A2 foto's

16 foto's m.b.t. A2, een van de 22461 onderwerpen op Boeren.online. Deze foto's zijn geplaatst door de leden van Boeren.online en TractorFan.nl

Rijksweg A2 / N2 is een rijksweg en autosnelweg in Nederland. De weg begint in Amsterdam voorbij de Utrechtsebrug en heet hier de Nieuwe Utrechtseweg, een zijstraat van de President Kennedylaan, en sluit direct aan op de s110. Hierna loopt hij, via het knooppunt Amstel, naar Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht en ten slotte de rijksgrens van België nabij Eijsden, waar de weg aansluit op de Belgische A25.

De A2 wordt beschouwd als de belangrijkste noord-zuid verbinding van Nederland, vooral het stuk van Amsterdam naar Eindhoven. De rijksweg heeft een lengte van 207,8 km. De rijksweg kenmerkt zich door diverse (geplande) parallelbaansystemen. Deze systemen scheiden het doorgaande verkeer van het lokale verkeer, zodat er minder weefbewegingen worden gemaakt die er voor zorgen dat de weg een veel lagere capaciteit heeft. Een parallelbaansysteem is momenteel in aanbouw bij Maastricht. Bij Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven is de bouw van parallelbaansystemen al voltooid en heeft de weg een hoofdrijbaan (A2) en een parallelrijbaan (N2 bij Eindhoven, elders ook A2).

Aan het zuidelijke einde van de Randweg Eindhoven ligt knooppunt Leenderheide. Vanuit de richting Weert stonden er in de spits vaak hardnekkige files voor de verkeerslichten op het verkeersplein dat onderdeel was van dit knooppunt. Inmiddels is het knooppunt omgebouwd en voorzien van een extra fly-over, om de files bij dit knooppunt te verminderen. Bij Maastricht wordt de A2 voor 2 kilometer onderbroken door een autoweg (met verkeerslichten) en heet dan N2. De N2 loopt dwars door Maastricht en veroorzaakt regelmatig files, stank- en geluidsoverlast. Na jarenlang lobbyen door de gemeente, zal de rijksweg over enkele jaren worden ondertunneld. De tunnel zal onder het huidige traject van de N2 komen te liggen, dit wordt een groene zone in Maastricht. Ook bestaat de tunnel uit een bovengedeelte (bestemmingsverkeer) en een ondergedeelte (doorgaand verkeer) met ieder 2x2 rijstroken. De tunnels zullen boven elkaar worden aangelegd. Het hoogste punt van de tunnel zal 1,5 meter onder de grond liggen. Daarboven ligt de groene zone.

Tussen Amsterdam en Utrecht volgt de A2 de route van de E35, daarna loopt de E25 via de A2 tot aan de Belgische grens.

Tussen knooppunten Holendrecht Noord en Zuid volgt de A9 het tracé van de A2, hetzij aan de westkant gescheiden door een berm. Tussen knooppunt Empel en knooppunt Hintham volgt de A59 hetzelfde tracé als de A2. Tussen knooppunt De Hogt en knooppunt Leenderheide valt de A67 samen met de A2.

Het stuk van Amsterdam naar Utrecht, geopend in 1954, wordt in veel documenten ten onrechte betiteld als de eerste Nederlandse autosnelweg. In 1936 was het traject Voorburg - Zoetermeer (Rijksweg 12) immers al gereed gekomen, en bij uitbraak van de Tweede Wereldoorlog waren reeds grote delen van de huidige A4, A12 en A44 als autosnelweg gereed gekomen. Wel was het in 1954 voor het eerst dat na de oorlog weer een nieuw stuk 2x2-autosnelweg voor het verkeer werd opengesteld.

Op 10 januari 2005 begon het ministerie van Verkeer en Waterstaat met een proef van het dynamisch inhaalverbod op de A2 tussen Abcoude en Maarssen.

Heb jij ook nog leuke 'a2' foto's?

Op Boeren.online geven honderden boeren een kijk in hun boerenbedrijf. Of het nu (melk)veehouders, varkenshouders, akkerbouwers of geitenboeren zijn, alle foto's, video's en reacties zijn welkom.
Doe ook mee en voeg je eigen 'a2' foto's toe, maak een (gratis) account aan! en maak een eventueel een profiel aan voor jouw bedrijf.