INEOS

Grenadier

Foto's
24
Video's
0
Topics
0

Informatie over de INEOS Grenadier

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de Grenadier.

Leden

Er zijn nog geen leden die aangegeven hebben dat ze ervaring hebben met deze machine.

Heb jij een vraag over de Grenadier? Stel 'm hier »


Top 6 foto's Alle foto's »

  • INEOS Grenadier

    Introductie van INEOS Grenadier met eenvoudige modellenlijn, te bestellen vanaf 18 mei De Grenadier wordt uitgebracht in drie configuraties: een Utility Wagon met twee en vijf zitplaatsen, en een Station Wagon met vijf zitplaatsen De Grenadier is een zeer capabel werkpaard met standaard permanente vierwielaandrijving, tussenbak met twee versnellingen en centraal sperdifferentieel De standaard Grenadier is een ongecompliceerd werkpaard zonder opsmuk dat exact volgens de wensen van de eigenaar geconfigureerd kan worden De afwerking van de Grenadier Trialmaster en Grenadier Fieldmaster is geïnspireerd op Belstaff en geconfigureerd voor specifieke gebruiksdoelen Met een breed scala aan opties en accessoires kunnen alle versies worden gepersonaliseerd Op 18 mei zijn de eerste bestellingen mogelijk en zijn ook de online configurator en het klantcontactcentrum beschikbaar Definitieve bestellingen worden ingediend bij dealers of rechtstreeks bij INEOS in de grote markten Een compleet aftersalespakket biedt klanten volledige zekerheid Londen, 29 april 2022 - De Grenadier is een moderne terreinwagen, een werkpaard dat is ontworpen, ontwikkeld en gebouwd volgens standaarden van wereldklasse. De eenvoudige modellenlijn biedt kopers een basis waaruit zij gemakkelijk hun ideale Grenadier kunnen kiezen en die vervolgens kunnen configureren met een scala aan opties en accessoires. EEN WERKPAARD DAT STANDAARD IS VOORZIEN VAN COMFORT EN VERFIJNING De Grenadier is verkrijgbaar als Utility Wagon met twee of vijf zitplaatsen en als Station Wagon met vijf zitplaatsen. De Grenadier Utility Wagon is leverbaar als bedrijfswagen. Hij kan worden aangepast aan de wensen van de klant. De Grenadier biedt dat wat klanten nodig hebben, gemaakt voor wie een no-nonsense werkpaard wenst zonder opsmuk, maar wel met het comfort, de verfijning en de standaardfuncties die bestuurders van vandaag verwachten. De tweezitsversie heeft een platte vloer over de hele lengte met voldoende ruimte voor een standaard europallet(1.200 mm x 800 mm), terwijl de vijfzitter de optimale balans tussen laadvermogen en passagierscapaciteit biedt. Klanten kunnen zonder extra kosten kiezen voor een achterruit in plaats van het standaard gesloten paneel. De Grenadier Station Wagon is een personenauto-uitvoering met vijf zitplaatsen, die vanaf de introductie verkrijgbaar is in twee Belstaff Editions. Deze legt iets meer nadruk op comfort van de passagiers dan laadcapaciteit. HOOGWAARDIGE BELSTAFF-UITVOERINGEN: VOOR IEDER AVONTUUR In aanvulling op de Grenadier met standaardspecificaties biedt INEOS Automotive ook twee voorgeconfigureerde voertuiguitvoeringen die de gemeenschappelijke visie weerspiegelen van Belstaff en INEOS Automotive op de productie van authentieke, compromisloze producten die gemaakt zijn om lang mee te gaan. Belstaff maakt al sinds 1924 premium buitenkleding en staat bekend om zijn legendarische jacks van gewaxt katoen en zijn progressieve pioniersmentaliteit. De Grenadier Trialmaster en Fieldmaster Editions zijn beide ontwikkeld voor specifieke doeleinden en gemaakt om eropuit te trekken. Met de Grenadier Trialmaster Edition zijn er zelfs in de meest extreme omstandigheden geen beperkingen aan offroadavonturen. Deze uitvoering is genoemd naar het befaamde Belstaff Trialmaster-jack dat werd uitgebracht in 1948 en werd ontworpen voor de extreme omstandigheden van de Scottish Six Days Trial. Hoewel de Grenadier Trialmaster Edition ook is voorzien van de Smooth Pack-functies, heeft hij een heel ander karakter door het extra Rough Pack. Dat omvat sperdifferentiëlen voor en achter en de BFGoodrich All-Terrain T/A KO2-banden. Omdat functionaliteit en veelzijdigheid de topprioriteit zijn voor de Grenadier Trialmaster, is deze ook voorzien van een reeks praktische voorzieningen zoals een verhoogde luchtinlaat, utility belts aan de buitenkant en een extra accu. Dit is de Grenadier voor klanten met een passie voor het pure offroadrijden en het overwinnen van moeilijk terrein in de meest extreme expedities. De Grenadier Fieldmaster Edition is vernoemd naar de iconische Belstaff Fieldmaster Jacket, die is ontworpen voor het buitenleven. Het is bedoeld voor mensen met een avontuurlijke levensstijl die hun voertuig zullen gebruiken om hen en hun uitrusting overal te krijgen waar ze maar willen. Het wordt geleverd met het Smooth Pack, een verzameling comfort- en gemaksfuncties die de Grenadier in elke situatie nog gebruiksvriendelijker maken. Het omvat een achteruitkijkcamera, instapverlichting, elektrisch verwarmde buitenspiegels en extra USB-stopcontacten. Andere extra premium verbeteringen zijn onder meer 17-inch lichtmetalen velgen (met de optie om te upgraden naar 18-inch lichtmetalen velgen), Safari Windows, lederen bekleding, vloermatten en verwarmde voorstoelen. Of je nu een paardentrailer sleept, kajaks naar de rivier sleept of wild gaat kamperen, de Grenadier Fieldmaster Edition maakt outdooravonturen nog toegankelijker. AANPASSINGSMOGELIJKHEDEN VOOR ALLE VERSIES Alle versies van de Grenadier zijn compromisloze, hoogwaardige 4X4's. Zelfs de standaard Utility Wagon-modellen bieden alles wat de meeste gebruikers nodig hebben: uitgebreide terreineigenschappen, verfijnde rijeigenschappen op de weg en een functioneel, modern en comfortabel interieur. Maar iedere klant is uniek, dus iedere Grenadier kan worden aangepast aan de specifieke rol die hij moet spelen voor zijn eigenaar. Vanaf de introductie biedt INEOS een breed assortiment opties die in de fabriek worden geïnstalleerd, de kant-en-klare Rough- en Smooth-optiepakketten en een uitgebreid aanbod aan accessoires. Het 'open source'-model betekent dat klanten bestaande kits kunnen installeren en dankzij de voorbedrade elektrische aansluitpunten zijn verlichting en andere elektrische accessoires makkelijk aan te brengen. VEREENVOUDIGD BESTELPROCES Vanaf 18 mei is een geavanceerde online configurator beschikbaar en kunnen bestellingen worden geplaatst. Duizenden reserveerders over de hele wereld kunnen hun productietijdvak met voorrang vastzetten, maar iedereen in van de introductiemarkten* kan zijn eigen Grenadier configureren en bestellen. De online configurator op ineosgrenadier.com begeleidt klanten stap voor stap bij het samenstellen van hun ideale Grenadier. Zodra een klant heeft gekozen voor een configuratie, kan hij zijn afhaallocatie kiezen op een interactieve kaart op de website waarop de dichtstbijzijnde dealers zijn aangegeven. Met een aanbetaling van € 2.500 (restitutie is mogelijk totdat de koopovereenkomst is ondertekend) wordt een tijdvak in de productie gereserveerd. Klanten kunnen dan contact opnemen met hun lokale dealer voor de uiteindelijke prijs. KLANTENSERVICE BIJ IEDERE STAP INEOS Automotive heeft zijn klantenservicecentrum in het VK voor wie pas net over de Grenadier heeft gehoord en hulp wil bij het voltooien van zijn bestelling. Klanten kunnen contact zoeken via de telefoon, e-mail en live webchats. De Duitse en Engelse service is van maandag t/m vrijdag open van 7:00 tot 19:00 uur en in het weekeinde van 8:00 tot 16:00 uur. Medewerkers voor Frans, Italiaans en Spaans zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 17:00 uur. Vanaf 3 mei is de Engelse service 24/7 beschikbaar, Duits is beschikbaar tussen 7.00 en 19.00 uur doordeweeks en 8.00-16.00 uur in het weekend. De Italiaanse, Spaanse en Franse taaldienst is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur. Alle tijden zijn BST. VOLLEDIGE ONDERSTEUNING VOOR EIGENAREN Door onnodig complexe zaken weg te laten, elektronica tot het minimum te beperken en begrijpelijke informatie te verstrekken kan er minder fout gaan en als dat toch gebeurt is het makkelijk te verhelpen. Elke