Beemster Kaas

Foto's van beemster kaas

Beemster Kaas nieuws

Eerste elektrische melkwagen in Nederland rijdt voor CONO Kaasmakers

23-02-2023 - CONO Kaasmakers, bekend van o.a. Beemster kaas, en haar melktransporteur Danmel zijn verheugd om de komst van de allereerste volledig elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) in Nederland. Inmiddels heeft de RMO zijn eerste elektrische kilometers afgelegd.

"We zijn trots op deze innovatieve en duurzame RMO", zegt Wim Betten, algemeen directeur van CONO Kaasmakers. "Als coöperatie zijn we altijd op zoek naar manieren om onze impact op het milieu te verminderen. Met deze RMO zetten we samen met onze partner Danmel een belangrijke stap in onze ambitie naar een klimaatpositieve kaasketen.”

De elektrische RMO wordt in eerste instantie ingezet voor het ophalen van melk bij veehouders in de regio rondom de Beemster. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting van het netwerk, wordt de wagen ’s nachts bij de CONO kaasmakerij opgeladen. Vanzelfsprekend met groene stroom, dat voor een groot deel bij eigen melkveehouders wordt opgewekt.

De nieuwe elektrische RMO is gebouwd door Volvo en uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. Daarnaast bestaat de RMO-combinatie uit een innovatieve oplegger die is voorzien van een hybride melkpomp. Het verpompen van de melk vanuit de melktank van de boerderij naar de tankwagen gebeurt daardoor niet met een draaiende motor, maar volledig op elektriciteit vanuit deze accu. Naast het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verbeteren van de luchtkwaliteit, draagt de RMO dus ook bij aan het verminderen van geluidsoverlast.

Intussen kijkt Mart de Waard, eigenaar van Danmel Transport, met vertrouwen naar de toekomst. “Als twee bedrijven met een sterke focus op duurzaamheid is het een logische stap om te investeren in innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen. Over een jaar evalueren we het functioneren van de truck, met hopelijk als resultaat dat we de tweede gaan bestellen.”

CONO Klimaatpositief in 2030
CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van melkveehouders, gevestigd in de Beemster polder. CONO heeft de ambitie in 2030 met haar kaasketen klimaatpositief te zijn. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In melktransport wil CONO samen met haar partners 75% CO₂-reductie behalen, om zo de footprint van kaas te verkleinen. Ook zet CONO zich met haar melkveehouders in voor CO₂-reductie op het boerenerf. Resterende uitstoot wordt gecompenseerd. Op het erf bij eigen leden veehouders als dat kan, en verder weg als dat nodig is.

Grasbaal

Cono komt met eerste elektrische melkwagen in Nederland

23-02-2023 - Cono Kaasmakers, producent van onder meer Beemster kaas, en melktransporteur Danmel hebben de eerste volledig elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) in Nederland de weg op gestuurd. Inmiddels zijn de eerste elektrische kilometers afgelegd.

Nieuwsgrazer

Samen bereik je meer: CONO Kaasmakers trekt op met partners voor duurzamer transport

14-09-2022 - CONO Kaasmakers wil samen met haar melk- en kaastransporteurs de footprint van kaas verkleinen. Door hybride trucks en de eerste volledig elektrische RMO (Rijdende Melk Ontvangst) wordt er een bijdrage geleverd aan het ambitieuze klimaatprogramma van de boerencoöperatie uit de Beemster: een klimaatpositieve kaasketen in 2030.

Eerste elektrische RMO
Danmel Transport uit Oosthuizen verzorgt voor CONO een groot deel van het melktransport. Na een succesvolle proefrit heeft eigenaar Mart de Waard de eerste volledig elektrische RMO van Nederland in bestelling staan bij Volvo. Naar verwachting wordt de truck in het eerste kwartaal van 2023 geleverd en in gebruik genomen. De Waard: “CONO hecht belang aan duurzame ontwikkelingen in de hele keten. Door deze samenwerking kan ik mijn dienstverlening verbeteren in duurzaamheid en tevens onze CO2-uitstoot terugdringen.”

