Foto van: Alex Miedema

Scania

G500 XT

Foto's
41
Video's
0
Topics
1

Informatie over de Scania G500 XT

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de G500 XT.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de G500 XT, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Bergingsbedrijf Modern koopt Scania G500 8x2 XT alleskunner

Bergingsbedrijf Modern met vestigingen in Utrecht en Bodegraven zette onlangs een nieuwe Scania G500 8x2*6 met twee sturende voorassen en een gestuurde naloopas op de weg. De in het opvallende bergingsgeel gespoten auto in een XT uitvoering is een echte alleskunner. Hij vervangt een andere Scania die na 23 jaar trouwe dienst nu met pensioen gaat.


“Ja, het werd echt wel tijd voor een nieuwe”, meent directeur Tom van Oort. “Dat vond de Scaniadealer in Utrecht ook want daar was ik volgens hen al veel te lang niet meer geweest. Daarom hebben we het nu meteen goed gedaan met een stevige rondom luchtgeveerde moderne truck met voldoende uitrusting om heel veelzijdig ingezet te kunnen worden. Dit omdat wij niet alleen bergen, maar ook in het kraanwerk, ontruimingen en de tentenverhuur actief zijn.”


Wat niet wil zeggen dat Van Oort niet heel bewust voor Scania gekozen heeft. “Scania had toen wij hem bestelde de nieuwste cabine en is natuurlijk een door en door betrouwbaar merk. En dat niet alleen vanwege zijn oersterke chassis met een innerliner. Daar komt bij dat Scania ons af fabriek precies de juiste asconfiguratie kon leveren en dat de auto makkelijk opbouwt.” Vanwege de uitgekiende Body Work Adaptation van Scania is het chassis van de Scania al zo ver voorbereid dat de opbouwer snel en efficiënt te werk kan gaan. Hierdoor wordt de doorlooptijd aanzienlijk verkort en is het voertuig sneller inzetbaar.


Dat laatste speelde zeker mee. Want achter de G-cabine met normale dakhoogte staat niet alleen een vier keer afgestempelde 53 ton meter kraan van Palfinger en een VDL haakarminstallatie, maar ook nog helemaal achterop een hydraulische lepel van Falcon om trucks mee af te slepen. Een behoorlijke hoeveelheid kasten langs de zijkant, een camera achterop en een lichtbak met daarnaast twee klassieke zwaailichten maken het af.


“De kraan en de lepel zijn primair voor het bergingswerk. Hoewel we met de kraan ook allerlei andere klussen aanpakken. Maar dankzij de afzetinstallatie wordt de auto een echte alleskunner. Want daarmee kunnen we er bijvoorbeeld snel een platform opzetten voor het transport van (gestrande) voertuigen of rollend (bouw)materieel. Maar ook containerbakken in verschillende soorten die wij gebruiken bij ontruimingen. Of er ook een zoutstrooier op kan? Ik denk het wel. Maar dat doe ik niet. Want als er zout gestrooid moet worden, is het doorgaans zo dat wij het óók druk genoeg hebben langs de weg.”


Van Oort ging ook heel bewust voor de XT-uitvoering. “Het past bij de auto en die stalen bumper zag ik helemaal zitten in ons werk. Maar de speciale zwarte XT spiegelkappen heb ik toch in de kleur laten zetten. Verder denk ik dat we met de 500 pk SCR-only motor goed gekozen hebben. Je moet bedenken dat deze truck van zich zelf al ruim 20 ton weegt. Met een beetje sleep, zit je dus niet eens zo heel ruim in de vermogen. Voor het bergen van een écht zware truck is het zelfs wat tekort. Maar met deze vierasser komt dat helemaal goed.”


Hoewel Modern zelf over een uitgebreide werkplaats beschikt, heeft hij deze keer toch besloten een reparatie onderhoudscontract af te sluiten. “Het is bij ons ook vaak heel druk en als je lang met een truck wilt doen, moet je er ook de nodige zorg aan besteden.”

