Actieradius

Actieradius nieuws

Hoe goed blijft de batterij? En nog vier vragen over tweedehands elektrische auto's

30-03-2024 - Dit jaar zal er een forse toename zijn van elektrische auto's op de tweedehands markt, meldde de NOS vanochtend. Hoeveel kost zo'n auto? Hoe goed blijft die batterij? Deze en nog drie vragen over de prijs en kwaliteit van tweedehands elektrische auto's beantwoorden we hieronder.
Hoe duur is een tweedehands elektrische auto?
De prijzen van tweedehands elektrische auto's lopen erg uiteen. Bereik is bepalend, zegt Auke Hoekstra, onderzoeker elektrisch rijden van de TU Eindhoven.
"Enerzijds heb je auto's met een beperkt bereik, zoals de Nissan Leaf en Renault Zoe. Die kosten een paar duizend euro, maar dan heb je in de winter bijvoorbeeld maar honderd kilometer actieradius. Die is vooral interessant als tweede auto of als je niet ver hoeft te rijden."
Aan de andere kant zijn er de duurdere modellen, zegt Hoekstra, zoals Tesla's en Volvo's. "Denk dan aan tienduizenden euro's. Een stuk duurder, maar met een grote actieradius. Ze lijken duurder dan benzineauto's, maar als je niet bent aangewezen op een dure laadpaal zal je in de meeste gevallen - vooral als je veel rijdt - op het totaalplaatje toch goedkoper uitkomen."
Johan Meure, verkoper van tweedehands auto's in Purmerend, ziet eigenlijk steeds minder prijsverschillen. "Het grootste vooroordeel is dat de elektrische auto duur is, maar dat is nog maar ten dele waar. Bij een nieuwe auto klopt dat, maar tweedehands is dat echt niet meer zo."
De occasionverkoper ziet de prijzen behoorlijk gelijktrekken: "We zien het al gebeuren dat bij hetzelfde model de benzinevariant slechts een paar honderd euro goedkoper is dan de elektrische, of soms zelfs al gelijk geprijsd."
Het aandeel elektrische tweedehands auto's is nu nog klein:
Welke fiscale voordelen zijn er?
Er zijn verschillende voordelen voor elektrische rijders, zoals geen aanschafbelasting (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb) en een verlaagde bijtelling voor zakelijk rijders. Die voordelen gelden in ieder geval dit jaar nog.
Voor de tweedehandsauto bestaat een aanschafsubsidie van 2000 euro. De auto moet dan 100 procent elektrisch zijn, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een oorspronkelijke catalogusprijs van maximaal 45.000 euro.
Er is dit jaar een pot van bijna 30 miljoen euro te verdelen:
Wat zijn de best verkochte tweedehands modellen?
Vorig jaar werd die pot net niet opgemaakt: zo'n 4 miljoen euro bleef op de plank liggen. Ruim 14.000 tweedehands elektrische auto's werden gekocht met geld uit uit de subsidiepot, zo'n 28 miljoen euro.
"Die cijfers laten zien dat de subsidiemaatregel doet wat het moet doen: het stimuleren van betaalbare en praktische elektrische auto's", zegt voorzitter van BOVAG Han ten Broeke. "De lijst wordt gedomineerd door elektrische gezinsauto's enerzijds en compacte stadsauto's anderzijds."
Hoe goed blijft de batterij?
Het is dé vraag van potentiële kopers: hoe goed blijft die batterij? Volgens onderzoeker Hoekstra was dat bij eerdere modellen soms een gok, maar bij nieuwere modellen is dat niet meer het geval. "In de meeste gevallen verlies je tegenwoordig minder dan 10 procent van de capaciteit nadat je 250.000 tot 600.000 kilometer hebt gereden. Dat is veel langer dan de meeste auto's meegaan."
"Autobatterijen worden een stuk meer in de watten gelegd dan die van telefoons, en gaan daarom veel minder snel achteruit", zegt Hoekstra. "Goed batterijmanagement zorgt ervoor dat de autobatterij nooit te heet wordt. Dat was bijvoorbeeld het probleem bij de eerste Nissan Leafs, die luchtgekoeld werden. Maar nu is goede koeling, bijna altijd met vloeistof, de standaard. "
Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Universiteit Eindhoven, verbaast zich elke keer weer: "Dan lees je wéér over een doorbraak waardoor de kwaliteit van batterijen is verdubbeld. Het gaat razendsnel. De levensduur gaat omhoog, de prijs omlaag."
Occasionverkoper Meure ziet het als puzzelen met klanten: "Waar gebruik je de auto voor, hoeveel kilometers rijd je, wat doe je met je vakantie, waar kan je laden, heb je zonnepanelen, et cetera. Dat soort gesprekken heb je niet bij aanschaffen van benzineauto's."
Ook hem valt op dat de batterijprestaties goed blijven, ook na tien jaar. "Daarbij zijn er steeds meer bedrijven gespecialiseerd in het repareren van accucellen." Een aanschaftip van Steinbuch: "Vergelijk de batterijcapaciteit van een volledig opgeladen tweedehands elektrische auto met hoe die was toen de auto nieuw was."
De batterijdegradatie van een Tesla (2019):
Hoe zit het met prijsverschillen van laden?
Nu steeds meer particulieren een tweedehands auto hebben, worden de prijsverschillen in laden bij publieke laadplekken steeds duidelijker. Uit een onderzoek van Independer en Eco-Movement blijkt dat de prijzen per kilowattuur in sommige gemeenten 2,5 keer hoger zijn dan in andere.
De gemiddelde tarieven per gemeente:
Maar ook binnen een gemeente - zelfs binnen twee palen in dezelfde straat - kunnen de prijzen uiteenlopen. Hoe dat komt, leggen we uit in deze explainer:

