Scania

650S

Foto's
92
Video's
0
Topics
2

Informatie over de Scania 650S

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de 650S.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de 650S, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

De verste weg prijs van het Truckstar Festival – Martin Vonk

Een van de leukste prijzen op het Truckstar Festival is de “Far Far Away” prijs voor het team dat de grootste afstand heeft afgelegd om naar het festival te komen. En dit jaar waren dat twee Chinezen die met hun Scania 650 S maar liefst 13.000 kilometer hebben afgelegd. De reis duurde twee weken en ging van China naar Kazachstan, Rusland, Wit Rusland, Letland, Polen, Duitsland en Nederland. De chauffeurs, Liu Weitao en Guo Longxian, zijn eigenaar van de Shanghai Haizhou Transportation Company. Een transportbedrijf met 20 trucks, hoofdzakelijk Mercedessen van Chinese makelij en 2 echte Zweedse (of misschien wel

0 reacties


Het wachten waard: de nieuwe Scania 650S van Siep Amsterdam

Het had even wat voeten in aarde, maar vanochtend is dan toch deScania 650S van Siep Amsterdam afgeleverd door Scania-dealer Rinsma in Berlikum. Volgens mij de eerste Scania überhaupt, maar in ieder geval in de laatste decennia, voor Amsterdam. Hij is gekoppeld aan een Bussbygg aanhangwagen. Veel veilige en winstgevende kilometers met dit werkelijk schitterende span toegewenst!

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • Scania 650S

    Indrukwekkende Noorse combinatie op Friese bodem Scania 650S voor Siep Amsterdam Transportbedrijf Siep Amsterdam uit Hindeloopen bestaat al 138 jaar en daarmee is dit het oudste transportbedrijf van Friesland. Het bedrijf rijdt met vier combinaties met stukgoed en groupage Zweden en Noorwegen en eigenaar Siep Amsterdam was na 1,5 miljoen kilometer met zijn vorige truck nu zelf aan de beurt voor een compleet nieuwe combinatie. De keuze viel deze keer op een Scania en dat is opmerkelijk, gezien de jarenlange trouw aan dat andere Zweedse truckmerk. Het bekende transportbedrijf uit Hindeloopen rijdt al sinds jaar en dag met Volvo trucks. Siep Amsterdam: ,,Mijn vader kocht ruim vijftig jaar geleden al Volvo trucks bij de toenmalige dealer, Wierda in Joure. Later werd dat dealerschap overgenomen door M.S. de Vries in Beetgum en daar waren we zelfs de eerste klant die een nieuwe truck kocht. En, eerlijk is eerlijk, we hebben het altijd goed gehad met de trucks en de service maar nu wilde ik een keer wat anders. Toen ik net 18 was heb ik ooit twee weken met een Scania V8 gereden en dat was wat in die tijd. Ook nu nog kriebelde het soms wel als ik in Noorwegen zo’n Scania V8 hoorde wegrijden’’. Familiebedrijf De emotie van de V8 speelde een grote rol bij de beslissing maar ook Scania dealer Rinsma was een factor bij de beslissing om voor Scania te kiezen. ,,Rinsma is, net als wij een hecht familiebedrijf met korte lijnen. Iedereen kent elkaar en de sfeer binnen Rinsma past gewoon bij ons. Dat een Scania een topmerk is staat buiten kijf maar met de mensen die er achter staan moet ook een klik zijn, en zo voel ik dat bij Rinsma. Zij hebben het hele traject begeleid en daarbij is alles keurig volgens afspraak geregeld en verzorgd, aldus Siep Amsterdam. King of the Road De Scania 650S Highline is, naar Scandinavisch model uitgevoerd als 6x2 chassis met een sleepas. De Scania is uitgerust met het King of the Road pakket met alle luxe en alle Scania veiligheid systemen. Het interieur werd door Special Interior op smaak gebracht met ingetogen, maar sjieke aanpassingen zoals een lederen dashboard bekleding met fraaie rode stiksels. Ook het plafond en de achterwand werden aangepakt met daarin een rood verlicht Bussbygg logo. Aan de buitenkant werd de truck voorzien van een Trux bullbar, een verlengde zonneklep en een stoere lichtbak met daarnaast ronde verstralers. Vier indrukwekkende luchthoorns op het dak maken het plaatje af. Bussbygg Voor de opbouw van de motorwagen en de complete aanhangwagen koos Siep Amsterdam voor het Noorse Bussbygg. In Scandinavië zijn deze carrosserieën een begrip maar in ons land werd dit merk nog niet eerder verkocht. ,,Ik wilde beslist weer een combinatie met zijdeuren en ik heb bij twee Finse merken en bij Bussbygg offerte opgevraagd. Uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de kwaliteit van dit merk. De afwerking van het geheel is echt fantastisch en er is echt nagedacht over allerlei details. Zo zijn er keurige opstapjes, handvaten en is er een uitgekiend systeem voor ladingzekering. De bakken zij geïsoleerd uitgevoerd maar desondanks heb ik op een millimeter na 250 cm breedte aan de binnenkant. De insteekhoogte van de motorwagen is 283 cm, die van de aanhangwagen is vijf centimeter hoger’’. Met de strak uitgevoerde nieuwe combinatie hoopt Siep Amsterdam de komende anderhalf miljoen weer vooruit te kunnen.

