Actieradius

Actieradius nieuws

Actieradius dure Jaguar is slechts 280 kilometer, koper stapt naar rechter

26-01-2024 - AMSTERDAM - De koper van een peperdure elektrische Jaguar I-Pace stapte naar de rechter omdat de actieradius zwaar tegenviel: slechts 280 kilometer in de winter. Het gerechtshof haalde een streep door de koop en kende een vergoeding toe. De vraag is wel of het arrest standhoudt bij de Hoge Raad.

Nieuwsgrazer

Goh: Cybertruck verbruikt extreem veel, range stuk beperkter

25-01-2024 - De Cybertruck verbruikt dermate extreem veel dat je de opgegeven actieradius bij lange na nooit haalt. De afgelopen weken schieten de nieuwsartikelen omtrent elektrisch rijden als paddenstoelen uit de grond. En nee, het is niet eens de EV10daagse! Het is nu eenmaal een fenomeen dat telkens dichterbij komt. De verkoop van auto’s met verbrandingsmotor is […]

Nieuwsgrazer

Onderzoek onthult trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken

13-12-2023 - Koninklijke RAI Vereniging heeft vandaag de resultaten van haar derde "Monitor Lichte Bedrijfswagens" gepresenteerd. Dit onderzoek, uitgevoerd door VMS | Insight, biedt inzicht in de huidige en toekomstige behoeften van bedrijven met betrekking tot hun wagenpark, met een focus op de transitie naar duurzame mobiliteit en elektrificatie. “Het onderzoek onthult een trage overgang naar elektrificatie in de Nederlandse bedrijfswagenparken. Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken.”, aldus Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens.

Het onderzoek belicht diverse thema's, waaronder Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) en de gevolgen van de afschaffing van de bpm-vrijstelling, gebaseerd op inbreng van meer dan 600 ondernemers. Het biedt een scherp inzicht in de uitdagingen en kansen op het gebied van verduurzaming en de transitie naar elektrische voertuigen binnen de Nederlandse bedrijfswagenparken. Het onderzoek toont aan dat de transitie naar zero-emissie vrachtvervoer met name bij het kleinbedrijf nog niet leeft. “Subsidiering van elektrische bestelwagens blijft voorlopig noodzakelijk, omdat de maatregelen die de overheid heeft genomen, zoals de invoering van ZES-zones en het afschaffen van de BPM-vrijstelling op dieselbestelwagens niet het gewenste effect lijkt te hebben.”

Transitie vereist meer stimulans

Ondanks de bekendheid met de ZES-zones en het stopzetten van de BPM-vrijstelling, blijkt slechts een derde van de ondernemers gemotiveerd om elektrische bestelwagens aan te schaffen. De rest kiest voor alternatieve maatregelen, zoals het aanschaffen van nieuwe dieselbestelwagens voor eind 2024, langer gebruikmaken van huidige voertuigen, of het importeren van gebruikte dieselbestelwagens uit het buitenland. Grote wagenparkbeheerders tonen meer betrokkenheid bij duurzaam mobiliteitsbeleid dan het midden- en kleinbedrijf, dat achterblijft en meer stimulansen nodig heeft. Huub Dubbelman benadrukt dat als de overheid daadwerkelijk de overstap naar zero-emissie vervoer in de bestelwagensector wil bevorderen, zij duurzaam ondernemerschap moet belonen.

Belangrijkste conclusies onderzoek

Verduurzaming: Grotere bedrijven richten zich actiever op verduurzaming van vervoer. Het aandeel bedrijven dat niet actief is in verduurzaming, steeg echter van 16% naar 28%.

Zero Emissie Zones: Bekendheid met Zero Emissie Stadslogistiek groeit sterk (86% in 2023). Vooral bedrijven met grote vloten, verwachten dat dit een grote invloed heeft op de samenstelling van het wagenpark.

BPM-vrijstelling: 80% kent de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor lichte bedrijfswagens. Dit heeft invloed op de voertuigkeuze en voertuiginzet: o.a. langer doorrijden met de huidige bedrijfswagen, aankoop jonge occasion, parallelimport of vervroegde overstap naar EV's.

Keuzecriteria: Betrouwbaarheid blijft het belangrijkste criterium voor alle wagenparkgroottes, terwijl wegligging en rijgedrag voor kleinere parken van belang zijn. Kosten/TCO en actieradius zijn cruciaal voor middelgrote en grote wagenparken.

Transitie naar EV vertraagt: Intentie om voor EV's te kiezen is afgenomen door onduidelijkheid over regelgeving en gevolgen van ZE-zones en BPM-veranderingen. Grote wagenparken tonen meer interesse, terwijl kleinere parken terughoudender zijn.

Aanschafintenties: Tot 2024 worden nog veel diesels aangeschaft, maar de interesse in elektrische voertuigen zal toenemen. Grote wagenparken kiezen nu al vaker voor EV's.

Dealer en Service: De rol van dealers wordt belangrijker, vooral voor grote wagenparken die behoefte hebben aan uitgebreide service en flexibele mobiliteitsoplossingen.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Actieradius nieuws

Datum Onderwerp Reacties
04-11-2023 Stekkerauto voor de gewone man eindelijk betaalbaar? 0 reacties
30-09-2023 Waarom de Hyundai Kona Electric het succes van zijn voorganger niet gaat evenaren 0 reacties
24-07-2023 Omoda 5 EV: tot 450 kilometer elektrisch, begin 2024 in Nederland 0 reacties
05-07-2023 Van Mossel Automotive Group wordt distributeur en dealer van Maxus 0 reacties
07-06-2023 Zo gaat de accu van de elektrische auto zich ontwikkelen 0 reacties
31-05-2023 'Beperkte capaciteit wordt het grootste obstakel voor elektrisch vervoer' 0 reacties
24-05-2023 Groter elektrisch bereik voor 'Londense taxi' LEVC TX 0 reacties
31-03-2023 HVS lanceert nieuwe vrachtwagen op waterstof met een actieradius van 600 kilometer en slechts 15 minuten tanktijd 0 reacties
18-03-2023 DAF ontvangt grote order van Asset Alliance Group 0 reacties
02-03-2023 Action zet eerste zero emissie stap met drie Volvo FM Electric-trekkers 0 reacties
02-03-2023 Volvo biedt elektrische trucks die geschikt zijn voor de bouwsector 0 reacties
22-02-2023 Ford wil actieradius EV vergroten met verwarmde vloermatten 0 reacties
01-02-2023 Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten 0 reacties
18-01-2023 DAF breidt uit met assemblagefabriek voor elektrische trucks 0 reacties
07-12-2022 "Inkoop stroom voor e-trucks veel ingewikkelder dan diesel" 0 reacties
20-10-2022 Knelpunten belemmeren opmars zero emissie trucks 0 reacties
29-09-2022 Dachser creëert drie focuslocaties voor elektromobiliteit 0 reacties