component van de Grenadier is ontworpen op maximale sterkte en gemaakt om lang mee te gaan, van het uit staalprofielen opgebouwde ladderchassis tot en met de corrosiebestendige en gegalvaniseerde carrosserie. INEOS heeft voor de Grenadier de best mogelijke combinatie gekozen van motor, versnellingsbak, aandrijfas en tussenbak en ze speciaal afgestemd op de beoogde toepassingen. Service, onderdelen en handleidingen Nadat ze hun Grenadier hebben ontvangen, zijn klanten verzekerd van complete ondersteuning door de aftersales van INEOS. De ruggengraat van het servicenetwerk wordt gevormd door het dealernetwerk, dat zorgt voor onderhoud, reparaties en onderdelen. Uitgebreidere geografische dekking wordt geboden in de vorm van individueel geselecteerde en door INEOS goedgekeurde Bosch Car Service- en onafhankelijke gespecialiseerde 4X4-werkplaatsen. Het streven is dat de meeste klanten altijd binnen een redelijke afstand toegang hebben tot een erkend servicepunt. ‘Flying Spanner’-technici van het hoofdkantoor van INEOS HQ staan klaar als het servicenetwerk extra ondersteuning nodig heeft. Standaard is ook pechhulp inbegrepen bij iedere Grenadier. Voor eigenaren zal hulp nooit ver weg zijn. INEOS Automotive raadt een regulier service-interval van 12 maanden aan voor de Grenadier; of 6 maanden in geval van voortdurend gebruik in zware omstandigheden. Voor eigenaren die werkzaamheden aan hun Grenadier zelf willen uitvoeren, levert INEOS online interactieve 3D-handleidingen waarbij ondersteuning van het technische team van INEOS HQ met een telefoontje of klik beschikbaar is. Het voertuig is met opzet zo ontworpen en ontwikkeld dat er aan de buiten- en binnenkant makkelijk aan te werken is. Het door INEOS goedgekeurde servicenetwerk heeft veelgebruikte onderdelen op voorraad om zeker te stellen dat klanten snel weer de weg op kunnen. Als onderdelen in het netwerk niet op de plank liggen, worden ze met een koerier vanuit het onderdelenmagazijn van 6.000 m2 in België opgestuurd. Na 1,8 miljoen test- en ontwikkelingskilometers is INEOS er gerust op dat de Grenadier duurzaam en betrouwbaar is. INEOS biedt dan ook de zekerheid van een uitgebreide garantie. Op het voertuig wordt de volgende garantie gegeven: VK/Europa/Midden-Oosten/ANZ: vijf jaar/onbeperkt aantal kilometers Afrika: vijf jaar/100.000 km Noord-Amerika: vijf jaar/60.000 mijl Wereldwijd wordt een garantie van drie jaar op de lak geboden, een garantie van drie jaar op accessoires, en 12 jaar anti-perforatiegarantie op het ladderchassis en carrosseriecomponenten. *De introductiemarkten zijn: Europa: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, België, Tsjechische Republiek, Denemarken, Finland, Hongarije, IJsland, Ierland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Zweden, Zwitserland Afrika ten zuiden van de Sahara: Zuid-Afrika, Namibië, Botswana APAC: Australië, Nieuw-Zeeland MENA: Saoedi-Arabië, Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit, Oman, Qatar, Bahrein, Egypte, Marokko INEOS GRENADIER - BUILT ON PURPOSE De Grenadier is een built-on-purpose 4X4 met overtuigende terreineigenschappen, waarvan de functionaliteit belangrijker is dan het uiterlijk. Hij is uitgerust met bekroonde motoren, een ladderchassis, permanente vierwielaandrijving, tot wel drie sperdifferentiëlen en starre assen. INEOS Automotive heeft geleerd van de besteterreinwagens uit het verleden en samengewerkt met 's werelds toonaangevende leveranciers om een echt werkpaard te ontwerpen dat comfortabel, praktisch, duurzaam en betrouwbaar is en voldoet aan de verwachtingen van 4X4-rijders van de 21e eeuw. TIJDLOOS BEGRIJPELIJK ONTWERP De Grenadier is een moderne, veelzijdige en zeer capabele 4X4 die in de eerste plaats functioneel is. Hij heeft een begrijpelijk ontwerp en laat geen twijfel bestaan over zijn functie: hij is er om te doen wat de eigenaar nodig heeft en heeft niets dat alleen voor de sier is. Voor het ontwerp werd begonnen met een schone lei, zodat er geen concessies gedaan hoefden te worden. Dat heeft geresulteerd in een tijdloze vorm die gedicteerd wordt door het doel van het voertuig. Het is een rechttoe-rechtaan ontwerp dat doet denken aan legendarische 4X4's uit het verleden: hoekig voor maximale benutting van de ruimte, wielen die ver in de hoeken van het chassis zijn geplaatst voor optimale offroad-capaciteiten, eenvoudige, ongecompliceerde lijnen zonder overbodige styling die alleen worden onderbroken voor praktische kenmerken. Ronde lampen aan de voor- en achterkant impliceren de stevigheid van een massieve buis die van voren naar achteren loopt. De koplampen zijn links en rechts hetzelfde om onderhoud en beschikbaarheid van onderdelen eenvoudig te houden. Ook de achterlichten zijn aan elkaar gelijk. De LED-lampen in het midden (standaard) zijn in de grille geïntegreerd en leveren offroad 1.080 lumen extra. De platte voorspatborden zijn ideaal om spullen op te leggen. De lijnen aan de zijkant van de carrosserie zijn functioneel – stootstrips zijn standaard inbegrepen, maar er kan ook een optionele utility belt worden aangebracht voor bevestiging van een groot aantal accessoires. AANDRIJVING DIE ELKE SITUATIE AANKAN De Grenadier is bedoeld om net zo fijn op de weg als offroad te rijden. De bekroonde motoren zijn gecombineerd met een gerenommeerde transmissie en gezamenlijk afgesteld en gekalibreerd voor uitstekende rijprestaties op iedere ondergrond, van straten in de stad en snelwegen tot bochtige bergpaden. Prijswinnend vermogen van BMW De Grenadier is ontworpen voor verfijnd rijden op de weg en uitzonderlijke offroadfunctionaliteit. De betrouwbare en duurzame motoren en de beproefde transmissie zijn specifiek voor de Grenadier afgesteld en gekalibreerd. Voor de eigenaar moet de aandrijving volkomen betrouwbaar zijn, ongeacht waar de Grenadier voor wordt gebruikt. Daarom heeft INEOS Automotive met zorg de beste leveranciers uit de autobranche geselecteerd en hun kwaliteitsonderdelen onderworpen aan een zwaar testprogramma van 1,8 miljoen kilometer, in ieder klimaat, in alle omstandigheden en op alle soorten terreinen. De Grenadier wordt aangedreven door een zescilinder BMW-lijnmotor van 3,0 liter, waarbij gekozen kan worden uit twee versies. De BMW B57 diesel- en de B58 benzinemotor hebben beide een lange staat van dienst en worden regelmatig vermeld bij de tien beste motoren ter wereld sinds 2016. Ze worden toegepast in alles van sportwagens tot SUV's. Deze twee krachtbronnen verlenen de Grenadier de klasse en verfijning van BMW, maar zijn nog verbeterd door het ingenieursteam van INEOS Automotive. Ze zorgen niet alleen voor een krachtige acceleratie op het asfalt, maar leveren ook bij laag toerental een hoog koppel dat over het hele toerentalbereik wordt vastgehouden voor optimale offroadprestaties. De zorgvuldig gekalibreerde karakteristieken helpen de bestuurder om het momentum en de grip van het voertuig met vertrouwen te regelen zonder de motor te zwaar te belasten, voor volledige controle op lastig terrein. De verfijnde turbobenzinemotor levert 286 pk (210 kW) en een koppel van 450 Nm, terwijl de twin-turbo dieselmotor 249 pk (183 kW) en 550 Nm genereert voor nog meer trekkracht. Er is een start-stopfunctie ingebouwd voor een groter bereik en behoud van de luchtkwaliteit wanneer het voertuig stilstaat. Iedere variant van de Grenadier kan worden uitgerust met de benzine- of de dieselmotor (afhankelijk van de markt) en deze keuze is niet van invloed op de prijs van het voertuig. Ongeacht de keuze wordt de motor van de Grenadier gecombineerd met een automatische versnellingsbak met acht versnellingen van de toonaangevende fabrikant ZF. Met zijn indrukwekkende staat van dienst sinds de marktintroductie in 2008 en vernieuwde versies voor telkens betere prestaties, wordt de ZF8HP-transmissie op grote schaal toegepast in de autobranche. Met soepele schakelingen tussen versnellingen in minder dan 200 ms en constant vermogen op de wielen benut deze gerenommeerde transmissie het motorvermogen maximaal met vrijwel naadloze schakelingen voor behoud