We hebben helaas nog geen technische specificaties van de TGX 3rd generation.
leden die ervaring blijken te hebben met de TGX 3rd generation, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »
Jordy Brouwer Internationaal Transport BV in Heerenveen heeft een nieuwe MAN TGX 18.510 Individual Lion S met de ruime GX cabine in gebruik genomen. Het is de eerste MAN in de tien trucks tellende vloot van Brouwer. De truck wordt ingezet in combinatie met een moving floor trailer voor internationaal transport. Jordy Brouwer Internationaal Transport BV werd in 2011 opgericht met twee trucks en het bedrijf groeide in tien jaar naar tien trekkende eenheden. Brouwer is actief in verschillende takken van transport met koeltrailers, schuifzeil opleggers en een moving floor trailer. Jordy Brouwer: ,,Wij rijden eigenlijk door heel Europa, van
Martin Vonk stuurde me een aantal prachtige foto’s op die hij voor Wierda Voertuig Techniek gemaakt heeft. De MAN TGX op deze foto’s is de eerste TG3 5-assige trekker ter wereld. De basis is de 250t trekker van MAN, waarbij Wierda een 10t naloopas gemonteerd heeft. Deze as is gestuurd en hefbaar. Hij is toegevoegd om de schoteldruk te verhogen. Ondanks de extra as blijft de draaicirkel gelijk aan die van het vierassige het basisvoertuig. Daarnaast heeft WVT het chassis verstevigd en heeft ze het rek achter de cabine voorzien van de eigen zijfenders, om het geheel mooi af te
Bij snelheden hoger dan 50 en bepaalde windrichting hoor ik getril bij de passagiers deur. Hij heeft nooit schade gehad.en nu begin rechts ook. Ik heb al verschillende delen afgeplakt met tape, het dopje verdraaid om de afstand tot het deurpaneel te veranderen. Iemand hetzelfde gehad en opgelost?
Deze week is de eerste van vier stuks MAN TGX zwaar transport trekker bij Wierda opgehaald door Martin Baur GmbH uit Ertingen, een dorpje tussen Stuttgart en de Bodensee. Het viertal zijn hele korte volledig luchtgeveerde zwaartransport trekkers die door Wierda in Joure van 6×4 naar 8×4 om zijn gebouwd en een mooi afgewerkte toren achter de cabine hebben gekregen. Veel veilige en winstgevende kilometers toegewenst met dit prachtige kwartet! In Wierda’s eigen woorden: “Deze week is de eerste van vier ultrakorte zwaar transport trekkers voor Martin Baur op transport gegaan naar de MAN dealer in Neu Ulm. Zij zullen
Vorige week heeft Wierda Bedrijswagens deze MAN TGX 26.470 6×2 BLS aan Haarsma uit Tjerkwerd afgeleverd, vandaag had ik al het geluk hem (al was het niet onder ideale omstandigheden) voor de lens te krijgen. Veel veilige en winstgevende kilometers met deze prachtige truck toegewenst!
Richard den Hartog hield me al goed op de hoogte over de komst van de nieuwe generatie MAN bij Müller, afgelopen vrijdag had hij een nieuwe TGX voor de lens op de Maasvlakte. Nog even en dit is een alledaags gezicht, Müller heeft er flink wat besteld. Richard, bedankt voor de prachtige foto’s!
Eerder deze week heeft Bakkerij Pon een taart afgeleverd bij Spaansen in Winkel. Om dat te vieren hadden ze ook een nieuwe MAN TGX meegenomen, de eerste TG3 voor Spaansen. Er zijn nog twee broertjes op komst. Met dank aan Martha de Boer voor de foto’s en informatie!
Op 21 januari jongstleden heeft Wierda deze prachtige nieuwe generatie MAN TGX afgeleverd aan Jan van der Wal, die er mee chartert voor DTC. In de tussentijd is er al hard mee gewerkt, maar dat maakt de truck alleen maar mooier! Deze MAN TGX 24.470 6×2/2 BLS is af-fabriek uitgevoerd met onder andere comfort steering, lane return assist, aslastindicatie, MAN Efficient cruise, file assistent en ACC met stop & go. Wierda heeft de in kleur gespoten maatwerk tanks van SB Components geplaatst, in combinatie met met een 80 liter ad-blue tank en accu’s in de achteroverbouw. Daarbij hebben ze ook
De nieuwe MAN TGX heeft recent in de European Truck Challenge, een vergelijkende test door journalisten, het beste resultaat op het gebied van Total Cost of Ownership (TCO) genoteerd. Wat brandstofverbruik betreft kwam het model eveneens als beste uit de bus. In de algemene evaluatie van de testdeelnemers resulteerde dit in een uitstekende tweede plaats, net achter een model van zustermerk Scania. Eerder behaalde de MAN TGX al een algemene overwinning in de gerenommeerde Euro Truck Test.
