Foto van: Alex Miedema

MAN

TGE

Foto's
283
Video's
0
Topics
4

Informatie over de MAN TGE

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de TGE.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de TGE, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Medische MAN TGE’s van binnen bekeken

Onlangs kwamen bij Corpuls Benelux twee nieuwe MAN’s TGE in bedrijf. Corpuls Benelux is een specialistisch bedrijf dat defibrillator-patiëntmonitorsystemen levert, repareert en onderhoudt. Zij werken in opdracht van ambulancediensten en ziekenhuizen door heel de Benelux. Hoogwaardige medische apparatuur onderhouden voor ambulancediensten, is werken in een sector waar de juiste apparatuur het verschil kan maken tussen leven en dood. Corpuls Benelux is een specialist die door de ambulance-organisaties wordt gezien als een vanzelfsprekendheid en een standaard. Een betrouwbare partner waarop ze kunnen bouwen. Mobiele service “Onze klanten willen daarbij het liefst dat wij bij hen langskomen en ter plekke hun apparatuur

0 reacties


MAN TGE wordt nog klimaatvriendelijker

Lichte bestelwagens tot 3,5 ton moeten vanaf 1 januari 2022 zijn uitgerust met Euro 6d-motoren. MAN Truck & Bus voldoet met zijn TGE-bestelwagenserie nu al aan deze norm. Dankzij de nieuwe motorregeleenheid en herziene AdBlue®-injectie bespaart de MAN TGE nu zelfs zo’n 10% CO2 per kilometer.

De gehele transportsector ondergaat momenteel een transformatie. Elektrische bedrijfswagens zijn in opkomst en worden in de nabije toekomst net zo gangbaar als bedrijfswagens met verbrandingsmotoren. Maar op weg naar die transformatie zijn bedrijfswagens met een verbrandingsmotor nog steeds noodzakelijk en worden ze daarom verder doorontwikkeld. De huidige MAN-dieselmotoren worden nóg schoner en zuiniger.

Maar first things first: vanaf 1 januari 2022 moeten alle nieuw geregistreerde lichte bestelwagens in de EU voldoen aan de Euro 6d-emissienorm. Het verschil tussen de voorheen geldende norm (Euro 6d temp) en de Euro 6d norm zit hem echter niet in de emissiegrenswaarden zelf, maar in de toelaatbare overschrijdingsfactor van de grenswaarden bij het daadwerkelijke rijden in de praktijk (ook bekend als RDE, wat staat voor Real Driving Emission). Deze overschrijdingsfactor wordt per ingang van 2022 verlaagd. De MAN TGE-bestelwagenserie voldoet nu al aan deze norm

Daarnaast scoren de nieuwe MAN-motoren voor de TGE tot 3,5 ton met een forse vermindering van het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot. De reductie voor alle motoren ligt tussen de 9 en 10 procent. Bij de L3H3 gesloten bestelwagen (normale wielbasis, hoog dak) met een vermogen van 103 kW/140 pk betekent dit concreet dat voorheen de CO2-uitstoot volgens de WLTP-meetcyclus 253 g/km (9,7 l/100 km) was, en vanaf nu slechts 230 gram CO2/km (8,8 l/100 km) is. Met de introductie van banden met het A-label die een geoptimaliseerde rolweerstand hebben zal het verbruik met nog eens 3 g CO2/km (8,7 l/100 km) verminderen.

De Euro 6d-motoren hebben een nieuw ontwikkelde uitlaatgasreiniging, een nieuw motorregelsysteem, een vergrote AdBlue®-tank met een inhoud van 30 liter en een nieuw uitlaatsysteem. De Euro 6d-motoren worden nu standaard in de MAN TGE geplaatst.

Een nieuwe technologie die de Euro 6d-motor heeft is het SCR-systeem ‘Twin Dosing’. Vooral die techniek is verantwoordelijk voor de genoemde CO2-besparingen. MAN bereikt dit met een extra SCR-katalysator en een dubbele Selective Catalytic Reduction-injectie, ofwel SCR. Bij deze techniek wordt het reductiemiddel AdBlue® in twee achter elkaar opgestelde reductiekatalysatoren geïnjecteerd. Een ervan dichtbij de motor in de uitlaatgasreinigingsmodule, de tweede weg van de motor onder de onderkant van de bestelwagen. Dit concept zorgt voor een effectieve reductie van stikstofoxiden bij hoge en lage uitlaatgastemperaturen.

