagen en pijpleiding) en een veelheid aan goederensoorten. North Sea Port is met 12,6 miljard euro toegevoegde waarde de nummer drie van de Europese havens. Inzake goederenoverslag neemt het met 73,6 miljoen ton de tiende plaats in van de havens in Europa. Het havengebied telt 550 bedrijven en creëert (in)directe werkgelegenheid voor 102.000 mensen.

Truckfan Nieuwsposter

Sensationeel plan om IJssel van nieuwe ondergang te redden: ‘We kunnen het niet doen zoals we het altijd deden’

26-09-2023 - Is de IJssel te redden voor de binnenvaart? Die vraag houdt de sector en steeds meer onderzoekers bezig. Branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland denkt de oplossing te hebben, met een ronduit spectaculair plan. Het zaadje daarvoor is geplant door een ingenieur uit Deventer.

Nieuwsgrazer

Nog meer Binnenvaart nieuws

Datum Onderwerp Reacties
29-08-2023 Elektrificatie binnenvaart krijgt impuls met volledig elektrische mobiele walstroominstallatie 0 reacties
21-04-2023 Binnenvaart vervoerde ruim 3 procent minder goederen in 2022 0 reacties
06-04-2023 Investeringscoöperatie Horticoop kent participaties toe aan haar leden 0 reacties
02-03-2023 ‘Het water is qua capaciteit een vijfbaans snelweg zonder files’ 0 reacties
28-02-2023 Planbureau: kabinet komt niet in de buurt van stikstofdoel landbouw 0 reacties
05-10-2022 Brabant zet in op slim en toegankelijk multimodaal transport 0 reacties
07-07-2022 EU wil staatssteun gemakkelijker maken voor ‘groen transport’ 0 reacties
28-06-2022 Eigen aanpak stikstof in Gelderland: 'Niet afschuiven op één bedrijfstak' 1 reactie
06-04-2022 Provincie Utrecht zet nieuwe stap naar binnenvaart op waterstof 0 reacties
15-02-2022 Topsector Logistiek gaat CO2-uitstoot van de binnenvaart meten 0 reacties
22-12-2021 H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom 0 reacties
07-09-2021 Binnenvaartschip op batterijen? Eerste exemplaar brengt bier naar Moerdijk 0 reacties
08-07-2020 Ruim tweehonderd laadpalen per dag erbij in 2021 0 reacties
12-06-2020 ‘Transportsector krijgt harde klappen door coronacrisis’ 0 reacties
24-01-2020 Gezien de droogte van de vorige zomers is haast geboden om de rivieren begaanbaar te houden 0 reacties
17-12-2019 Gelderse aanpak stikstof kost 2 miljard, waarvan 800 miljoen voor binnenvaart 0 reacties
17-12-2019 Gelderse aanpak stikstof kost 2 miljard 4 reacties