Foto van: oldtimergek

MAN

eTGE

Foto's
60
Video's
0
Topics
0

Informatie over de MAN eTGE

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de eTGE.

Leden

Er zijn nog geen leden die aangegeven hebben dat ze ervaring hebben met deze machine.

Heb jij een vraag over de eTGE? Stel 'm hier »


Top 6 foto's Alle foto's »

  • MAN eTGE

    Foto van een MAN eTGE, opgebouwd met gesloten opbouw. Landbouwbeurs Vlagtwedde 2022

    Reageer

  • MAN eTGE

    Eén van de eerste MAN’s eTGE in ons land gaat rijden bij koffiespecialist Gaasbeek’s Automaten Service uit Ede. Dit familiebedrijf bedient zijn klanten met een grote bestelautovloot die grotendeels uit MAN’s TGE bestaat. De eTGE krijgt in deze vloot een speciale rol. Aanvankelijk was Gaasbeek op de regio gericht, maar sinds 2001 is het bedrijf, gevestigd in Ede, landelijk gaan werken. Mede dankzij de combinatie van A-merken koffieautomaten en een uitstekende serviceverlening is de onderneming flink gegroeid. “We hebben onze klanten nu overal zitten en in meerdere sectoren”, legt algemeen directeur Peter Böhmer uit. “Gaasbeek is gestart als eenmanszaak, maar inmiddels is ons bedrijf uitgegroeid tot een middelgrote onderneming met ruim vijftig medewerkers. Nog steeds zijn we een familiebedrijf met een grote passie en liefde voor lekkere koffie. Gaasbeek is actief in heel Nederland en we richten ons hoofdzakelijk op bedrijven die op zoek zijn naar een koffieautomaat voor op de werkvloer”, legt Peter Böhmer uit. Gaasbeek belevert bedrijven in meerdere sectoren, van MKB tot multinational, maar ook overheden, semi-overheden en instellingen. Bestelauto’s Gaasbeek’s Automaten Service beschikt nu over een vloot van 22 bestelauto’s. MAN is daarin stevig vertegenwoordigd met de TGE. “Het laadvolume van de TGE, het gebruiksgemak en de uitstraling zijn zaken die ons bij deze bestelauto aanspraken,” legt Böhmer uit. “En last but not least hebben we een zeer prettige relatie met MAN-dealer Roordink Bedrijfswagens, die dichtbij gevestigd is.” Böhmer heeft nauwgezet bekeken hoe zijn bedrijf de logistieke services aan zijn klanten verder kan verduurzamen. “We kwamen al snel bij elektrische aandrijving uit, maar aanvankelijk was die alleen verkrijgbaar in combinatie met kleinere bestelauto’s. Een test hiermee bracht niet het gehoopte resultaat”, aldus Böhmer, die meteen van de gelegenheid gebruikmaakte om ook de MAN eTGE aan de tand te voelen. “We hebben een maand getest en dat beviel uitstekend. Dat we met de eTGE toch over het vertrouwde laadvolume kunnen beschikken. is echt een verademing.” Regio Gaasbeek zet de nieuwe MAN eTGE, de eerste in Nederland, in op routes in de regio. “Rondom Ede en in de stad zelf hebben we veel klanten. Typische bestemmingen voor de eTGE zullen naast de regio Ede met name Veenendaal, Bennekom en Wageningen zijn. “’s Nachts laden we de eTGE bij het bedrijf weer op en wanneer de chauffeur onderweg is en een pauze neemt, combineert hij dat met een half uurtje snelladen. Uit de test bleek dat we met deze auto circa 130 kilometer per dag afleggen. Dat is met de huidige techniek geen probleem meer. En ja, we vinden het hartstikke leuk dat we één van de eersten in Nederland zijn die met een MAN eTGE de weg op gaan!”

    Reageer

  • MAN eTGE

    Op deze foto staat G. Hulshoff & Zn Verhuis- en Trans.bedr. B.V. (Amsterdam) × met een MAN eTGE, opgebouwd met gesloten opbouw. Projectverhuizingen, circulair meubilair en stadsdistributie zijn de pijlers waar Hulshoff op functioneert. Het familiebedrijf betrok vorig jaar een opvallende nieuwe vestiging op een zichtlocatie langs de A5 in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Kenmerk hiervan is dat dit gebouw autonoom fungeert als het op energie aan komt. Logisch dus dat voor de binnenstad-distributie in Amsterdam, een vol-elektrische MAN e-TGE werd aangeschaft. MAN is geen onbekende voor Hulshoff. Van de vloot van 16 trucks en bestelauto’s van Hulshoff is de meerderheid van het merk MAN. “Toen bleek dat we over enkele jaren alleen nog elektrisch de binnenstad in zouden mogen met onze voertuigen, besloten we, ook met het oog op ons vooruitstrevende en duurzame bedrijfsgebouw aan de westkant van de stad, maar meteen voor een elektrische bestelauto te gaan.”, aldus projectleider Edwin de Haan. “Onze MAN-dealer BTS had deze zojuist in het leveringsprogramma opgenomen. Sindsdien rijdt de e-TGE dagelijks geruisloos door de binnenstad en het zuidoostelijk bedrijvengebied in de omgeving van de Arena.” Laden aan het dock Hulshoff pakt de zaken rond de e-TGE goed aan. Zo bouwde het bedrijf de laadpalen direct nabij het dock. “Op die manier gaat met het opladen van de MAN e-TGE geen tijd verloren. Er wordt opgeladen wanneer de laadruimte wordt ingeladen. Het laden moet goed gebeuren, zodat tijdens de rit ook de laadklep optimaal bruikbaar is.” Aan de andere kant van het gebouw heeft het bedrijf mogelijkheden gecreëerd voor het personeel om de auto op te laden. “We hebben bovenop dit gebouw 3100 zonnepanelen laten aanbrengen. Daarmee kunnen we het hele gebouw van energie voorzien, de heftrucks, trucks en bestelauto’s opladen en dan nog leveren we veel elektriciteit terug aan het net”, zegt De Haan, die eraan toevoegt dat het gebouw geen gasaansluiting heeft. Klanten en elektrisch “Toen een van onze klanten hoorde dat we hen met behulp van een elektrische bestelauto wilden gaan bedienen, bedachten ze zich geen moment. Er werd meteen een laadpaal gebouwd. Het gevolg is dat daardoor de actieradius van de MAN e-TGE verdubbelde, van 150, naar 300 kilometer”, legt Edwin de Haan uit. Hij heeft er alle vertrouwen in, dat binnen nu en enkele jaren, de meeste andere klanten zullen volgen. “Tot nu toe werkt de e-TGE perfect, we hebben geen klachten. We hebben de routes goed uitgerekend en klanten stellen het op prijs dat we hiermee hun goederen komen afleveren. Wij zijn er klaar voor”, zeggen we dan!’