van het momentum. Bestuurders die zelf de controle willen houden, kunnen een handmatige modus selecteren. Door zijn ontwerp kiest de transmissie altijd de juiste versnelling en past hij zich moeiteloos aan het terrein aan. De koppelomvormer heeft zich bewezen in het extreme testprogramma van de Grenadier en is berekend op elke situatie, om offroad rijden gemakkelijker te maken en een ervaring van ‘ogen op de weg en handen aan het stuur’ te bieden. Tussenbak met twee versnellingen en permanente vierwielaandrijving De Grenadier is alleen verkrijgbaar met een permanente vierwielaandrijving, die betrouwbare en onmiddellijke tractie op iedere ondergrond garandeert. Deze hoge tractie wordt mogelijk gemaakt door de tussenbak met twee versnellingen van het toonaangevende Tremec, en de homokinetische koppelingen en aandrijfassen van voertuigspecialist Dana Spicer. De duurzame, handgeschakelde tussenbak met twee versnellingen heeft een ingebouwd centraal sperdifferentieel dat zowel in het hoge als het lage bereik kan worden geblokkeerd. Het differentieel wordt geproduceerd door Tremec, maar is ontworpen door INEOS Automotive en getest in de zwaarste omstandigheden. De overbrengingsverhouding van 2,5:1 onderin zorgt voor nauwkeurigere handling, meer controle en een hoger koppel. Met de externe oliekoeling is het geoptimaliseerd voor een soepele werking en betrouwbaarheid in alle omstandigheden. Tot drie sperdifferentiëlen voor maximale tractie Behalve het centrale sperdifferentieel in de tussenbak zijn er twee optionele elektronisch bediende sperdifferentiëlen (voor en achter) met een 100% mechanische inschakeling verkrijgbaar. De sperdifferentiëlen voor en achter kunnen onafhankelijk worden in- en uitgeschakeld op de plafondconsole en worden automatisch uitgeschakeld bij 75 km/h om de aandrijving te beschermen. De door Eaton Industries gemaakte sperdifferentiëlen voor en achter zijn standaard op de Trialmaster en optioneel op de andere uitvoeringen. OFFROADGEOMETRIE De Grenadier is ontworpen als werkpaard met grote offroadfunctionaliteit. Om dit te bereiken zijn de wielen op de vier hoeken geplaatst om de overhang voor en achter te minimaliseren, zorgt een ladderchassis voor een uitstekende bodemvrijheid en geeft de hoge luchtinlaat van de motor vertrouwen bij het waden door water. Bodemvrijheid: 264 mm Waaddiepte: 800 mm Aanloophoek: 35,5 ̊ Hellingshoek: 28,2 ̊ Afloophoek: 36,1 ̊ Ladderchassis van staalprofielen De basis van de Grenadier wordt gevormd door een ladderchassis van staalprofielen. Dat is eenvoudig, sterk en stabiel, en ontworpen om dagelijks ontberingen aan te kunnen in alle omstandigheden, kilometer na kilometer. Het stalen gedeelte is tot 3,5 mm dik voor een uitstekende stijfheid. De volledige E-coatbehandeling, de waslaag aan de binnenkant en de poedercoating aan de buitenkant bieden maximale bescherming tegen corrosie. Als bewijs dat het merk vertrouwen heeft in de duurzaamheid, geeft INEOS Automotive een hoogwaardige anti-perforatiegarantie van 12 jaar op het ladderchassis. Starre assen voor optimale sterkte Zwaar uitgevoerde starre assen zijn essentieel voor extreme offroadritten en het vervoer van zware lasten. Door het vermogen van de aandrijfassen via een overbrengingsverhouding van 4:1 van het differentieel op de wielen over te brengen, wordt maximale tractie op iedere ondergrond verkregen. Ze zijn ontwikkeld in samenwerking met Carraro, een expert met meer dan 50 jaar ervaring in het maken van robuuste tractorassen voor onder meer John Deere en Claas. Deze assen zijn sterk, ongecompliceerd en gemaakt om lang mee te gaan. Maximale bodembescherming INEOS Automotive heeft de Grenadier ontworpen om de meest extreme omgevingen en stootbelastingen te kunnen weerstaan. De standaard bodembescherming van de Grenadier bestaat uit bodembeschermplaten voor en achter en een bescherming voor de brandstoftank. Dit is van groot belang om het voertuig aan de gang te houden en essentiële onderdelen van de Grenadier te beschermen off road. De hoogwaardige poedercoating beschermt de bodembescherming van de Grenadier tegen steenslag en krassen. NAUWKEURIGE BESTURING OP DE WEG EN OFFROAD Offroad houdt de Grenadier zich niet in. Hoewel hij in alle opzichten een robuuste 4X4 is, beschikt hij ook op de weg over alle benodigde eigenschappen. Het chassis combineert een vijfarmige wielophanging met Brembo-remmen en Bridgestone-banden, zodat de Grenadier op iedere ondergrond beheerst, netjes en prettig te besturen is. De Grenadier voelt zich op de weg net zo thuis als in het terrein. Dat is allereerst te danken aan het veringsysteem met progressieve veren, stabilisatorstangen en een vijfarmige wielophanging, die samen zorgen voor dynamisch rijgedrag en een comfortabele rit, hoe zwaar de lading ook is. De spiraalveren van de Grenadier zijn gemaakt door veringspecialist Eibach en bieden een superieure buiging met 9 graden voorasuitslag en 12 graden achter. Ze hebben een veerweg van meer dan 600 mm om grip te behouden en maken het rijden over extreem oneffen terrein gemakkelijk. Daarbij vergen ze weinig onderhoud, zijn ze licht en duurzaam en genereren ze minimale wrijving. De Grenadier heeft een uiterst snel reagerend remsysteem met schijven, remblokken en remklauwen van Brembo, de toonaangevende fabrikant in deze branche. Deze componenten zorgen samen voor een indrukwekkende remkracht, zelfs bij een bruto treingewicht (het gecombineerde gewicht van het volledig beladen voertuig met aanhanger) tot zeven ton. De Brembo-configuratie heeft zich tijdens tests van het prototype onder extreme omstandigheden bewezen en is ideaal voor de Grenadier. INEOS Automotive heeft gekozen voor Bridgestone Dueler All-Terrain 001-winterbanden met 3-Peak Mountain Snowflake-certificering (3PMSF) om te waarborgen dat de Grenadier zowel op de weg als offroad goed rijdt, met een speciaal voor de Grenadier ontworpen loopvlak voor topprestaties in sneeuw en modder. Met meer grip, controle en comfort in de zwaarste omstandigheden zorgen de Bridgestone Duelers dat alle remkracht van de Brembo-remmen rechtstreeks wordt overgedragen op de weg, in alle omstandigheden. Voor extreem terrein of uitdagende omstandigheden kunnen bestuurders kiezen voor het robuustere loopvlak van de optionele BFGoodrich All-Terrain T/A KO2-banden. Alle banden hebben sterke, zwaar verstevigde wangen voor extra lekbestendigheid en zijn standaard uitgerust met bandenspanningcontrole. De Grenadier rijdt standaard op traditionele slijtvaste stalen velgen van 17 inch, maar als optie zijn 18-inch stalen velgen en lichtmetalen velgen van 17 inch en 18 inch verkrijgbaar. Die worden allemaal bevestigd met zes bouten met een steekcirkel van 130 mm, en worden geleverd met Bridgestone- en BFGoodrich-banden. Eigenaren kunnen ook kiezen voor wielslotmoeren om de wielen te beveiligen. Keuze uit rijmodi voor nauwkeurige besturing Functies die belangrijk zijn voor rijgemak en veiligheid op de weg, kunnen offroad overbodig zijn. Daarom is de Grenadier voorzien van een Off-Road Mode waarbij parkeersensoren, een herinnering voor veiligheidsgordels en start-stopfunctie voor de motor worden uitgeschakeld. In de geïntegreerde Wading Mode is het voertuig optimaal ingesteld voor waden, inclusief temperatuurcontrole van de motor en uitschakeling van de motorventilator wanneer dat veilig is. Voor maximaal vertrouwen offroad geeft het touchscreen in het midden relevante informatie voor de bestuurder, zoals rijgedrag, stuurhoek, systeemtemperaturen en gebruik van de aandrijving. Downhill Assist remt afzonderlijke wielen op dynamische wijze voor meer controle over de Grenadier bij extreme afdalingen. Uphill Assist daarentegen houdt de Grenadier op zijn plaats nadat de bestuurder de handrem heeft losgezet en biedt extra veiligheid bij het beklimmen van steil terrein. VERFIJND VOOR ULTIEM COMFORT De Grenadier is dan wel een sterke, robuuste terreinwagen, maar hij biedt meer dan je op het eerste oog zou verwachten. Het interieur is een verfijnde, ruime en luchtige cabine met goed ondersteunende RECARO-stoelen, waarmee