0 reacties


Wierda levert twee MAN TGE’s voor Sijperda Verhuur

Onlangs heeft Wierda Bedrijfswagens vanuit haar vestiging in Heerenveen twee mooie MAN TGE’s afgeleverd aan Sijperda Verhuur. De eerste is een 5.180 met open laadbak. De ander was op het moment dat ik de foto’s maakte nog niet af, deze 5.180 heeft dankzij Zwartjes en Mecaflex een opbouw gekregen voor de afdeling toiletservice. Veel veilige kilometers gewenst met die mooie duo!

0 reacties


MAN TGE Coronatester van binnen bekeken

Samen met erkende specialisten op het gebied van de volksgezondheid heeft MAN Truck & Bus een diagnose-voertuig ontwikkeld om snel en veilig te kunnen testen op SARS CoV-2 infecties. De mobiele test unit op basis van de MAN TGE is bij uitstek geschikt om op locatie te testen – bijvoorbeeld bij verpleeghuizen, scholen en bedrijven. Dagelijks kunnen per voertuig meer dan 500 tests worden afgenomen. De nieuwe mobiele test unit van MAN kan een bijdrage gaan leveren aan het bestrijden van de COVID-19 pandemie. Hoe sneller er in een coronabrandhaard wordt getest , des te effectiever de uitbraak van het

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • MAN TGE

    De MAN TGE wint steeds meer terrein en door het groeiende aantal varianten wordt er ook steeds meer mogelijk. Zo heeft Meesterbakker Roodenrijs uit Rijswijk gekozen voor een variant met een verlaagd chassis met luchtvering. Dat maakt het laden en lossen van karren met brood en banketproducten eenvoudig en snel en dat was precies waar het om gaat in de bakkerswereld. Meesterbakker Roodenrijs is een ambachtelijke bakkerij waar zowel brood als banket en zelfs chocoladeproducten worden vervaardigd . De hofleverancier zet dagelijks twaalf bestelwagens in voor de bevoorrading van de 19 eigen winkels en een groot aantal andere klanten in de regio Zuid Holland. ‘Onze producten worden ook geleverd bij supermarkten, tankstations en groothandels waardoor we een intensieve distributieplanning hebben. De eerste auto’s vertrekken al rond een uur of twee in de ochtend en de meesten doen twee ritten per dag’. Aan het woord is directeur Arjan Roodenrijs: ‘nze producten staan op wieltjes in kratten of in rolcontainers. Laden en lossen doen we dan ook bij voorkeur via een oprijklep. Dat werkt veel sneller en stiller dan een laadklep en hij is ook veel lichter. En laadvermogen is belangrijk, zeker bij deze 3,5 tons bestelwagens.’ Laag chassis De hoogte van de laadvloer is een belangrijk criterium bij het op- en afrijden van de vaak kwetsbare producten. Vooral met gebak is het opletten want een te steile helling zorgt al snel voor schade aan het product. Dhr. Roodenrijs: ‘Wij zochten om die reden naar een zo laag mogelijk chassis. Dat vonden we bij MAN in de vorm van deze speciale uitvoering’’. De MAN TGE is voorzien van een verlaagd chassis wat ook in de camperbouw wordt toegepast. Bij Allro-Plast in Goes is dit chassis voorzien van een zogenaamde Smart Box opbouw. Dankzij de luchtvering en het verlaagde chassis wordt een vloerhoogte van slechts 45 cm gerealiseerd. Met de D’Hollandia oprijklep ontstaat zo een prima toegankelijke laadbak zonder dat er met een laadklep gewerkt hoeft te worden. Voor Meesterbakker Roodenrijs is dit de ideale oplossing want hij is licht en laag en bovendien zorgt de luchtvering voor een comfortabel weggedrag. Bedrijfswagendealer De keuze viel op de MAN TGE met 140 pk en een automatische transmissie. Daarmee kan er vlot aan het verkeer worden deelgenomen en de automaat is ideaal in het drukke stadsverkeer. De keuze voor het merk had ook te maken met de professionele bedrijfswagendealer Van Leeuwen Truckservice in Maasdijk. Dhr. Roodenrijs: ’Zij begrijpen onze behoeftes. Wij zijn meestal tegen het einde van de ochtend klaar met de ritten en voor onderhoud of reparaties kan er de hele middag en avond worden gesleuteld . De volgende ochtend om twee uur moet de auto echter weer rijden. Betrouwbaarheid is in onze branche van levensbelang, en dat begrijpen ze bij Van Leeuwen Truckservice als geen ander.’