Op het gebied van TCO (één van de belangrijkste beoordelingscategorieën bij de European Truck Challenge) wist de MAN TGX 18.510 met zijn 73,2 cent per kilometer zijn drie belangrijkste concurrenten - de Scania 540 S, Mercedes-Benz Actros 1853 en DAF XF 530 - ver achter zich te laten. Met zijn lage verbruik van 28,1 liter op 100 kilometer kwam hij bovendien nagenoeg op gelijke hoogte met de truck die de eerste plaats behaalde, de Scania 540 S (28,0 liter). In combinatie met uitstekende beoordelingen voor de chauffeursassistentiesystemen, het rijgedrag, het interieur en de rustmogelijkheid in de cabine behaalde hij daarmee een overtuigende tweede plaats in de algemene beoordeling.
De nieuwe MAN TGX, die werd onthuld in februari 2020, kon zijn kwaliteiten daarmee opnieuw bewijzen in een belangrijke vergelijkingstest. Recent won een MAN TGX 18.430 al de gerenommeerde Euro Truck Test – vóór de concurrerende modellen van Scania en Mercedes-Benz - dankzij zijn verbruik van 23,41 liter op 100 kilometer en de hoogste score bij de beoordeling door de chauffeurs.
“Dit zijn indrukwekkende testresultaten die duidelijk aantonen dat onze nieuwe MAN de norm is als het gaat om brandstofverbruik en TCO, maar ook om chauffeurscomfort en gebruiksgemak,” aldus Andreas Tostmann, CEO van MAN Truck & Bus.
ETC en ETT: gerenommeerde Europese testformats
De European Truck Challenge (ETC), die in 2020 voor de zevende keer werd georganiseerd, vindt plaats onder leiding van het Duitse vaktijdschrift ‘KFZ-Anzeiger’ in samenwerking met andere Europese publicaties. De resultaten van deze test worden gepubliceerd door de 18 deelnemende tijdschriften in elf landen. Het testparcours, dat in het zuiden van Nedersaksen ligt en circa 188 kilometer lang is, strekt zich uit van Bockenem tot Hannoversch Münden/Stauffenberg en terug. Aan de ETC 2020 deden trekkers mee met vermogens van rond de 500 pk en koppels rond de 2.500 Nm.
De Euro Truck Test (ETT), die sinds 2006 bestaat, wordt georganiseerd door de Duitse vaktijdschriften ‘Trucker’ en ‘Verkehrsrundschau’. Aan deze test namen ook andere Europese vaktijdschriften deel. Het 342,8 kilometer lange testparcours loopt ten noorden van München en via onder andere Regensburg, Nürnberg en Ingolstadt. Een bijzonder aspect is dat voor de verbruiksmetingen van de ETT een referentiecombinatie wordt gebruikt. Hierdoor kunnen verschillende weersinvloeden tijdens de afzonderlijke testritten worden gecompenseerd met het oog op de vergelijkbaarheid van de testvoertuigen. Bij de ETT 2020 lag de nadruk op trekkers in het vermogensbereik net boven 400 pk en werd getest met treingewichten van 32 ton.