    Reageer

  • MAN eTGE

    Op deze foto staat Wierda Bedrijfswagens b.v. (Joure) × met een MAN eTGE, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • MAN eTGE

    Oosterhof Holman (Grijpskerk) × op de foto met een MAN eTGE, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • MAN eTGE

    MAN dealer Sommerauer Trucks BV in het Groningse Westerbroek is bijzonder succesvol met de verkoop van de MAN eTGE. Tot nu toe werden er al vier van deze duurzame bestelwagens afgeleverd en dat zijn stuk voor stuk bijzonder fraaie exemplaren. Voor Sommerauer reden om de bedrijfsvoering aan te passen waardoor dit bedrijf nu dé e-mobility-dealer voor de regio Groningen is. Account manager Alex Stuivenberg van Sommerauer Trucks Westerbroek vertelt over het succes van de eTGE: ,,Wij hebben met MAN en de eTGE een prachtige duurzame oplossing voor gebruik in zero-emissie zones en dat is in de stad Groningen een groot voordeel. De Gemeente Groningen loopt namelijk voorop bij de invoering van Zero Emissie Stadslogistiek. De doelstelling is dat er vanaf 1 januari 2025 in de Groninger binnenstad uitsluitend nog duurzame, emissieloze voertuigen worden toegelaten. In het Concept Stadslogistiek Gemeente Groningen is dit vastgelegd, en ook nu al wordt emissieloos transport ondersteund. Zo wordt bij de aanbesteding van publieke werken emissieloos transport nu al verplicht gesteld en zijn er subsidies voor elektrische voertuigen. Omdat wij met de MAN eTGE een passend antwoord in het programma hebben was dat voor ons een uitstekende uitgangspositie om er de klanten mee te benaderen’’. Compromisloos De MAN TGE in standaard uitvoering is inmiddels een zeer gewaardeerde bestelwagen waarmee Sommerauer veel succes heeft. Stuivenberg: ,,Het valt op dat vrijwel alle door ons geleverde TGE bestelwagens bijzonder luxe zijn uitgevoerd. Het zijn allemaal voertuigen met een sterke krachtbron, vaak met een automatische transmissie en uitgevoerd in fraaie kleuren. De comfortabele en betrouwbare reputatie van de TGE heeft ons enorm geholpen bij de introductie van de eTGE. Belangrijk daarbij is dat er aan comfort, rijgemak en laadvermogen geen concessies gedaan worden met de elektrische versie’’. Opvallend is verder dat alle vier de eTGE’s die Sommerauer leverde opgewaardeerd zijn tot 4,25 ton totaalgewicht. Daarmee zijn het voertuigen voor het C1 rijbewijs waarbij een hoger laadvermogen mogelijk is’’. Bouw- en infrabedrijven Opvallend is dat de vier eTGE’s die Sommerauer leverde allemaal rijden in dienst van bedrijven in de bouw- en infrasector. Oosterhof Holman, Avitec, Broekema Wegenbouw en aannemersbedrijf Koen Meijer zijn de trotse eigenaar van een eTGE. Stuk voor stuk zijn dit bedrijven die regelmatig werken voor de Gemeente Groningen. Met de eTGE voldoen ze aan de eis voor zero-emissie transport voor in de binnenstad. e-Mobility dealer Het succes van de eTGE en de stimulans die uitgaat van het gemeentelijke beleid in Groningen heeft Sommerauer Trucks doen besluiten om de dealervestiging om te bouwen tot gespecialiseerde MAN e-Mobility dealer. Stuivenberg: ,,We zien op termijn een verschuiving van de markt in de richting van emissieloos transport en als professionele bedrijfswagendealer anticiperen wij daar op. We zijn nu bezig met een scholingsprogramma waarbij onze monteurs worden getraind om met de nieuwe techniek om te gaan. Ook in de werkplaats wordt er geïnvesteerd in specifieke technische apparatuur en veiligheidsystemen om aan de elektrische voertuigen te kunnen werken. Daarmee zijn we klaar voor een schone toekomst’’.

    Reageer


Help je mee?

Alle informatie op truckfan is verzameld door de leden. Allemaal liefhebbers, net als jij.

Om de gegevens zo compleet mogelijk te maken kunnen we ook jouw hulp goed gebruiken. Alle foto's, video's, folders, brochures en vragen zijn van harte welkom!

« Alle MAN machines