    Reageer

  • MAN TGE

    Dassen Belijning uit Maastricht breidt zijn MAN-vloot uit met een zestons TGE. Dit is de zwaarste uitvoering waarin de TGE kan worden geleverd. Met een dubbele cabine en met tal van extra’s gaat de nieuwe TGE de weg op. Dassen Belijning is een familiebedrijf dat beschikt over een multifunctionele en snel inzetbare vloot van lichte bedrijfswagens. “Het is van belang om goed te kijken naar wat we nodig hebben en naar wat fabrikanten aanbieden”, legt Gilbert Kroll uit. Samen met Angelique Dassen runt hij het belijningsbedrijf. Den Engelsen Bedrijfswagens tekende voor de aflevering van de nieuwe TGE. Dassen Belijning moest hier afwegen of het een lichte truck van 7,5 ton zou kiezen, dan wel een bestelauto met een GVW van zes ton. “We hebben goed berekend wat er allemaal mee moet naar de werklocaties en met hoeveel man we daar heen gaan. Gebleken is dat we met deze MAN TGE heel goed uit de voeten kunnen”, zeggen Gilbert en Angelique. Binnen en buiten Angelique Dassen legt uit dat het belijningswerk meer inhoudt dan het voorzien van markering op rijkswegen, provinciale wegen of wegen binnen de gemeentegrenzen. “We doen een groot deel van ons werk in bijvoorbeeld fabriekshallen en ook in parkeergarages.” Het bedrijf biedt een veelheid aan diensten, die niet alleen tot de regio beperkt blijft. “We hebben werk uit België, en behalve in Limburg, doen we ook belijningswerk in Brabant en Gelderland”, legt Gilbert Kroll uit. Veel spullen mee Tot nu toe werd voor diverse werkzaamheden gebruik gemaakt van een voertuig dat na diverse aanpassingen geschikt is gemaakt voor een klein rijbewijs. Voor vervanging zochten Angelique en Gilbert een ‘echte bestelauto’, die de gewenste lading van bijna vijf ton binnen de wet probleemloos kon meenemen. Zo kwamen ze in contact met Den Engelsen Bedrijfswagens - vestiging Stein die de TGE met zestons GVW kon aanbieden. “We zijn gecharmeerd van het uiterlijk en al snel bleek dat de dubbele cabine ons personeel de ruimte kon geven die het zocht. Verder bleek dat MAN voor de TGE een nuttige lijst aan extra’s kan aanbieden, die we bijna allemaal hebben gekozen. Denk aan een wat zwaarder chassis aan de achterkant om een trekhaak te kunnen monteren. Uiteraard gingen we voor de soepel schakelende achttraps automaat. We hebben geprobeerd alle spullen in te laden. Vervolgens zijn we gaan wegen en bleek al snel dat we met de MAN TGE de juiste keuze hebben gemaakt. De TGE is wendbaarder dan een fullsize truck, en heeft fijne rij-eigenschappen.”

    Reageer

  • MAN TGE

    Airport Medical Services Schiphol Man TGE ambulance 12-172

    Reageer

  • MAN TGE

    Foto van een MAN TGE , opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • MAN TGE

    Kijk, daar heb je Transmission B.V. (Zoetermeer) × met een MAN TGE, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • MAN TGE

    Foto van een MAN TGE. Demo Voertuig.

    Reageer

« Alle MAN machines