Actieradius

Actieradius nieuws

Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor groter actieradius

22-09-2022 - Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de transportbeurs IAA in Hannover, Duitsland. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu's en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.


Volvo Trucks heeft het breedste aanbod van batterij-elektrische trucks in de industrie, met zes verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt de actieradius tot 440 km bij één lading.


De nieuwe e-as, gepresenteerd op de IAA-beurs in Hannover, Duitsland, maakt nog meer accu's in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten.


"Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de laatste plaats langs snelwegen", zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.


Aanvulling op het huidige aanbod

Volvo Trucks start over een paar jaar met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as en deze vormt een aanvulling op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks.


"We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische trucks die al in productie zijn. Ze kunnen momenteel een breed scala aan transportopdrachten aan.  Over een paar jaar zullen we deze nieuwe achterste e-as toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan nu," vervolgt Jessica Sandström.


Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen.


"Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken, aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en regio's en ook tussen verschillende transportopdrachten", besluit Jessica Sandström.

Truckfan Nieuwsposter

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

22-09-2022 - Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000 km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen worden getest.


Het testen van brandstofcelelektrische trucks in commercieel verkeer begint in 2025 met geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de komende jaren.


Door waterstof aangedreven brandstofcelelektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn.


"Ik geloof dat de tests het potentieel van brandstofcelelektrische vrachtwagens duidelijk zullen maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en het geeft ons ook een geweldige mogelijkheid om met zware ladingen tot 65 ton te rijden," zegt Jessica Sandström, SVP Global Product Management bij Volvo Trucks.


Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken, waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.


Een brandstofcel genereert zijn eigen elektriciteit uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten is waterdamp. De elektrische trucks van Volvo zullen gebruik maken van twee brandstofcellen met een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten.


De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, met name de grootschalige levering van groene waterstof* en de noodzaak om een brandstofinfrastructuur te ontwikkelen. Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de proefnemingen te ondervangen, zal het tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.


"We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren aanzienlijk zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. De brandstofceltrucks zullen over een paar jaar belangrijk zijn voor langere en zwaardere transporten", zegt Jessica Sandström.


De brandstofcellen zullen worden geleverd door cellcentric - de joint venture van de Volvo Groep en Daimler Truck AG. Cellcentric zal een van Europa's grootste serieproductiefaciliteiten voor speciaal voor zware voertuigen ontwikkelde brandstofcellen bouwen.


* Groene waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.

Truckfan Nieuwsposter

DAF XD en XF Electric komen meer dan 500 kilometer ver op één acculading

19-09-2022 - DAF Trucks presenteert op de IAA Transportation 2022 in het Duitse Hannover, volledig elektrische aandrijflijnen voor de nieuwe DAF XD en XF. Deze aandrijflijnen maken een ‘zero emission’ actieradius mogelijk van meer dan 500 kilometer op een enkele acculading.

Met de nieuwe DAF XD Electric en XF Electric wil DAF het volledig elektrisch transport naar een nog hoger niveau brengen. Beide innovatieve voertuigen zijn gebaseerd op de veelvuldig bekroonde en tot ‘International Truck of the Year 2022’ verkozen XF, XG en XG⁺ serie.

Nieuwsgrazer

Nog meer Actieradius nieuws

Datum Onderwerp Reacties
06-09-2022 Hongqi komt met EV's met meer dan 1.000 kilometer actieradius 0 reacties
11-08-2022 Tesla brengt langverwachte e-truck Semi in najaar op de markt 0 reacties
13-07-2022 Deze goedkope EV met 300 km range is géén grap 0 reacties
09-07-2022 Volkswagen start bouw van eerste eigen gigafactory voor accupakketten 0 reacties
06-07-2022 MAN gaat zelf accupakketten produceren in Neurenberg 0 reacties
02-07-2022 Getest: de nieuwe elektrische motorscooter van BMW 0 reacties
22-06-2022 Albert Heijn: ‘Rammelende honger naar meer actieradius e-trucks’ 0 reacties
30-05-2022 Toyota en Stellantis breiden samenwerking uit met nieuwe HDV bedrijfswagen, inclusief batterij-elektrische versie 0 reacties
30-05-2022 De toekomst is nu: DeLorean komt terug met Taycan rivaal voor 2024 0 reacties
20-05-2022 Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius 0 reacties
12-05-2022 Scania komt tegemoet aan groeiende belangstelling voor biogas met uitgebreid aanbod 0 reacties
05-05-2022 BMW-topman: 'Geen loze beloften doen over actieradius' 0 reacties
28-04-2022 Tielbeke Logistiek investeert in duurzame stadslogistiek met 16 nieuwe hybride Scania’s 0 reacties
28-04-2022 Wat is de invloed van een caravan op mijn actieradius? 3 reacties
09-12-2021 Deze 15 elektrische auto's halen geen van allen de opgegeven actieradius 0 reacties
31-08-2021 Elektrische auto's met de grootste actieradius/range (najaar 2021) 0 reacties
20-11-2020 Actieradius van accu's mogelijk veel beter door Eindhovens bedrijf 0 reacties