Foto van: JaKo

VDL

CF Electric

Foto's
38
Video's
0
Topics
2

Informatie over de VDL CF Electric

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de CF Electric.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de CF Electric, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Truckland levert twee elektrische DAF CF huisvuilwagens aan de Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam heeft twee elektrische DAF CF huisvuilwagens in gebruik genomen. Op maandag 14 maart overhandigde wethouder Jakob Wedemeijer (Reiniging) de sleutels aan chauffeur Karim Majeri en reed mee tijdens de eerste proefrit. De elektrische DAF CF’s gaan in de stadsdelen Noord en Zuidoost rijden om de ondergrondse restafvalcontainers te legen.
Wethouder Jakob Wedemeijer vertelt enthousiast: “We moeten ervoor zorgen dat we ons afval met schonere wagens ophalen. Met deze twee voertuigen gaan we echt uitstootvrij rijden. Een stuk gezonder voor onze medewerkers en de Amsterdammers zelf.”

Karim Majeri is een van de chauffeurs die op de elektrische vuilniswagen gaat rijden: “Heel bijzonder dat zo’n groot voertuig als een vuilniswagen nu ook volledig elektrisch is. En -niet onbelangrijk- hij rijdt als een zonnetje!”.
Namens Truckland overhandigde Harry Elling (Aftersales Directeur van de Truckland Group) de sleutels van de nieuwe DAF CF Electric. “De DAF CF Electric is een innovatieve truck. De vrachtwagen is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen DAF Trucks en VDL Groep. De twee ondernemingen tonen zo hun intensieve samenwerking op het gebied van elektrificatie van bedrijfswagens. De DAF CF FAN heeft een range tot 220km, waardoor dit voertuig probleemloos kan worden ingezet voor huisvuilinzameling in de stad.
Truckland biedt sinds 2008 elektrische bedrijfswagens aan en heeft intussen veel expertise op dit gebied vergaard. “Wij zorgen ervoor dat onze mensen de hoogte zijn van de laatste stand van de techniek en onze panden zijn aangepast voor het onderhoud aan elektrische bestelwagens en trucks. Onder het label Truckland Zero laten we zien zeer innovatief te zijn op het gebied van duurzaamheid.”, vult Harry Elling aan.
Amsterdam wil in 2030 geen schadelijke verkeersuitstoot meer binnen de gemeentegrenzen. Alle weggebruikers moeten dan uitstootvrij rijden. Hier stelt de gemeente dus het goede voorbeeld.
Naast de vuilniswagens zijn voor het reinigen van de stad onder meer elektrische bladblazers, veegmachines, veegvuilmachines en grasmaaiers in gebruik genomen.

0 reacties


DAF introduceert CF Electric met groter bereik

DAF Trucks zet de volgende stap op het gebied van elektrische aandrijving door de actieradius van de DAF CF Electric met VDL e-power-technologie te verdubbelen naar meer dan 200 kilometer. Toepassing van een nieuwe generatie batterijen betekent bovendien een gewichtsbesparing van 700 kilo, die geheel ten goede komt aan het laadvermogen.

DAF loopt voorop in de ontwikkeling en verkoop van volledig elektrische trucks. De eerste exemplaren van de CF Electric werden al in 2018 operationeel ingezet in een veldtest bij Nederlandse en Duitse klanten, waarna de tweede generatie – onder andere voorzien van nieuwe software en een nieuw dashboard – vorig jaar in de verkoop ging.

Trekker en bakwagen
De DAF CF Electric is bij uitstek geschikt voor emissie-loze en fluisterstille toepassingen in stedelijke gebieden, waaronder algemene distributie en het bevoorraden van supermarkten, maar bijvoorbeeld ook afvalinzameling. DAF levert de CF Electric daarom als 4x2 trekker (GCW: 37 ton) en als 6x2 bakwagen met gestuurde naloop-as voor maximale wendbaarheid (GVW: 28 ton).