    Reageer

  • Scania 650S

    Kandt zet nieuwe Scania 650S in als zwaar transporttrekker Breda – Arjen Kandt Speciaal Transport BV uit Nieuwerkerk a/d IJssel nam een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 650S 8x4 met naafreductie en een gestuurde voorloopas in gebruik als zwaar transporttrekker. Het nieuwe paradepaard van het bedrijf is gekeurd tot 180 ton. De opbouw gebeurde geheel volgens de inzichten van eigenaar directeur Arjen Kandt zelf en telt talloze heel speciale details die het werk eenvoudiger maken. “Ik koos deze keer voor een Scania om verschillende redenen,” vat Arjen de geschiedenis achter het nieuwe voertuig samen. “Ten eerste zijn wij natuurlijk goed bekend met het merk, we hebben er verschillende in ons bedrijf. Maar vooral wilde ik deze keer een truck met een V8 motor. Dan is de keus in feite al gemaakt. Maar ook het feit dat Scania een sterk chassis kan leveren met innerliner, speelde mee. Verder is het prettig dat Scania af fabriek zowel een luchtgeveerde tien tons vooras in het programma heeft net als een verzwaarde koppeling. Als versnellingsbak kwam er een GRSO926R; uiteraard met retarder.” “De meeste van onze trucks hebben vijf assen,” licht Arjen toe. “Maar een vierasser ontbrak nog in ons programma. Dat kan bij deze truck ook makkelijk omdat er geen kraan op staat. We hebben hem écht als uitbreiding binnen het speciale transport. Maar hoewel hij helemaal bedoeld is als zwaar transporttrekker, moeten we er ook een gewone Tautliner achter kunnen hangen. Daarom kozen we voor een mechanisch te bedienen schuifschotel. Dat maakt de truck universeel inzetbaar en past ons complete gamma aan getrokken materieel erachter. Van de zwaarste dieplader tot een gewone zeilentrailer. Die laatste heeft dan wel net als al ons materieel een zwaardere 3,5 duims kingpin.” De nieuwe truck is gekeurd tot 180 ton treingewicht. “Maar dat hebben we nog nooit gereden. Wij komen niet verder dan een respectabele 165 ton. Dat is meestal als we een funderingsmachine vervoeren van ons andere bedrijf. Maar verder rijden wij van alles. Dat is het leuke in dit vak. Je komt met de zwaarste of grootste dingen op de meest wilde plaatsen. En toch is er geen opleiding voor. Je moet het kunnen en zeker ook willen. Want in het speciaal transport is het altijd uitdagend. Alles is altijd zwaar. Dat maakt een vak dat je alleen in de praktijk kunt leren. Maar ergens is het vreemd. Voor een LZV van amper 60 ton moet je een compleet extra rijbewijs halen. Maar met je ontheffing mag je morgen met 160 ton of 30 meter plus zo de weg op.” Bij de nieuwe truck is ontzettend veel aandacht aan details besteed. “Je gaat steeds een stapje verder”, meent Arjen. “Deels is dat voortschrijdend inzicht. Zo willen wij bijvoorbeeld geen radiografische verbinding met de sturende achterassen van onze diepladers. Dat zit bij ons gewoon bedraad op een joystick in de cabine. Maar ook qua opbouw van de tanks, de luchtketels, je werklicht, het creëren van zoveel mogelijk opbergruimte is bij elke volgende truck weer steeds beter uitgekiend. Zo hebben we hier 1.000 liter brandstof achter de cabine in een groot rek met helemaal bovenop de luchtketels en extra lampen. Dat is allemaal verzorgd door Ematri. Nu is zo’n opbouw minder exotisch dan het lijkt. Die onderdelen kunnen gewoon moeilijk op een andere plaats. Langs het chassis is er amper ruimte en ín het chassis zit het al vol met andere componenten.” Een ander deel van alle details is puur liefhebberij. “Het oog wil ook wat. Zo kozen we bewust voor de hoogste S cabine. Het is natuurlijk een stoere cabine, maar hij biedt ook veel opbouwruimte achter de cabine. We wilden bewust geen Skylights bovenin omdat we dat niet vinden staan met de old skool lichtbak. Daar horen klassiek gevormde vérstralers bij. In de cabine hebben we het begrip ‘full specs’ héél letterlijk genomen. Want hoewel de chauffeur er nagenoeg nooit in slaapt, zit alles erin.” Het eindresultaat mag er zijn. “Dat merkten we al tijdens de opbouw. Ik heb alle fabrikanten van miniatuur modellen voorbij zien komen. Dat modelletje is er dus al.” Hoewel de V8-motor probleemloos tot vér over de miljoen door kan, is de kans dat dit bij Kandt gebeurt toch niet zo heel groot. “Wij doen normaal gesproken zo’n 13 jaar met een truck maar we rijden maar een 70.000 kilometer per jaar. Dan is die motor nog lang niet op, maar is het meestal toch weer tijd voor iets nieuws.”

    Reageer

  • Scania 650S

    Op deze foto staat Cubri B.V. (Schoonebeek) × met een Scania 650S, opgebouwd voor bulktransport.

    Reageer

  • Scania 650S

    Op deze foto staat Fieten Olie (Hollandscheveld) × met een Scania 650S, opgebouwd voor tanktransport.

    Reageer

  • Scania 650S

    Foto van een Scania 650S, opgebouwd voor dierenvervoer.

    Reageer

  • Scania 650S

    Foto van een Scania 650S, opgebouwd voor speciaal transport.

    Reageer

« Alle Scania machines