Mercedes-Benz

GenH2 Truck

Foto's
4
Video's
0
Topics
0

Informatie over de Mercedes-Benz GenH2 Truck

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de GenH2 Truck.

Leden

Er zijn nog geen leden die aangegeven hebben dat ze ervaring hebben met deze machine.

Heb jij een vraag over de GenH2 Truck? Stel 'm hier »


Foto's

  • Mercedes-Benz GenH2 Truck

    Op deze foto staat Daimler AG (Stuttgart (D)) × met een Mercedes-Benz GenH2 Truck, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • Mercedes-Benz GenH2 Truck

    Hier zie je Daimler AG (Stuttgart (D)) × met een Mercedes-Benz GenH2 Truck, opgebouwd voor tanktransport.

    Reageer

  • Mercedes-Benz GenH2 Truck

    Op deze foto staat Daimler AG (Stuttgart (D)) × met een Mercedes-Benz GenH2 Truck, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • Mercedes-Benz GenH2 Truck

    Daimler Truck #HydrogenRecordRun: Mercedes-Benz GenH2-truck haalt 1.047 km op één tank vloeibare waterstof Het prototype van de Mercedes-Benz GenH2-truck heeft een afstand van 1.047 km afgelegd tussen Wörth en Berlijn Met de #HydrogenRecordRun bereikt Daimler Truck een nieuwe mijlpaal in zijn tweeledige strategie met waterstof- of batterij-elektrische trucks Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor trucktechnologie: "Het ideale toepassingsgebied voor brandstofceltrucks zijn flexibele en veeleisende transporttaken in het internationaal transport. Waterstof is bij trucks allesbehalve gebakken lucht: we hebben dit op indrukwekkende wijze bewezen door 1.047 km te rijden op één tank" Daimler Truck heeft met succes aangetoond dat de waterstof-brandstofceltechnologie een oplossing kan zijn voor decarbonisatie van flexibel en veeleisend internationaal wegtransport. Een voor het openbaar wegverkeer goedgekeurd prototype van een Mercedes-Benz GenH2-truck heeft in het kader van de Daimler Truck #HydrogenRecordRun een afstand van 1.047 km afgelegd op één tank vloeibare waterstof. Aangedreven door een brandstofcelsysteem van cellcentric en uitgerust met een tanksysteem voor vloeibare waterstof begon de rit op maandag 25 september ‘s middags bij het Mercedes-Benz truckklantencenter in Wörth en eindigde op dinsdagochtend 26 september in Berlijn. De truck voltooide de rit volgeladen en met een toegestaan totaalgewicht van 40 ton onder reële omstandigheden, zonder onderweg CO2 uit te stoten. De recordrit met verzegelde tanks en gecontroleerde kilometerstand werd bevestigd door een certificaat van de onafhankelijke keuringsinstantie TÜV Rheinland. Samen met Rainer Müller-Finkeldei, Hoofd Mercedes-Benz Trucks Productontwikkeling, stuurde Petra Dick-Walther, staatssecretaris van Economische Zaken van Rijnland-Palts, de waterstoftruck de weg op, in het bijzijn van de internationale pers: "Vandaag is een geweldige dag! Een waterstoftruck vertrekt vanuit Rijnland-Palts helemaal naar Berlijn. We zijn er trots op dat zo’n belangrijke innovatie uit Rijnland-Palts komt en in de fabriek in Wörth is ontwikkeld en getest. Dit is een bewijs van de innovatiekracht van onze fabriek en zal de transportbranche duurzaam veranderen. Daarmee is het een mijlpaal in de transformatie en decarbonisatie van de transportsector – met behulp van nieuwe technologieën. De rit van de GenH2-truck van Rijnland-Palts naar Berlijn maakt het tastbaar." Na de succesvolle recordrit reed Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor trucktechnologie, de truck over de finish in de Ministergärten, een staatspark in Berlijn-Mitte: "Om het transport te decarboniseren hebben we zowel batterij-elektrische als waterstofaandrijvingen nodig. Het ideale toepassingsgebied voor brandstofceltrucks zijn flexibele en veeleisende transporttaken in het internationaal transport. Door 1.047 km op één tank te rijden, hebben we op indrukwekkende wijze aangetoond dat waterstof in trucks allesbehalve gebakken lucht is. We boeken zeer goede vooruitgang op weg naar serieproductie. Tegelijkertijd