Bewezen betrouwbare techniek
De nieuwste generatie van de CF Electric met VDL e-power-technologie bouwt voort op de bewezen betrouwbaarheid en het grote gebruiksgemak van de eerdere generaties. Nieuw is een lithium-ion batterijpakket van de laatste generatie met een capaciteit van 350 kWh (315 kWh effectief). Naast krachtiger is het accupakket ook aanzienlijk lichter: 700 kilo maar liefst. Dat komt geheel ten goede aan het laadvermogen.


De batterij is geconditioneerd, waardoor de temperatuur, ongeacht het weer, altijd tussen de 25 en 45 graden Celsius blijft met belangrijke voordelen voor de levensduur en de constante prestaties van de batterij.

500 elektrische kilometers per dag
Door de grotere capaciteit van het batterijpakket – waarvan de afmetingen overigens ongeveer gelijk bleven – krijgt de CF Electric een actieradius van meer dan 200 kilometer, een verdubbeling ten opzichte van de eerdere generaties. Het volledig opladen van de batterij zal doorgaans op de thuisbasis plaatsvinden en duurt 75 minuten, uitgaande van een oplaadstation met een vermogen van 250 kilowatt.

Door tijdens het laden en lossen of tijdens de chauffeurspauze de batterijen bij te laden, wordt het mogelijk met de DAF CF Electric per dag tot zo’n 500 volledig elektrische kilometers af te leggen. Dat biedt belangrijke voordelen op het gebied van de inzetbaarheid en de efficiency van de truck.

Specifiek advies bij de aanschaf en inzet
De inzet van elektrische voertuigen vraagt om een specifieke benadering bij klanten. Daarom ondersteunt DAF hen met geavanceerde routesimulatiemodellen om tot de meest efficiënte voertuigplanning te komen, waarbij ook aandacht wordt besteed aan slimme scenario’s voor het opladen van de batterij. Bovendien adviseert DAF – in samenwerking met geselecteerde leveranciers, zoals VDL – vervoerders ook over de meest optimale laadinfrastructuur.

Verkoop start in september
De verkoop van de CF Electric met grotere actieradius start in september, waarna de levering begin 2021 van start gaat.

‘Belangrijke stap vooruit’
“Met de nieuwe CF Electric met vergrote actieradius breiden we onze toonaangevende positie op het gebied van elektrisch wegtransport verder uit”, aldus Ron Borsboom, Executive Director DAF Productontwikkeling: “Deze truck is ontwikkeld om een antwoord te geven op de toenemende vraag om in steden de luchtkwaliteit te verbeteren en daarnaast CO2-emissies te reduceren. Met 500 volledig elektrische kilometers per dag kunnen veel transporteurs écht uit de voeten.”


DAF CF Electric | FT trekker — Technische specificaties
Chassis: 4x2
Wielbasis: 380 centimeter
Gewicht trekker: 9.000 kg
Elektromotor: 210 kW
Koppel: 2.000 Nm
Batterijcapaciteit: 350 kWh (315 effectief)
Actieradius volledig opgeladen voertuig: tot 220 km
Snelladen batterijen: 75 minuten (bij 250 kW)

DAF CF Electric | FAN bakwagen — Technische specificaties
Chassis: 6x2, gestuurde naloopas
Wielbasis: 380/420/460/480 centimeter
Gewicht trekker 10.200 kg
Elektromotor: 210 kW
Koppel: 2.000 Nm
Batterijcapaciteit: 350 kWh (315 effectief)
Actieradius volledig opgeladen voertuig: tot 220 km
Snelladen batterijen: 75 minuten (bij 250 kW)

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • VDL CF Electric (vrachtwagen)

    Kijk, daar heb je Simon Loos bv (Wognum) × met een VDL CF Electric, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • VDL CF Electric