de Grenadier het comfort biedt dat de klant van vandaag verwacht. Zelfs de langste ritten worden plezierig als je soepel en verzorgd kunt rijden, of het nu gaat om hele continenten doorkruisen, woon-werkverkeer over grote afstanden of een langverwacht uitstapje met het gezin. Het soepele rijgedrag en de stille cabine maken het reizen in de Grenadier comfortabel. Dat is mogelijk omdat de carrosserie van de Grenadier via acht bevestigingspunten geïsoleerd is van het ladderchassis, zodat de carrosserie minder trilt en hobbels in de weg minder voelbaar zijn. De Grenadier houdt wel van een beetje modder en kan zowel aan de binnen- als de buitenkant makkelijk worden gewassen. Via vijf afvoerkleppen kunnen eigenaren de vloer leegspoelen zonder zorgen over schade aan materialen in het interieur. De IP54K- classificatie van kritieke componenten zorgt ervoor dat schakelaars of elektronica in de cabine bij een beetje water niet meteen beschadigd raken. INEOS Automotive is teruggegaan naar de basis met een interieur dat functioneel, intuïtief en comfortabel is. Waar dat mogelijk was, is de Grenadier analoog en mechanisch gebleven. Met grote, duidelijk gemarkeerde knoppen met voldoende tussenruimte voor bediening met handschoenen zijn de centraal geplaatste bedieningselementen makkelijk te bedienen door zowel de bestuurder als de bijrijder. Op de plafondconsole van de Grenadier zitten de offroadschakelaars niet in de weg en met afdekkingen worden belangrijke schakelaars beschermd tegen onopzettelijke bediening. Alle info wordt overzichtelijk op één scherm weergegeven voor maximaal overzicht. De RECARO-stoelen bieden een goede ondersteuning, zijn in acht standen handmatig te verstellen en zijn speciaal voor de Grenadier ontworpen. De rugleuningen zijn geoptimaliseerd voor het comfort en de veiligheid van de bestuurder en passagiers, terwijl lage kussens het in- en uitstappen vergemakkelijken. De standaard stoelbekleding bestaat uit een combinatie van slijtvast textiel en vinyl dat vlek-, vuil- en waterafstotend is en makkelijk gereinigd kan worden. Als optie zijn stoelen met een bekleding van volnerfleer (zwart of een combinatie van zwart met grijs) verkrijgbaar. Leren voorstoelen zijn standaard verwarmd; voor de Utility-uitvoering zijn verwarmde stoelen optioneel. Safari-ruiten zorgen voor meer licht en frisse lucht in de cabine. Gesloten, geventileerd of geheel verwijderd: de getinte Safari-ruiten boven de bestuurder en bijrijder zijn standaard in de Fieldmaster Edition en verkrijgbaar als optie in alle andere varianten. Wanneer ze worden verwijderd, kunnen ze veilig worden opgeborgen in een speciale meegeleverde tas. Ongehinderd zicht door ideale wielpositie Een rijpositie met overzicht, grote buitenspiegels en een instrumentenpaneel op het centrale touchscreen dragen allemaal bij aan ongehinderd zicht op beide hoeken aan de voorzijde en optimale zichtbaarheid bij offroadrijden. Dat is handig voor nauwkeurige wielpositionering bij het rijden op lastig offroadterrein. Het touchscreen kan voor extra zekerheid ook duidelijk zicht bieden op de stuurhoek. Parkeersensoren, een standaardfunctie achter en optioneel aan de voorkant, dragen ook bij aan een uitstekend omgevingsbewustzijn in de stad en vergemakkelijken het in- en uitrijden van nauwe ruimten. Een optionele achteruitrijcamera (inbegrepen in Belstaff Editions) verbetert het zicht naar achteren en helpt ook bij het aankoppelen van een aanhanger. Controle binnen handbereik van de bestuurder Alle informatie die de bestuurder nodig heeft, bevindt zich op één plaats: van snelheid, versnelling en brandstofpeil tot bandenspanning, kaarten, media, telefoonnummers, huidige positie, coördinaten, stuurhoek, rijgedrag en meer. Het centrale controlesysteem van de Grenadier, dat speciaal voor INEOS Automotive is ontworpen, geeft alle benodigde informatie weer via een gebruiksvriendelijk touchscreen van 12,3 inch dat geopend kan worden met de knoppen op het multifunctionele stuur of de draaiknop op de middenconsole. Standaard wordt de Grenadier geleverd met DAB+-radio. Passagiers hebben makkelijk toegang tot playlists en podcasts met AndroidTM Auto en het draadloze Apple CarPlay®, terwijl Bluetooth-connectiviteit en spraakbesturing handsfree gesprekken mogelijk maken. Standaard zijn USB-A-, USB-C- en 12V-aansluitingen beschikbaar. Extra aansluitingen zijn als optie leverbaar. AndroidTM Auto en het draadloze Apple CarPlay® (beide standaard beschikbaar) maken navigeren met Waze, Google Maps of een willekeurige andere compatibel app mogelijk. Offroad kunnen bestuurders het (standaard) navigatiesysteem INEOS Automotive Pathfinder gebruiken, dat speciaal is ontwikkeld voor avonturen in de Grenadier. Met Pathfinder kan de bestuurder GPS-routepunten uitzetten en GPX-bestanden opslaan en delen. Als optie kunnen een kompas en hoogtemeter, beide zijn standaard op Trialmaster en Fieldmaster, worden toegevoegd, handig in de middenconsole geïntegreerd. De Grenadier wordt gekenmerkt door aanpassingsvermogen. Met de aanwezige bedrading kan de bestuurder makkelijk alle benodigde apparatuur aansluiten. De Grenadier wordt standaard uitgerust met drie 10A-circuits, die met schakelaars op de plafondconsole te bedienen zijn. Voor zware toepassingen, inclusief lichtbalken en lieren, kan gekozen worden voor een extra schakelpaneel voor zware belasting, dat vier extra circuits biedt (drie van 25 A en één van 500 A) en vier geïntegreerde weerbestendige aansluitingen op het plafond. Veilig en beschermd Zelfs in een robuuste, elementaire 4X4-terreinwagen zijn moderne veiligheidsvoorzieningen van belang. Daarom is de Grenadier standaard uitgerust met een reeks ingebouwde veiligheidssystemen. Standaard heeft de Grenadier twee airbags aan de voorzijde, twee gordijnairbags en twee zijairbags voor de bestuurder en bijrijder. In de vijfzitsmodellen heeft de Grenadier op de buitenste zitplaatsen achterin ook ISOFIX/iSize-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Daarnaast zijn de volgende standaardvoorzieningen aanwezig ter meerdere veiligheid, ontspanning en zekerheid voor de inzittenden: antiblokkeerremmen (ABS), electronic traction control (ETC) en electronic stability control (ESC), automatische waarschuwing voor gevaar, tyre pressure monitoring system (TPMS), herinneringssysteem voor veiligheidsgordels en SOS-noodoproep††, Uphill Assist, Downhill Assist, cruisecontrol en Trailer Stability Assist. Een alarm met startonderbreking is ook standaard en kan optioneel worden uitgebreid tot een geavanceerd antidiefstalalarm met startonderbreking. ††: SOS-noodoproep is inbegrepen voor: EU, Saoedi-Arabië, Oman, VAR, Koeweit, Qatar, Bahrein TREKVERMOGEN Wat ze ook moeten vervoeren, bezitters van een Grenadier kunnen het inladen, trekken, slepen, bergen of op het dak binden. Met een trekvermogen van 3,5 ton voor een geremde aanhanger, een laadruimte van meer dan 2.000 liter en een lier met een vermogen van 5,5 ton voor berging van zichzelf of anderen is de Grenadier de ultieme lastvervoerder. Laadcapaciteit De Grenadier is gebouwd om alle taken aan te kunnen en ontwikkeld om maximale laadvermogen te bieden. De Utility Wagon heeft naast twee zitplaatsen voldoende ruimte voor een standaard europallet, met een laadvermogen van 2.088 liter. De Utility Wagon met vijf zitplaatsen heeft een laadruimte van 1.255 liter achter het tussenschot. De Station Wagon met vijf zitplaatsen heeft een achterbank die in de verhouding 60:40 kan worden neergeklapt en een laadruimte van 2.035 liter. Wanneer de achterbank wordt gebruikt, is de laadruimte van 1.152 liter van de Station Wagon met vijf zitplaatsen nog altijd toonaangevend. Wat betreft beveiliging van de lading biedt de Grenadier flexibiliteit binnenin en op het dak. De Station Wagon heeft standaard in totaal 10 geïntegreerde sjorringen, en de Utility Wagon zelfs 12. In de vloer geïntegreerde vlakliggende laadrails, een flexibel bevestigingssysteem voor de lading en een aantal rails en schotten om lading te verdelen zijn verkrijgbaar als extra opties voor ladingbeheer en