herinnert onze recordrit van vandaag ons eraan dat er naast de juiste aandrijftechnologieën nog twee andere factoren nodig zijn om transport koolstofvrij te maken: een groene energie-infrastructuur en concurrerende kosten in vergelijking met conventionele trucks." Voor de rit werd de Mercedes-Benz GenH2-truck getankt met vloeibare waterstof bij het tankstation van Daimler Truck in het ontwikkelings- en testcenter in Wörth. De door Air Liquide geleverde waterstof is van hernieuwbare oorsprong, aangezien het is geproduceerd uit biomethaan met een certificaat van oorsprong. Bij het tanken wordt cryogene vloeibare waterstof van -253 °C in twee tanks van 40 kg gevuld die aan weerszijden van het chassis zijn gemonteerd. Dankzij de bijzonder goede isolatie van de voertuigtanks kan de waterstof voldoende lang op temperatuur worden gehouden zonder actieve koeling. Beide tanks werden voor de start van de #HydrogenRecordRun verzegeld door TÜV Rheinland. Daimler Truck geeft bij de ontwikkeling van aandrijvingen op waterstof op de lange termijn de voorkeur aan vloeibare waterstof. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager in vergelijking met gasvormige waterstof een aanzienlijk hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume. Daardoor kan er meer waterstof worden vervoerd, waardoor de actieradius aanzienlijk wordt vergroot en de prestaties vergelijkbaar zijn met die van een conventionele dieseltruck. Daimler Truck volgt consequent een tweeledige strategie met waterstof- en batterij-elektrische trucks Als een van de grootste truckfabrikanten ter wereld heeft Daimler Truck zich gecommitteerd aan het Klimaatakkoord van Parijs. Het doel is om tegen 2039 alleen nog klimaatneutrale nieuwe trucks aan te bieden in de wereldwijde kernmarkten (Europa, VS, Japan). Batterij-elektrische trucks zijn de juiste keuze voor distributietransport en voor internationaal transport bij regelmatig gebruik op planbare routes met geschikte afstanden en laadmogelijkheden. Voor flexibele en veeleisende toepassingen in het zware langeafstandstransport kan waterstofaandrijving de betere oplossing zijn. Bovendien is de beschikbaarheid van een geschikte infrastructuur en voldoende groene elektriciteit en groene waterstof cruciaal voor een succesvolle overstap naar emissievrije technologieën. Daimler Truck is ervan overtuigd dat een snelle en kostengeoptimaliseerde dekking van deze energiebehoefte alleen mogelijk is met beide technologieën. Van Berlijn naar Berlijn: waterstoftrucks in hun derde ontwikkelingsjaar Drie jaar geleden, op 16 september 2020, kondigde Daimler Truck in Berlijn aan dat het zwaar zou investeren in waterstoftechnologie. De voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck, Martin Daum, presenteerde de Mercedes-Benz GenH2 Concept Truck voor het eerst aan het publiek om de technologiestrategie van de onderneming te onderstrepen. Daarna volgde de oprichting van cellcentric, een joint venture met Volvo Group, die een van de grootste brandstofcelfabrieken in Europa in gebruik zal nemen. Sinds 2021 worden de eerste prototypen van de Mercedes-Benz GenH2-truck aan de tand gevoeld en onlangs hebben ze hun prestaties gedemonstreerd op de Brennerpas, een van de belangrijkste verkeersaders van het Europese vrachtverkeer. De succesvolle #HydrogenRecordRun markeert nu een nieuwe mijlpaal op weg naar duurzaam wegtransport. De eerste brandstofceltrucks worden de komende jaren bij klanten getest. Daimler Truck ligt op schema met de ontwikkeling en het is de bedoeling dat de Mercedes-Benz GenH2-truck in de tweede helft van dit decennium klaar is voor serieproductie.

    Reageer


Help je mee?

Alle informatie op truckfan is verzameld door de leden. Allemaal liefhebbers, net als jij.

Om de gegevens zo compleet mogelijk te maken kunnen we ook jouw hulp goed gebruiken. Alle foto's, video's, folders, brochures en vragen zijn van harte welkom!

« Alle Mercedes-Benz machines