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • Scania G500 XT (vrachtwagen)

    Foto van een Scania G500 XT (vrachtwagen) XT, opgebouwd als dumper / kipper. JC Dekker uit Goes heeft onlangs twee nieuwe Scania’s G500 8x8 aan het wagenpark toegevoegd. Het Zeeuwse bedrijf is actief als aannemers-/verhuurbedrijf en doet sloopwerken en transport. Voor deze laatste activiteit worden de beide nieuwe Scania’s ingezet. De trucks zijn nu volop actief bij de aanleg van de nieuwe zeesluis in Terneuzen en vervoeren dagelijks enkele honderden tonnen afgegraven grond naar een depot. Precies de klus waarvoor directeur/eigenaar Jan Kees Dekker de auto’s heeft aangeschaft. “Beide Scania’s maken elk zo’n 14 ritten per dag tussen de site van de nieuwe zeesluis en het depot en reken maar dat we elke rit maximaal geladen zijn. De trucks hebben allebei een vaste chauffeur en dat zijn echte Scaniamannen. De voertuigen presteren ook uitstekend. Met name onderin hebben ze veel power en dat is voor een zandrijder, die ook regelmatig offroad gaat, heel lekker,” vertelt Jan Kees Dekker. En hij kan het weten want hij heeft in het bedrijf al zo’n beetje alle disciplines doorlopen en moet zelf ook nog regelmatig aan de bak. Ook zijn zoon is inmiddels in het bedrijf gekomen en volgt dezelfde route als zijn vader. “We zijn met 15 man misschien een kleine speler in de branche, maar die flexibiliteit geeft ons wel de ruimte om onze eigen weg te kiezen.” Het bedrijf is in 1927 gestart door overgrootvader Dekker als een loonbedrijf. In de periode erna is er steeds meer mechanisatie aan toegevoegd. “Zo ging dat in de jaren net na de Tweede Wereldoorlog. Er moest volop opgebouwd worden en daar had je materieel voor nodig. Daarom werd er regelmatig een kraan aan het materiaal toegevoegd. Na verloop van tijd werd het loonbedrijf steeds minder, maar steeg het grondverzet sterk. Dat werd toen onze primaire activiteit.” Jan Kees zit zelf sinds 1982 in de zaak en heeft veel zien veranderen. Hun eerste Scania was een 4x4 en daarmee kon men destijds door de Westerscheldetunnel rijden in plaats van, zoals voorheen, met een tractor en dieplader via de veerboot. “Dat was zo rond 2002. Die truck heeft heel wat werk verzet. Onze eerste Scania 8x8 kwam in 2009 in het wagenpark. Dat was een Zweedse demo die op het Scania DemoCenter dienst had gedaan. In de eerste periode heb ik daar zelf nog op gereden, maar later heb ik hem aan een chauffeur overgedragen. Aan die truck heb ik veel plezier beleefd.” De eerste resultaten en de ervaringen van de chauffeurs duiden er al op dat dat plezier ook geldt voor de twee nieuwe Scania’s. “We hebben ook nog twee MANs lopen en ik moet eerlijk zeggen dat de Scania’s een stuk zuiniger zijn. Nu is brandstofverbruik niet onze primaire focus, maar het draagt wel bij aan de tevredenheid,” aldus Jan Kees Dekker. De beide Scania’s zijn opgebouwd met een Ruizeveld kipperbak. De voorwielaandrijving van de trucks is uitschakelbaar en de volgorde van de sperren zijn naar wens van de klant te configureren. Het 8x8 chassis komt compleet af-fabriek van de band en is volledig voorbereid, inclusief verlengde innerliner, voor de carrosseriebouwer. JC Dekker beschikt voor alle activiteiten over een breed programma materiaal, waaronder 10 hydraulische kranen. Eén van de specialiteiten is het hydraulisch kraken van heipalen. Hiervoor beschikt men over specialistische apparatuur.