    Eerste elektrische EcoCombi op de weg in Nederland Vlot Logistics heeft de primeur van de eerste volledig elektrische EcoCombi in Nederland. De combinatie met een DAF CF Electric bakwagen, dolly en trailer is voorzien van een elektrisch aangestuurde HIAB-haakarm in combinatie met een 23 ton/meter kraan. Vlot Logistics vindt het belangrijk koploper te zijn op het gebied van innovatie en dus ook met de inzet van 'zero emissie’ trucks. Het bedrijf heeft inmiddels al 10 elektrisch aangedreven trucks in de vloot, inclusief de nieuwe DAF CF Electric EcoCombi met een totale lengte van 25,25 meter. “We gebruiken deze combinatie onder meer voor het vervoer van containers", vertelt Rokus Vlot, directeur-eigenaar. “Met deze EcoCombi kunnen we in een keer drie 20-voets containers meenemen en dat helpt de transportbewegingen te beperken. Dubbele winst dus. Voor het klimaat en voor de congestie.” ‘Onderdeel van ons DNA’ “Elektrisch transport is volledig ingebed in onze bedrijfsvoering”, vervolgt Rokus Vlot. De chauffeurs zijn helemaal gewend aan het rijden ermee en de planning wordt zo ingevuld dat we de actieradius van 200 tot 250 kilometer optimaal benutten en tegelijkertijd exact weten wanneer de batterijen van de truck opgeladen worden.” In Rotterdam beschikt Vlot Logistics over een eigen hoog vermogen DC-laadstation van 300 kW. Binnen een uur is daarmee het batterijpakket van de DAF CF Electric naar 80% te laden. De benodigde stroom komt voor een belangrijk deel van zonnepanelen die op de daken liggen van de vestigingen van de onderneming. Rokus Vlot: “Zo is de cirkel mooi rond!”

    Reageer

  • VDL CF Electric

    Hier zie je Jumbo Supermarkten (Veghel) × met een VDL CF Electric, opgebouwd voor koeltransport.Persfoto DAF