De nieuwe MAN ken ik persoonlijk tot nu toe alleen nog maar in het typische MAN geel. Maar er zijn ook dealers die voor een andere kleurstelling kiezen. Zoals bijvoorbeeld Leven Trucks met o.a. een vestiging in het Duitse Kaldenkirchen, ze gingen voor de typische MAN leeuw en wat rode accenten. MAN TGX 3rd generation. MAN TGX 3rd generation. Ook MAN West Vlaanderen in Torhout heeft gekozen voor een andere kleur, namelijk zilver met zwart. Our demonstrators are ready to hit the road 2x MAN TGX 18.510 GX #simplymytruck #mantruckandbus #mantruckandbusbelgium #manwestvlaanderen Geplaatst door MAN West-Vlaanderen op Maandag 13 juli
Op dit moment doet MAN een tour door Nederland met de nieuwe TGX. Over drie weken komen de demo’s bij de dealers als het goed is binnen, maar eerst kunnen de monteurs, klanten en andere geïnteresseerden op deze manier met het nieuwe model kennis maken. De afgelopen dagen ging de tour door het noorden, waarbij Wierda haar werkplaatsen ter beschikking had gesteld als stalling voor de nacht van de trucks. Ik werd uitgenodigd een kijkje te komen nemen, dat werd gisteravond bij de vestiging in Drachten. Bij Wierda zijn ze altijd heel open over alles, zo ook met deze nieuwe
Wie Spaansen zegt, zegt MAN. Het truckmerk is welhaast onlosmakelijk verbonden met het veelzijdige bedrijf uit de Kop van Noord-Holland. Onlangs nam Spaansen Groep de 150e MAN via BTS Wognum in gebruik. Deze maakt deel uit van een serie van drie TGX-trucks van de nieuwste generatie. In alle gevallen gaat het om een TGX 24.430 trekkers met 19,5 inch voorloopas. “Het aanbod dat MAN heeft aan trucks is de afgelopen jaren altijd goed geweest. Wij hebben in onze bedrijven diverse disciplines waarvan het kenmerk is, dat het zwaar werk is. Denk aan de bouwvoertuigen, maar ook prefab betonwanden wegen niet niks. Of het nu gaat om meer-assige kippers of om trekkers, MAN blijkt telkens weer goed bij het werk te passen dat wij doen”, zegt fleetmanager Marcel Spaansen van het bedrijf. “In 2005 won MAN een tender waar diverse merken op inschreven. Op een gegeven moment bestond 98% van onze vloot uit MAN-trucks. Later, in 2014, kwam Euro 6 in onze vloot en was dat voor ons wederom een moment om MAN intensief met de andere merken te vergelijken. Ook toen bleek opnieuw dat we met MAN de juiste trucks in huis hadden. Onze chauffeurs betrokken we ook in die beoordeling, en die bleken het volledig met ons eens te zijn. We hebben nog twee andere merken in onze vloot, maar veel chauffeurs willen een MAN.” Flinke stap vooruit Marcel Spaansen is duidelijk wanneer het aankomt op de verschillen tussen de vorige generatie trucks en nu de nieuwe. “MAN heeft een flinke stap vooruit gemaakt. Dat sterkt ons in het vertrouwen en deze drie nieuwe TGX-en zien er ook nog eens prima uit”, zegt Spaansen. Hij heeft de betrouwbaarheid van MAN in ruime mate ervaren: “De vorige serie MAN-trekkers ging bij ons tien jaar mee. Dat was al twee jaar langer dan we gewend waren. En door omstandigheden hebben we de trekkers twee jaar langer laten rijden. Dat pakte heel goed uit. Met deze nieuwe trucks gaan we dat weer doen. De trucks in kwestie hadden nu in plaats van 800.000 kilometer, net iets meer dan een miljoen kilometer gereden voordat ze vervangen werden, dat is in ons werk een hele prestatie.” Eigen werkplaats Spaansen beschikt over een ruime eigen werkplaats. “Daar voeren we zelf de opbouw, reparatie, onderhoud en keuringen van ons wagenpark uit. Wat meespeelt is dat de dealer niet ver weg zit. Je kunt wel een eigen werkplaats hebben, maar de expertise van de dealer heb je toch ook nodig.” Spaansen legt uit dat hij alle materieel periodiek onderhoudt, alles gaat op datum. Er wordt niet gepland op kilometerstanden, dit geeft rust bij de planners en vaste bezettingen in de werkplaats. “Daarbij werken we zoveel mogelijk met originele onderdelen van MAN. Die worden na bestellen dezelfde nacht geleverd. Perfect dus!” Groot bedrijf De drie divisies van Spaansen zijn Grondstoffen & Logistiek, Bouwsystemen en Tuin 7 Bestrating. Het bedrijf heeft zelf veertig trekkers, twintig kippers en 110 trailers. Het transport van Prefab betonwanden wordt veelal door charters met trailers van Spaansen gedaan. Er werken 320 mensen bij het bedrijf, waarvan zestig chauffeurs.