Nieuwsgrazer

Actieradius dure Jaguar is slechts 280 kilometer, koper stapt naar rechter

26-01-2024 - AMSTERDAM - De koper van een peperdure elektrische Jaguar I-Pace stapte naar de rechter omdat de actieradius zwaar tegenviel: slechts 280 kilometer in de winter. Het gerechtshof haalde een streep door de koop en kende een vergoeding toe. De vraag is wel of het arrest standhoudt bij de Hoge Raad.

Nieuwsgrazer

Goh: Cybertruck verbruikt extreem veel, range stuk beperkter

25-01-2024 - De Cybertruck verbruikt dermate extreem veel dat je de opgegeven actieradius bij lange na nooit haalt. De afgelopen weken schieten de nieuwsartikelen omtrent elektrisch rijden als paddenstoelen uit de grond. En nee, het is niet eens de EV10daagse! Het is nu eenmaal een fenomeen dat telkens dichterbij komt. De verkoop van auto’s met verbrandingsmotor is […]

Nieuwsgrazer

Nog meer Actieradius nieuws

Datum Onderwerp Reacties
13-12-2023 Onderzoek onthult trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken 0 reacties
04-11-2023 Stekkerauto voor de gewone man eindelijk betaalbaar? 0 reacties
30-09-2023 Waarom de Hyundai Kona Electric het succes van zijn voorganger niet gaat evenaren 0 reacties
24-07-2023 Omoda 5 EV: tot 450 kilometer elektrisch, begin 2024 in Nederland 0 reacties
05-07-2023 Van Mossel Automotive Group wordt distributeur en dealer van Maxus 0 reacties
07-06-2023 Zo gaat de accu van de elektrische auto zich ontwikkelen 0 reacties
31-05-2023 'Beperkte capaciteit wordt het grootste obstakel voor elektrisch vervoer' 0 reacties
24-05-2023 Groter elektrisch bereik voor 'Londense taxi' LEVC TX 0 reacties
31-03-2023 HVS lanceert nieuwe vrachtwagen op waterstof met een actieradius van 600 kilometer en slechts 15 minuten tanktijd 0 reacties
18-03-2023 DAF ontvangt grote order van Asset Alliance Group 0 reacties
02-03-2023 Action zet eerste zero emissie stap met drie Volvo FM Electric-trekkers 0 reacties
02-03-2023 Volvo biedt elektrische trucks die geschikt zijn voor de bouwsector 0 reacties
22-02-2023 Ford wil actieradius EV vergroten met verwarmde vloermatten 0 reacties
01-02-2023 Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten 0 reacties
18-01-2023 DAF breidt uit met assemblagefabriek voor elektrische trucks 0 reacties
07-12-2022 "Inkoop stroom voor e-trucks veel ingewikkelder dan diesel" 0 reacties
20-10-2022 Knelpunten belemmeren opmars zero emissie trucks 0 reacties