We hebben helaas nog geen technische specificaties van de FH16 5th generation.
leden die ervaring blijken te hebben met de FH16 5th generation, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »
Eerder deze zomer is een schitterende Volvo FH16 750 pk zwaar transport trekker afgeleverd aan Verschoor Kranen & Transport in Sassenheim. 3550 nm en twee kruipversnellingen vooruit met een overbrenging van 1:32 en achteruit zelfs 1:37 zorgen ervoor dat deze krachtpatser echt nergens voor terugdeinst! Opties opnoemen is onbegonnen werk, want werkelijk alles is aangevinkt. Toch lichten we er een paar uit. De truck is rondom voorzien van werklampen voor grondverlichting en in het geval van een stroomstoring heeft hij aan de voor- en achterkant genoeg lumen aan ledverstralers om heel Sassenheim van daglicht te voorzien. Daarbovenop is hij ook
Afgelopen vrijdag heeft Hoekstra Truck & Trailer Service uit Grou deze prachtige Volvo FH16 afgeleverd aan TN Slopen & Saneren. De 8×2 truck is uitgerust met dat wat nu nog de dikste motor is, met maar liefst 750 pk. het GVW van de truck is 37 ton, meestal zal er een Floor tandemas aanhangwagen uit 2005 achter hangen. Maar als de 4-assige dieplader die het bedrijf heeft er incidenteel ook achter hangt zal de truck daar geen enkel probleem mee hebben! Het door LVS uit Leeuwarden geleverde vierassige chassis is door Volvo af-fabriek zo gebouwd, dus zonder tussenkomst van ombouwers.
Volvo Trucks introduceert een nieuwe motor voor haar iconische FH16-truck. Met maximaal 780 pk en 3800 Nm kan de nieuwe 17-liter motor de zwaarste transporttaken met gemak aan, terwijl hij een uitstekende brandstofzuinigheid en duurzaamheid levert. De nieuwe motor is gecertificeerd om op biobrandstoffen te rijden. Continu rijden op hoge snelheden met zware ladingen kan een uitdaging zijn – maar niet met de nieuwe 17-liter Euro 6-motor van Volvo die de FH16 aandrijft. De nieuwe motor is ontwikkeld voor de meest veeleisende transporttaken en heeft drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd tot 3.000
Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.
Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.
Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.
Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.
Opnieuw spectaculaire Volvo FH16 750 voor Harry van Dalen Harry van Dalen uit het Gelderse Kekerdom heeft onlangs een nieuwe Volvo FH16 met 750 pk in gebruik genomen. Net als zijn vorige trucks heeft ook deze Volvo een thema: het spuitwerk en interieur staan in het teken van de Bruce Springsteen song ‘No Surrender’. Met zijn vorige Volvo FH16 met het thema ‘Bon Jovi’ won Harry in 2017 de Mooiste Truckverkiezing tijdens het Truckstar Festival in Assen. Al ruim 25 jaar rijdt Harry van Dalen als eigenrijder bouwmaterialen in een Volvo-trekker met stenentrailer. “Vroeger reed ik veel buitenlands transport, maar de laatste jaren houd ik het op dagritten in Nederland en Duitsland. Het is rendabeler en fijner voor het thuisfront”, licht hij toe. Inmiddels heeft Harry van Dalen drie trucks en zit hij samen met zijn zoon (die op een van de vrachtwagens rijdt) in het bedrijf. De nieuwe Volvo FH16 is zijn zesde Volvo-truck en weer een met de meest krachtige Volvo-motor van 750 pk. “Ik ben begonnen met een 420 pk-trekker en heb daarna met 520, 610, 700 en 750 pk gereden. De FH16 met 750 pk is een geweldige auto. Het motorvermogen wordt optimaal benut in dit zware werk, een beetje gas geven en hij is weg”, vertelt Harry van Dalen enthousiast. Echte showtruck Net als de vorige trucks is ook Harry’s nieuwe Volvo FH16 weer een echte showtruck. De opbouw is verzorgd door Van Kessel Truckstyling en het interieur door M&M Truck Design uit Ridderkerk. Zij pasten de cabine volledig aan de wensen van Harry aan. Het dashboard is gladgeschuurd, het bovenbed is boven de stoelen geplaatst en achter de stoelen werd een zitje met audio- en videowand geïnstalleerd. Ook werd het hele interieur bekleed met donkerbruin leer en crèmekleurig Alcantara. Net als vorige keer werd het spuitwerk verzorgd door MW Designs uit Schijndel. Zij hebben de inmiddels herkenbare Harry van Dalen-lijnen opgenomen in hun ontwerp. En natuurlijk is het thema Bruce Springsteen goed te herkennen op de cabine. Ook een zin uit het refrein van de song ‘No retreat, no surrender’ staat prominent op de voorkant in het glas weergegeven. “Die zin geeft eigenlijk heel kort onze levensstijl weer. Trek je nooit terug en geef nooit op. Bij ons is het altijd: schouders eronder en doorgaan”, verklaart Harry zijn keuze. En de reden om te investeren in zo’n customized truck? “Dat zit in mijn bloed. Ik hou van mooie dingen en ik vind dit heel veel waard. Mijn werk is mijn hobby. Ik doe het graag. Als je plezier in je werk hebt dan ben je gewoon een gelukkig mens. Het is eigenlijk een soort passie. Je leeft maar een keer en ik vind dat je dingen moet doen waar je gelukkig van wordt”, verklaart hij. Toch rijdt Van Dalen niet alleen Volvo vanwege de looks. “De FH16 heeft Volvo Dynamic Steering, bochtverlichting en een luchtgeveerde vooras; dat rijdt lekkerder en geeft me in ruw terrein meer bodemvrijheid. En uiteindelijk is de werkplaats minstens zo belangrijk als de auto. Het is fijn om te weten dat er bij Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center een goed team achter me staat”, besluit hij. Feiten Volvo FH16 750 Harry van Dalen Type: Volvo FH16 6x2 met dubbellucht naloopas en luchtgeveerde vooras Vermogen: 750 pk Volvo Dynamic Steering met Stability Assist: vermindert het risico op slipongevallen Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist: helpt om de truck op de rijstrook te houden Dodehoekcamera aan passagierszijde weergegeven op het secundaire display