    Reageer

  • VDL CF Electric

    Internat. Transportbedr. Tinie Manders B.V. (Geldrop) ×, DHL Express (Netherlands) B.V. (Amersfoort) × op de foto met een VDL CF Electric, opgebouwd voor koeltransport. Persfoto van DAF. DAF Trucks heeft een volledig elektrische truck afgeleverd bij Tinie Manders Transport in Geldrop. De DAF CF Electric met VDL E-Power wordt in opdracht van DHL ingezet voor pendeldiensten in de regio Eindhoven. Afgelopen december werd de eerste CF Electric door supermarktketen Jumbo in gebruik genomen. De sleutel van de CF Electric werd overhandigd door Jos Habets, directeur Operations en lid van de Raad van Bestuur van DAF Trucks, aan de directie van Manders Transport. Bij het 83-jarige familiebedrijf staat momenteel de 3e generatie aan het roer. De truck wordt toegevoegd aan de 50 trekkers tellende vloot van de Brabantse onderneming. Elektrische trucks voor stedelijke gebieden Jos Habets: "Het is overduidelijk dat de transportsector aan de vooravond van een grote transitie staat. In steeds meer stedelijke gebieden zal de elektrische truck in de toekomst de norm worden. Ik ben bijzonder trots dat wij samen met Tinie Manders Transport onze ervaring met elektrische trucks kunnen uitbreiden. De data die we verzamelen op het gebied van technologie en operationele inzet, zullen we vertalen in de specificaties van het uiteindelijke productiemodellen, zodat dat naadloos aansluit op de vraag van de markt." Zero emission Eveline Manders: "We zijn geweldig trots dat we als één van de eersten mogen gaan rijden met deze vooruitstrevende DAF. We zijn vanaf de start betrokken bij de ontwikkeling ervan. Uiteraard zijn we benieuwd naar de resultaten in de praktijk, waarbij naast de 'zero emissions' ook het gebruikersgemak en de extra mogelijkheden die deze truck ons gaat bieden, bij zullen dragen aan de beslissing van eventuele uitbreiding van elektrische transportmiddelen binnen ons bedrijf. Door de 'zero emissions' in combinatie met het minimale geluid van de truck kunnen we ook tegemoet komen aan de steeds strenger wordende wettelijke eisen voor binnenstedelijk vervoer. Daardoor kunnen we onszelf onderscheiden ten opzichte van de concurrentie." Belangrijke stap President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: "Bij Tinie Manders, DAF Trucks en VDL excelleren een sterke basis, degelijkheid en hoogwaardige innovatie. Geweldig dat deze drie Brabantse ondernemingen de handen ineen hebben geslagen met het in de praktijk testen van de DAF CF Electric VDL E-Power. Tinie Manders durft zijn nek uit te steken: dit familiebedrijf heeft zich direct gemeld om deel te nemen aan de testfase van deze ontwikkeling. Daardoor heeft Tinie Manders een belangrijke rol gespeeld in deze innovatie die de wereld vooruitgang biedt op het vlak van de verduurzaming van het goederentransport. De overdracht van vandaag is een belangrijke opstap om het intensieve transport tussen bedrijven in en rond Eindhoven volledig te elektrificeren en hierdoor bij te dragen aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit, vermindering van het omgevingsgeluid en reductie van de uitstoot van CO2". Samenwerking Tinie Manders Transport combineert de volledig elektrische trekker met een volledig elektrische gekoelde oplegger. Een unieke combinatie waardoor de Geldropse transporteur in aanmerking kwam voor de DKTI subsidie voor het verduurzamen van vervoer. Bij dit zogeheten 'DKTI project' zijn niet alleen DAF, VDL Groep en Tinie Manders Transport betrokken, maar ook DHL, TNO, Allego, THT New Cool en de gemeente Geldrop-Mierlo. Allego zorgt voor een openbare laadoplossing in Geldrop, de gemeente werkt mee aan de realisatie van de (oplaad)infrastructuur en THT New Cool levert twee elektrisch gekoelde, zero emissions opleggers waarbij energie wordt teruggewonnen bij het remmen. TNO, ten slotte, onderzoekt de resultaten van de elektrische trekker-trailer combinatie én analyseert of meer regionale transporten volledig elektrisch kunnen worden uitgevoerd. Over de DAF CF Electric De DAF CF Electric is een 4x2 trekker, ontwikkeld voor distributieverkeer tot 37 ton in stedelijke gebieden, waar één- of twee-assige trailers de standaard zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF - de 'International Truck of the Year 2018' - en maakt voor de volledig elektrische aandrijving gebruik van VDL's E-Power Technology. Het hart van deze intelligente aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 210 kW, die gevoed wordt door een lithium-ion batterijpakket met een huidige totale capaciteit van 144 kWh. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer, afhankelijk van het gewicht van de lading, waardoor hij geschikt is voor het vervoer van hoge volumes binnen de stedelijke distributie. Snelladen van de batterijen kan in 30 minuten. Volledig opladen duurt slechts anderhalf uur. DAF CF Electric - Technische specificaties Gewicht trekker 9.700 kg Elektromotor 210 kW Koppel 2.000 Nm Batterijcapaciteit 170 kWh Actieradius volledig opgeladen voertuig 100 km Snelladen batterijen 30 minuten Volledig opladen 1,5 uur