    Reageer

  • Scania G500 XT (vrachtwagen)

    Foto van een Scania G500 XT (vrachtwagen) XT, opgebouwd als dumper / kipper. JC Dekker uit Goes heeft onlangs twee nieuwe Scania’s G500 8x8 aan het wagenpark toegevoegd. Het Zeeuwse bedrijf is actief als aannemers-/verhuurbedrijf en doet sloopwerken en transport. Voor deze laatste activiteit worden de beide nieuwe Scania’s ingezet. De trucks zijn nu volop actief bij de aanleg van de nieuwe zeesluis in Terneuzen en vervoeren dagelijks enkele honderden tonnen afgegraven grond naar een depot. Precies de klus waarvoor directeur/eigenaar Jan Kees Dekker de auto’s heeft aangeschaft. “Beide Scania’s maken elk zo’n 14 ritten per dag tussen de site van de nieuwe zeesluis en het depot en reken maar dat we elke rit maximaal geladen zijn. De trucks hebben allebei een vaste chauffeur en dat zijn echte Scaniamannen. De voertuigen presteren ook uitstekend. Met name onderin hebben ze veel power en dat is voor een zandrijder, die ook regelmatig offroad gaat, heel lekker,” vertelt Jan Kees Dekker. En hij kan het weten want hij heeft in het bedrijf al zo’n beetje alle disciplines doorlopen en moet zelf ook nog regelmatig aan de bak. Ook zijn zoon is inmiddels in het bedrijf gekomen en volgt dezelfde route als zijn vader. “We zijn met 15 man misschien een kleine speler in de branche, maar die flexibiliteit geeft ons wel de ruimte om onze eigen weg te kiezen.” Het bedrijf is in 1927 gestart door overgrootvader Dekker als een loonbedrijf. In de periode erna is er steeds meer mechanisatie aan toegevoegd. “Zo ging dat in de jaren net na de Tweede Wereldoorlog. Er moest volop opgebouwd worden en daar had je materieel voor nodig. Daarom werd er regelmatig een kraan aan het materiaal toegevoegd. Na verloop van tijd werd het loonbedrijf steeds minder, maar steeg het grondverzet sterk. Dat werd toen onze primaire activiteit.” Jan Kees zit zelf sinds 1982 in de zaak en heeft veel zien veranderen. Hun eerste Scania was een 4x4 en daarmee kon men destijds door de Westerscheldetunnel rijden in plaats van, zoals voorheen, met een tractor en dieplader via de veerboot. “Dat was zo rond 2002. Die truck heeft heel wat werk verzet. Onze eerste Scania 8x8 kwam in 2009 in het wagenpark. Dat was een Zweedse demo die op het Scania DemoCenter dienst had gedaan. In de eerste periode heb ik daar zelf nog op gereden, maar later heb ik hem aan een chauffeur overgedragen. Aan die truck heb ik veel plezier beleefd.” De eerste resultaten en de ervaringen van de chauffeurs duiden er al op dat dat plezier ook geldt voor de twee nieuwe Scania’s. “We hebben ook nog twee MANs lopen en ik moet eerlijk zeggen dat de Scania’s een stuk zuiniger zijn. Nu is brandstofverbruik niet onze primaire focus, maar het draagt wel bij aan de tevredenheid,” aldus Jan Kees Dekker. De beide Scania’s zijn opgebouwd met een Ruizeveld kipperbak. De voorwielaandrijving van de trucks is uitschakelbaar en de volgorde van de sperren zijn naar wens van de klant te configureren. Het 8x8 chassis komt compleet af-fabriek van de band en is volledig voorbereid, inclusief verlengde innerliner, voor de carrosseriebouwer. JC Dekker beschikt voor alle activiteiten over een breed programma materiaal, waaronder 10 hydraulische kranen. Eén van de specialiteiten is het hydraulisch kraken van heipalen. Hiervoor beschikt men over specialistische apparatuur.