Elektrisch rijden brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Snelladen is nog niet mogelijk. Daarom is kritisch gekeken naar de route die deze wagen gaat rijden en het opvangen van de uren die verloren gaan door het laden. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting, is er afgesproken dat de wagen ’s nachts bij CONO wordt opgeladen.

Naast de elektrische RMO heeft Danmel Transport sinds twee jaar een RMO op liquid natural gas (Lng), waardoor uiteindelijk 20% minder CO2 wordt uitgestoten. CONO’s tweede melktransporteur Meijer Melktransport rijdt met Euro-6 vrachtwagens die 97% minder stikstof uitstoten dan motoren uit de Euro-1-klasse. Beide ondernemingen gebruiken bovendien een oplegger met een eigen accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen. Met deze accu wordt melk niet langer met lopende motor overgepompt.

Hybride kaastransport
Transportbedrijf G.G. de Vries & Zoon uit Minnertsga verzorgt het transport van CONO’s bekende Beemster kaas. Ook met dit bedrijf ging CONO in overleg over CO2-reductie en elektrificatie van het transport. De keuze van De Vries is gevallen op de aanschaf van een hybride truck van Scania. Rients de Vries, eigenaar van het transportbedrijf over de samenwerking: “We zijn trots dat we met de reeds gedane en toekomstige investeringen CONO kunnen helpen hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te behalen. Volledig elektrisch rijden is door de langere afstanden die wij afleggen nog niet haalbaar. De hybride motor levert 20% brandstofbesparing waarmee we onze eigen carbon footprint verkleinen.”
Verder wordt onderzocht of De Vries de wagen die ingezet worden voor CONO-kaas kan laten rijden op HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil) in plaats van diesel. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO100 leidt tot een CO2 reductie van ruim 85% ten opzichte van reguliere diesel.

Samen bereik je meer
Verduurzamen kun je niet alleen. CONO Kaasmakers pakt de verduurzamingsopgave daarom samen op met partners uit de logistieke sector. Wim Betten, Algemeen Directeur bij CONO Kaasmakers zegt hierover: “Wij vinden het belangrijk dat we samen met onze partners stappen zetten op het gebied van verduurzaming en blijven dit ook stimuleren. Wij zijn trots dat onze partners deze investeringen aangaan, ook in onzekere tijden op het gebied van energie en brandstof. Onze transporteurs dragen zo in het algemeen bij aan de klimaatdoelstellingen van de transportsector, en leveren in het bijzonder een positieve bijdrage aan de totale footprint van onze kaas, die we tot 2030 met 30% willen reduceren.”

CONO Klimaatpositief in 2030
CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van melkveehouders in de Beemster, Noord-Holland. In 2030 wil CONO met haar kaasketen klimaatpositief zijn. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In melk- en kaastransport wil CONO samen met haar partners 75% CO₂ reductie behalen, om zo de footprint van kaas te verkleinen. Ook zet CONO zich met haar melkveehouders in om voor het vastleggen van CO₂ in de bodem. Resterende uitstoot wordt gecompenseerd. Bij eigen leden veehouders als dat kan, en verder weg als dat nodig is.

Nieuwsgrazer

Nog meer Beemster Kaas nieuws

Datum Onderwerp Reacties
23-10-2018 Cono Kaasmakers breidt duurzaamheidsprogramma uit 0 reacties
11-07-2017 CONO Kaasmakers bereikt hoogste percentage weidegang ooit 15 reacties
10-02-2014 Weerbericht Ad Heddes 3 reacties
30-09-2013 Afschaffen melkquotum maakt van heel Nederland een mestvaalt 33 reacties
17-04-2013 Beemster promotie met koeiendans (video) 0 reacties