    Reageer

  • VDL CF Electric

    Vol elektrisch en intermodaal van Venlo naar Wenen Onlangs heeft het Partners for International Business programma rond zero-emissie mobiliteit met Oostenrijk laten zien dat emissievrij vervoer van een geconditioneerde lading ook over langere afstanden in principe haalbaar is. Daarbij moet vooralsnog met meerdere modaliteiten gewerkt worden. Een eerste rit van Nederland naar Oostenrijk laat zien dat er een veelbelovend begin is. De demonstratierit is georganiseerd door Eric Beers en Julia Williams in opdracht van de Nederlandse ambassade in Wenen, met steun van RVO. De demonstratie is uitgevoerd met medewerking van Oldenburger Transport (lading), Westerman Multimodaal Transport (kraanbare elektrische koeltrailer), Tinie Manders Transport (e-truck), TX-Logistics (trein) en Thinkport Vienna (organisatie aan de Oostenrijkse zijde). Werken met een trein naast de vrachtauto bleek voorlopig de enige manier om deze rit tot stand te kunnen brengen. Elektrisch vervoer Hoewel het aanbod van volledig elektrische trucks en van stand-alone, emissievrije koeltrailers nu nog beperkt is, liet de demo zien dat inzet over langere afstanden in principe al kan. Het Limburgse bedrijf Tinie Manders heeft een vol-elektrische DAF CF op proef en koppelde die voor de gelegenheid aan een kraanbare New Cool trailer van Twan Heetkamp, die al vijf jaar ervaring heeft met koeltrailers die werken zonder dieselaggregaat. Heetkamp heeft diverse klanten die zulke trailers inzetten, onder andere Westerman Multimodaal Transport. De combinatie van Manders en Westerman legde 95 kilometer vol-elektrisch af om de lading van Oldenburger naar de terminal te brengen, waar de trailer op de trein werd gezet in het Duitse Herne, nabij Duisburg. Oostenrijk Ook in Oostenrijk wordt geëxperimenteerd met elektrisch vervoer, maar nog niet met de tonnages waar deze lading onder valt. Daarom werd voor deze keer besloten om de truck naar Oostenrijk te rijden op een dieplader en daar de trailer door de DAF CF van de trein weer mee te nemen naar de eindbestemming. “Het zal niet lang duren eer er ook elektrische trucks in Oostenrijk kunnen rijden die een trailer als deze kunnen vervoeren”, aldus Eric Beers. Dus technisch kan het, we zien uit naar contacten met verladers en vervoerders die hiermee verder willen.” Start van nieuwe projecten De bedoeling is nu dat er meerdere soortgelijke projecten opgestart gaan worden in een nieuw te ontwikkelen vijfjarig samenwerkingsprogramma onder de titel ‘Zero-e, van A naar B’. “Eerst tussen Nederland en Oostenrijk, maar we denken dat er ook vanuit Italië belangstelling ontstaat voor een volledig elektrisch transport, omdat er al bovengemiddeld veel goederen per spoor van Nederland naar Italië gaan”, zegt Julia Williams. “We streven ernaar om de komende vijf jaar met een consortium soortgelijke en andere ladingen naar diverse bestemmingen te vervoeren, meest de Alpenlanden, omdat die streven naar een groot aandeel van het spoor in het goederenvervoer”, aldus Williams. Hierbij spreekt het voor zich dat er straks ook met waterstoftrucks gereden kan worden in het verzendende en het ontvangende land. “We roepen bedrijven op die bekend zijn met deze routes om meer info in te winnen bij info@zero-evananaarb.nl.” Nieuwe technologie, optimale inzet Op termijn zullen behalve betere trucks en trailers, ook betere treinwagons beschikbaar komen, is de verwachting. Wagons waarmee trailers eenvoudiger geladen en gelost kunnen worden, en waarbij de trailers gebruik kunnen maken van boordelektriciteit van de trein om de werking van de koeling onderweg te kunnen garanderen. “We zijn verheugd om vast te stellen dat er aan alle kanten gewerkt wordt aan nieuwe initiatieven. Het lijdt daarom geen twijfel dat zero-emissie intermodaal geconditioneerde transporten binnen nu en enkele jaren de gewoonste zaak van de wereld zullen zijn”, aldus Eric Beers. “Dat gaat niet vanzelf. Daarom willen we in de projecten van ‘Zero-e, van A naar B’ slimme combinaties maken van bestaande en nieuwe ‘proven technologies’ om dergelijke transporten efficiënt te kunnen uitvoeren en met op z’n minst uitzicht op een gesloten business case,” vult Julia Williams aan. Verladers en vervoerders die zich hierdoor aangesproken voelen, zijn van harte welkom als partners in ‘Zero-e, van A naar B’.