accessoires. De verstevigde dakconstructie van de Grenadier zorgt voor de beste laadcapaciteit in deze klasse. Ingebouwde dakrails en rubberen beschermstrips zijn standaard en zijn zo ontworpen dat eigenaren de kit op ieder gewenst moment direct en probleemloos op het dak van de Grenadier kunnen bevestigen. Voor regelmatige belading van het dak kunnen eigenaren kiezen voor het Rhino Rack-dakimperiaal met een dynamisch laadvermogen van 150 kg**. In stilstand kan de Grenadier op het dak 420 kg dragen. De sleepcapaciteit van 3,5 ton van de Grenadier is beschikbaar met zowel particuliere als professionele sleepvoorzieningen. In combinatie met de verticale sleepinterface van INEOS Automotive, die plaats biedt aan verschillende trekhaken en aanhangerkoppelingen, biedt de Grenadier een aanzienlijke flexibiliteit en sleepvermogen. Voor een betere veiligheid, besturing en rijprestaties is Trailer Stability Assist een standaardvoorziening. In tegenstelling tot veel van zijn voorgangers en zelfs enkele huidige concurrenten in deze klasse is een krappe laadruimte voor de Grenadier geen probleem. De achterdeuren bieden met hun unieke 30/70-verdeling een uitstekende flexibiliteit voor allerhande ladingen. De smalle achterdeur biedt snel en eenvoudig toegang voor kleine voorwerpen en als de volledige opening nodig is, kan de brede achterdeur worden geopend voor onbeperkte toegang. Omdat INEOS Automotive altijd streeft naar maximale bruikbaarheid, is het reservewiel op de brede achterdeur omgekeerd. Nu het 'de verkeerde kant op wijst', kan de ruimte in het wiel die anders onbenut zou blijven als bergruimte worden benut. Een afsluitbaar compartiment vormt een handige, veilige en makkelijk toegankelijke plaats om eigendommen op te bergen, zoals vuile laarzen of een natte jas. De optionele, in de fabriek gemonteerde hoogwaardige lier van NAVO-leverancier Red Winches is krachtig, ontwikkeld met precisie en volledig geïntegreerd in de voorbumper. Hij levert een trekkracht van 5,5 ton, zodat de Grenadier altijd op iedere taak is voorbereid. De optionele aluminium ladder van INEOS Automotive die op de smalle achterdeur is gemonteerd, biedt een sterke en stabiele toegang tot het dak. De ladder is goedgekeurd tot 150 kg en heeft zowel een E-coating als een poedercoating voor maximale stevigheid en duurzaamheid. **inclusief het gewicht van het dakimperiaal PERSONALISATIE Kleuren De Grenadier is verkrijgbaar in zes effen kleuren en vier metallic kleuren voor de carrosserie. In aanvulling op de gekozen carrosseriekleur kunnen eigenaren een contrasterend zwart of wit dak kiezen. De zes effen kleuren zijn: Scottish White, Magic Mushroom, Eldoret Blue, Britannia Blue, Sela Green en Inky Black. De vier metallic kleuren zijn: Shale Blue, Queen’s Red, Donny Grey en Sterling Silver. Verdere personalisatie van het design is mogelijk met contrasterende accenten. Er kan gekozen worden voor een contrasterende deursticker en/of neussticker, geïnspireerd op de prototypen van de Grenadier die op de openbare weg zijn getest. De beschikbare accentkleuren zijn Tunic Red en Emergency Orange (beide effen). Mogelijke chassiskleuren en accentcombinaties worden bevestigd in de online configurator. Om duidelijk te maken dat INEOS Automotive zich met het robuuste ladderchassis onderscheidt van de concurrentie, kunnen klanten het chassis in plaats van standaard zwart laten uitvoeren in een rode of grijze poedercoating. TROUW AAN DE VISIE VAN SIR JIM In 2017 ontdekte Sir Jim Ratcliffe, voorzitter van INEOS, autoliefhebber en ervaren avonturier, dat er een gat in de markt was voor een no-nonsense, vierwielaangedreven betrouwbaar werkpaard dat voldoet aan de eisen van vandaag. Het idee om een voertuig helemaal vanaf het begin te ontwikkelen, werd uitgewerkt door Sir Jim en enkele vrienden in hun favoriete café, The Grenadier in het Londense Belgravia, en zo kreeg het voertuig zijn naam. INEOS Automotive Limited werd opgericht en er werd een team met ervaren autospecialisten samengesteld om deze visie te realiseren met een frisse kijk op de ontwikkeling en productie van een 4X4. De Grenadier is in de afgelopen vijf jaar tot leven gekomen door een combinatie van Britse vasthoudendheid en Duitse technische expertise. Het team heeft doorgezet met een onwankelbare focus op de originele visie van Sir Jim. De Grenadier biedt de beste terreineigenschappen, duurzaamheid en betrouwbaarheid in zijn klasse voor wie zijn voertuig nodig heeft als werkgereedschap, waar dan ook in de wereld. Solide techniek De Grenadier heeft een rigoureus, wereldwijd testprogramma van 1,8 miljoen kilometer doorlopen om te waarborgen dat hij voldoet aan INEOS Automotive's ambitie van de ultieme 4X4. Dit wordt ondersteund met een toonaangevende garantie van vijf jaar. De Grenadier is gemaakt om lang mee te gaan en ontwikkeld om jaar na jaar trouw te dienen. De Oostenrijkse bergen staan bekend om hun meedogenloze en verwoestende rotsterrein. Ze worden al tientallen jaren gebruikt door Magna Steyr als ultieme test voor offroadkwaliteiten en duurzaamheid van voertuigen voor speciale doeleinden. Met inbegrip van de teams binnen INEOS en haar ontwikkelingspartners (in het bijzonder Magna en AVL) werken er zo'n 350 technici aan de ontwikkeling van de Grenadier. In het testprogramma van de Grenadier zijn meer dan 130 prototypen van de tweede fase ingezet in extreme omstandigheden over de hele wereld. Tot de locaties voor offroadontwikkeling behoorde bijvoorbeeld een van de meest indrukwekkende testterreinen voor 4X4's ter wereld: het beruchte parcours van de berg Schöckl nabij de hoofdvestiging van INEOS Automotive's ontwikkelingspartner Magna Steyr in Oostenrijk. Technici hebben met succes uitgebreide motorkalibraties aan Grenadier-prototypen uitgevoerd bij koud weer in Noord-Zweden, het voertuig in dynamische omstandigheden verder ontwikkeld in Hongarije en tests bij heet weer uitgevoerd in Marokko en het Midden- Oosten. Sinds 2020 heeft INEOS Automotive met partner The HALO Trust samengewerkt aan de ontwikkeling van de Grenadier. 's Werelds grootste humanitaire organisatie voor het ruimen van mijnen en wapens heeft meer dan 600 terreinwagens getest op een aantal van de meest afgelegen en ontoegankelijke plaatsen op deze planeet. Inzicht in hoe bestuurders omgaan met het terrein en reparaties van de voertuigen in uitdagende omstandigheden en met niet meer dan basisgereedschap heeft bijgedragen aan het ontwikkelingsproces van de Grenadier. Prototypen worden ingezet in actieve HALO-projecten. Productiekwaliteit van wereldklasse De fabriek van INEOS Automotive in Hambach is een hypermoderne faciliteit van 210.000 m2. Er werken 1.000 zeer ervaren werknemers met een formidabele staat van dienst wat betreft de kwaliteit van hun werk. De positie binnen de Duitse autosector biedt uitstekende toegang tot toeleveringsketens, talent op autogebied en verkoopmarkten. Sinds Hambach in januari 2021 is overgenomen van Mercedes-Benz, heeft INEOS meer dan € 50 miljoen geïnvesteerd, naast de € 470 miljoen die al in 2019 was geïnvesteerd. De Grenadier-lijn bevat een geheel nieuwe halfautomatische lakstraat, een nieuwe geheel automatische carrosseriewerkplaats en een nieuw kwaliteitscentrum. In 2021 produceerde INEOS meer dan 26.600 Smart-wagens en bijna 30.000 EQA front- endmodules op grond van een contract met Mercedes-Benz. INEOS installeert volledig nieuwe IT en toeleveringssystemen voor de productieplanning, logistiek en kwaliteitscontrole van onderdelen, dus voor de productie van de Grenadier zal de nieuwste technologie worden gebruikt en deze zal helemaal losstaan van de Smart-lijn. Op dit moment worden in Hambach honderden prototypen van de Grenadier vervaardigd met het oog op de productie. Deze worden gebruikt voor de laatste testronden, waaronder crashtests voor certificering en validatie van het assemblageproces en de bouwkwaliteit. In totaal krijgen de werknemers in Hambach 20.000 uur training in voorbereiding op de start van de productie. Hambach ligt op schema voor de start van de serieproductie in juli 2022.

