Zware versnellingsbak PTO belangrijke overweging voor HR&S B.V. om voor Scania te kiezen Breda – Harbour Rental & Services B.V. (HRS) uit Rotterdam nam afgelopen week een nieuwe Scania 540S trekker met een lang chassis in gebruik. Voor HRS zijn er twee redenen om deze keer bewust voor Scania te kiezen. De belangrijkste overweging is dat Scania af fabriek één van de zwaarste versnellingsbak PTO’s in de markt kan leveren. Maar inspraak van de chauffeur/operator telt ook mee, aangezien hij veilig en met plezier zijn taken moet kunnen uitvoeren. Harbour Rental & Services B.V. is een gezamenlijke entiteit van Groenendaal Transport B.V. (GT) en Maritime Shipcleaning Rotterdam B.V. (MSR). HRS verzorgt voor MSR de vacuümpompen en aan- en afvoercapaciteit die MSR nodig heeft bij het schoonmaken en leegpompen van de verschillende tanks en compartimenten in een binnenvaart- en zeegaand schip. “Dat kan zijn; het residu dat aanwezig is, spuitwater dat gebruikt wordt bij het reinigen van allerhande (bunker)tanks aan boord, het verwijderen van ladingrestanten of het overpompen van andere vloeistoffen en industriële reiniging”, vertelt directeur en mede-eigenaar van HRS Dennis van Benschop. De uitdaging daarbij is meerzijdig. “Ten eerste heb je te maken met een groot hoogteverschil tussen de bodem van het schip en de kade waarop de truck staat. Men heeft, om dit verschil te kunnen overbruggen, zware apparatuur nodig om krachtig te kunnen zuigen. Dit is waar de zware EG25R 2.500 Nm versnellingsbak PTO van Scania zijn diensten bewijst. Gekoppeld aan de nieuwe G33CM bak en de 540 pk SCR-only motor hebben we hiermee, tot 4.000m3/h. Vermogen genoeg voor de zwaarste klussen!” Opzuigen van restanten stookolie is één van de bezigheden die het meeste van de machine vergt. “Dit komt omdat je bij het opzuigen van zware sedimenten waakzaam moet zijn dat de slang niet volledig vol gezogen wordt met een substantie die het beste met “dikke bagger” vergeleken kan worden. Daarom mengen we er tijdens het opzuigen lucht bij, dit voorkomt blokkades. Echter deze valse lucht trekt een zware wissel op het vacuüm dat je wilt vasthouden. Voor deze werkzaamheden heb je veel vermogen nodig en zelfs de zware 540 pk Scania motor moet op zo’n moment tegen de 1.250 tpm draaien om voldoende vermogen te kunnen leveren. Extra koeling De nieuwe Scania mag dan met zijn rijk uitgeruste S-cabine en lang chassis alle kenmerken van een internationale lange afstandstruck hebben, bij HRS wordt de truck eerder als een stuk gereedschap gezien. “Per jaar rijden we maximaal 35.000 kilometer, echter draaien we wel meer dan 2.000 PTO-uren” legt Dennis van Benschop uit. “De truck staat dus vaker stil dan dat hij rijdt. Dit vergt veel van de koeling en het uitlaatsysteem.” Daarom is de versnellingsbak voorzien van een extra grote oliekoeler en is de CVS Vacustar WR4000R pomp uitgerust met een eigen koeling inclusief een 500 liter watertank. Maar ook het feit dat Scania alleen SCR-only motoren gebruikt, speelt een rol. Bij lichtere bezigheden komt de motor urenlang amper boven zijn stationaire toerental uit en dan wordt het bij motoren met een EGR-installatie soms kritisch. Achter de Scania staat een vacuümtankoplegger van 28 kubieke meter. “Onze chauffeur trekt de tank vacuüm en zet daarmee het proces in werking. Zijn taak omvat meer dan het rijden van de truck alleen. Ook het bedienen en bewaken van de installatie behoort tot zijn taken”. “Als de tank vol is, brengt deze chauffeur de lading naar de verwerkingsinstallatie. Afhankelijk van het opgepompte residu kan hij de lading lossen via de 6” aansluitingen of via het volledig scharnierend achterdeksel en door de hele tank te kiepen kunnen ook de dikste stookolieresten eruit glijden.” Een schip aan de kade is vaak een hoge kostenpost voor de klant daarom biedt MSR de mogelijkheid om klussen volcontinu uit te kunnen voeren. “Daartoe heeft de diversiteit binnen onze vloot een toegevoegde waarde,” vertelt Dennis van Benschop. “Dus wanneer er een tank vol is, wordt deze weggereden en wordt er een volgend voertuig ingedeeld om het werk door te kunnen laten lopen. Omdat dit een doorlopend proces kan zijn, verspreid over meerdere dagen, betekent dit dat onze operators ook overnachten in de truck. Daarom hebben we deze Scania ook uitgerust met een standkachel en geïntegreerde standkoeling. “En zoals reeds eerder genoemd, is er inspraak door onze chauffeurs over leverbare opties binnen het gamma van Scania, en is er nog gekozen voor een lederpakket, Alcoa lichtmetalen velgen en luchthoorns”, aldus Dennis van Benschop. “Deze keuzen hebben geleid tot een prachtig nieuwe aanvulling op ons werkmaterieel!”
Alle informatie op truckfan is verzameld door de leden. Allemaal liefhebbers, net als jij.
Om de gegevens zo compleet mogelijk te maken kunnen we ook jouw hulp goed gebruiken. Alle foto's, video's, folders, brochures en vragen zijn van harte welkom!