    Reageer

  • Scania G500 XT (vrachtwagen)

    Foto van een Scania G500 XT (vrachtwagen) XT, opgebouwd als dumper / kipper. JC Dekker uit Goes heeft onlangs twee nieuwe Scania’s G500 8x8 aan het wagenpark toegevoegd. Het Zeeuwse bedrijf is actief als aannemers-/verhuurbedrijf en doet sloopwerken en transport. Voor deze laatste activiteit worden de beide nieuwe Scania’s ingezet. De trucks zijn nu volop actief bij de aanleg van de nieuwe zeesluis in Terneuzen en vervoeren dagelijks enkele honderden tonnen afgegraven grond naar een depot. Precies de klus waarvoor directeur/eigenaar Jan Kees Dekker de auto’s heeft aangeschaft. “Beide Scania’s maken elk zo’n 14 ritten per dag tussen de site van de nieuwe zeesluis en het depot en reken maar dat we elke rit maximaal geladen zijn. De trucks hebben allebei een vaste chauffeur en dat zijn echte Scaniamannen. De voertuigen presteren ook uitstekend. Met name onderin hebben ze veel power en dat is voor een zandrijder, die ook regelmatig offroad gaat, heel lekker,” vertelt Jan Kees Dekker. En hij kan het weten want hij heeft in het bedrijf al zo’n beetje alle disciplines doorlopen en moet zelf ook nog regelmatig aan de bak. Ook zijn zoon is inmiddels in het bedrijf gekomen en volgt dezelfde route als zijn vader. “We zijn met 15 man misschien een kleine speler in de branche, maar die flexibiliteit geeft ons wel de ruimte om onze eigen weg te kiezen.” Het bedrijf is in 1927 gestart door overgrootvader Dekker als een loonbedrijf. In de periode erna is er steeds meer mechanisatie aan toegevoegd. “Zo ging dat in de jaren net na de Tweede Wereldoorlog. Er moest volop opgebouwd worden en daar had je materieel voor nodig. Daarom werd er regelmatig een kraan aan het materiaal toegevoegd. Na verloop van tijd werd het loonbedrijf steeds minder, maar steeg het grondverzet sterk. Dat werd toen onze primaire activiteit.” Jan Kees zit zelf sinds 1982 in de zaak en heeft veel zien veranderen. Hun eerste Scania was een 4x4 en daarmee kon men destijds door de Westerscheldetunnel rijden in plaats van, zoals voorheen, met een tractor en dieplader via de veerboot. “Dat was zo rond 2002. Die truck heeft heel wat werk verzet. Onze eerste Scania 8x8 kwam in 2009 in het wagenpark. Dat was een Zweedse demo die op het Scania DemoCenter dienst had gedaan. In de eerste periode heb ik daar zelf nog op gereden, maar later heb ik hem aan een chauffeur overgedragen. Aan die truck heb ik veel plezier beleefd.” De eerste resultaten en de ervaringen van de chauffeurs duiden er al op dat dat plezier ook geldt voor de twee nieuwe Scania’s. “We hebben ook nog twee MANs lopen en ik moet eerlijk zeggen dat de Scania’s een stuk zuiniger zijn. Nu is brandstofverbruik niet onze primaire focus, maar het draagt wel bij aan de tevredenheid,” aldus Jan Kees Dekker. De beide Scania’s zijn opgebouwd met een Ruizeveld kipperbak. De voorwielaandrijving van de trucks is uitschakelbaar en de volgorde van de sperren zijn naar wens van de klant te configureren. Het 8x8 chassis komt compleet af-fabriek van de band en is volledig voorbereid, inclusief verlengde innerliner, voor de carrosseriebouwer. JC Dekker beschikt voor alle activiteiten over een breed programma materiaal, waaronder 10 hydraulische kranen. Eén van de specialiteiten is het hydraulisch kraken van heipalen. Hiervoor beschikt men over specialistische apparatuur.

    Reageer

  • Scania G500 XT

    Foto van een Scania G500 XT, opgebouwd voor containertransport.

    Reageer

  • Scania G500 XT

    Foto van een Scania G500 XT, opgebouwd voor bulktransport.