    3 reacties

  • INEOS Grenadier

    Prototype van INEOS Grenadier eert zijn inspiratiebronnen op het Concours of Elegance De volledig nieuwe auto onderbreekt zijn taken bij de Tour De France voor een eerbetoon aan zijn voorgangers, waaronder de allereerste productie-Land-Rover. Londen, 4 september 2020: Het eerste prototype van de INEOS Grenadier wordt getoond op het Concours of Elegance in het Londense Hampton Court Palace (4-6 september), waar het nieuwe model een ondersteunende rol speelt in de verzameling legendarische terreinwagens van INEOS Automotive. INEOS Automotive toont op het Concours een aantal historische 4x4‘s, met als hoogtepunt de allereerste productie-Land-Rover (kenteken JUE 477), een complete, traditionele restauratie die onlangs werd voltooid. Verder worden een volledig gerestaureerde Toyota FJ40 (1980), een Willys-Jeep (1944) die in WWII door de US Navy is gebruikt en een klassieke Mercedes-Benz G-Wagon (1988) tentoongesteld. “Aan het begin van het Grenadier-project hebben we een aantal geweldige 4x4‘s uit het verleden naar de studio gehaald om van dichtbij te zien waarom ze zo duurzaam waren,” zei Toby Ecuyer, Head of Design van INEOS Automotive. “Het is fantastisch om nu de Grenadier naast deze legendes te zien staan. Je ziet duidelijk de gemeenschappelijke designkenmerken en verhoudingen, en zeker ook dezelfde doelmatigheid. Voor mij sluit de Grenadier naadloos aan op deze 4x4-iconen. En als anderen het daarmee eens zijn, is de opzet van ons ontwerp geslaagd.” “We hebben al fantastische feedback gekregen na de recente onthulling van de nieuwe Grenadier, en dit wordt de eerste keer dat wij het voertuig in het VK laten zien tijdens een publieksevenement,” aldus Dirk Heilmann, CEO van INEOS Automotive. “Het is terecht dat de wagen wordt getoond in combinatie met een verzameling off-roadiconen. Tenslotte vormden die de inspiratie voor het Grenadier-project. Zij vertegenwoordigen de onverzettelijke wil om waar dan ook heen te gaan, iets dat de Grenadier gaat bieden aan klanten over de hele wereld. Wij zijn benieuwd naar naar de reacties van de vele bezoekers van het evenement.“ Op dit moment wordt het prototype van de Grenadier volop getest. Het is de bedoeling dat binnen een jaar 1,8 miljoen testkilometers op de weg en in het terrein worden afgelegd. Volgens de planning start de wereldwijde verkoop aan het einde van 2021. Het Concours of Elegance is een van ‘s werelds meest gerenommeerde evenementen voor showmodellen van klassieke en vintage auto’s. Het evenement keert in 2020 voor het vierde achtereenvolgende jaar terug naar Hampton Court Palace in Londen, nadat het in voorgaande jaren werd georganiseerd in Windsor Castle, St James’s Palace in Londen en het Palace of Holyroodhouse (Edinburgh). Niet alleen doet een selectie van 60 van de meest zeldzame auto’s ter wereld mee aan een verkiezing tijdens het Concours, er zijn ook honderden andere voertuigen van autoclubs te zien die proberen de Club Trophy te winnen.

