Foto van: Alex Miedema

MAN

buschassis

Foto's
82
Video's
0
Topics
1

Informatie over de MAN buschassis

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de buschassis.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de buschassis, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Het Coronavirus – best practices voor airconditioning in bussen en touringcars

De gezondheid van passagiers en chauffeurs is topprioriteit voor exploitanten van touringcars en stads- en streekbussen, en extra belangrijk tijdens de COVID-19-situatie. Naast de algemene regels voor hygiëne en afstand die al van kracht zijn, ligt de focus steeds meer op de beste manier om de airconditioning te gebruiken. MAN Truck & Bus komt met belangrijke aanbevelingen en oplossingen voor chauffeurs en exploitanten.

Of het nu in de supermarkt of op de werkvloer is – overal zijn maatregelen genomen om elkaar maximaal te beschermen tegen coronavirusinfecties. Ook in het groepsvervoer is de gezondheid van passagiers en chauffeurs een topprioriteit. Naast de algemene regels voor hygiëne en afstand die al van kracht zijn, ligt de focus steeds meer op de beste manier om airconditioning te gebruiken. Heinz Kiess, Head of Product Marketing Bus bij MAN Truck & Bus, legt uit hoe busoperators en -chauffeurs op de beste manier het systeem kunnen gebruiken om het risico op infecties voor passagiers te minimaliseren.

Hoe kun je het risico op infectie minimaliseren?Heinz Kiess: “Chauffeurs en operators moeten verschillende maatregelen nemen om de kans te verkleinen dat het virus zich door de passagiersruimte verspreidt. Ten eerste adviseren we om het airconditioningsysteem zo veel mogelijk in de frisse-luchtmodus te gebruiken, zonder recirculatie. Schakel het systeem daarnaast niet handmatig uit, omdat hierdoor alleen de koelcompressor wordt uitgeschakeld en niet de ventilator. Om te voorkomen dat de hoeveelheid verse lucht in de passagiersruimte wordt verminderd, bevelen we tevens aan om ook de ventilatorsnelheid niet handmatig te verlagen. Voor bussen met blaasmondjes boven de passagiers adviseren wij om deze te sluiten voor het begin van iedere reis. Dit kan het comfort voor de passagiers verhogen, omdat ze niet langer worden ‘geraakt’ door een directe luchtstroom. In plaats daarvan komt de lucht alleen uit de ventilatieopeningen van de dakunit. Om de luchtzuiverheid te verhogen, moeten ook de interieurluchtfilters van het airconditioningssysteem regelmatig en met korte tussenpozen worden vervangen.”

Hoe werkt een airconditioningsysteem van een bus doorgaans?
Heinz Kiess: “De streeftemperatuur in de passagiersruimte wordt geregeld met verwarmingselementen die zich zowel onder de stoelen als tegen de zijwanden bevinden. De frontbox en het op het dak gemonteerde airconditioningsysteem helpen daarnaast om de ingestelde temperatuur te handhaven. Ze regelen ook volautomatisch het aandeel verse en gerecirculeerde lucht, die wordt gefilterd door ingebouwde filters, of in sommige gevallen met actieve carbonfilters. De ‘gebruikte lucht’ wordt vervolgens via aparte kanalen afgevoerd. Bij actieve ventilatie wordt de gebruikte lucht via deze kanalen permanent uit het interieur van de bus gezuiverd, wat een naadloze luchtcirculatie garandeert.”

Hoe groot is het risico op infectie via een airconditioningsysteem?
Heinz Kiess: “In theorie kunnen we de mogelijkheid van virusverspreiding via een airconditioningsysteem niet helemaal uitsluiten. We schatten echter in dat het risico erg laag is. Andere factoren - voornamelijk het niet naleven van de geldende algemene hygiëne- en afstandsregels - vormen een veel groter infectierisico. Dit is de reden waarom de door de relevante instanties uitgevaardigde veiligheidsmaatregelen nauwkeurig moeten worden opgevolgd. Daarnaast moeten buschauffeurs en operators ervoor zorgen dat met name de handgrepen regelmatig worden gedesinfecteerd. Het is ook heel belangrijk om goede hygiëne te betrachten bij de ingang van de bus."

Zijn er beschermingsmaatregelen speciaal voor chauffeurs?
Heinz Kiess: "Veel fabrikanten en operators overwegen momenteel om de bestuurderscabine van de passagiersruimte te scheiden met een ruit van bijvoorbeeld plexiglas. Dergelijke oplossingen worden inmiddels al toegepast. Vooral vanuit de markt voor stadsbussen krijgen we hierover veel vragen. Voor onze nieuwe generatie stadsbussen komen we binnenkort met een ​​beschermend scherm voor de chauffeursplek. Dit speciale scherm is zowel af-fabriek of als accessoire via After Sales te bestellen. We hebben ook veel klantvragen over dit onderwerp ontvangen vanuit de andere segmenten, zoals die van de intercity-bussen. In ons MAN Bus Modification Center in Plauen werken we aan op maat gemaakte oplossingen voor onze klanten. Op dit moment zijn de regels en specificaties op internationaal niveau inconsistent, daarom proberen we tot de beste oplossingen te komen die de nationale grenzen overstijgen.”

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • MAN buschassis

    Foto van een MAN buschassis, opgebouwd voor personenvervoer.

    Reageer

  • MAN buschassis

    Foto van een MAN buschassis, opgebouwd als verkoop- / reclamewagen.

    Reageer

  • MAN buschassis

    Foto van een MAN buschassis, opgebouwd voor personenvervoer.

    Reageer

  • MAN buschassis

    Foto van een MAN onbekend/overig, opgebouwd voor personenvervoer.

    1 reactie

  • MAN buschassis

    Foto van een MAN buschassis, opgebouwd voor personenvervoer. Hop on - Hop off bus Potsdam

    Reageer

  • MAN buschassis (vrachtwagen)

    Foto van een MAN buschassis, opgebouwd voor personenvervoer. Potsdam

    2 reacties

« Alle MAN machines