    Reageer

  • VDL CF Electric

    Vol elektrisch en intermodaal van Venlo naar Wenen Onlangs heeft het Partners for International Business programma rond zero-emissie mobiliteit met Oostenrijk laten zien dat emissievrij vervoer van een geconditioneerde lading ook over langere afstanden in principe haalbaar is. Daarbij moet vooralsnog met meerdere modaliteiten gewerkt worden. Een eerste rit van Nederland naar Oostenrijk laat zien dat er een veelbelovend begin is. De demonstratierit is georganiseerd door Eric Beers en Julia Williams in opdracht van de Nederlandse ambassade in Wenen, met steun van RVO. De demonstratie is uitgevoerd met medewerking van Oldenburger Transport (lading), Westerman Multimodaal Transport (kraanbare elektrische koeltrailer), Tinie Manders Transport (e-truck), TX-Logistics (trein) en Thinkport Vienna (organisatie aan de Oostenrijkse zijde). Werken met een trein naast de vrachtauto bleek voorlopig de enige manier om deze rit tot stand te kunnen brengen. Elektrisch vervoer Hoewel het aanbod van volledig elektrische trucks en van stand-alone, emissievrije koeltrailers nu nog beperkt is, liet de demo zien dat inzet over langere afstanden in principe al kan. Het Limburgse bedrijf Tinie Manders heeft een vol-elektrische DAF CF op proef en koppelde die voor de gelegenheid aan een kraanbare New Cool trailer van Twan Heetkamp, die al vijf jaar ervaring heeft met koeltrailers die werken zonder dieselaggregaat. Heetkamp heeft diverse klanten die zulke trailers inzetten, onder andere Westerman Multimodaal Transport. De combinatie van Manders en Westerman legde 95 kilometer vol-elektrisch af om de lading van Oldenburger naar de terminal te brengen, waar de trailer op de trein werd gezet in het Duitse Herne, nabij Duisburg. Oostenrijk Ook in Oostenrijk wordt geëxperimenteerd met elektrisch vervoer, maar nog niet met de tonnages waar deze lading onder valt. Daarom werd voor deze keer besloten om de truck naar Oostenrijk te rijden op een dieplader en daar de trailer door de DAF CF van de trein weer mee te nemen naar de eindbestemming. “Het zal niet lang duren eer er ook elektrische trucks in Oostenrijk kunnen rijden die een trailer als deze kunnen vervoeren”, aldus Eric Beers. Dus technisch kan het, we zien uit naar contacten met verladers en vervoerders die hiermee verder willen.” Start van nieuwe projecten De bedoeling is nu dat er meerdere soortgelijke projecten opgestart gaan worden in een nieuw te ontwikkelen vijfjarig samenwerkingsprogramma onder de titel ‘Zero-e, van A naar B’. “Eerst tussen Nederland en Oostenrijk, maar we denken dat er ook vanuit Italië belangstelling ontstaat voor een volledig elektrisch transport, omdat er al bovengemiddeld veel goederen per spoor van Nederland naar Italië gaan”, zegt Julia Williams. “We streven ernaar om de komende vijf jaar met een consortium soortgelijke en andere ladingen naar diverse bestemmingen te vervoeren, meest de Alpenlanden, omdat die streven naar een groot aandeel van het spoor in het goederenvervoer”, aldus Williams. Hierbij spreekt het voor zich dat er straks ook met waterstoftrucks gereden kan worden in het verzendende en het ontvangende land. “We roepen bedrijven op die bekend zijn met deze routes om meer info in te winnen bij info@zero-evananaarb.nl.” Nieuwe technologie, optimale inzet Op termijn zullen behalve betere trucks en trailers, ook betere treinwagons beschikbaar komen, is de verwachting. Wagons waarmee trailers eenvoudiger geladen en gelost kunnen worden, en waarbij de trailers gebruik kunnen maken van boordelektriciteit van de trein om de werking van de koeling onderweg te kunnen garanderen. “We zijn verheugd om vast te stellen dat er aan alle kanten gewerkt wordt aan nieuwe initiatieven. Het lijdt daarom geen twijfel dat zero-emissie intermodaal geconditioneerde transporten binnen nu en enkele jaren de gewoonste zaak van de wereld zullen zijn”, aldus Eric Beers. “Dat gaat niet vanzelf. Daarom willen we in de projecten van ‘Zero-e, van A naar B’ slimme combinaties maken van bestaande en nieuwe ‘proven technologies’ om dergelijke transporten efficiënt te kunnen uitvoeren en met op z’n minst uitzicht op een gesloten business case,” vult Julia Williams aan. Verladers en vervoerders die zich hierdoor aangesproken voelen, zijn van harte welkom als partners in ‘Zero-e, van A naar B’.

    Reageer

« Alle VDL machines