    Reageer

  • INEOS Grenadier

    Prototype van INEOS Grenadier eert zijn inspiratiebronnen op het Concours of Elegance De volledig nieuwe auto onderbreekt zijn taken bij de Tour De France voor een eerbetoon aan zijn voorgangers, waaronder de allereerste productie-Land-Rover. Londen, 4 september 2020: Het eerste prototype van de INEOS Grenadier wordt getoond op het Concours of Elegance in het Londense Hampton Court Palace (4-6 september), waar het nieuwe model een ondersteunende rol speelt in de verzameling legendarische terreinwagens van INEOS Automotive. INEOS Automotive toont op het Concours een aantal historische 4x4‘s, met als hoogtepunt de allereerste productie-Land-Rover (kenteken JUE 477), een complete, traditionele restauratie die onlangs werd voltooid. Verder worden een volledig gerestaureerde Toyota FJ40 (1980), een Willys-Jeep (1944) die in WWII door de US Navy is gebruikt en een klassieke Mercedes-Benz G-Wagon (1988) tentoongesteld. “Aan het begin van het Grenadier-project hebben we een aantal geweldige 4x4‘s uit het verleden naar de studio gehaald om van dichtbij te zien waarom ze zo duurzaam waren,” zei Toby Ecuyer, Head of Design van INEOS Automotive. “Het is fantastisch om nu de Grenadier naast deze legendes te zien staan. Je ziet duidelijk de gemeenschappelijke designkenmerken en verhoudingen, en zeker ook dezelfde doelmatigheid. Voor mij sluit de Grenadier naadloos aan op deze 4x4-iconen. En als anderen het daarmee eens zijn, is de opzet van ons ontwerp geslaagd.” “We hebben al fantastische feedback gekregen na de recente onthulling van de nieuwe Grenadier, en dit wordt de eerste keer dat wij het voertuig in het VK laten zien tijdens een publieksevenement,” aldus Dirk Heilmann, CEO van INEOS Automotive. “Het is terecht dat de wagen wordt getoond in combinatie met een verzameling off-roadiconen. Tenslotte vormden die de inspiratie voor het Grenadier-project. Zij vertegenwoordigen de onverzettelijke wil om waar dan ook heen te gaan, iets dat de Grenadier gaat bieden aan klanten over de hele wereld. Wij zijn benieuwd naar naar de reacties van de vele bezoekers van het evenement.“ Op dit moment wordt het prototype van de Grenadier volop getest. Het is de bedoeling dat binnen een jaar 1,8 miljoen testkilometers op de weg en in het terrein worden afgelegd. Volgens de planning start de wereldwijde verkoop aan het einde van 2021. Het Concours of Elegance is een van ‘s werelds meest gerenommeerde evenementen voor showmodellen van klassieke en vintage auto’s. Het evenement keert in 2020 voor het vierde achtereenvolgende jaar terug naar Hampton Court Palace in Londen, nadat het in voorgaande jaren werd georganiseerd in Windsor Castle, St James’s Palace in Londen en het Palace of Holyroodhouse (Edinburgh). Niet alleen doet een selectie van 60 van de meest zeldzame auto’s ter wereld mee aan een verkiezing tijdens het Concours, er zijn ook honderden andere voertuigen van autoclubs te zien die proberen de Club Trophy te winnen.

    Reageer

  • INEOS Grenadier

    INEOS Automotive onthult het ontwerp van zijn nieuwe 4x4, de Grenadier ‘Vorm volgt functie’ in een ontwerpproces dat uitgaat van techniek voor een auto die berekend is op zijn taak Ontwikkelprogramma vordert, tests van het prototype in gang gezet om binnen een jaar 1,8 miljoen kilometer op de weg en in ruw terrein af te leggen In lijn met de visie van Sir Jim Ratcliffe, avonturier en voorzitter van de INEOS Group, wordt de Grenadier een capabele, duurzame en betrouwbare 4x4 die ontworpen en gemaakt is voor de zwaarste omstandigheden ter wereld. #GrenadierUnwrapped Als volgende stap op weg naar de start van de productie onthult INEOS Automotive vandaag het exterieur van de Grenadier, een nieuwe no-nonsense 4x4 voor de wereld. De INEOS Grenadier is van a tot z opnieuw ontworpen op een nieuw platform, met maar één doel: een robuust, krachtig én comfortabel werkpaard creëren dat toekomstige eigenaren overal kunnen inzetten. “De opdracht was simpel. We wilden een moderne, veelzijdige, zeer capabele, maar in de eerste plaats functionele 4x4 ontwerpen“, aldus Toby Ecuyer, hoofd van de afdeling Design. “Een logisch design dat aan duidelijkheid over de functie van de Grenadier niets te wensen overlaat. Die doet alles wat je nodig hebt, en niets wat je niet nodig hebt. Niets wat je ziet is voor de show. Moderne engineering- en productietechnieken garanderen de hoge inzetbaarheid van de Grenadier, maar we zijn trouw gebleven aan ons principe om een terreinwagen te creëren die de tand des tijds kan doorstaan.” Dirk Heilmann, CEO van INEOS Automotive: “Het is fantastisch dat we het ontwerp van de Grenadier zo vroeg in het proces kunnen delen. De meeste fabrikanten zouden terughoudend zijn, maar wij zijn een nieuw bedrijf dat bouwt aan een nieuw merk, en we willen dat mensen deze spannende reis samen met ons maken. “Als we het ontwerp nu al laten zien, kunnen we ons richten op de kritieke volgende fase van de ontwikkeling: het testen van de functionaliteit en betrouwbaarheid. We hebben een zeer uitdagend programma opgesteld waarbij we het komende jaar prototypen in allerlei omstandigheden op de proef zullen stellen. Het doel is om een slordige 1,8 miljoen testkilometers te maken. Vanaf vandaag hebben we geen geheimen meer. Openlijk testen, zonder camouflage, schuimblokken of neppanelen, is een voordeel.“ Sir Jim Ratcliffe, voorzitter van INEOS: “Het Grenadier-project begon met de ontdekking van een gat in de markt dat andere fabrikanten lieten liggen, namelijk de behoefte aan een praktische terreinwagen. Daarmee hadden we de blauwdruk in handen voor een capabele, betrouwbare en functionele 4x4 die gebouwd is om de zwaarste omstandigheden ter wereld aan te kunnen. Hij moest er alleen ook nog goed uitzien. Zoals u vandaag zult zien, zijn Toby en zijn team erin geslaagd om een ontwerp te maken dat zowel karakteristiek als doelmatig is.“ Over de Grenadier van INEOS In 2017 ontdekte Sir Jim Ratcliffe, voorzitter van INEOS, autoliefhebber en ervaren avonturier, dat er een gat in de markt was voor een no-nonsense, vierwielaangedreven werkpaard dat betrouwbaar is en voldoet aan de eisen van vandaag. INEOS Automotive Limited werd opgericht en er werd een team met ervaren autoprofessionals samengesteld om die visie te realiseren. De Grenadier zal met een combinatie van stoere Britse uitstraling en solide Duitse techniek een werkelijk compromisloze 4x4 zijn die van a tot z nieuw is ontworpen. De wagen is ontworpen om alle omstandigheden aan te kunnen en biedt de beste terreineigenschappen in zijn klasse, functionaliteit en betrouwbaarheid voor wie een voertuig gebruikt als gereedschap, waar dan ook in de wereld. Wat betreft de techniek is nu de fase van ontwikkeling van de productieversie aangebroken, waarbij wij worden ondersteund door onze ontwikkelingspartner Magna Steyr. Het testen van het prototype gaat beginnen. De INEOS Grenadier zal eind 2021 in productie worden genomen.