    1 reactie

  • Scania G500 XT (vrachtwagen)

    Foto van een Scania G500 XT (vrachtwagen) XT, opgebouwd als dumper / kipper. JC Dekker uit Goes heeft onlangs twee nieuwe Scania’s G500 8x8 aan het wagenpark toegevoegd. Het Zeeuwse bedrijf is actief als aannemers-/verhuurbedrijf en doet sloopwerken en transport. Voor deze laatste activiteit worden de beide nieuwe Scania’s ingezet. De trucks zijn nu volop actief bij de aanleg van de nieuwe zeesluis in Terneuzen en vervoeren dagelijks enkele honderden tonnen afgegraven grond naar een depot. Precies de klus waarvoor directeur/eigenaar Jan Kees Dekker de auto’s heeft aangeschaft. “Beide Scania’s maken elk zo’n 14 ritten per dag tussen de site van de nieuwe zeesluis en het depot en reken maar dat we elke rit maximaal geladen zijn. De trucks hebben allebei een vaste chauffeur en dat zijn echte Scaniamannen. De voertuigen presteren ook uitstekend. Met name onderin hebben ze veel power en dat is voor een zandrijder, die ook regelmatig offroad gaat, heel lekker,” vertelt Jan Kees Dekker. En hij kan het weten want hij heeft in het bedrijf al zo’n beetje alle disciplines doorlopen en moet zelf ook nog regelmatig aan de bak. Ook zijn zoon is inmiddels in het bedrijf gekomen en volgt dezelfde route als zijn vader. “We zijn met 15 man misschien een kleine speler in de branche, maar die flexibiliteit geeft ons wel de ruimte om onze eigen weg te kiezen.” Het bedrijf is in 1927 gestart door overgrootvader Dekker als een loonbedrijf. In de periode erna is er steeds meer mechanisatie aan toegevoegd. “Zo ging dat in de jaren net na de Tweede Wereldoorlog. Er moest volop opgebouwd worden en daar had je materieel voor nodig. Daarom werd er regelmatig een kraan aan het materiaal toegevoegd. Na verloop van tijd werd het loonbedrijf steeds minder, maar steeg het grondverzet sterk. Dat werd toen onze primaire activiteit.” Jan Kees zit zelf sinds 1982 in de zaak en heeft veel zien veranderen. Hun eerste Scania was een 4x4 en daarmee kon men destijds door de Westerscheldetunnel rijden in plaats van, zoals voorheen, met een tractor en dieplader via de veerboot. “Dat was zo rond 2002. Die truck heeft heel wat werk verzet. Onze eerste Scania 8x8 kwam in 2009 in het wagenpark. Dat was een Zweedse demo die op het Scania DemoCenter dienst had gedaan. In de eerste periode heb ik daar zelf nog op gereden, maar later heb ik hem aan een chauffeur overgedragen. Aan die truck heb ik veel plezier beleefd.” De eerste resultaten en de ervaringen van de chauffeurs duiden er al op dat dat plezier ook geldt voor de twee nieuwe Scania’s. “We hebben ook nog twee MANs lopen en ik moet eerlijk zeggen dat de Scania’s een stuk zuiniger zijn. Nu is brandstofverbruik niet onze primaire focus, maar het draagt wel bij aan de tevredenheid,” aldus Jan Kees Dekker. De beide Scania’s zijn opgebouwd met een Ruizeveld kipperbak. De voorwielaandrijving van de trucks is uitschakelbaar en de volgorde van de sperren zijn naar wens van de klant te configureren. Het 8x8 chassis komt compleet af-fabriek van de band en is volledig voorbereid, inclusief verlengde innerliner, voor de carrosseriebouwer. JC Dekker beschikt voor alle activiteiten over een breed programma materiaal, waaronder 10 hydraulische kranen. Eén van de specialiteiten is het hydraulisch kraken van heipalen. Hiervoor beschikt men over specialistische apparatuur.

    Reageer

« Alle Scania machines