    Reageer

  • INEOS Grenadier

    INEOS Automotive onthult het ontwerp van zijn nieuwe 4x4, de Grenadier ‘Vorm volgt functie’ in een ontwerpproces dat uitgaat van techniek voor een auto die berekend is op zijn taak Ontwikkelprogramma vordert, tests van het prototype in gang gezet om binnen een jaar 1,8 miljoen kilometer op de weg en in ruw terrein af te leggen In lijn met de visie van Sir Jim Ratcliffe, avonturier en voorzitter van de INEOS Group, wordt de Grenadier een capabele, duurzame en betrouwbare 4x4 die ontworpen en gemaakt is voor de zwaarste omstandigheden ter wereld. #GrenadierUnwrapped Als volgende stap op weg naar de start van de productie onthult INEOS Automotive vandaag het exterieur van de Grenadier, een nieuwe no-nonsense 4x4 voor de wereld. De INEOS Grenadier is van a tot z opnieuw ontworpen op een nieuw platform, met maar één doel: een robuust, krachtig én comfortabel werkpaard creëren dat toekomstige eigenaren overal kunnen inzetten. “De opdracht was simpel. We wilden een moderne, veelzijdige, zeer capabele, maar in de eerste plaats functionele 4x4 ontwerpen“, aldus Toby Ecuyer, hoofd van de afdeling Design. “Een logisch design dat aan duidelijkheid over de functie van de Grenadier niets te wensen overlaat. Die doet alles wat je nodig hebt, en niets wat je niet nodig hebt. Niets wat je ziet is voor de show. Moderne engineering- en productietechnieken garanderen de hoge inzetbaarheid van de Grenadier, maar we zijn trouw gebleven aan ons principe om een terreinwagen te creëren die de tand des tijds kan doorstaan.” Dirk Heilmann, CEO van INEOS Automotive: “Het is fantastisch dat we het ontwerp van de Grenadier zo vroeg in het proces kunnen delen. De meeste fabrikanten zouden terughoudend zijn, maar wij zijn een nieuw bedrijf dat bouwt aan een nieuw merk, en we willen dat mensen deze spannende reis samen met ons maken. “Als we het ontwerp nu al laten zien, kunnen we ons richten op de kritieke volgende fase van de ontwikkeling: het testen van de functionaliteit en betrouwbaarheid. We hebben een zeer uitdagend programma opgesteld waarbij we het komende jaar prototypen in allerlei omstandigheden op de proef zullen stellen. Het doel is om een slordige 1,8 miljoen testkilometers te maken. Vanaf vandaag hebben we geen geheimen meer. Openlijk testen, zonder camouflage, schuimblokken of neppanelen, is een voordeel.“ Sir Jim Ratcliffe, voorzitter van INEOS: “Het Grenadier-project begon met de ontdekking van een gat in de markt dat andere fabrikanten lieten liggen, namelijk de behoefte aan een praktische terreinwagen. Daarmee hadden we de blauwdruk in handen voor een capabele, betrouwbare en functionele 4x4 die gebouwd is om de zwaarste omstandigheden ter wereld aan te kunnen. Hij moest er alleen ook nog goed uitzien. Zoals u vandaag zult zien, zijn Toby en zijn team erin geslaagd om een ontwerp te maken dat zowel karakteristiek als doelmatig is.“ Over de Grenadier van INEOS In 2017 ontdekte Sir Jim Ratcliffe, voorzitter van INEOS, autoliefhebber en ervaren avonturier, dat er een gat in de markt was voor een no-nonsense, vierwielaangedreven werkpaard dat betrouwbaar is en voldoet aan de eisen van vandaag. INEOS Automotive Limited werd opgericht en er werd een team met ervaren autoprofessionals samengesteld om die visie te realiseren. De Grenadier zal met een combinatie van stoere Britse uitstraling en solide Duitse techniek een werkelijk compromisloze 4x4 zijn die van a tot z nieuw is ontworpen. De wagen is ontworpen om alle omstandigheden aan te kunnen en biedt de beste terreineigenschappen in zijn klasse, functionaliteit en betrouwbaarheid voor wie een voertuig gebruikt als gereedschap, waar dan ook in de wereld. Wat betreft de techniek is nu de fase van ontwikkeling van de productieversie aangebroken, waarbij wij worden ondersteund door onze ontwikkelingspartner Magna Steyr. Het testen van het prototype gaat beginnen. De INEOS Grenadier zal eind 2021 in productie worden genomen.

    Reageer

  • INEOS Grenadier

    INEOS Automotive bevestigt rol van The HALO Trust in de ontwikkeling van de Grenadier 4X4 The HALO Trust, 's werelds grootste liefdadigheidsinstelling tegen landmijnen, heeft de laatste twee jaar samengewerkt met het Grenadier-team INEOS streeft naar ontwikkeling van gespecialiseerde Grenadiers die geschikt zijn voor het werk van HALO HALO deelt rijervaringen die de organisatie heeft opgedaan met 600 voertuigen op afgelegen plaatsen en in extreme omstandigheden Inzicht in hoe HALO de voertuigen onderhoudt en repareert voor levensreddend werk (in 25 landen) is van grote waarde voor de ontwikkeling van de Grenadier INEOS Automotive bevestigt dat The HALO Trust als partner bijdraagt aan de ontwikkeling van de compromisloze Grenadier 4X4. INEOS streeft naar ontwikkeling van een reeks gespecialiseerde Grenadiers die afgestemd zijn op HALO-operaties en die het levensreddende werk in 25 landen na oorlogen kunnen ondersteunen. The HALO Trust is 's werelds grootste humanitaire organisatie voor het opruimen van mijnen en vernietigen van wapens. Met een wagenpark van meer dan 600 4X4-voertuigen over de hele wereld beheert deze Brits-Amerikaanse organisatie terreinwagens op een aantal van de meest afgelegen en ontoegankelijke plaatsen op deze planeet. “Van bergpaden tot strijdperken binnen steden: HALO komt overal om landmijnen op te sporen en te vernietigen,” zegt James Cowan, CEO van The HALO Trust. “Dat betekent dat we een wagenpark nodig hebben dat geschikt is voor oorlogsgebieden, regenwouden en woestijnen. Onze 9.000 mijnenruimers behoren tot de meest standvastige mensen op aarde. Ze hebben voertuigen nodig waarop ze kunnen vertrouwen, die bescherming bieden en helpen om hun werk te doen. Wij willen onze ervaringen met INEOS delen om bij te dragen aan de ontwikkeling van een terreinwagen die is voorbereid op de uitdagingen van de 21e eeuw.” “Ik heb grote bewondering voor de missie van The HALO Trust en de toewijding van het HALO-team. Het is een eer om met hen samen te werken. Gezien hun tientallen jaren ervaring met grote aantallen voertuigen in extreme omstandigheden, kunnen wij ons geen betere organisatie voorstellen voor hulp bij de ontwikkeling van de Grenadier,” vertelt Dirk Heilmann, CEO van INEOS Automotive. “Alle kennis en inzichten die HALO met ons deelt, zijn ongelooflijk belangrijk voor het technische programma en zullen ons uiteindelijk helpen om het sterkste, meest functionele voertuig voor alle gebruikers te ontwikkelen.” INEOS werkt samen met HALO sinds 2020, toen het bedrijf zich bij een actieve HALO-operatie in Angola voegde waar de organisatie over wegen met kuilen en rotsblokken moest rijden die soms vrijwel onbegaanbaar waren. Inzicht in hoe bestuurders omgaan met het terrein en reparaties van de voertuigen in uitdagende omstandigheden en met niet meer dan basisgereedschap heeft bijgedragen aan het ontwikkelingsproces van de Grenadier. HALO heeft 27 jaar in Angola gewerkt en het belang van de missie daar werd nog eens onderstreept door het beroemde bezoek van prinses Diana in 1997. In de komende 12 maanden zullen meer dan 130 prototypen van de tweede fase worden ingezet als onderdeel van het voortgaande test- en ontwikkelprogramma van de wagen over 1,8 miljoen kilometer. Prototypen van de Grenadier zullen worden ingezet in actieve HALO-projecten, onder meer in Kosovo. INEOS en HALO zullen deze ontwikkelingsstappen gebruiken om de eigenschappen van de wagen op de weg en in ruw terrein te beoordelen, maar ook aspecten zoals service, onderhoud en reparatie in het veld. INEOS streeft ernaar in de toekomst een reeks gespecialiseerde Grenadiers te ontwikkelen voor The HALO Trust, met eigenschappen die afgestemd zijn op hun specifieke behoeften. Dat zijn onder meer ankerpunten om mijnbestendige bodembescherming aan te brengen, en beveiligde bergruimte voor mijnopruimingsgereedschap. Verder moeten ze makkelijk in te zetten zijn als ambulances voor veilige evacuatie van mogelijke slachtoffers.

    Reageer


Help je mee?

Alle informatie op truckfan is verzameld door de leden. Allemaal liefhebbers, net als jij.

Om de gegevens zo compleet mogelijk te maken kunnen we ook jouw hulp goed gebruiken. Alle foto's, video's, folders, brochures en vragen zijn van harte welkom!

« Alle INEOS machines